Hihi, nooit verwacht dat ik nog eens een vraag zou stellen over borstvoeding :shock: 8).
Ik heb altijd geroepen dat ik voor flesvoeding zou gaan als ik een kindje zou krijgen want ik moest eigenlijk niet denken aan borstvoeding en zag het mezelf ook echt niet doen.
Maarja, dan raak je zwanger en ga je er toch nog eens over nadenken en kom je tot de conclusie dat je alleen het allerbeste wil voor je kleintje dus ik vond dat ik het in ieder geval maar moest proberen. (ik zei er wel bij tegen iedereen dat als het niet goed zou lukken of het me niet beviel dat ik gelijk over zou gaan op de fles!)
Op 5 november is onze dochter Lotte geboren.
In het ziekenhuis de eerste uren lukte het niet met de borstvoeding en de dagen erna ging het ook niet, Lot hapte niet goed en het zuigen ging ook niet goed, ze leek het gewoon niet te snappen.
Het begin is vond ik best pittig, ik ben begonnen de eerste 2 dagen met het met de hand kolven. Ik kneep/masseerde de melk uit mijn borst en vervolgens gaf mijn man het met een lepeltje en later met een spuitje aan Lotte zo kreeg ze toch iets binnen. Na 2 dagen ben ik ook begonnen met kolven. Ondertussen bleven we proberen aan te leggen en leek het kwartje na een dag of 5 eindelijk te vallen bij Lotte!
Sindsdien geef ik dus rechtstreeks borstvoeding.
Probleem nu is alleen dat ik te weinig melk heb volgens mij :(.
s’ Morgens zitten mijn borsten goed vol (ze slaapt door, 's nachts vanaf 4 weken van half 11 tot 9 ongeveer) en kolf ik ze voor een deel af voor Lotte haar eerste voeding krijgt zodat de druk er een beetje af is maar er nog wel genoeg is voor haar eerste voeding.
De voeding daarna gaat het ook nog goed maar eind van de middag lijkt het of ik niet genoeg meer aanmaak.
Ze krijgt bijna altijd beide borsten (begin met links altijd, die zit veel minder vol dan rechts) maar is daarna dus nog niet tevreden aan het einde van de middag en in de avond. Ik geef vaak dan nog een flesje (als er nog gekolfde melk van 's morgens is dan geef ik dat en anders kv) en dat drinkt ze tot ze geen zin meer heeft.
De ene keer is dat na 30 cc maar soms gaat er met gemak ook 90 cc schoon op.
Ik heb dus het idee dat ik niet genoeg melk aanmaak en eigenlijk zou ik ook een voorraadje willen gaan maken voor in de vriezer maar hoe kan ik de productie ophogen?
Ik heb het advies gekregen om tussendoor nog extra te kolven maar dat vind ik lastig aangezien ze de ene keer na een uurtje alweer wakker wordt en melk wil en een andere keer slaapt ze 3 uur achter elkaar.
Tussendoor kolven is dus lastig als ze kort erna alweer komt.
Is het anders een idee om gewoon om de twee uur te kolven en het steeds maar via een flesje te geven voor een paar dagen of is er dan een kans dat ze erna mijn borst niet meer pakt?
Ik voel me erg onzeker steeds, aan de ene kant bang dat ze te weinig krijgt en aan de andere kant bang dat ze te veel krijgt wanneer ik na het aanleggen nog bij voed met flesje.
Ze poept/plast/groeit wel goed overigens!
Het is een beetje een lang verhaal geworden geloof ik :oops:.
M’n dochter krijg inmiddels 10 weken bv en eigenlijk wil ik heel graag nog een tijdje bv blijven geven.
Heeft iemand tips/ideeën?
Alvast bedankt!
De beste manier om meer melk te gaan aanmaken is je kindje vaak aanleggen.
Overigens is het normaal dat je borsten in de ochtend voller aanvoelen dan in de avond. Ik had ook altijd het idee dat er dan vast niks meer in zat. Maar ook tijdens het drinken zelf maak je melk aan.
Ik hoop dat anderen nog wat meer informatie kunnen geven (er zitten hier mensen met veel meer kennis dan ik namelijk).
Misschien heb je wat aan deze links…
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/ik-heb-te-weinig-melk.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/genoegdrinken.html
Ik zou proberen haar vaker aan te leggen, kolven is toch minder effectief!
Krijgt ze echt te weinig? Of denk je het? Als ze te weinig heeft komt ze wel vaker denk ik en als ze 's nachts nog doorslaapt heeft ze dus geen honger.
succes.
Begrijp ik goed dat je kindje maar 4 voedingen krijgt op een dag? 's ochtends, einde ochtend, middag en 's avonds? Of lees ik dat verkeerd?
Dat zijn namelijk best weinig voedingsmomenten en dat kan er voor zorgen dat je productie daalt.
Hoe vaker je aanlegt/kolft, hoe meer je borsten gaan produceren. Ik zei het net al ergens; het werkt net als met een nieuwe vaardigheid leren, zoals een muziekinstrument leren bespelen. Je leert het sneller als je elke dag 30 minuten oefent, dan 1x per week 2 uur achter elkaar.
Met BV werkt het ook zo; als je haar vaker aanlegt en/of kolft, gaat je productie omhoog.
Ook zijn je borsten nooit echt leeg; ze produceren maar door en door. Alleen vullen je borsten zich na een tijdje wel met een soort voorraad zeg maar. Dus als je tussendoor kolft hoeft dat niet te betekenen dat je dan direct niets meer hebt. Alleen zal het iets trager komen dan uit een borst waar een paar uur niet uit is gedronken.
Ook zorgt het geven van flesjes (KV of BV) extra na de BV ervoor dat je productie daalt. Als ze niet genoeg lijkt te hebben kun je beter een uur erna nog eens aanleggen of gaan clusteren.
Verder is 10,5 uur achter elkaar doorslapen voor een kindje van nog maar 2 maanden echt heel erg lang achter elkaar! Het zou max een uur of 6 moeten zijn. Doordat je geen nachtvoeding geeft, nu je kindje nog zo jong is en je melkproductie nog niet heeft kunnen stabiliseren, kan je productie dalen.
Dat een kindje doorslaapt hoeft niet altijd te betekenen dat ze genoeg heeft. Een rustig, veel/lang slapend kindje kan wijzen op stille ondervoeding (of dat het die richting op gaat). Dat kan ook na de eerste weken nog, zelfs als het kindje niet uitzonderlijk slecht groeit en goed aan de borst lijkt te drinken. Een vriendin van me had dit met haar dochtertje; groei was best ok, luiers waren niet erg slecht maar kon beter en het kindje was al 8 maanden oud. En toch kwam ze in het ziekenhuis terecht met stille ondervoeding.
Het hoeft allemaal niet zo te zijn natuurlijk, maar ik zou hierover toch overleggen met een lactatiekundige.
Ik vond nog een link hierover op het borstvoedingsforum, bij een kindje van 3 maanden: http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?p=414876&t=66622
Zo op een rijtje gezet zijn er best veel dingen die ervoor zorgen dat je minder melk produceert:
- geen nachtvoeding(en)
- productie nog niet gestabiliseerd doordat je kindje nog jong is (meestal stabiliseert het zo rond de 9 a 10 maanden)
- flesjes bij geven (KV of BV maakt in dit geval niet zoveel uit)
- weinig voedingen in het algemeen (tenzij ik dat verkeerd heb gelezen en het er meer zijn) Aanbevolen wordt minimaal 8 tot 10 x per 24u te voeden.
Ik wil er nog even bij zeggen dat je het goed doet hoor! De eerste dagen is altijd wennen, voor zowel moeder als kind. Er zijn er die het in 1x huppekee doen, maar er zijn er net zoveel en misschien nog wel meer waarbij het echt even oefenen en aftasten is!
Je hebt gezorgd dat je kindje melk kreeg en dat is gelukt! En ook nog live aan de borst en dat wilde je graag! Dus win-win toch!
Ik voel me erg onzeker steeds, aan de ene kant bang dat ze te weinig krijgt en aan de andere kant bang dat ze te veel krijgt wanneer ik na het aanleggen nog bij voed met flesje.
Als je uitsluitend BV geeft kun je nooit teveel geven. Maar als je kunstvoeding bij gaat geven zit er wel een grens aan. Het is ook aftasten enzo.
En kinderen verschillen ook zo onderling. De ene geeft duidelijk aan dat het tijd is voor een maaltijd en bij andere kinderen moet je zelf goed in de gaten houden dat ze op tijd weer drinken, want die geven het niet zelf aan. Zoveel mensen, zoveel manieren, zeg maar!
Je stelt hier je vraag, dus je bent er alert op! Dat is gewoon supergoed van je! En hulp is er altijd :)
Dat wilde ik nog even zeggen :)
schaam :oops:
Sorry dat ik niet meer gereageerd heb in mijn eigen topic op jullie reacties, ik heb ze absoluut gelezen maar heb steeds niet energie niet echt gehad om te reageren en op een gegeven moment ben ik het gewoon vergeten.
Maar alsnog bedankt voor jullie reacties!
Het gaat inmiddels goed hier met de bv, over 2 dagen zit ik op 4 maanden bv en ben daar best een beetje trots op.
Ik heb afgelopen weken twee keer telefonisch contact gehad met bv-deskundige en dat heeft me ook weer wat verder geholpen dmv tips en goede uitleg.
Kreeg daardoor ook weer meer motivatie om verder te gaan want zat erg te twijfelen over doorgaan of stoppen en overgaan op fles.
Het voeden ging weer beter en mijn productie nam weer toe.
4 maanden bijna gehaald nu, dus op naar het half jaar!