Vraagje voor vriendin... BV in zkh... Help!

Hoi!



2 dagen geleden is mijn vriendin middels een keizersnee van haar zoontje bevallen. Door de keizersnee moet ze nog even in het zkh blijven… en de BV-steun en info is daar niet echt geweldig!



Zo hadden ze haar niet verteld hoe je je baby weer loskrijgt als hij drinkt. Ze trok hem dus steeds gewoon los waardoor het nu pijn doet als hij drinkt. Ze hoorde pas vannacht dat ze haar pink in zijn mondje moet doen om te zorgen dat hij niet meer vacuüm zit…



Verder zeggen ze dat ze om de 3 uur moet voeden… Maar was het niet; Op verzoek en minimaal om de 3 uur? Als hij nu verzoekt zeggen ze dat ze nog moet wachten met voeden?



Verder… hoe lang per borst? Ook daar zijn de meningen over verdeeld…



Please… tips zijn welkom! Ik voed zelf mijn dochter nogsteeds en zou het zonde vinden als zij dat niet kan doen door de onkunde van het zkh personeel…



Groetjes!

tips tegen tepelpijn door dat lostrekken zijn ook welkom!



Alvast bedankt!!!

Ik ben volledig afgegaan op de adviezen van mijn kraamverzorgende. Daar had ik zo’n goed gevoel over, was ook een topmens!

Ik deed het als volgt:

Voeden op verzoek, 's nachts max 6 uur er tussen, verder dus echt op verzoek en niet rekken!

Per borst max een half uur voeden. Onze Ralf liet nooit ‘vrijwillig’ los, maar de kraamverzorgende zei dat het na een half uur niks meer toevoegd aan de voeding, ik was de eerste weken echt een uur per voeding bezig, 2x 30 min. Verder zie de kraamverzorgende dat wanneer hij zelf niet zoveel zou willen (wat dus bij ons niet het geval was) je wel het best min 15 min een borst kon geven ivm de achtermelk die na 10 min zou komen volgens haar. Dit overigens wel alleen voor de eerste periode, toen alles goed liep is hij terug gegaan naar 5 min per borst en dit is nog steeds.

Verder voor de pijnlijke tepels denk ik gewoon purelan of bepanthen.

Succes!

Als eerste zeggen dat ze niet moet loskoppelen en haar zoontje lekker moet laten drinken tot hij zelf loslaat :wink:

Inderdaad gewoon op verzoek, zéker nu! De bv moet nog op gang komen en dat gebeurt dus door aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen.

Met het op gang brengen van de bv kan ze eerst een borst leeg laten drinken (dat voelt ze als hij echt leeg en slap is) en dan als hij wil de andere borst nog als toetje na het boeren/verschonen noem maar op.

Het is dus minimaal om de 3 uur, (houd dus in dat je de eerste dagen óók s’nachts het kindje wakker maakt zolang het niet op geboorte gewicht terug is) de standaard die het ondeskundig personeel noemt gaat volgens mij alleen voor fv op, leven ze nog in de jaren 70 daar?

Meis, steun haar waar je kan, met jouw hulp komt ze er wel en als je nog meer wilt weten dan weet je waar je moet zijn.



Oh ja en de zere tepels: wat erg goed is is Purelan, dat is een vettig goedje, het helpt het herstel én het beschermt de tepel doordat het zo dik is.

Dit hoeft ze niet af te wassen voor een voeding.

Wat ook helpt is Bepanthen, dit geneest ook erg goed alleen geeft die niet die beschermlaag die ik net noemde, het is maar net wat zij prettiger vind.

@Wicky wrote:

2 dagen geleden is mijn vriendin middels een keizersnee van haar zoontje bevallen.


Van harte gefeliciteerd!



@Wicky wrote:
Door de keizersnee moet ze nog even in het zkh blijven… en de BV-steun en info is daar niet echt geweldig!



Zo hadden ze haar niet verteld hoe je je baby weer loskrijgt als hij drinkt. Ze trok hem dus steeds gewoon los waardoor het nu pijn doet als hij drinkt. Ze hoorde pas vannacht dat ze haar pink in zijn mondje moet doen om te zorgen dat hij niet meer vacuüm zit…


Wat spijtig dat de begeleiding bij borstvoeding in het betreffende ziekenhuis zo te wensen over laat :frowning: Dat zou zeker niet zo moeten zijn. Toch gaat het hier om een gedeelde verantwoordelijkheid: er zijn voldoende mogelijkheden om je tijdens de zwangerschap al in het onderwerp borstvoeding te verdiepen en ervoor te zorgen dat je goed geïnformeerd je borstvoedingsperiode in gaat. Uit jouw bericht leid ik af dat je vriendin zich niet echt heeft voorbereid op het geven van borstvoeding door informatie in te winnen, klopt dat?



@Wicky wrote:
Verder zeggen ze dat ze om de 3 uur moet voeden… Maar was het niet; Op verzoek en minimaal om de 3 uur? Als hij nu verzoekt zeggen ze dat ze nog moet wachten met voeden?


Ik sluit me volledig aan bij jou en mijn voorgangsters, om de drie uur is inderdaad een minimum. Een aantal van 10 tot 12 voedingen per dag (en misschien wel meer) is in dit stadium heel normaal.



Op verzoek voeden is een breed begrip. Het houdt in dat je op verzoek van de baby voedt door in te gaan op de eerste hongersignalen (nog maar lichtjes slapen of al wakker worden, (smak)geluidjes maken, zoeken, op vingertjes en knuistjes sabbelen). Het houdt echter tevens in, dat je op eigen verzoek je baby aanlegt wanneer je merkt dat er teveel tijd tussen twee voedingen verstrijkt.



@Wicky wrote:
Verder… hoe lang per borst? Ook daar zijn de meningen over verdeeld…


Borstvoeding in een notendop: de baby mag zo vaak en zo lang aan de borst, mits hij goed is aangelegd. Dat is sowieso iets wat moeder en kind moeten leren, maar zeker in geval van een keizersnede kan het aanleggen de eerste tijd moeizamer zijn i.v.m. de wond (afhankelijk van iemand anders die de baby aangeeft voor een voeding, geen fijne voedingshouding kunnen vinden).

Brochure 14 van de VBN is helemaal gericht op borstvoeding na een keizersnede, informatie waar je vriendin veel baat bij kan hebben. Via de site zijn de brochures te downloaden voor € 0,85 per stuk. Wellicht kun je er één voor haar meenemen?



@Wicky wrote:
tips tegen tepelpijn door dat lostrekken zijn ook welkom!

De oorzaak wegnemen is de belangrijkste handeling om tepelpijn te bestrijden, maar daar wordt nu aan gewerkt begrijp ik? Verder zullen de klachten net snelst verdwijnen als de baby correct wordt aangelegd. Daarmee wordt voorkomen dat de tepel verkeerd wordt belast en nog pijnlijker wordt. Het is dus essentieel om extra aandacht te schenken aan goed aanleggen:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html
http://www.eurolac.net/index.php?p=35
Daarnaast liever vaker (en korter) voeden dan minder vaak, de minst pijnlijke borst het eerst aanbieden i.v.m. de sterke zuigkracht die de baby aan het begin van een voeding zal hebben en de tepels na het voeden aan de lucht laten drogen (en als het mogelijk is een tijdje zonder bh doorbrengen, een goede zuurstoftoevoer bevordert de genezing van wondjes). Als er sprake is van kleine wondjes/ongemakken, kan je vriendin vlak na het voeden een druppel mm uitsmeren over haar tepels. Mm werkt antibacterieel en genezend.

Als je vriendin daar behoefte aan heeft, kan ze voor meer informatie, met vragen of bij problemen m.b.t. borstvoeding altijd contact opnemen met de VBN. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Ze hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten aan verbonden (ze betaalt alleen haar eigen gesprekskosten).

Ik weet niet of binnen het betreffende ziekenhuis een lactatiekundige werkzaam is? Als dat wel zo is, kan ze deze uiteraard altijd inschakelen.

Hé Wicky,



Ik zie dat je al voldoende tips hebt gekregen, dus daar heb ik weinig meer aan toe te voegen,

Helaas heb ik gelijke ervaringen. Ook een keizersnede gehad en erg slecht begeleid in het zkh. Mijn bv wilde eerst niet op gang komen en op een gegeven moment moest ik bijvoeden. Wilde ze me zo een flesje geven. Heb er toen op gestaan om 't middels ‘vingerfeeding’ te geven, maar soms kwamen ze toch gewoon met een speen (konden ze meteen weer meenemen natuurlijk :naughty: )

Ook werd mij het aanleggen niet geleerd. Ze trokken me meteen mijn borst uit handen…niet prettig. De dag voor ik naar huis ging heb ik nog lopen piekeren hoe ik haar thuis 's nachts moest voeden, ik kon immers niet aanleggen!! Gelukkig heb ik dit de laatste nacht in het zkh van een goede verpleegkundige wel geleerd.

Thuis toch nog aanlegproblemen gehad. Dankzij het VBN ben ik daar doorheen gekomen. Ook nu bezoek ik nog geregeld avonden of ochtenden voor voedende moeders, leerzaam en gezellig. Dat zou dan mijn tip zijn als ze thuis nog problemen ervaart…Niet twijfelen, maar hulp inroepen!!

Bedankt!



Ik bel mijn vriendin morgen, en als er dan nog meer vragen zijn… dan weet ik waar ik een goed antwoord vinden kan…



Groetjes!

@Yvonne Z. wrote:

[Toch gaat het hier om een gedeelde verantwoordelijkheid: er zijn voldoende mogelijkheden om je tijdens de zwangerschap al in het onderwerp borstvoeding te verdiepen en ervoor te zorgen dat je goed geïnformeerd je borstvoedingsperiode in gaat. Uit jouw bericht leid ik af dat je vriendin zich niet echt heeft voorbereid op het geven van borstvoeding door informatie in te winnen, klopt dat?



[.




Dat was ook wel mijn eerste reaktie toen ik de vraag las - ik ben zelf ook bevallen dmv ks bij Lasse en gelijk veel gedoe maar ik heb het vooral heel erg gered door die waardevolle info die ik van tevoren op een bijeenkomst had gekregen.



Nu moet deze info alsnog vergaard worden op een wel erg indirecte manier en een soort van crisissituatie.



Wat niet wegneemt dat ik hoop dat het alsnog allemaal goedkomt.



Succes voor je vriendin.

Hey!



Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf voordat ik BV ging geven er ook nooit echt in verdiept had! Ik dacht… Komt wel goed allemaal, en bij mij kwam het dat ook! Ik had er van te voren nooit over nagedacht dat zoiets natuurlijks niet natuurlijk goed zou kunnen verlopen! En ik heb ook nog nooit ergens problemen mee gehad eigenlijk! Ik snap dus wel dat mijn vriendin zich er ook niet echt in verdiept had!



Wat niet wegneemt dat ik begrijp dat het slimmer is om je wel te verdiepen ;)!



Groetjes!

Hey,



Hoe gaat het nu met je vriendin? :slight_smile:

Alle goede tips zijn al gegeven natuurlijk, maar tegen tepelpijn vond ik purelan altijd goed helpen. Kun je zelfs vóór de voeding aanbrengen (opletten dat je de zaak niet ‘dicht plamuurt’).



Hoe gaat het nu?

Mellie wrote:
Als eerste zeggen dat ze niet moet loskoppelen en haar zoontje lekker moet laten drinken tot hij zelf loslaat ;)


eeehm nee dit werkt niet, daardoor had ik in het begin bij mischa mega kloven. Meneer liet echt niet los nl. Ikhad ook geen begeleiding in het ZH.

Misschien kan ze een iemand laten komen, of haar verlosk. vragen?

@marijke79 wrote:

@Mellie wrote:
Als eerste zeggen dat ze niet moet loskoppelen en haar zoontje lekker moet laten drinken tot hij zelf loslaat :wink:


eeehm nee dit werkt niet, daardoor had ik in het begin bij mischa mega kloven. Meneer liet echt niet los nl. Ikhad ook geen begeleiding in het ZH.

Het is niet de voedingsduur die kloven veroorzaakt, maar het niet correct aanleggen/aanhappen wat dit soort problemen geeft. Als een baby goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang drinken als hij zelf wil en zullen er geen kloven ontstaan.

hoe gaat het nu ???

@Yvonne Z. wrote:

@marijke79 wrote:
@Mellie wrote:
Als eerste zeggen dat ze niet moet loskoppelen en haar zoontje lekker moet laten drinken tot hij zelf loslaat :wink:


eeehm nee dit werkt niet, daardoor had ik in het begin bij mischa mega kloven. Meneer liet echt niet los nl. Ikhad ook geen begeleiding in het ZH.

Het is niet de voedingsduur die kloven veroorzaakt, maar het niet correct aanleggen/aanhappen wat dit soort problemen geeft. Als een baby goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang drinken als hij zelf wil en zullen er geen kloven ontstaan.


Ik wou al zeggen, dat klopt niet, Yvonne is me al voor :-*