Ik zet Maaike op de gang als ze het echt te bont maakt.
Maar ik vind het goedmaken een beetje lastig.
Niet omdat ik of zij het niet goed wil maken maar omdat ik niet weet hoever haar begrip gaat en wat ik kan verwachten.
Ze praat nu net een beetje redelijk maar herhaalt als ik een vraag stel vaak letterlijk wat ik zeg.
Als ik dus vraag: āga je nu weer naar mama luisterenā dan herhaalt zij op vragende hoge toon āluisterenā met een gekke bek erbij.
Dan lijkt het alsof ze me voor de gek aan het houden is.
Maar aan de andere kant als ik vraag āwelke kleur is ditā zegt ze ook ākleur?ā
Dus ik weet het niet.
Hetzelfde als ik zeg āals je nu niet ophoudt ga je maar even naar de gangā.
Ze gaat altijd uit haar zelf meteen dan. Ik geloof dat ze alsā¦dan nog niet begrijpt.
Hoe lossen jullie dat soort dingen op?
Geef je nog geen straf? Of snappen jullie kinderen het al wel?
Maaike is een enorme dondersteen die echt heeeeel stout kan zijn en ik heb echt wel een strafmaatregel nodig om een grens aan te geven.
Maar misschien is dit nog niet de juiste manier?
Op zich vind ik ons strafkrukje in de gang verder wel werken.
Maar ik weet niet of ik nu kan verwachten dat ze sorry en zal ik niet meer doen enz zal zeggen.
ik denk dat je dochter meer begrijpt dan je denkt
tenmisnste, bij Anna gaat dat wel zo.
voor annan hanteren we een afgeleide van de ātv-nanny jo frost naughty cornerā techniek, en Annan heeft het feiloos door. OOk haar speelgoed beland nog wel eens op de stip, waarna toch echt van Poohbeer wordt verwacht dat ie sorry zegt (anders loopt ze weg, en probeert ze het na een minuutje weer :inlove: )
anna zegt ook echt zorry sinds ze 22 maanden is, daarvoor gingen we accord met een knuffel.
Als we anna vragen waarom ze op de stip staat weet ze ons dat ook haarfijn uit te leggen.
Ook anna loopt wel eens zelf naar de stip als ze iets heeft gedaabn wat niet door de beugel kan (soms zelfs terwijl ik het nog niet eens door heb gehad)
Anna praat wel erg goed voor haar leeftijd, maar ik denk dat kinderen al vrij snel een strafmaatregel als āop de gang/op de stip, op het matjeā begrijpen. mits je er consequent mee bent.
Mateo is natuurlijk wel iets ouder, maar als ik hem op de gang heb gezet vertel ik sowieso waarom ik dat heb gedaan, dat ik dat niet leuk vind en hoe ik het de volgende keer wel zou willen zien.
Hij hoeft geen sorry te zeggen of een vraag te beantwoorden.
Ik sluit het af door een knuffel te geven en duidelijk te maken dat het goed is en er geen āruzieā meer isā¦
Ze snapt ook wel het āik ben stout en moet naar de gang principeā maar niet goe het antwoord geven op vragen. Maar omdat dat dus met andere dingen ook zo is weet ik niet wat ik van haar moet verwachten.
Ze weet wel dat ze stout is en wil het ook altijd goedmaken met een knuffel en een zoen.
Maar als ik kom aanlopen wil ze me dus snel een knuffel geven en er vandaar rennen en dat wil ik niet.
Maar als dan vraag of ze dat en dat in het vervolg niet meer zal doen dan zit ze me heel glazig aan te kijken.
Maar wel met een enorme grijns.
Ik voel me dus ook enorm voor de gek gehouden!
En laat haar nu steeds zitten waarna ze na 4-6 minuten wel JA zegt op mijn vraag of ze gaat luisteren maar of het nu echt over komtā¦ :think: .
Daarom zat ik me nu echt af te vragen of ik meer moet eisen of iets anders moet proberenā¦ :eh: :think: .
Maaike heeft het woordje sorry nog nooit gezegd; ik zou niet weten of ze dat kent eigenlijk :eh: .
Maar jij verwacht dus helemaal geen antwoord Marlous mmm :think: ik ga eens nadenken wat ik wil.
Fietje de poppen gaan hier ook op de gang :inlove: en daar wordt tegen geschreeuwd joh :eh: !
@Mamalien wrote:
Maaike heeft het woordje sorry nog nooit gezegd; ik zou niet weten of ze dat kent eigenlijk :eh: .
Maar jij verwacht dus helemaal geen antwoord Marlous mmm :think: ik ga eens nadenken wat ik wil.
Fietje de poppen gaan hier ook op de gang :inlove: en daar wordt tegen geschreeuwd joh :eh: !
Ik heb ooit eens in een boek gelezen dat kinderen het waarom in combinatie met hun daden niet kunnen koppelen. Zeker niet zo jongā¦Dus we hebben niets aan die vragen natuurlijkā¦
En kijk, ze kunnen alles beloven, maar we weten dat het toch wel weer gebeurt. Daarom straf ik op het moment, en maak ik het goed zonder iets erbijā¦
Hier hetzelfde als bij Madreā¦
Dat āalsā¦ danā snapt Kaylee trouwens ook niet Lien. āAls je nu niet ophoudt dan ga je in de hoekā en hop twee seconden later staat ze zielig in de hoek :lol: :inlove: Terwijl ze ānog 1 keer en dan ga je in de hoekā wel snapt :think:
@Madre wrote:
@Mamalien wrote:Maaike heeft het woordje sorry nog nooit gezegd; ik zou niet weten of ze dat kent eigenlijk :eh: .
Maar jij verwacht dus helemaal geen antwoord Marlous mmm :think: ik ga eens nadenken wat ik wil.
Fietje de poppen gaan hier ook op de gang :inlove: en daar wordt tegen geschreeuwd joh :eh: !
Ik heb ooit eens in een boek gelezen dat kinderen het waarom in combinatie met hun daden niet kunnen koppelen. Zeker niet zo jongā¦Dus we hebben niets aan die vragen natuurlijkā¦
En kijk, ze kunnen alles beloven, maar we weten dat het toch wel weer gebeurt. Daarom straf ik op het moment, en maak ik het goed zonder iets erbijā¦
Daarom vroeg ik me dus ook af wat ik eigenlijk zou moeten verwachtenā¦
Die nannyprogrammaās gaan altijd over oudere kinderen VERDORIE :snooty: .
@Vicky wrote:
Hier hetzelfde als bij Madreā¦
Dat āalsā¦ danā snapt Kaylee trouwens ook niet Lien. āAls je nu niet ophoudt dan ga je in de hoekā en hop twee seconden later staat ze zielig in de hoek :lol: :inlove: Terwijl ze ānog 1 keer en dan ga je in de hoekā wel snapt :think:
Hier dus precies zo!
Ik zeg nu laatste waarschuwing! Als je het nu weer doet ga je maar even op het krukje in de gang zitten!
En dan luistert ze dus wel (somsā¦).
Ik merk dus dat woordkeus heel belangrijk is en vroeg me af of dit door de leeftijd komt of haar nog beperkte woordenschat of natuurlijk inteligentieniveau .
hier snapt anna het alsā¦dan principe heel erg goedā¦
dat weet is zeker, omdat ze het zelf ook gerbuiktā¦
Dat lijkt me wel schattig klinken :inlove: .
dat is het ookā¦
mag ik ook even gebruiik maken van je topic :oops:
Anna is regmatig āoost-indich doofā wat doen jullie daarmee??
Ja laten we dit topic maar lekker breed houden .
Oost-indisch doof vind ik altijd moeilijk.
Als ik het belangrijk vind dan pak hier vast en dwing haar ja of nee te zeggen.
Het hangt er een beetje vanaf waar het om gaat.
wij hebben een stoeltje in de kamer.
als ie stout is (en dan ook ĆĀ©cht stout) dan moet ie er op.
goedmaken: vragen stellen over waarom, heeft inderdaad nog geen zin op deze leeftijd. Ik zeg dan ook altijd gewoon iets in de trant van: Tygo moest op de stoel omdat ā¦
en ā¦ dat mag niet.
knuffel
nu is mama niet meer boos
Ik vraag me eerlijk gezegd inderdaad af of Maaike je begrijpt. Ik zou alleen dingen doen warvan je zeker weet dat ze het begrijpt, want ik denk eigenlijk dat je daar genoeg aan zou moeten hebben. Je loopt dan niet het risico dat je iets doet wat ze niet begrijpt, waar ze niks van leert en waardoor ze jou maar een raar mens gaat vinden.
Voor straf op de gang zetten zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken als vaste straf voor een vast vergrijp. Niet in het wilde weg voor allerlei dingen die niet mogen. (mss doe je dat ook zo hoor). Bijvoorbeeld: als je de hond slaat, dan moet je op de gang. Altijd precies zo en nooit anders. Dat lijkt me te snappen voor een tweejarige.
Goedmaken achteraf klinkt eigenlijk alsof het niet zo nodig is. Maaike is helemaal niet boos op jou, zo klinkt het. Jij bent boos op haar, dus jij wil het goedmaken. Misschien dat je het dan ook op die manier goed moet maken: mama is nietmeer boos, dikke knuffel, klaar. Haar dingen laten beloven die verder in de toekomst reiken dan 2 minuten (naar mama luisteren, niet meer ze druk doen etc.), gaat haar tweejarig denkvermogen eigenlijk te buiten. Zover kan ze nog niet vooruit denken, ze snapt het idee van beloven niet en ze kan zichzelf er niet aan herinneren een kwartier later. Ze zal zeggen āja hoor mamaā en āik beloof het mamaā om jou een plezier te doen, maar ze snapt het niet en doet binnen de kortste keren doet ze het weer. En als jij dan weer boos wordt, wil ze het graag goedmaken omdat ze het niet leuk vindt dat je boos bent. Niet per se omdat ze een schuldgevoel heeft of snapt dat er iets goed te maken valt. Het is meer āzo, nu vindt mama mij weer lief, nu ga ik weer spelen.ā
Zelf geef ik geen straf eigenlijk. Niet dat ik daar nou echt tegen ben, maar ik kom nooti zo op het idee. Soms als Lara zoān scene schopt dat wij niet meer praten kunnen, zetten we haar op de gang. Is twee keer gebeurd ofzo en ik ben er niet heel enthousiast over.
Ik maak wel als-dan afspraken. āAls je helpt met tandenpoetsen, dan lezen we nĆĀ³g een boekje voorā zoiets. Dat werkt redelijk.
Misschien zou je het bij maaike ook kunnen zoeken in dat soort beloningsafspraken?
Maar dan nog moet het gedrag zijn dat heel duidelijk is voor haar, dat ze makkelijk kan uitvoeren en onthouden en waar een heel concrete beloning direct op volgt.
Hetzelfde geldt voor straf. Straf werkt alleen wanneer het heel duidelijk is wat het vergrijp was (āniet luisterenā is te vaag), de straf daar verband mee houdt, er direct op volgt en wanneer het kind zelf ook snapt dat dit iets is waar je straf voor hoort te krijgen. Ze moet zelf het gevoel hebben dat het stout was. En te strenge straf of een niet-begrepen straf werkt averechts.
oostindisch doofā¦ aaarrgghhhā¦ .zo irritant!!! Ik doe hetzelfde: als ik het echt wil weten ga ik op mijn hurken voor haar zitten en dwing haar antwoord te geven. Maar vaak sta ik eindeloos te vragen āwil je nou appel of niet? laraā¦laraā¦laaaaraaaaā¦ā :wall: :wall: :wall:
nou ja, dat is maar wat ik daar zo over denk op een vrijdagmiddag als ik eigenlijk moet koken enmijn babietjes troosten :oops:
Dank je Lena.
Ik geef ook wel duidelijk aan wat ze heeft gedaan wat niet mag hoor en ze weet ook heel goed dat dat stout was.
Ze doet het ook om reactie te krijgen.
Ik heb alleen het idee dat op de gang zetten niet echt helpt. Ze vind het ĆĀ©ĆĀ©n grote grap. Soms vind ze het wel vervelend maar dat is dan omdat ze er al veel langer zit als de bedoeling omdat ze steeds wegloopt.
Maar verder zit ze in de gang mooi gek te doen en te zingen enzo; het is gewoon een clown.
Als dan werkt niet.
Als ze in een gekke bui is dan vallen er geen afspraken te maken dan is ze gewoon gek in het hoofd en zal het haar worst wezen.
Niet negatief; ze is meestal heel vrolijk maar gewoon ongelovelijk idioot aan het doen.
als het niet werkt, zou ik haar niet mee rop de gang zetten. Dan is het alleen maar frustrerend voor jezelf. En al sj ehet wel doet, zou ik volslagen negeren wat zij daar doet in de tussentijd. Niet eens naar kijken of luisteren, als dat kanā¦
Bij Lara helpt het vaak om het gewraakte object af te pakken, maar het gaat natuurlijk niet altijd om een ādingā.
Mik gaat op de trap als hij het echt te bont maakt.
Wij maken het weer goed dmv sorry zeggen tegen elkaar. Diegene die dus een fout heeft gemaakt zegt sorry en dat kan dus ook mama of papa zijn.
Als Mik het dus bont maakt krijgt hij een waarschuwing na 3x op de trap ongeacht waar we zijn.
Als ik hem van de trap af haal benoem ik waarom hij er zat en moet hij zorry zeggen en geven we elkaar een kus.
Als hij iemand pijn doet, bewust of per ongeluk dan moet hij vanmij ook sorry zeggen en eekus geven.
Ik maak het dus elke keer wel heel duidelijk weer āgoedā met hemen dat kuss3en we dus letterlijk af.
Hier werkt deze strategie erg goed.
lucas straffen wij meestal door hem in zijn kinderstoel te zetten met zijn gezicht naar het raam. Hij kan niet naar buiten kijken want er zit vitrage voor en niet naar ons (wij wel naar hem natuurlijk stiekem). Als zijn boze bui voorbij is ga ik naar hem toe of mijn man en zeggen we waarom hij in de stoel zit. Wij belonen hem dan omdat hij weer vrolijk is.
Hij doet nog niet echt iets waardoor hij sorry moet zeggen. Ik denk zelf dat hij daar nog even te klein voor is. Wel doet hij dingen natuurlijk waar hij niet aan mag komen. En vaak als hij ruzie maakt met zijn zus dan leiden we hem af zodat hij zijn boze bui weer vergeet.
Als we zijn gedrag niet tolereren (hij kan heel erg boos worden) dan gaat hij in de stoel en volgt het verhaal hierboven
Als hij iets ouder is en het wat beter (lijkt) te begrijpen passen we dezelfde manier toe als bij zijn zus. Ook van tv nanny afgekeken werkt primaā¦
Waarschuw 1x als ze het dan nog doet gaat ze op de trap. Ze mag vier minuten nadenken waarom ze daar zit. Dan ga ik naar haar toe na die vier minuten en vraag waarom (ze is bijna 5) ze op de trap zit. Ze weet het meestal heel goed te vertellen. Dan moet ze sorry zeggen een kus en een knuffel en het is over. Dit werkt tot nu toe prima.