vraagje

ethan geeft tegenwoordig aan dat hij moet poepen en zegt dan bah bah en hij begint al te persen. ik ga dan met hem naar de wc maar hij gaat dan niet verder hij zegt dan klaar klaar. na een paar minuten haal ik hem eraf. 10 min later heeft hij het in zijn broek gedaan en gaat dan wel naar de wc.

is dit voor iemand herkenbaar?

het is al een grote stap dat hij het aangeeft en ik verwacht ook niet dat hij het meteen doet maar ik vroeg me wel af of meerdere kindjes dit hebben en hoe jullie hiermee omgaan?

Heb je het nu over Ethan van 4 jr of over Levi?

Oh, ik lees net bij een ander onderwerp dat Ethan een verstandelijke beperking heeft. Ik dacht dat je in naam vergist had.

Het lijkt erop dat het een begin is, inderdaad. Ik heb een vriendin en haar zoontje was zindelijk, maar vroeg om een luier als hij moest poepen. Hij ging dan achter een grodijn staan en melde zich als hij klaar was.

Stan begint nu ook een beetje bewust te worden dat het ok niet in de luier kan, maar het kan nog wel even duren voordat hij zo ver is, denk ik.

ja ik denk ook wel dat het nog even gaat duren, maar het begin is er daar ben ik al heel blij om. zeker omdat ik het eigenlijk nog lang niet verwacht had.

het ging idd om ethan soms vergeet ik het er wel eens bij te zetten dat hij verstandelijk beperkt is en dan kan ik me voorstellen dat een ander denkt dat ik me vergis.

alleen het plassen heeft hij nog niet door, maar het is ook voornamelijk een nacht plasser.

we wachten het maar rustig af en steeds maar proberen op de wc te zetten als hij het aangeeft dat hij moet.

Maaike geeft ook wel aan dat ze moet poepen en doet dan heel paniekerig.

Ze wil wel op de wc zitten maar durft daar nog niet op te poepen dus zegt ze ook vrij snel dat ze klaar is.

Daarna roept ze luier luier en die geef ik dan maar.

En dan poept ze binnen een minuut in de luier.

Ze is dan helemaal in tranen omdat ze het zo vies vind.

Plassen doet ze wel op de wc maar poepen dus nog niet.

Ik denk dat ze het dan voelen en in Maaike’s geval niet durft en Ethan misschien nog wel niet doorheeft dat hij dat ook echt daar moet doen. Het moet een keer perongeluk lukken denk ik.

ja idd het moet echt een keer perongeluk gebeuren en daarom blijf ik ook maar volhouden in de hoop dat het een keer zal gebeuren :smiley: .

Ik kan me herinneren van toen ik klein was dat ik poepen op de wc niet prettig vond omdat het zo in het water plopte en mijn billen met koud water gespetterd werden. De oplossing was om twee of drie blaadjes wc papier in de bowl te doen, zodat het water niet omhoog spatte.

Noah was geloof ik 2 toen hij helemaal zinnelijk was overdag, en zo’n 6 maanden later was hij helemaal droog 'snachts. Ik heb geen idee of dat snel is of precies goed. Hij gaf het zelf aan, en had vrij weinig hulp nodig. (Ik denk dat wij verwend waren met Noah!!)