vragen over borstvoeding op kdv, kolven, bewaren en vervoer

Nog best lastig om een passende titel te bedenken :slight_smile:



Mijn oudste ging pas met 13 maanden naar het kdv dus ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee. De jongste (4.5 maanden) gaat morgen wennen… :shifty:



Ze krijgt nu 4 borstvoedingen op een dag, op verzoek, maar i.t.t. haar zus houdt deze meid een heel duidelijk ritme aan:



's ochtend rond een uur of 7

eind van de ochtend 11-12 uur

eind van de middag 16-17 uur

's avonds rond half 9, om de dag geeft papa een flesje afgekolfde melk om te oefenen. Dat gaat super, ze drinkt in één teug 130 ml weg. Vaak wil ze daarna alsnog de borst.



Toen ze minder vaak dan eerst voor een voeding begon te komen, ben ik die gaan kolven voor de vriezer. Ik ben daar mee gestopt toen ik 55 bekertjes vol had van 150 ml 8)



Morgen moet ze om 13.30 gaan wennen, tot 18.00. Dan moet ze dus rond een uur of 16.00 daar een flesje. De reistijd huis-kdv is ruim 45 min. Hoe doe ik dat, als ik haar een bekertje uit de vriezer wil geven? Dat vanavond of morgenochtend al uit de vriezer halen? Kan ontdooide melk 45min buiten de koelkast en dan op het kdv weer in de koelkast? En verse melk?



Stel dat ik rond 11.00 kolf en het daar in de koelkast zet, het rond 15.00 er weer uithaal, via het kdv naar huis reis (30+45 min) en het dan thuis invries? Of het op het kdv in de koelkast laat staan? Kan ik de melk die ik maandag kolf en dan daar in de koelkast zet, 45 minuten er uit halen voor de reis en dan op het kdv weer in de koelkast zetten zodat die woensdag, 2 dagen later, gegeven kan worden? In alle die mooie bewaartijdenschema’s is niets over reistijd te vinden namelijk

:shifty:



nog een vraag; kan ik de melk gewoon in een diepvriestasje van de supermarkt bewaren? moeten daar dan koelelementen bij?



Laatste vraag; hoeveel zal ik in de fles laten doen? 200 ml? Ik kolf meestal zo’n 150 ml. Als het allebei koelkast temperatuur heeft kun je ontdooid en vers toch mixen?



Dit is allemaal nieuw voor me :shifty: poeh, wel spannend hoor! :pray:



:-*

Wat spannend, weer aan het werk en de kleine naar het KDV! Wat is jullie KDV/werk een stuk van huis 8)



Kan ontdooide melk 45min buiten de koelkast en dan op het kdv weer in de koelkast?

Ik zou een koeltas meenemen met blokken erin, dan kan het op het kdv prima weer in de koelkast!



Kan ik de melk die ik maandag kolf en dan daar in de koelkast zet, 45 minuten er uit halen voor de reis en dan op het kdv weer in de koelkast zetten zodat die woensdag, 2 dagen later, gegeven kan worden?

Ook hier zou ik aanraden; Koelbox / koeltas :wink: Ik had zo’n kleintje van de bier, passen precies 6 blikjes in en dus ook heel mooi twee a drie flesjes en een ijsblok :mrgreen:

Alleen had ik ‘first in first out’ in de diepvries, dus nieuw gekolft vroor ik in en de avond vantevoren haalde ik melk uit de diepvries voor op het KDV.





kan ik de melk gewoon in een diepvriestasje van de supermarkt bewaren? moeten daar dan koelelementen bij?


Haha, ik beantwoorde van boven naar beneden… dus voor de reis… ja :lol:



hoeveel zal ik in de fles laten doen?

Je kan idd mixen als de melk dezelfde temperatuur heeft. Even uitproberen hoeveel je dochter drinkt, ik deed aan het begin twee halve flesjes, aangezien ze ook niet erg snel dronk en dan kan je zien hoeveel ze nodig heeft :wink:





Heel veel succes morgen voor jullie allebei :hug:

ik haal de avond voordat Ella haar oma dagje heeft de borstvoeding uit de vriezer, zodat ik smorgens de flesjes met juiste inhoudt kan maken. dan doe ik ze als ik vertrek in een koeltasje met koude compressen.



:shock: 55 flesjes op voorraad, wat goed zeg :thumbup:



200 lijkt me zeker voldoende, laat ze even opschrijven als ze het niet op kan, hoeveel er dan over was. dan weet je ongeveer hoeveel je er in moet doen. ella dronk ook met gemak 200 en ik heb er zelfs 240 in gedaan. maar die ging dan niet op.



heel veel succes als je weer aan de slag moet!

Dankjewel voor je snelle antwoord!



Mooi dat het gewoon kan :thumbup: first in first out zou dat ook kunnen als ik om 11.00 kolf, het tot 15.00 in de koelkast zet, dan in de koeltas en 16.15 alsnog invriezen? :think:



Ik werk niet maar studeer trouwens. Op de universiteit is een kolfruimte aanwezig, en ook een creche trouwens :thumbup: maar wij hebben juist voor dit kdv gekozen omdat haar zus er ook al zat, er plek was en het per auto 10 minuten van huis en van het werk van mijn man is. Alleen met OV doe je er zo belachelijk lang over :evil: Als ze wat ouder is, kan papa beide dames na z’n werk halen met de auto. Nu wil ik haar nog zsm “terug” dus neem ik de bus voor lief :shifty:



Dankjewel voor je hulp!!

Lonneke, had jouw reactie nog niet gelezen.



Ik wou het inderdaad ook vanavond alvast uit de vriezer halen. Hoe lang duurt het voordat het ontdooid is? Ontdooien mag toch ook in de flessenwarmer? :think:



:-*

Nou, het is heel goed gegaan vandaag…ze heeft de hele tijd liggen slapen :lol:

Uiteindelijk hebben ze haar wakker gemaakt voor het flesje, 150cc ging op en ze was daarna tevreden :thumbup: half uur later was ik er al weer, zat ze nog bij leidster op schoot met de hik, maar wel aan het lachen :inlove:



Maandag voor het echie :shifty:



Nog een vraagje, ze vonden dat ze lang deed over de fles (30min). Het is een “small”-speen. Moet ze dan nu een grotere maat? Ze is 4.5 maand.



:-*

klinkt allemaal heel goed zeg!



weet niet precies wat een ‘small’ speen is, maar als dat de maat is die je vanaf de geboorte mag gebruiken dan mag ze met 4.5 maand zeker wel een maatje groter hebben. oefen anders eerst thuis een keertje met een maatje groter, dan weet je of het goed gaat. sterkte er mee!

@Cebe wrote:

Lonneke, had jouw reactie nog niet gelezen.



Ik wou het inderdaad ook vanavond alvast uit de vriezer halen. Hoe lang duurt het voordat het ontdooid is? Ontdooien mag toch ook in de flessenwarmer? :think:



:-*




ontdooien mag ook in de flessenwarmer, maar dat is voor mij geen optie omdat ik de goede hoeveelheden zelf in de fles wil doenm ik heb verschillende hoevelheden ingevroren en als het ontdooid is zie ik beter wanneer het genoeg is als ik er melkijsklontjes bij doe. bij mij duurt ontdooien zeker tien uur.