Vraagje voor dames met het boek "Oei ik Groei"...

… of met een ander boek…

Willen jullie voor mij even opzoeken of er met 8/8,5 maand een sprongetje is??? En wat er dan precies “gebeurt”

Want dat zou een hoop verklaren :roll: :wink:

Alvast bedankt!!

nou van mij wist je het al hihi, hier t zelfde hoor, en zelfde leeftijd he

en jaaaa als je even googled, heb ik gedaan, op de vraag, groeisprong met acht maanden? dan krijg je me toch een topics hahaha…en allemaal dezelfde verhalen dus ik vermoed dat onze dames inderdaad in een sprong zitten

aan je hangen, hannessen met eten en in mijn geval aan de borst, huilend wakker worden, moeilijker gaan slapen, niet lekker in t velletje zitten, zichzelf in de weg zitten, hazeslaapjes doen,onrustig zijn

en eva-linde is ineens in mn tieten aan t knijpen op een manier die ik nou niet errug gezellig vindt :shock:

Bij 37 weken = 8,5 maand idd een sprongetje. In het boek gaan 25 pagina’s erover, dus vertellen wat het is kan ik niet in het kort. Nu ook ff geen tijd voor want ging net naar bed eigenlijk.

Dus de uitleg laat ik aan iemand anders over… Als je morgen nog geen uitgebreid antwoord hebt, dan lees ik het ff door en geef ik je een samenvatting.

@Noor82 wrote:

Bij 37 weken = 8,5 maand idd een sprongetje. In het boek gaan 25 pagina’s erover, dus vertellen wat het is kan ik niet in het kort. Nu ook ff geen tijd voor want ging net naar bed eigenlijk.

Dus de uitleg laat ik aan iemand anders over… Als je morgen nog geen uitgebreid antwoord hebt, dan lees ik het ff door en geef ik je een samenvatting.

WOW, 25 blz over 1 sprongetje?? Dat belooft nog wat! :shifty: :lol:

Maar in elk geval bedankt!!

mja dan is mijn dame keurig op tijd met acht maanden en 17 dagen hihi…ik heb t boek wel maar weet ff niet waar ik t heb neergelegd

maar dat t een sprong is verklaard genoeg voor mij :lol:

Kijken, vergelijken en indelen

Nu volgt de wereld van de ‘categorieën. Nu moet je baby leren dat een hond geen paard is. Of dat een zwart-wit geblokte poes geen koe is. Dat vergt heel veel kijken en vergelijken en je baby gaat er in deze periode graag met jou op uit, de wijde wereld in.

Speeltijd!

Om de wereld ‘in te kunnen delen’ moet je baby natuurlijk wel zien wat er is om in te delen. Lees boekjes die hierop inspelen. Kies voor boekjes met duidelijke en reële plaatjes. Een plaatje van een eend met een koeienpatroon brengen hem nu alleen maar in verwarring. Om de wereld te ontdekken moet hij natuurlijk ook kennis maken met de wereld. Lekker naar de kinderboerderij, of naar een speeltuin is dan ook heerlijk voor hem. Nog belangrijker is dat je blijft praten tegen je baby. Vertel hem wat je pakt, hoe dat heet en laat zien wat je er mee doet. Pas als je baby hoort en ziet wat iets is, kan hij het een plekje in zijn wereldindeling geven.

Dit sprongetje…

Tijdens dit sprongetje zijn niet alleen dingen en dieren in te delen in categorieën, maar ook emoties. Je baby gaat nu dus ook jouw emoties indelen. Papa of mama is blij, papa of mama is verdrietig, papa of mama is boos. Hij ziet deze emoties natuurlijk nog niet zo duidelijk als wij dat doen en begint ze nog maar net te begrijpen. Juist omdat hij hier nu mee begint is het erg belangrijk dat je duidelijk bent over je emoties. Voor het stellen van regels is het nu echt nog te vroeg, maar je kunt je baby wel duidelijk maken wat sociaal wenselijk is, en wat niet. Tegen de tijd dat je aan regels kunt beginnen heb je het dan een stuk makkelijker.

Mag deze link hier? Ik probeer het maar gewoon :wink:

Hier staat ook nog wat in over de ontwikkeling in de 8ste maand, misschien heb je er wat aan ;):slight_smile:

http://www.kp-kinderopvang.nl/downloads/KP_03_motorische_ontwikkeling.pdf

volgens Oei ik Groei heeft een kind toch praktisch altijd een sprongetje? :shifty:

niet helemaal hoor :wink: je kunt je aanmelden voor de sprongenwekker online, ik heb dat gedaan en vooralsnog 1 mail gehad…

ik viond sprongetjes zoiets wazigs… maar wel makkelijk om iets op te gooien als verklaring zijnde zeg maar :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

volgens Oei ik Groei heeft een kind toch praktisch altijd een sprongetje? :shifty:

Bijna ja :wink:

Ik heb er ook niets mee hoor (heb het boek wel), maar herken toch wel dat ze af en toe van die hangerige periodes heeft. Voor de rest vind ik het eigenlijk een irritant boek :wall:

als je er van uit gaat dat elk kind exact volgens het boekje springt is het inderdaad heul irritant!!

Eigen tempo hoor, laat maar lekker op de eigen manier doen in plaats van dat wij volwassenen alles invullen zoals wij dat logisch vinden!

maareh, met acht en een halve maand ongeveer leerde die van mij zelfstandig zitten, zelf wat spelen op 1 plek. Ging een wereld voor d’r open!

Ik vind het echt een afschuwelijk boek, maar dat heeft vooral te maken met de hele hype eromheen en hoe het neergezet is. Was het oorspronkelijk niet gebaseerd op een onderzoek onder acht baby’s :roll: Zoiets iig.

Ja, baby’s ontwikkelen zich nu eenmaal snel en als je zo’n boek schrijft waarin een kind zo’n beetje continu een sprongetje heeft, tja, dan is het niet gek dat veel ouders eea herkennen.

Hanneke hier zit ze ook in deze sprong. Dit is een hele lange intensieve sprong…

Hoe merk jij het aan Aukje?

@Lune wrote:

Ik vind het echt een afschuwelijk boek, maar dat heeft vooral te maken met de hele hype eromheen en hoe het neergezet is. Was het oorspronkelijk niet gebaseerd op een onderzoek onder acht baby’s :roll: Zoiets iig.

Ja, baby’s ontwikkelen zich nu eenmaal snel en als je zo’n boek schrijft waarin een kind zo’n beetje continu een sprongetje heeft, tja, dan is het niet gek dat veel ouders eea herkennen.

het hele idee van dat een baby zich niet geleidelijk ontwikkelt, maar dat dat in sprongen gaat, en dat dat gepaard gaat met eerst een wat lastigere periode en dan een periode waarin je kunt zien wat ze voor extra dingen geleerd hebben, dat is interessant om te weten.

Maar daar houdt het wmb wel mee op. Want dat hele schema van wanneer welke sprong (waarbij elke sprong een uitloop heeft van een paar weken en je het hele jaar door sprongen hebt, dus dan zit je altijd wel goed), en telkens bij elke sprong die enorme herhaling in dat boek van ‘terug naar mama’ en dan die lijst met dingen die ze al zouden kunnen kunnen en die jouw kind natuurlijk nog in de verre verste niet kan…nee, daar heb ik minder mee.

(sorry, matsjo voor het misbruiken van je topic)

nou van die lijst met al die vaardigheden kreeg ik vroeger al de slappe lach, het boek was net uit toen ik mn eerste kreeg, en het idee dat hij sprongen doormaakte hielp mij gewoon enorm…maar al die vaardigheden, t waren dr meteen ook altijd zo veel

toch merk ik wel aan eva-linde dat ze nu echt een flinke sprong heeft gemaakt hoor, ze is er nu weer helemaal, ze is er nooit echt heftig in…maar je merkt echt aan haar dat ze ineens veel meer snapt…kan…etc na een periode van een paar weken slechter slapen, zich niet echt lekker in dr velletje voelen etc

bij haar heeft dit ook volledig los gestaan van tanden enzo…

dus dat ze sprongen maken en wanneer ongeveer vind ik wel mooi om te weten en geloof ik wel

maar ach vroeger hadden ze dr spock op t nachtkastje, onze buren hadden toen een baby en die buurman leefde met spock…bij alles wat t arme kind deed vloog hij opgetogen door t huis ja kijk kijk kijk dokter spock zegt dat ze nu in de …fase zit of in de …fase

kortom,…zelfs een kookboek mag je met een korreltje zout nemen, ( niet teveel natuurlijk maar een korreltje haha) je eigen kop ook blijven gebruiken dan komt t wel goed

ondertussen is onze madam dus die sprong wel door geloof ik 8)