Ik heb een vraag
bijna 5 weken geleden ben ik bevallen van ons zoontje Mex
Ik heb toen besloten geen borstvoeding te geven.
Tot op de dag van vandaag, zijn mijn shirts nog steeds zeiknat van de borstvoeding en ik maak zo een pak per dag/nacht aan zoogkompressen op.
Nu zat ik te denken omdat de toevoer nog zoveel is om het te gaan kolven en dan aan Mex te geven maar zou dit wel goed zijn?
Ik bedoel voor mij maakt het niet uit het stroomt er nu even goed uit en dan vang ik het in principe alleen maar op… maar ik vind het eigenlijk zonde. Maar als ik dit aan Mex zou geven krijgt hij dan geen krampen ofzo ? Omdat hij eigenlijk vanaf de geboorte Fake melk heeft gehad?
Graag advies alvast bedankt
Tatjaan
hi tatjana;
tuurlijk kun je het opvangen en aan je zoontje geven. Let wel dat als je gaat kolven je de productie weer op kan voeren en je borsten dus denken, hey er wordt gegeten dus ik blijf produceren. Als je dit niet wil, kun je beter niet gaan kolven.
wat betreft krampjes van borstvoeding krijgen is de kans wel klein. Tuurlijk kan die krampjes krijgen, maar dan kan het onder andere komen door wat je eet, bijvoorbeeld koolsoorten en ui, maar meestal hoeft dit geen probleem te zijn. Borstvoeding is zoiets natuurlijks dat het alleen maar goed is om hem dit te geven…
nog makkelijker is het om je zoontje proberen aan te leggen, hoef je ook niet te kolven. Maar dan zou hij het wel moeten leren, omdat hij nu een speen gewend is.
Het is maar net wat je graag wilt…
aanleggen heb ik geprobeerd maar denk niet dat dat nog gaat lukken.
Dat ik weer meer productie krijg vind ik in principe niet erg maar vraag me af of de moeder die borstvoeding geven/kolfen heel erg last van hun borsten houden wat betreft stuwing…
En dan moet ik waarschijnlijk een paar keer per dag kolfen blijf je dan tussen het kolfen door ook heel erg lekken??
aanleren kan nog wel, maar dan zou je er een lactatiekundige bij moeten halen, die kan je helpen om hem goed aan te leggen, in de hoop dat hij het ook nog wil natuurlijk.
qua lekken, sja lastig om te zeggen. Ik heb nooit gelekt. Ik weet wel dat je borsten moet leren zindelijk te worden…ofterwijl niet met bh aan slapen 's nachts…maar gewoon een handdoek onder je borsten leggen, zodat ze er aan wennen. Je zult een paar keer lekken en dan houdt het op den duur op.
Maar goed dit is van horen zeggen en lezen ik heb er geen ervaring mee…want ik heb het dus nooit gelekt…
als jij je borstvoeding omhoog wil krikken dan moet je regelmatig kolven, het liefst zelfs om de 2 uur, zodat het goed op gang komt.
Wil je van je stuwing af moet je niet alles er af kolven, maar alleen de druk…en dan steeds minder vaak kolven, zodat je borsten wennen en niet meer gaan lekken en de productie op den duur afneemt…
nog gefeliciteerd met je zoontje trouwens… (:oops: helemaal vergeten te zeggen…)
Ik voed Nika natuurlijk gewoon maar ik lek na 3 weken nog maar zelden tussen de voedingen door… je borsten wennen er aan!
Ik voed Lara ook zelf, maar ik heb nog wel af en toe lekkende borsten. Ik moet trouwens nu nog compressen en daar achter een zakdoek gebruiken, want anders kan ik me dus zeker verschonen als ik weer eens lek. Het komt wel steeds minder vaak voor.
Ik lek voornamelijk als Lara langer dan normaal tussen de voedingen laat of als de andere kids veel huilen. Schijnbaar krijg ik daar ook een toeschiet reflex van.
Ik lek nu ook niet meer tussen de voedingen door, alleen wil het 's nachts wel eens gebeuren ik wordt nu nog regelmatig wakker met flinke stuwing. Maar dan leg ik gelijk mn meisje aan dan is het ook weer over.
Kolven kan wel, maar dan moet je wel vaak kolven op een dag, je borsten wennen er wel aan na een tijdje en lekken dan ook niet meer.