vraagje

Ons baby’tje heeft al een tijdje een groeiachterstand…Eerst dachten ze dat er misschien iets mis was maar nu denken ze aan een klein dapper kindje…(jongetje) …HIj weegt nu 1600 gram dus hij groeit wel, hij was nu in drie weken tijd 300 gram aangekomen dus hij groeit ongeveer 100 gram per week…is dat niet veel te weinig?



Mijn andere zoontje kwam met 38 weken dus als deze nog vier weken zou blijven zitten bv zou hij rond de 2 kilo uitkomen…



mOet hij dan nog lang in de couveuse want daar was ik benieuwd naar of valt dat mee…?



als iemand het antwoord weet hoor ik het graag…

couveuse of niet hangt veel meer af van de conditie van het kindje als van het gewicht.



Mijn broer was bijna 8 pond en moest bijv ook nog de couveuse in (en wel voldragen, dus geen vroeg geboorte).



Het allerbeste is gewoon dat de kleine nu lekker nog even blijft zitten waar hij zit :thumbup: en bij jou nog wat mag groeien en sterker mag worden voor hij de buitenwereld kan gaan verkennen, maar daar is natuurlijk weinig over te zeggen.



Probeer zoveel mogelijk rust te pakken (voor zover het kan met al een kindje over de vloer) en de meeste kindjes komen de laatste 4/5 weken nog behoorlijk aan, dus hopelijk ook jullie kleine man!!!

Mamamarije



ik had altijd gedacht dat elk kindje onder de 2.5 kilo zoiezo in de couveuse moet maar dat is dan niet…



mogen ze wel als ze zo klein zijn meteen naar huis als ze rond de 2 kilo zijn?

Mijn 2e zoontje is veel te vroeg geboren en moest dus sowieso in de couveuse.



Het is niet zo dat een kindje met een gewicht van 2000 gram niet in de couveuse meer hoeft. Ze kijken puur naar de gezondheid van de kleine. Kan het zich genoeg warmhouden, kan hij zelf al genoeg voeding binnen krijgen en dat soort dingen.

Uiteindelijk mocht Luuk bij ons al voor de 2000 gram mee naar huis maar puur omdat hij op eigen kracht de voeding binnen kreeg die hij nodig had. Ook kon hij zich, met een kruik, warm genoeg houden.

Alles hangt dus af van de conditie/gezondheid van je kindje.



Hoop dat jullie kleine man nog goed wat mag groeien zodat hij lekker met jullie mee mag naar huis na de geboorte.



:-*

Ons kind is met 37+1 geboren en woog 2 kilo.

Ze is wel opgenomen geweest, maar niet in een couveuse. Na een week mocht ze naar huis, 1940 gram.

Mijn gyn wilde de 37 weken halen vanwege de rijpheid van de organen.

Daarna zou de winst qua groei in de baarmoeder nog maar minimaal zijn tov de extra risico’s van langer blijven zitten (kwaliteit placenta en navelstreng).

Toen met 37 weken bleek dat ze in een week nauwelijks gegroeid was ben ik ingeleid. Beter groeien buiten de baarmoeder dan niet groeien erin.



Uitgangspunt voor opname is als een kind minder dan 2500 gram weegt met 38 weken is ons verteld.

2000 gram met 37 weken is dus te klein en dus volgt standaard opname. Sowieso kijken ze naar de conditie van het kind.

onze oudste woog 2300 gram bij 39 weken (ook een inleiding)

hij heeft niet in een couveuze gelegen, wel bijna een week in een warmhoudbedje op de neo medium care (academisch ziekenhuis)

hij kon zijn temp zelf niet goed houden en zijn bloedsuiker ook niet, daarom had hij een infuus.

ze kijken vooral naar de conditie van het kindje, wat kan het lichaampje zelf aan.

richtlijn in dat ziekenhuis is 2500 gram om naar huis te mogen maar onze uk mocht dus eerder, met een hoop kruiken en niet naar buiten de eerste maand. hij was sterk genoeg om het zo te redden.



hopelijk maakt je ventje nog een groeispurt in de laatste weken en anders heb je straks een klein fijn babietje :inlove:

tip: zorg alvast voor voldoende veilige kruiken en kruikenzakken in huis.

Dankjulliewel voor jullie antwoorden…wat ik wel raar vind is dat mijn gyn zich volgens mij niet zo druk maakt dat hij zo klein is…nu gaat het nu ook nog goed met ons babytje dus dat is natuurlijk super fijn en daarom is er natuurlijk niet zoveel reden om je zorgen te maken maar als ik me dan bedenk dat hij in 3 weken en een paar dagen maar 300 gram is gegroeid dat is wel heel weinig toch…



mag nu weer over 10 dagen terug komen dus dat is wel fijn… en dan weer kijken hoe het gaat…

ik ben met 37 weken ingeleid ivm pre eclampsie. Onze uk was 2470, maar door de snelle bevalling was er niks klaar, dus geen warme kleertjes, warm plekje om aan te kleden ed, dus is ze enorm afgekoelt op mijn buikt tot onder 36 graden> TOen moest ze opwarmen in de couveuse, voro de zekerheid naar de kinderic, omdat ze bang waren voor een infectie.



Na een uurtje kwamen ze al met haar terug in een gewoon bedje, en was alles goed. Overigens bleef het wel lang dat ze zich niet goed warm kon houden, dus lang met kruiken in de weer geweest, en was ze ook ngo ieens flink afgevallen!



Je moet maar zo denken, wel vervelend dat het niet lekker bij je kan liggen na de bevalling maar in zo kastje moet, maar tis ff het beste voor je kind.



Ik heb overigens wel erg de eerste momenten samen met me kind gemist en had ook echt moeite om haar als mijn dochter te beschouwen. Voor het zelfde geldt hadden ze gewoon weer een ander kind naast mji neer gezet! ze lijken allemaal op elkaar die kleine beepjes!

He konijn



dat lijkt me inderdaat niet zo fijn nee dat je haar meteen af moest geven na de bevalling… Bij renzo was dat niet zo maar die woog ook 2770 dus nu meer kans dat dat bij mij ook zo is… maar goed als dat beter is voor het kindje moet het natuurlijk wel…

ons kindje is ook prematuur geboren, bijna 2 maanden te vroeg. toen was de regel je kind moet 2100 gram wegen minimaal, en daarnaast op 37 weken zwangerschap zitten en zelfstandig kunnen drinken en zich warm kunnen houden. en natuurlijk daarnaast gezond naar huis kunnen gaan.

Soms kunnen kinderen op t laatst in de zwangerschap behoorlijk aankomen.

Mijn 1e uk was ook veel te klein, behoorlijke groeiachterstand maar bij hem was ook iets ernstig aan de hand.

Hij is geboren met 32,6 weken en was 1340 gram. Moest vanwege de afwijking en prematur en dysmatuur de couveuse in.



Ik neem aan dat ze jou en de uk goed in de gaten houden? Placenta en doorbloeding van de navelstreng, en de hoeveel heid vruchtwater?

Ja dat is allemaal ook tot nu toe goed hoeveelheid vruchtwater en doorbloeding en etc daarom denk ik ook dat ze zich daar geen zorgen maken…Hoor wel eens dat als hij minder gaat groeien dat ze hem dan eerder halen omdat hij buiten de baarmoeder beter groeit maar daar hebben ze het heir nog nooit over gehad…



hoop echt dat hij over een weekje weer wat gegroeid is…



wat voor afwijking had je kindje als ik vragen mag karin…

gelukkig maar, kan zijn dat ze hem eerder gaan halen als hij niet meer groeit of nauwelijks dan is hij beter af buiten de baarmoeder dan binnen.

:hug:



Daan :**: had trisomie 18 ernstige chromosoom afwijking