Vraagje voor mama's van kids die (erg) vroeg zindelijk waren

Anouk is nu 21 maanden, en al sinds ze net 1 was (14 maanden) zindelijk overdag. Het ging prima, op een ongelukje of 3 per week na. Ze gaf zelfs al tekenen dat ze tijdens het slapen ook op de wc wilde, ipv de luier om (ze werd wakker tijdens het plassen.)

Toen ik hier eerder een post schreef over vroeg zindelijk worden, reageerden een aantal dames daarop, en daarbij werd ook genoemd dat ik rekening moest houden met een eventuele terugval. Ik wist dat die zou kunnen komen, en nu is die er dus :wink:



Sinds een weekje plast ze weer steeds vaker in haar broek. ‘Vroeger’ gaf ze het plassen tijdig aan en kon dan nog op tijd de wc bereiken. Nu wordt ze opeens stil, en een seconde later (dus te weinig tijd om in te grijpen), zegt ze ‘ohoh, plassen’, en dan staat ze al te plassen.

Poepen geeft ze wel op tijd aan, daarin is ze, zonder uitzondering, echt al 7 maanden zindelijk, sinds de allereerste keer op het potje heeft ze nooit meer in haar luier/broek gepoept, ook niet 's nachts.



Het gebeurt nu dus sinds een week of 2, en steeds vaker, de eerste paar dagen alleen aan het einde van de dag, maar nu ook gedurende de dag. Vanochtend heeft ze al 2 keer in haar broek geplast.

Ze zit middenin een ENORME fase/sprong, waarbij ze elke 3 minuten ‘nee, niet dat’ roept, en ‘Anouk alleen, Anouk alleen’. Ze is dus middenin de peuterpuberteit beland, en ze zet zich momenteel flink af tegen alles (en vooral tegen ons :wink: ) Het zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben.



Wie kan me meer vertellen over vroege zindelijkheid en de terugval die daar nu bij hoort. Ik weet namelijk niet zo goed hoe ik het aan moet pakken op dit moment. Trek ik haar weer luiers aan, of blijf ik zo doorgaan? Of alleen luiers als we de deur uit gaan, hoewel dat me verwarrend lijkt (Nu piest ze alles onder, inclusief autostoel. En midden in de stad staan met natte kleren is ook geen succes, ik ben dus sterk geneigd haar weer luiers te geven, want dit is niet te doen)

Hoe krijg ik haar weer zover dat ze weer zelf aangeeft dat ze moet, ipv haar op de gok elk uur op de pot zetten. Dat roept ook de nodige weerstand op soms. De ene keer gaat dat prima, plast ze netjes ‘op commando’, de andere keer gaat ze volledig uit haar plaat als ik haar op de wc zet en doet ze niks, om 10 minuten daarna alles onder te piesen…

En de laatste vraag: hoe lang duurde de terugval bij jullie? :shifty:



Ik heb uiteraard op internet gezocht, maar de verhalen en tips niet aan bij onze situatie. De tips en verhalen gaan over kindjes die wat ouder zijn, tegen de 3. Het gaat dan over uitleggen en stickersystemen, maar daarvoor is Anouk echt nog te jong, daar snapt ze de ballen van…



Tips graag!! :mrgreen:

alissa was ook al erg vroeg zindelijk , maar die heeft geen terugval gehad, wel een paar keer een druppeltje in de onderbroek, dat ze aan het spelen was en dan natuulijk liever niet ging plassen . maar dat heeft ze ook snel niet meer gehad



ik kan je wel vertellen dat omgekeerde psychology hier het beste werkt bij mijn peuter puber,. asl je wil dat ze iets doet , maar als je het vraagt weet je toch dat het nee gaat zijn



dan zeg je denk er om drink je beker niet leeg , denk er om , en zodra ik me gedraaid heb dan drinkt ze hem op , ook met eten zo , en met opruimen , enzzzzzzz



wat ik wel denk als je bijv weg gaat , dat je misschien beter een luierbroekje aan doen kan(dat is dan gewoon een onderbroekje ,niet zeggend at het ene luier is ) , en dan toch zo vaak mogelijk op de wc laat gaan of wat ik vaker deed was een potje meenemen en dan in kofferbak van de auto haar nog even laten plassen op het potje , en dan winkelen , en ook in de stad altijd en vaaqk vragen of ze plassen moet



en als het weer mis gaat dan zeg je de x erna zullen we even gaan plassen , en zegt ze nee hoeft niet , dan zeg je weet je het zeker niet dat je je weer in je broek gaat plassen he dat was toch zoooo vies he ,



ik bleef alles herhalen , misschien wel 30 x in een uur vragen of ze plassen moet , en nou gaat ze heelmaal zelf naar de wc zonder hulp , alleen afvegen wil iknog zelf doen , dat doet zij ook al , maar dar vidn ik haar nog wat klein voor om dat al goed te doen ,



wat hier ook goed werkte is . bijv als ze goe dgegeten heeft dan mag ze het kaarsje uitblazen dat staat voor haar speciaal op de tafel (gewoon een theelichtje ) maar dat is zoooo leuk , en ook als ze netjes opde wc is gaan plassen mocht ze het kaarsje een paar x uitblazen , ongeveer zoiets als het stikkersysteem , maar dta werkte hier helemaal niet , maar het kaarsje wel

Stein was "pas"met 24 maanden zindelijk maar heeft een jaar later een terugval gehad.

Ik ben toen goed om me heen gaan kijken en het bleek dat ik wat dingen verplaatst had in zijn kamer en gewoon er was (vanuit mij :oops: ) een beetje spanning.

Toen dat een beetje in rustiger vaarwater kwam (en heb de dingen weer terug gezet) ging het vanzelf weer over.

Ik heb er trouwens niet veel aandacht aan gegeven