vraagje van een vriendin (beetje dringend)

Een vriendin van mij zit met het volgende:



haar dochterje is 5 dagen na die van mij geboren en woog toen 4150 gram. Vorige week heeft ze haar gewogen op het cb en toen was ze 175 boven haar geboortegewicht, 4325 dus. Toen begon het cb al over dat als het zo door ging ze over zou moeten stappen op de fles :roll:



Morgen moest ze weer komen wegen en als ze dan niet veel meer aangekomen zou zijn… :roll:



Haar dochtertje doet het overigens prima, lekker wakker, poept en plast goed, geen problemen.



Maar ze maakt zich dus wel een beetje zorgen. Ze wil ook absoluut niet overstappen op de fles.



Dus ik zei tegen haar, ik vraag het wel even voor je na op KOK, ze zijn daar zo aardig en helpen mij ook altijd goed en weten veel :angel:



maar ik meen het echt, toen met die dreigende borstontsteking ben ik hier ook zo goed geholpen :thumbup: :-* echt top



Dus de vraag is; is het nou echt nodig om je zorgen te maken? Zoja, wat is er verder nog aan te doen behalve overstappen op de fles?



alvast bedankt!

die getallen zeggen me even niet zoveel. Ik zou haar iig aanraden met een lactatiekundige contact op te nemen, die kan misschien kijken waar het eventueel niet zo goed gaat (ligt ze wel goed aan de tepel, drinkt ze lang genoeg enz. enz.) ipv botweg te dreigen met de fles…( :evil: ).



succes voor haar, lief dat je hier even post, er komen vast nog wel nuttigere reacties!

dank je wel voor het meedenken. Volgens mij drinkt ze wel gewoon lang en alles leeg. Ze gaat nu wel ongeveer gelijk op met mijn dochter, maar die woog bij de geboorte bijna 800 gram minder. Maar ik vind het geen gek gewicht voor een baby van die leeftijd :think:



in ieder geval bedankt voor je reactie!

@Cebe wrote:

haar dochterje is 5 dagen na die van mij geboren en woog toen 4150 gram. Vorige week heeft ze haar gewogen op het cb en toen was ze 175 boven haar geboortegewicht, 4325 dus.


Weet je ook wat het laatste gewicht na het geboortegewicht was? Vanaf dat punt bereken je namelijk de groei per week en dat laatste is één van de richtlijnen om te weten te komen of de baby voldoende binnenkrijgt (een baby moet de eerste maanden 100-200 gram per week groeien).



@Cebe wrote:
Morgen moest ze weer komen wegen en als ze dan niet veel meer aangekomen zou zijn… :roll:


Daar zal je vriending zich ongetwijfeld niet prettig onder voelen, wat vervelend dat er op deze manier zoveel druk op wordt gelegd :frowning: Heeft het betreffende cb ook nog tips aan de hand gedaan om de groei d.m.v. bv te bevorderen? Ik ben bang dat ik het antwoord op deze vraag al weet, maar ik wil niet meteen van the worst case senario uitgaan… :shifty:



@Cebe wrote:
Haar dochtertje doet het overigens prima, lekker wakker, poept en plast goed, geen problemen.


Als je naar de richtlijnen kijkt, krijgt de baby volgens je vriendin dan genoeg binnen? Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zeven a acht voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, flinke plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Gaat het aanleggen goed? Geen pijn tijdens het voeden of tepelkloven, geen bo gehad? Worden er tepelhoedjes gebruikt? Krijgt de baby één of twee borsten per voeding? Bepaalt de baby zelf de voedingsduur, heeft ze de gelegenheid om de borst goed leeg te drinken? Voelt de borst na het voeden soepeler aan dan ervoor?



@Cebe wrote:
Dus de vraag is; is het nou echt nodig om je zorgen te maken? Zoja, wat is er verder nog aan te doen behalve overstappen op de fles?


Op dit moment vind ik het moeilijk om in te schatten of er daadwerkelijk sprake is van een borstvoedingsprobleem, omdat er te weinig achtergrondinformatie bekend is. Mocht er inderdaad een probleem zijn, dan is daar vaak echt nog genoeg aan te doen zonder dat er meteen met kv hoeft te worden bijgevoed. En dáár zou het cb zich voor moeten inzetten, deze moeder op weg helpen met de bv in plaats van iemand aan de fles te praten.

Ik zou je vriendin aanraden om morgen haar wens om volledig bv te blijven geven duidelijk kenbaar te maken bij haar cb en te vragen om, als dat inderdaad nodig blijkt te zijn, de juiste tips en informatie daarover. Ik weet niet of dit cb valt onder een JGZ-instelling die ook lactatiekundigen in dienst heeft? Dan zou je vriendin deze kunnen raadplegen.

Verder kan ze altijd contact opnemen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide (vrijwilligers)organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-417899). Je vriendin kan haar situatie dan samen met de betreffende contactpersoon of leidster doornemen en deze kan haar aan de hand daarvan de juiste tips en informatie geven.

hoi yvonne wat een uitgebreid stuk! dank je wel!



ik heb haar net even gebeld. het laagste gewicht was 3700 gram, maar 2 dagen erna was het 3980, dus of dat echt klopt weet ze niet.



haar dochtertje heeft zo n 6 plasluiers per dag, drinkt zo’n 9 x op verzoek zolang ze wil. soms 1 borst, soms 2. ze voelen soepeler erna.



ze heeft geen pijn, tepelkloven of bo. ook gebruikt ze geen tepelhoedje.



voor mij als leek klinkt alles normaal :shifty:



je hebt het over manieren de bv te bevorderen, wat zou ze eventueel kunnen doen?



ze is overigens niet van plan de bv zomaat op te geven, ook omdat zij zelf veel last heeft van allergieen. maar t maakt je als jonge moeder natuurlijk wel onzeker…



nogmaals bedankt voor je hulp!!!

o en de plas ruikt niet sterk!

Cebe, ik vind het ook niet raar klinken hoor. Ze is dus van 3700 naar 4325 gegroeid, dat is ruim 600 gram in 4 of 5 weken. Lijkt me prima toch? Laat ze zich geen zorgen maken hoor, als haar baby die 100 gram per week maar aan komt. Trouwens, verbruikt t kindje veel energie met huilen?

@Cebe wrote:

ik heb haar net even gebeld. het laagste gewicht was 3700 gram, maar 2 dagen erna was het 3980, dus of dat echt klopt weet ze niet.


:think: Dan zal hier waarschijnlijk de schoen wringen… Ik denk dat we pas echt iets zinnigs over het groeiverloop kunnen zeggen als alle gegevens helemaal kloppen en er een duidelijk en correct beeld is van de gewichtstoename per week, bekeken vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht. Daarom is het heel belangrijk dat je vriendin uit gaat zoeken hoe het nu daadwerkelijk zit. Want stel dat het laagste gewicht na het geboortegewicht (op dag hoeveel was dat trouwens?) goed is genoteerd, dan zou dat betekenen dat de baby meer dan 10% is afgevallen en dat is echt heel erg veel. De zorgverleners waar je vriendin mee te maken heeft gehad zouden dan zeker aan de bel moeten hebben getrokken, de meesten staan dan al klaar met kv omdat er dan écht iets moet gebeuren. Tegenwoordig wordt er een ondergrens van 7% aangehouden, omdat je dan m.b.t. het borstvoedingsbeleid nog veel kunt doen om de melkinname en de groei te verbeteren.

In geval van een keizersnede kan drastisch gewichtsverlies worden veroorzaakt doordat de baby het extra vocht dat hij heeft meegekregen van het infuus van zijn moeder kwijt moet.



Wat ik aannemelijker zou vinden, is dat de baby is afgevallen tot 3900 gram en inderdaad twee dagen later 80 gram zou zijn aangekomen. Kan er misschien een schrijffout zijn gemaakt?



@Cebe wrote:
haar dochtertje heeft zo n 6 plasluiers per dag, drinkt zo’n 9 x op verzoek zolang ze wil. soms 1 borst, soms 2. ze voelen soepeler erna. ze heeft geen pijn, tepelkloven of bo. ook gebruikt ze geen tepelhoedje. voor mij als leek klinkt alles normaal :shifty:


Ja, ik vind dit eigenlijk ook heel goed klinken allemaal.



@Cebe wrote:
je hebt het over manieren de bv te bevorderen, wat zou ze eventueel kunnen doen?


Als alles erop wijst dat de baby niet voldoende binnenkrijgt (en daar is voor zover ik het nu kan bekijken in het geval van je vriendin vooralsnog geen sprake van), dan is het aan te raden om het borstvoedingsbeleid nog eens goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen (goed aanleggen, vaak genoeg aanleggen, lang genoeg laten drinken; twee borsten per voeding aanbieden; nachtvoeding geven; tsr en doorstroming bevorderen door bij warmte, masseren, borstcompressie en/of Syntocinon neusspray toe te passen etc. etc.). Maar voor mijn gevoel is er op dit moment niet vast te stellen of er uberhaupt wel sprake is van een borstvoedingsprobleem.



@Cebe wrote:
ze is overigens niet van plan de bv zomaat op te geven, ook omdat zij zelf veel last heeft van allergieen. maar t maakt je als jonge moeder natuurlijk wel onzeker…


Ik zou hier inderdaad ook erg onzeker van worden zeg, en dat terwijl daar misschien niet eens een reden voor is :? Ik ben heel benieuwd wat ze bij het cb te melden hebben.

Misschien kan ze vlak voor ze naar het cb gaat even voeden. Er zit vast veel verschil tussen een volle maag & volle darmen/blaas en een lege maag & lege darmen/blaas.



Dit truckje gebruikte ik altijd om op een hoog gewicht uit te komen :oops:

@Wola wrote:

Cebe, ik vind het ook niet raar klinken hoor. Ze is dus van 3700 naar 4325 gegroeid, dat is ruim 600 gram in 4 of 5 weken. Lijkt me prima toch? Laat ze zich geen zorgen maken hoor, als haar baby die 100 gram per week maar aan komt. Trouwens, verbruikt t kindje veel energie met huilen?




Wola, als je het zo stelt klinkt het wel normaal. Stel dat het verkeerd opgeschreven is, en dat het 3900 was, dan nog heeft ze de 100 per week gehaald toch? (op mijn cb zeiden ze dat het minimaal 60 moest zijn, ook vreemd :think: )

Kindje gebruikt trouwens ook niet veel energie met huilen, ze laat haar ook nooit lang liggen. Wel is ze enorm in de lengte gegroeid, nu zo’n 62 cm geloof ik. Daar gaat natuurlijk ook veel energie in zitten.



Frogger, ik zal haar je tip sms-en, dat is wel slim ja :smiley: ik was sowieso van plan om haar vanavond te bellen, weet niet precies hoe laat ze er heen moest.



@Yvonne Z. wrote:
Cebe schreef:

ik heb haar net even gebeld. het laagste gewicht was 3700 gram, maar 2 dagen erna was het 3980, dus of dat echt klopt weet ze niet.



Denken Dan zal hier waarschijnlijk de schoen wringen… Ik denk dat we pas echt iets zinnigs over het groeiverloop kunnen zeggen als alle gegevens helemaal kloppen en er een duidelijk en correct beeld is van de gewichtstoename per week, bekeken vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht. Daarom is het heel belangrijk dat je vriendin uit gaat zoeken hoe het nu daadwerkelijk zit. Want stel dat het laagste gewicht na het geboortegewicht (op dag hoeveel was dat trouwens?) goed is genoteerd, dan zou dat betekenen dat de baby meer dan 10% is afgevallen en dat is echt heel erg veel. De zorgverleners waar je vriendin mee te maken heeft gehad zouden dan zeker aan de bel moeten hebben getrokken, de meesten staan dan al klaar met kv omdat er dan écht iets moet gebeuren. Tegenwoordig wordt er een ondergrens van 7% aangehouden, omdat je dan m.b.t. het borstvoedingsbeleid nog veel kunt doen om de melkinname en de groei te verbeteren.

In geval van een keizersnede kan drastisch gewichtsverlies worden veroorzaakt doordat de baby het extra vocht dat hij heeft meegekregen van het infuus van zijn moeder kwijt moet.




het kindje is niet via een keizersnede geboren. Maar er heeft niemand aan de bel getrokken toen ze 3700 bleek te wegen. Ik weet ook niet wanneer dat was en waar, vergeten te vragen. Een schrijffout zou kunnen, maar misschien het verschil tussen weegschalen ook?



Maar ik ben nog erg benieuwd hoe het nou gegaan is vandaag. Vanavond bel ik haar even. Ik heb toch het idee dat dat cb veel te snel over kv begon :snooty:

toch even reageren hoor :mrgreen:



Veron was hier ook meer dan 10% afgevallen en is toen inderdaad 1 dag bijgevoed met kv… Moest ook echt… (hij was van 4430 naar onder de 4000 gegaan in 3 dagen)… Ook moest ik toen hij na 2 dagen nog niet was aangekomen gelijk gaan kolven (48 uur lang om de 2 uur en daartussen ook nog aanleggen) en dat nageven… (uiteindelijk heeft hij 6 mnd volledig bv gehad en tot 10 maanden geen kv en kwam hij soms meer daan 500 gram aan per week :wink: )

Dus het kan wel dat een kind echt enorm afvalt… Maar raar dat ze dan niet ingrepen zeg… :think:



En wat betreft nu, vind ik het raar dat ze een kersverse moeder bijna gaan dwingen kv te geven terwijl ze zelf 100% achter bv staat… Raar beleid…

Ik zou je vriendin toch even contact op laten nemen met die nummers die Yvonne noemt…



Ik vind het altijd zo jammer om te horen dat moeders onzeker gemaakt kunnen worden terwijl dat misschien niet nodig is…



Ben erg benieuwd hoe het vandaag op het cb is gegaan…

gr patricia

Nou ze is vandaag weer geweest, dit keer bij de arts.

haar kindje was in 6 dagen 160 gram aangekomen, helemaal perfect dus! (ze weegt nu 4485)



ze heeft bij de arts even afgegeven op die vrouw die vorige keer zo met kunstvoeding bijvoeden zat te dreigen, en gelukkig was de arts het met haar eens :thumbup:



alles prima dus :thumbup:



En ik moet jullie hartelijk bedanken voor jullie hulp, ze vond jullie ontzettend lief!



catherina, meid, overweeg je nu een overstap? Kok is toch veel leuker dan babyinfo? :wink: :mrgreen: 8)

Hoi!



Ik ben de vriendin in kwestie, en ik wilde jullie even allemaal heel erg bedanken voor jullie goede hulp en adviezen!!!



En naar het CB luister ik gewoon niet meer! Die zitten toch alleen maar te zeuren!


Cebe.. je had gelijk hoor! Voor BV vragen heb ik me hier aangemeld... Op dat andere forum kennen ze alleen FV!

Thanks iedereen!

Nou, welkom hier dan, Wicky! :mrgreen: Hoe gaat het nu?

Dankje voor het welkom!



Ze was 160 gram in 6 dagen aangekomen… Lijkt me wel goed? Ik weet niet hoeveel ze nu is aangekomen. Ik zou haar woendag weer kunnen laten wegen maar denk niet dat ik dat ga doen. Dan zit ik zo over het gewicht te denken de hele tijd terwijl ik zie dat het goed gaat met haar!



Lijkt me niet verstandig, hoevaak gaan jullie jullie kindjes wegen?



Liefs

Ik ging alleen wegen als ik een afspraak had, ik had het gevoel dat ze op andere dagen ‘niet op me zaten te wachten’. :shifty: Natuurlijk, als je je zorgen maakt, dan zullen ze met alle liefde even wegen en meten, maar als je naar je kindje kijkt en je geen zorgen maakt, dan hoef je ook niet te wegen :wink: . Als je nou eens niet aan haar gewicht denkt, hoe gaat het dan? Is ze alert, poept en plast ze enzo?