vraagje voor degene wiens kids vroeg zindelijk waren.

Ik wil van de luiers af :wink: Althans, ik wil eigenlijk wel een kind zonder luiers.



Ik lees vaak dat je niet voor 2,5 moet beginnen omdat ze het niet snappen en nog geen controle over de sluitspieren hebben.



Zelf was ik zindelijk met 20 maanden (dag en nacht), nu heb ik die illusie niet dat, zeker omdat het een jongen is en papa tot 9 jaar in bed plaste, om hem ook 's nachts zindelijk te maken hoor.



Maar ik wil graag weten hoe jullie het aanpakten bij kids onder de 2?



Hij gaat wel al altijd met mij mee naar de wc en heeft wel al een paar keer op de pot gezeten.



Natas

sil was voor zijn tweede verjaardag dag en nacht zindelijk , en das toch echt een jochie hoor :mrgreen:



huh het hoe… geen idee … de pot stond hier al in huis vanaf dat ie 1 jaar oud was , hij heeft hem voor van alles gebruikt(boot, zwembad voor poppies, hoed enz enz) en op een bepaald moment ging er eens op zitten en ik heel droog zeggen dat ie dat ook zonder luier wel eens kan gaan doen dus hup luier uit en zitten … en zitten … en zitten totdat er prompt ineens wat uit zijn slurfje liep , ik heeeeel anthousiast jeeeee een plasje dat is knap zeg! :clap:

vond ie nie leuk, sil houdt niet van anthousiaste moeders, dus hup het ding in de wc neergezet en zo ging ie steeds vaker even plassen en poepen in alle privacy :mrgreen:



en toen kwam verjaardag nr twee eraan , hij had een groot bed gekregen en hij was dus geen baby meer en die luiers mochten niet meer om(en ik maar zeggen straks plas je je nieuwe bed onder ?) maar nee geen luiers meer voor meneer en zo… is het een beetje gegaan

en nooit geen ongelukken gehad…



maar goed ookal heb je er waarschijnlijk niks aan (elk kind is anders) het is wel een geweldig verhaal om later aan zijn vriendinnetje te vertellen hahaha

Anne had al een potje om mee te spelen vanaf ze kon zitten, zeg toen ze een maand of 7 was. Toen zat ze er ook geregeld op om met iets te spelen. Uiteindelijk zijn we voor en na elk slaapje haar op het potje gaan zetten. Met 1.5 was ze zindelijk. Een maand later kreeg ze een nieuwe slaapkamer en was het helemaal over. Toen heeft het lang geduurd en nu is ze weer terug zindelijk overdag, s nachts nog niet. Ze wordt nu telkens beloond met een sticker die ze mag uitzoeken. Deze plakt ze op haar hand aangezien op een blad plakken hier niet werkt want daar peutert ze ze vanaf om ze alsnog op haar hand te plakken :inlove:

Ik introduceerde het potje op het moment dat de kinderen goed konden lopen. Dat was bij de zes kinderen (4 jongens- 2 meisjes) van ons tussen de 14 en 17 maanden. Dan zette ik ze met regelmaat op het potje. Kwam er bij toeval een plasje dan werd dat geprezen en bewonderd, stonden ze op dan was het ook goed. Met 18 maanden ging de luier overdag uit (ook als we op pad gingen) en zette ik ze nog steeds met regelmaat op het potje. Binnen eenpaar weken kon ik bij alle zes de kinderen zo goed als alle plasjes opvangen. Op een gegeven moment gingen ze het ook zelf beter aangeven. Met twee jaar waren ze echt zindelijk in die zin dat ze het helemaal zelf aangaven en voor nood het vervolgens ook nog een tijd op konden houden.

Wat betreft de nachten hier wel verschil tussen de kinderen. Een van de jongens en een van de meisjes hebben nooit geplast tijdens het slapen (die kwamen als baby altijd met een droge luier uit bed en plaste pas als ze echt helemaal wakker waren). De andere kinderen waren zo rond de 2 1/2 bijna 3 ook 's nachts zindelijk.

Leuk om te lezen dit!



Ik twijfel een beetje om met ‘zindelijkheidstraining’ te beginnen met Deanne.

Sinds een paar weekjes geeft ze namelijk héél duidelijk aan dat ze gepoept heeft (ze wordt tweetalig opgevoed, en in haar 2e taal is poepen ‘kahkah’ 8) dus zo zegt ze het dan…)

Eerst zei ze dit alleen als ze gepoept had; nu zegt ze het ook voordat ze moet. ( :oops: en ik haar eerst vertellen dat ze niet zo raar moest doen, zeggen dat ze gepoept had terwijl ze dat nog niet gedaan had… tja wist ik veel :oops: )

Nu roept ze dus als ze moet en even later als ze klaar is.



Afijn, heeft het zin om haar direct op een potje/wc te zetten als ze dit roept? Ze geeft het zó duidelijk aan, maar ik vind 'r nog zo klein. (16mnd)

Plassen werkt absoluut nog niet, dat doet ze overal en nergens :wink:



Verder vind ik het potje een onding :oops: Ze zit er zo laag op…

Ze gaat regelmatig mee met 1 van ons naar de wc ( :oops: ), snapt ook het principe van wc-papier, gooit dat zelf ook in de pot.

Is een wc-verkleiner dan niet veel slimmer? Gewoon het hele potje-gebeuren maar overslaan?

:doh: Natas, zie nu dat ik totaal geen antwoord op jouw vraag heb gegeven… maar alleen zelf ook vol vragen zit…

16 maanden is juist een prima leeftijd. En als het het zelf aangeeft vind ik het eigenlijk zielig dat ze het maar gewoon in haar broek moet doen.

Het voordeel van een potje boven een brilverkleiner voor hele kleine kinderen vind ik dat ze zelf meer macht hebben over het gebeuren. Ze kunnen er zelf op gan zitten en ze kunnen zelf ook weer opstaan. Bovendien kun je bij een doorzichtig potje zien wanneer ze plassen/poepen en gelijk belonen. Op een niet doorzichitg potje of wc kun je het vrij gemakkelijk missen.

Mijn ervaring is dat als je de luier eenmaal uitlaat er de eerste dagen wel veel ongelukjes zijn maar dat het daarna heel snel gaat. Als ze goed voelen dat ze nat worden leggen ze schijnbaar de link toch sneller.

Het argument van er niet aan toe zijn vind ik altijd een beetje zwak. Als een kind nog niet aan praten toe stimuleer je het toch ook zo goed mogelijk zodat ze er zo snel mogelijk wel aan toe zijn.

:think: Even snel, m’n meissie heeft eigenlijk honger :wink:



Baukje; ik ben dus eigenlijk een beetje bang voor ‘overstimuleren’. Deanne is met alles al zó snel… wel allemaal uit zichzelf hoor, juist omdat ik zo tegen stimuleren ben (wanneer een kindje er nog niet aan toe is dus)

Maar aan de andere kant: ze geeft nu steeds héél duidelijk aan ja, wanneer ze moet… dus dan pushen we haar niet… :think:



:shifty: wc-verkleiner is ondertussen aangeschaft trouwens :wink:



Ga 'r nu snel eten geven!

ik heb het volgende bedacht… zit nog te twijfelen aan baukje haar ding…



Ik heb het potje geintroduceerd en hij gaat er deze week 2 vaste momenten op, volgende week 4 en daarna de luier uitlaten ?

Wil het niet dwingen als hij het dan niet wilt wacht ik nog even?



Jiska… als ze het zelf aangeven zou ik het ook proberen hoor!



Ik was zelf ook met 18 maanden zindelijk.

Maar liep toen wel al goed.



Niels loopt nog maar net en gaat dus ook nog over op kruipen.



Natas

@natas1 wrote:





Ik heb het potje geintroduceerd en hij gaat er deze week 2 vaste momenten op, volgende week 4 en daarna de luier uitlaten ?

Wil het niet dwingen als hij het dan niet wilt wacht ik nog even?





Denk dat dat wel een goede aanpak is, alleen misschien iets te snel al de luier helemaal uitlaten?
Ben wel heel benieuwd of ie het gaat snappen!
Zie jij aan hem wanneer ie moet, of geeft ie zelf al aan?

Denk ook dat het inderdaad belangrijk is dat een kindje al goed zelfstandig loopt eer je hiermee gaat beginnen...
(Deanne loopt nu zo'n 4 1/2 mnd goed los)

Laat je wel weten hoe Niels het doet??

Niels loopt nog maar net los en ik ben er terug mee gestopt. Luier uitdoen heb ik nog eens met mijn man overlegd en doen we nog niet. Ik heb geen zin in een kind wat in de autostoel zit te plassen. Hij geeft tenslotte alleen poepen nog maar aan (en dan ligt hij 8 van de 10 x in bed :mrgreen: ).



dus toch alleen spelenderwijs het potje, deze week wil hij niet dus ik laat het maar zo.



Ga idd goed op zijn signalen letten, dacht even me wel te vinden in de methode van baukje maar is toch niet helemaal mijn ding.



NAtas

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=24192&start=0



Isanas verhaal.

Ze moeten er wel aan toe zijn en dat was Isana. Ze was rond haar 2e verjaardag zindelijk.

Jiska, Isana heeft ook eigenlijk nooit op haar potje gezeten. Eigenlijk altijd meteen al op de verkleiner. Die noemt ze nu haar potje.

Haha.

Nou, wij zijn nog geen stap verder. We zitten al 3 weken in het huis van m’n ouders (op de katten te passen); en zij hebben 2 wc’s. De wc-verkleiner is dus níet universeel :x want past niet op de wc beneden.

En we zijn eerlijk gezegd gewoon veel te lui om zodra Deanne ‘kah-kah’ roept d’r broek en luier uit te doen, haar onder de arm te nemen, traphekje te openen, trap op te lopen, wc-verkleiner op de wc te leggen en te wachten tot ze iets doet :oops:

Ow eigenlijk best erg…



Maar goed, morgen gaan we weer naar ons eigen huis; waar ondertussen door mijn zwager zo’n ‘echte’ wc-verkleiner is geplaatst, zo’n 2-in-1-bril. Vanaf dan gaan we het dus echt proberen, want ze geeft het gewoon iedere keer aan. Plassen absoluut nog niet trouwens, maar ach ze is nog zó klein… en wie weet komt het vanzelf, als ze doorheeft hoe een wc werkt.



Dwingen gaan we trouwens sowieso níet doen :hand: geloof er heilig in dat kindjes pas iets doen wanneer zij daar zelf aan toe zijn.







Natas, hoe gaat het bij jullie nu? Doet Niels al wel op de wc / op het potje poepen?

Jiska, ik herken het hoor. Isana is zindelijk overdag, maar wil niet poepen zonder verkleiner. We hebben nu thuis een verkleiner en een verkleiner voor onderweg zeg maar.

Succes! Het is al heel goed wat ze doet voor haar leeftijd! Knap hoor!