Vraagje over Xylometazoline

Ik weet niet of het hier mag, maar weet even niet waar anders…



Jim is al een jaar lang continu verkouden, de ene keer wat meer dan de andere keer. Nu is het weer erg met flinke hoestbuien en groene loopneuzen. Hij is aan het begin van de maand ook verkouden geweest en heeft daardoor een oorontsteking gekregen. Ik heb toen Xylometazoline neusspray gebruikt, dit helpt o.a. oorontsteking te voorkomen. Ik heb het spul nog staan, maar omdat ie het vorige maand ook al gehad heeft en je het dus niet te vaak mag gebruiken weet ik niet of ik het hem mag geven. Het is heel fijn spul, want het geeft hem echt verlichting (vooral 's nachts) doordat zijn neus niet zo vol loopt en daardoor dus ook minder kans op oorontsteking. Maar het te veel gebruiken is natuurlijk ook schadelijk…

Ja ik zou het wel gebruiken zeker als het voor verlichting werkt …

Bovendien zover ik het begrijp uit je verhaal … is het nu 4 weken geleden dat je het voor het laatst gebruikt hebt … ik denk dat ze bedoelen dat je het niet te lang aan 1 stuk door mag gebruiken … geloof niet langer dan 7 dagen … :think: maar… hoe dan ook … ik zou het wel gebruiken als het bij mijn dochter verlichting zou geven :think:

…als hij al een jaar lang verkouden is, wordt het misschien ook tijd om iets aan zijn weerstand te doen en de onderliggende oorzaak van de verkoudheid en oorontstekingen te vinden?



Wat het middel betreft; dat is een vrij aggressief middel. Ik denk dat je het nu wel weer mag gebruiken, maar het is altijd beter als het zonder lukt; bel anders even met de huisarts of apotheek, dan weet je het zeker…

Waarom neem je inderdaad niet contact op met apotheek of huisarts.

Hun kunnen je precies vertellen wat wel en niet kan en misschien kunnen ze hummeltje helpen aan al die verkoudheden.

Ik zou met de ha overleggen.

Volgens mij kan dat spul namelijk averechts gaan werken als je het te veel gebruikt , maar dat weet ik niet zeker.

nope…sprays mag je niet langer dan een maand gebruiken…ik bedoel, na die mand moet je t weggooien

@Jennifer77 wrote:

nope…sprays mag je niet langer dan een maand gebruiken…ik bedoel, na die mand moet je t weggooien




inderdaad, na openen maar 1 maand houdbaar…



(bij mezelf wil ik nog weleens schipperen daarin maar voor kleintjes zou ik dat nooit doen)…



gr patricia

ik dacht dat je die neusspray met dat spul :mrgreen: pas mocht geven vanaf 4 jaar? Of is dat speciale? Klopt i.d.d dat na het openen het nog 1 maand houdbaar is.





kuzzz

Ik heb het aan het begin van de maand gebruikt, dus dat is nu ruim 2,5 week geleden, dat was op aanraden van de ha trouwens. Xylometazoline heeft een uiterste houdbaarheidsdatum tot wanneer je het kan gebruiken, dus net even anders dan bij een gewone neusspray.



Wat betreft overleg met de ha ik loop al een jaar lang met hem bij de ha die doen hier niks mee na lang aandringen mochten we eindelijk naar de KNO-arts, neusamandelen zijn op 31 augustus verwijderd. Er is nog nooit gekeken naar RS, kinkhoest of allergie, hij heeft dus eigenlijk vanaf kerst vorig jaar een constante bovenste luchtweginfectie volgens de ha-en hier. Daar krijg je bij ons niks voor, ook niet bij benauwdheid bijv. Aan het begin van de maand werd hij met een oorontsteking op dinsdag met niks naar huis gestuurd omdat hij geen koorts had gehad die dag (wel de dagen ervoor en die dag was de hoogste temp 38.4) op donderdag zat ik er weer nadat ik een hele nacht met een hysterisch kind had gezeten (na flink aandringen bij de ass. mocht ik dan even komen) bleek het door te zijn geslagen op het andere oor en op zijn rechtertrommelvlies stond een blaar. Ze geven hier gewoon niks… Alle huismiddeltjes zijn inmiddels geprobeerd maar niks schijnt te werken. Ik voel me dus al tijden niet begrepen door de ha (heb ik hier al eens een topic over geopend) en al helemaal niet meer serieus genomen. Kom bij een gezondheidscentrum en heb nooit mijn eigen ha, steeds een andere ha niemand die weet hoe de situatie is en ook maar even de tijd neemt om naar mijn verhaal te luisteren. Ben het dan ook spuugzat en ga in het nieuwe jaar op zoek naar een andere ha praktijk…



Lang verhaal dus sorry…

Dit heb ik er zo snel even over gevonden wat relevant is:



Bij langdurig aaneensluitend gebruik is er een duidelijk nadelig effect op de het trilhaarslijmvlies van de neus. Hierdoor kan een paradoxaal effect ontstaan, waarbij de neus voortdurend verstopt is. Dit is overigens waarschijnlijk vooral een gevolg van de in de neusdruppels voorkomende conserveringsmiddelen.

Daarom: nooit langer dan zeven dagen achtereen gebruiken!



Baby’s en peuters tot twee jaar zijn extra gevoelig voor xylometazoline

@Tante Soesa wrote:

Ik heb het aan het begin van de maand gebruikt, dus dat is nu ruim 2,5 week geleden, dat was op aanraden van de ha trouwens. Xylometazoline heeft een uiterste houdbaarheidsdatum tot wanneer je het kan gebruiken, dus net even anders dan bij een gewone neusspray.




meestal is het daarnaast toch ook zo dat je het na openen maar 1 maand mag gebruiken......
(net als bij vla of sap ofzo..... Als je die geopend hebt is het ook maar 3 dagen goed ookal is de uiterste houdbaarheidsdatum nog niet bereikt.....)......

Maar hij is nog geen maand open.... Tja ik weet het niet wat je moet doen.... Lastig is het wel zo ja; met zo'n huisarts..... :hug:

Nou toch maar even de ha gebeld en had een hele aardige ass. (ze zijn er gewoon nog :shock: ) ik mag het hem weer gaan geven, als je het maar niet te vaak en sowieso niet aaneengesloten gebruikt. De eerstvolgende verkoudheid maar weer bellen om het na te vragen maar het gaat me er vooral om dat ie het nu voor de nacht krijgt en dat geeft voor hem maar ook voor ons al zoveel meer rust! Kan ie lekker slapen!



Bedankt voor alle reacties!

@Rivella wrote:

Dit heb ik er zo snel even over gevonden wat relevant is:



Bij langdurig aaneensluitend gebruik is er een duidelijk nadelig effect op de het trilhaarslijmvlies van de neus. Hierdoor kan een paradoxaal effect ontstaan, waarbij de neus voortdurend verstopt is. Dit is overigens waarschijnlijk vooral een gevolg van de in de neusdruppels voorkomende conserveringsmiddelen.

Daarom: nooit langer dan zeven dagen achtereen gebruiken!




HIer heb ik dus last van... :shifty: :oops:
Maar met een verstopte neus kan ik (en vriendlief dus ook) niet slapen.
Dus na één nacht niet, toch vannacht maar weer wel gedaan. Maar
volgens mij mag je het ook niet als je zwanger bent realiseer ik mij nu. :think:

Mijn moeder had er ook heel erg last van, ik heb haar de laatste 5 jaar van haar leven eigenlijk nooit zónder neusdruppels gezien :think:

Over de houdbaarheidsdatum: Deanne heeft hier de druppels van ( :roll: probeer dat maar eens bij een meisje van anderhalf, ga dus volgende keer om de spray vragen!). Op haar flesje staat een t.h.t. datum én: na openen nog 3 maanden houdbaar!

( :doh: weet nu alleen niet of dat dan automatisch ook voor de spray geldt, maar goed)



Toevallig net vriendinnetje aan de telefoon gehad, haar dochter heeft nu weer dreigende oorontsteking en is voor de zoveelste keer verkouden (meisje is net 5 maanden). Haar kinderarts heeft gezegd dat er ongeveer een week tussen moet zitten met het laatste gebruik.





Tante Soesa: waarschijnlijk heb jij voor Jim ook de 0.025% hoeveelheid gekregen, ipv 0.05? Die laatste is inderdaad pas voor kindjes die een stuk ouder zijn.

Gelukkig dat je nu wel goed geholpen bent door de assistente!

Je hebt gelijk hoor, die xylo nogwat neusspray mag je (zeker bij kleine kinderen) maar 4 tot 5 keer in het jaar gebruiken, en dan per keer ook nog een beperkt aantal dagen.

Nog even goed de bijsluiter lezen dus.



Maar Jesse heeft het ook heel vaak gekregen hoor, bij oorontsteking, maar wel in overleg met de huisarts.

Ik zou deze slechts gebruiken als hij heel erg ziek is, want het helpt idd heel goed, en als het dan weer beter gaat weer overgaan op zoutoplossing, om te voorkomen dat hij weer zo gauw ziek word.



Heb je wel eens aan buisjes gedacht voor jouw kindje?

Misty ik ben toevallig pas met hem op nacontrole geweest bij de KNO maar die vond het allemaal niet zo spannend, schrikt ook niet van 3x oorontsteking per jaar, hij zag geen viezigheid van de neusamandelen dus waarschijnlijk heeft Jim gewoon een hele lage weerstand. Ik mag als het zo blijft doorgaan in het voorjaar bellen voor een afspraak en dan gaan we eens kijken wat een lange zware ab-kuur voor hem doet. Dat ben ik ook zeker van plan want dan is de beeb er inmiddels ook en ik heb geen zin in twee zieke kids natuurlijk. De ha vond hem nog te jong voor buisjes…



Jiska ik gebruik idd de 0,025 en spray. Die druppels vond Jim ook niks.



Ik heb toen straks een paar keer heel hard in zijn neus geblazen (tip van de KNO) om de boel schoon te blazen zeg maar. Dat vond hij nog leuk ook (ondanks mama’s salami adem 8) ) en daarna de xylo, zolang het niet erger wordt gebruik ik die alleen maar 's avonds.



Paschal je mag xylometazoline wel gebruiken hoor als je zwanger bent, heb het zelf vorige maand ook gebruikt en het stond ook gewoon in de bijsluiter.

en dan gaan we eens kijken wat een lange zware ab-kuur voor hem doet.


Wil je me dan 1 ding beloven? Dat je hem daarna wel ook een goede probioticakuur geeft (dus geen yakult ofzo, maar echt een goed merk wide-range probiotica)... anders krijgen zijn darmen zo'n opdonder....

Ik hoop dat het niet nodig is, maar tegen die tijd kom ik bij jou advies inwinnen (yakult en actimel dingen weet ik al jaren van dat het niks uithaalt dus daar ga ik echt mijn geld niet aan uitgeven). Ik weet dat ab echt ook niet heel goed is, maar de KNO gebruikt dat dan als laatste redmiddel om even wat rust voor het lichaam te krijgen…

… daarom zeg ik ook niet dat je het niet moet gebruiken :wink: maar wel dat als je dat dan gebruikt je het beter zo makkelijk mogelijk kunt maken voor haar lichaam, anders komt er van die rust weinig terecht…

Wist je dat je in Duitsland bij een AB-recept ook standaard een probioticarecept meekrijgt? We lopen hier wat achter wat dat betreft…

Maar PB maar hoor, als het zover is :wink: