hoi hoi, ik heb een vraagje voor mijn collega.
zij zijn al 2 jaar bezig om zwanger te worden, maar het wil niet lukken ( ze is nu 33 jaar) pasgeleden is ze naar de huisarts geweest, maar die wilde haar pas over een jaar helpen.
is er een andere manier voor haar zodat er toch gekeken kan worden waarom het zwanger worden niet lukt, of moet het echt via de ha.
ik heb haar beloofd om het op het forum te vragen, ik hoop dat jullie het kunnen vertellen.
groetjes kelly
Hoi
ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat haar huisarts nog een jaar wil wachten. Die van mij zei jaren geleden dat hij zich zorgen ging maken als het na anderhalf tot twee jaar nog niet gelukt was.
Volgens mij kan ze tegenwoordig ook direct naar een gynaecoloog toegaan en hoeft het niet mee per se via de huisarts. Gewoon even informeren.
Groetjes,
Heleen
Het is nog steeds zo dat je via de ha een verwijzing nodig hebt om binnenn en zkh een arts te raadplegen. Dus ook een gyneacioloog.
Ook ik vindt het vreemd dat verder onderzoek niet gedaan wordt door de arts.
Wat ik aan zal raden is, om eens 3 maand vast te gaan tempen.
( digitale tempmeter rectaal elke dag zelfde tijdstip in de ochtend voor opstaan…) en dit bij te houden in een grafiekje. Zo kun je vast zien of er een eisprong is.
Ook kan ze ( ms weet ze het al wel ) bijhouden hoe lang haar cycles is.
Regelmatig/onregelmatig.
Ze kan evt ovulatietesten gaan gebruiken,
Ze kan met de ha in verleg of hij ter compensatie dan alvast het sperma wil onder zoeken ( kan ook bij ha hoeft niet in zkh lab te gebeuren )
Je kunt evt het zkh telefonisch berijken, de situatie uitleggen. En dan proberen dat als zei zeggen kom maar langs een verwijzing van haar ha te eissen . Je hebt immers wél tegenwoordig zelf het recht dit te bepalen.
Zeker met goedkeuring van het zkh
En wat ze kan doen is evt via een andere ha een secons opnian aanvragen.
Succes vor haar gewenst, zeker weten is wel dat ze als ze na een jaar geprobeert te hebbenniet zwanger is er toch vaak wel in aanmerking komt voor verder onderzoek.
Groetjes bianca
als ik haar was zou ik nog een afspraak maken, nogmaals duidelijk vragen om een doorverwijzing. En als ik die niet kreeg zou ik aangeven dat ik dan een second opinion ging halen.
De meeste artsen vinden dat niet leuk, dan moeten ze allerlei papierwerk op orde hebben, dus dan krijgt ze waarschijnlijk wel die verwijzing omdat dat makkelijker is voor de arts.
Hallo,
Als ik je collega was zou ik idd ook een nieuwe afspraak maken , en zeggen dat ze een doorverwijzing wil…
Ik heb ook dat probleem gehad met me vorige huisarts en na zeggen tegen hem dat als ik het wil dat hij verplicht is me een verwijzing te geven heb ik het gehad .
Dus laat je collega zich niet laten afschepen bij de huisarts
liefs loes
Je collega moet gewoon het ziekenhuis bellen en een afspraak maken met een gyn. Niks over een verwijzing zeggen. Als die gyn hoort dat ze al 2 jaar bezig is dan stuurt hij haar echt niet weg omdat ze geen verwijsbrief heeft hoor, zeker niet omdat ze al boven de 30 is.
(zeg niet dat het in elk ziekenhuis lukt hoor maar ken meerdere mensen die het zo gedaan hebben)
Wat raar. Je maat die ervoor staat is een jaar, tenzij je aan kan geven dat je bijvoorbeeld niet ongesteld wordt. 3 jaar is echt héél erg lang, om nog geen onderzoeken te krijgen als je erom vraagt.
Zou ook aanraden terug te gaan en min of meer een verwijzing te eisen.
Hallo,
Als je voor je 30e ben, mag je een jaar afwachten voor je naar de gyn ga, ben je na je 30e dan een half jaar.
Staat in de NHG-richtlijnen (Nederlandse Huisartsen Genootschap).
Dus heeft je collega er recht op om door een gyn gezien te worden.
groetjes
Chatty
Ben ook pas bij de gyn.geweest.
Zeiden toen ik belde voor een afspraak dat je officieel geen verwijzing meer nodig hebt maar dat het wel evt. kan als je je ha niet wil passeren.
Maar met zo´n ha zou ik zeker zonder verwijzing gaan hoor.
Als je voor je 30e ben, mag je een jaar afwachten voor je naar de gyn ga, ben je na je 30e dan een half jaar.
Staat in de NHG-richtlijnen (Nederlandse Huisartsen Genootschap).
Dus heeft je collega er recht op om door een gyn gezien te worden.
Volgens mij is de leeftijdsgrens 35 jaar die je bedoeld, maar even goed als ze al minimaal een jaar bezig is, moet de huisarts wel met goede argumenten komen om haar niet door te verwijzen. Desnoods gewoon de poli gyn opbellen en alles uitleggen.