vraagje voor de belgische dames (peter/meter)

vraag voor een vriendin van mij.



zij is door haar schoonzusje en belgische vriend gevraagd om peettante te worden (peter in belgie volgens mij). deze wonen ook in Belgie. Zij helemaal gelukkig natuurlijk. alleen vraagt ze zich nu af wat dat inhoudt in Belgie. Ze weet al van hen dat als zij wegvallen zij evt de zorg van haar as neefje over nemen dan maar toen ze er van het weekend waren en dit haar gevraagd werd ook vertelde de moeder van die vriend (volgen jullie het nog? :wink: ) dat het ook de bedoeling is dat de peter en meter de doop betalen.



dinnetje is helemaal niet gelovig maar dat maakt niet uit maar heeft geen idee (en ik ook niet trouwens) hoe dat precies zit in Belgie en wat de kosten zijn enz enz enz.



dus belgische dames…mss kan iemand haar uit de vragen helpen> ( ze wil dit liever niet aan hen zelf vragen omdat ze helemaal dolenthousiast was en zich dan zo :oops: voelt als zou vragen nu nog wat het precies inhoud :mrgreen: )



ik hoop dat iemand antwoord heeft want heb gezegd dat het forum overal antwoord op heeft :mrgreen: :wink:

:shock: De doop betalen. Nee hoor, dat is helemaal het geval niet. Althans niet bij ons. :oops:

Vind dat eigenlijk ook niet kunnen. :oops:



Hier is er eiogenlijk niks speciaals aan doopmeter of dooppeter hoor. Zelfs eventuele zorg als beide ouders wegvallen is bij ons ook niet voorzien bij doopmeter of dooppeter. :wink:



Wat doen ze dan wel … zorgen voor extra kadootjes. :mrgreen: :mrgreen: klinkt misschien raar, maar veel meer is er niet. :oops:

Ja, de kindjes hebben wel een speciale band met hun dooppeter en doopmeter. Althans onze Lucas toch. Die is helemaal zot van zijn dooppeter en meter. :wink:



Maar ze krijgen dus idd vaker een kadootje zoals de sint die komt ook bij dooppeter en doopmeter, terwijl de sint bij een gewone tante of nonkel niet komt. :wink:



Snap je beetje. :wink:

Helemaal eens met Ilse.



Peter/Meter zijn idd voor de extraatjes. En als er een datum wordt bepaald voor het verjaardagsfeestje dan wordr er met hun rekening gehouden en de andere tantes en ooms kunne dan hopelijk ook.



Absoluut geen verplichting om de doop te betalen.



Groeten

Isle

Ik ben als niet gelovige nederlander pasgeleden ook meter (peter is de peetoom) geworden van een belgische schat. Ik voelde me ook zeer vereerd, maar had ook geen idee wat het inhield. Ik heb toen tegen de ouders gezegd dat ik het graag wilde doen, maar dat ze mij wel moesten vertellen wat er van me verwacht werd, en tot nog toe (doop is al geweest) stelt het niet veel voor. Wel hebben wij aangegeven dat wij mijn petekindje niet anders gaan behandelen dan hun andere kindje, want ze zijn ons beide even lief. Alleen met de doop heeft ze dus wat meer gehad, maar niks overdreven.