Marit was altijd een kontschuiver…Ze liep met 21 maand pas en ging toen ook pas kruipen…Zij interesseerde zich gewoon voor andere dingen zoals, praten, boekjes lezen, puzzelen etc…
Nu is 2 jaar en 4 maand. Ze kan tot 15 tellen. Ze weet je alle cijfers tm de 15 ook te herkennen en wijst ze aan als je vraagt welke cijfer wat is.
Ze kent vrijwel alle kleuren.Ze praat als een 3/4 jarige, ze herkent letters van het alfabet…Ze weet/kan lezen wanneer haar eigen naam ergens geschreven…Ze wil het gewoon graag zelf weten en vraagt me echt welke letter dat (welke ze dan in een boekje ziet staan die ze niet kent) en of het dezelfde beginletter is dan die van mij of van haar papa… Kortom een zeer pientere dame, terwijl we het echt niets benadrukken kwa tellen of letters…
Soms vind het een beetje "eng"dat ze al zo goed bij is…Ben bang wat de toekomst gaat brengen en wil niet dat ze "anders"is dan andere kindjes…
Stel ik me aan? of is dit normaal gedrag van een 2 jarige?
claudia het is wel herkenbaar hoor. Femke is ook zo wijs. alleen niet zoals marite. Femke is meer een rauwdouwer, overal op klimmen, maar praten… je maakt ze niks wijs, ze weet en onthoudt alles. en praat ook heel duidelijk en valt me op dat er ook heel veel dingen zijn die ze met 3/4 jaar pas hoeven te kunnen.
Ook Femke was een late met lopen 17.5 mnd en kruipen 14 mnd.
Dan zou ik toch ook heel bewust haar motorische stimulans bieden.
Wellicht kun je haar warm krijgen om al te oefenen met fietsen, een keer te proberen te schaatsen. Bewust naar een speeltuin gaan met klimrek.
Op school straks is niets vervelender voor een kind dan uberslim zijn, maar met gymles te worden uitgelachen omdat ze dat dus niet onder de knie heeft.
Onze dochter is namelijk van hetzelfde… die was ook net 2 en half toen ze al tot ruim 20 telde, de cijfers ook herkende, kleuren en kleurnuances kon onderscheiden, puzzels in elkaar legde van 30 of 40 stukjes en van alles wilde weten.
Maar voor fietsen, touwtje springen, rolschaatsen, lange stukken zelf wandelen en dus conditie kweken kregen we haar niet warm.
Ook zwemmen was een drama en toen ze vorig jaar dan naar groep 1 ging kwam ze zichzelf tegen.
Ze zat niet lekker in haar vel omdat ze op dat vlak behoorlijk onderdeed voor haar vriendjes. Daar werd ze zo onzeker van dat dit echt zijn tol begon te eisen.
We zijn naar fysio gegaan omdat we naast gebrek aan interesse ook dachten dat er toch iets niet in orde was en dat was ook zo.
Ze bleek een verstoord evenwicht te hebben door hersenoedeem bij de bevalling.
4 maanden intensieve therapie is het een ander kind.
Motorisch zal ze nooit haantje de voorste zijn, maar de basis dingen voor haar leeftijd heeft ze nu wel onder de knie en nu kan ze weer ongestoord slim zijn.
Ze heeft altijd als eerste haar werkjes af en gaat dan anderen helpen. Juf heeft voor haar puzzels van 150 en 200 stukjes uit groep 4 weggehaald omdat ze de puzzels in de klas maar saai vind en zo af heeft.
Ze geven haar hier en daar dus wel extra uitdaging en hoewel ze de jongste zal zijn volgend jaar, mag ze toch naar groep 3.
Sommige kinderen lopen nu voor, anderen blijven zo. Niet engig gaan vinden, gewoon kijken hoe het gaat en proberen ook de contra kant te stimuleren zodat er wel balans ontstaat.
Aniek bijvoorbeeld, lees al veel woorden echt zelf, ze is heel nieuwsgierig ook naar grammatica. Waarom is het de ene keer leen en de andere keer beer. Waarom is de au anders dan de ou enz enz.
Ze gaat dus straks naar groep 3 waar ze gaan beginnen met maan, roos, vis.
Maar ze leest al.
Kan er niet van wakker liggen, het kan namelijk ook nog stagneren en meer stabilliseren als ze wat ouder is.
Pas als ze met 6 of 7 jaar nog steeds zo voorloopt met haar intelect gaan we verder kijken.
Ik zou je hetzelfde willen advies willen geven als Cell al deed, stimuleer haar op andere vlakken juist een beetje. Zet een muziekje aan en dans lekker samen, fiets, speel met haar in de zandbak/met zand en water.
Maar niet alleen motorisch, ook op creatief vlak kan je op de leeftijd van Marit heel veel gaan ontdekken
Buiten verven, tekenen en ‘knippen en plakken’ is er nog zo veel meer wat leuk is om samen te doen, ja kan echt vanalles bedenken.
Waarschijnlijk vind je dochter het ook lastig om zelf te spelen? Dat zie je iig veel bij kindjes die erg in hun hoofd zitten. Ook dat is belangrijk om te stimuleren (meedoen, voordoen).
Onze oudste was-is net zo.
Zodra hij nog maar kon babbelen was hij met letters bezig. Afgelopen zomervakantie heeft hij zichzelf leren lezen. Vorige maand is hij 5 geworden en ondertussen leest hij op avi4 niv. Terwijl hij helemaal niet zoveel leest, hooguit 10 minuten per dag. Maar verder is hij ook druk met rekenen en klokkijken en schrijven,schaken…
Vraag hem aub niet om te fiesten want daar heeft hij een hekel aan, zwemmen doet hij gewoon omdat hij het moet van ons maar daar houdt het ook op. Het heeft ook heel lang geduurd voor hij ergens vanaf durfde te springen.
Soms maak ik me wel eens zorgen vooral als hij weer in zo’n periode zit (zoals nu) dat hij constant maar dingen wil leren. Straks heeft hij niets nieuws meer te leren in groep 3.
Zolang hij verder graag naar school gaat zou ik me eigenlijk geen zorgen moeten maken.
Ik zou ze gewoon de dingen aanbieden waar ze om vraagt.
Dat zou ik dus echt niet doen, dan krijg je een kind dat zich heel eenzijdig ontwikkeld. Natuurlijk kun je dat op zijn tijd ook wel aanbieden (al moet ik zeggen dat ik echt niet meer zou doen als antwoord geven op de vraag ‘welke letter is dat’) maar het is juist zo belangrijk dat de andere gebieden ook aan bod komen.
Claudia: Hier ook zo’n slimme meid in huis. Maar ik denk dat ze op de basisschool nog genoeg krijgt te leren, dus met een klein “voorsprongetje” en de rest wel op leeftijdniveau hoef je je geen zorgen te maken denk ik. Maar ik kan het me wel voorstellen dat je je dat af vraagt. Misschien kun je het eens vragen op de psz wat hun er van vinden?
Lune:
Onze dochter kan tellen tot 20 en met anderhalf jaar kwam ze al tot 15. Ze herkend letters en kleuren ( ook licht en donker) waarom zou je niet ingaan op de ontwikkeling van je kind?
Als ze er aan toe is en bij je komt om die letter te komen vragen, dan kun je daar toch gewoon antwoord op geven?
Je kunt de ontwikkeling toch niet tegenhouden door geheimzinnig over letters te doen.
Dat bedoelde ik ook, ik zou wel antwoord geven op de vraag welke letter dat is, maar ik zou niet nog eens extra weet ik het, eh miniloco ofzo aanbieden.
Ik zie ook niet in waarom je daarin niet zou meegaan met je kind.
Als je kind het ontzettend leuk vind om met treinen te spelen dan koop je toch ook een trein. Toevallig vindt ze letter leuk dus zie ik niet in waarom je haar daarin zou moeten beperken.
We pushen onze oudste helemaal niet, maar we gaan hem ook niet beperken. Ik ga niet tegen hem zeggen je mag nog niet leren lezen want dat mag pas als je naar groep 3 gaat ofzo.
Vorig jaar wou hij leren klokkijken, dus hebben we hem de hele en halve uren uitgelegd en dan later nog kwart voor en kwart over. Daar had hij op dat moment dan genoeg aan. Nu wil hij ook weten hoe laat het het is als de klok op 20 over 4 staat. Dat gaan we hem dan ook uitleggen.
Onze middelste loopt weg als hij letters ziet, die moet er niets van weten maar die kan dan wel urenlang in een dierenencyclopedie kijken. Het kent dan weer veel meer dieren dan zijn grote broer.
We gaan gewoon mee in de interesses van onze kinderen.
eens met Lune…
Wij hebben eerlijk overal antwoord op gegeven en als ze iets echt graag wilde, dan mocht dat best. Zij kreeg overigens wel loco toen ze 2 jaar en 8 maanden was.
Maar we bieden haar ook zeer bewust juist totaal andere dingen aan en leiden ook af als we vinden dat ze doorslaat.
Zo is ze door ons gestimuleerd om te gaan punikken, te leren breien, vingerhaken, moeilijke knipopdrachtjes, maar ook gewoon lekker buitenspelen, een poppenkast gemaakt en samen poppenkastpoppen en vingerpoppen gemaakt.
Of veelvuldig gewoon voorlezen en rust creeeren.
We vinden het geen punt dat ze op bepaalde punten zo voorloopt, maar ik wil wel voorkomen dat ze een einzelganger word die er totaal andere bezigheden op na houd dan leeftijdsgenoten.
Zowel mijn man als ik zijn uitgerust met een goed IQ, mijn man heeft echter een beroerd EQ en heeft daar grote moeite mee gehad.
Mijn neef is al jong hoogbegaafd gebleken, maar mijn oom en tante hebben hem bewust op een gewone school gelaten en hebben hem zelf thuis extra begeleid en gemotiveerd tot meer dan alleen intellectuele ontwikkeling.
Alsnog was hij net 20 toen hij al klaar was met de uni en zijn eerste drs titel behaalde en hij is nu de jongste proffessor aan de uni van Bejing.
Maar hij is ook heel sociaal, hij kan zich dus in alle opzichten goed redden en dat vind ik minstens zo belangrijk.
Te vaak zie ik kinderen die het slachtoffer worden van hun eigen intellect en alles weten, maar sociaal helemaal isoleren.
Nu ze nog zo jong zijn heb je wel degelijk zelf nog invloed, tuurlijk is het knap van je kind en ben je trots, maar een leven kan niet alleen op intelect geschoold zijn en niet kunnen praten met leeftijdsgenoten straks is ook niet zo leuk.
Balans is het toverwoord.
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik…
We zijn juist ook aan het buiten spelen! Speeltuin vind ze prachtig, ze wil 100x de glijbaan op en af :inlove: Dansen op K3 is haar favoriete bezigheid en "koken"bij haar eigen keukentje is ook een favoriete bezigheid (netzoals met babypoppen spelen) :inlove: Zwemmen doen we ook af en toe en we spelen vaak buiten in de tuin
Ze is verder zéér sociaal naar andere kindjes toe en kan hier ook goed mee omgaan.
anders voorbeeld nog…Ze heeft miniloco gekregen van Sinterklaas in de dikkiedik vorm. Ik stond er echt even van te kijken, dat toen ze het eenmaal door had, ze alle blaadjes uit het boekje foutloos kon “leggen”…
Ik ben in ieder geval blij jullie reacties te lezen en wat jullie ervaringen zijn…We kunnen ook niks anders denk ik dan afwachtten en kijken hoe het verder gaar op de basisschool over een paar jaartjes…
Verder gaan we gewoon op dezelfde manier zoals nu…Dus haar gewoon lekker kind laten zijn en gewoon ingaan op de dingen die ze vraagt, of waar ze zich voor interesseerd
Het aanbod is ruim… om variatie te bieden en ook evt andere dingen te doen die wel om inzicht vragen in bijvoorbeeld cijfers en letters en zulks… Muziek bijvoorbeeld.
Je kan eens informeren naar peutergym, peutermuziek of dans.
Hier is Aniek naar peuterballet gegaan toen… muziek, dansen en vriendjes.
Het was voor haar een aanvulling in haar interesses waardoor alles meer gelijkmatig werd.
Peter is gek op drummen en hij krijg nu af en toe drumles… zulke dingen kunnen ook een aanvulling zijn op hun vaak toch al zo brede interesses.
Th heeft als advies gekregen, omdat hij ook een “hoofdkind” is maar nog niet met de rest van zijn lichaam bewust bezig is (al kan hij wel goed fietsen en is een rauwdouwer, ontdekker, altijd bezig en is zijn spraak juist minder) om hem te laten “tekenen”. Gewoon papier na papier volkrassen, het hoeft en mag niks voor te stellen, gewoon lekker krassen.
Daarnaast heeft hij inmiddels ook een enorme letterhonger en nu laat ik hem boekjes schrijven in zijn eigen geheimtaal, die alleen hij kan voorlezen en dan mag hij mij en zusje 's avonds voorlezen (hij vond het erg frustrerend dat hij nog niet lezen kan). En heel veel buiten laten spelen, “zwaar” werk laten doen, helpen met afwassen, boodschappen dragen = zijn lijf in actie zetten.
Of ik laat hem (gedroogde)bonen tellen, verdelen…
En natuurlijk krijgt hij antwoord op vragen.
Maar hij is 5,5jr.
Zijn zusje is nu 2jr10mnd en is ook al een poosje erg met letters bezig, vraagt ook bij alles wat daar staat, herkent haar 1e letter en die van haar broer, begint nu redelijk te tellen tot 10 en stelt vragen als “wat betekent 5 minuten?” en heel veel waarom vragen.
Natuurlijk krijgt ook zij op al haar vragen antwoord (al vond ik het wel lastig om een meisje van net 2,5jr uit te leggen wat 5 minuten nou precies betekent). Maar verder stimuleer ik het niet.
Binnenkort krijgt ze een nieuwe uitdaging dan mag ze 2x per week naar het kdv/peutergroep!
Ik zou ook zoiets als peuterdans gaan doen, kan ze lekker op K3 dansen met andere kindjes!
Staat hier ook op het verlanglijstje (alleen zijn er steeds te weinig aanmeldingen hier waardoor het niet door gaat ).
Peutergym/dans is hier jammer genoeg pas vanaf 3 jaar…Heb er al naar geinformeerd maar die regel hanteren ze streng :roll: …
Nogmaals dank voor jullie reacties! :-*
Hier ook zo pienter meisje ! van 2 jaar en 6 maanden !
Pfff ik weet het niet. Het klinkt wel totaal anders dan Shaïna. Shaïna is nu bijna 2 jaar en 5 maanden, en praat nog helemaal niet duidelijk. Het is meer gebrabbel. Maar dat komt denk ik ook omdat ze met 3 talen wordt opgevoed, ze haalt echt nog alles door elkaar.
Maar ze is nog totaal niet bezig met lezen of tellen of dat soort dingen, noemt een vliegtuig nog steeds een boot, en als ze iets ziet wat ze niet herkent dan is het altijd een vogel
Hier een meisje die op alle punten zich erg snel ontwikkeld, dus ook de motoriek (het cb zei al “ze heeft met alles vooraan in de rij gestaan” ). Maar op het moment wil ze meer bambino loco en taalspelletjes doen dan ‘spelen’. Ze mag dat best doen van mij, maar als het té wordt gaan de ‘spelletjes’ even weg en moet ze ook even lekker spelen van me. Soms gaat ze dan alleen maar naast me op de bank zitten, maar vaak gaat ze gelukkig ook wel lekker spelen. Ik denk dat het wel belangrijk om te proberen een balans te vinden tussen de verschillende vaardigheden, maar je moet ook uit kijken dat ze aan bepaalde dingen geen hekel gaan krijgen, het moet geen pushen worden, maar uitdagen blijven, maar wel geregeld aan blijven bieden.
Heel herkenbaar al zijn mijn kinderen nu wat ouder…mijn zoon van 6,5 jaar zit in groep 3 en komt zich nu tegen…Hij is wel heel pienter, maar ‘lui’ Hij doet veel met zijn ‘hoofd’, maar dat werkt nu tegen. bijv. wat is links en rechts en ook bij schrijven. Hij denkt en beredeneert wat het moet zijn, terwijl het eigenlijk al een automatisme moet zijn. Sinds kort krijgt hij nu ergotherapie en hopelijk gaat het snel beter. Ook hij loopt motorisch achteren ook dat komt tijdens ergo aan bod. Verder heeft hij ook een aan autisme verwante stoornis, waardoor hij op sociaal emotioneel achter ligt. Dus kort gezegd weet hij in zijn koppie heel veel en kan hij ook heel veel alleen komt het er nog niet zo goed uit.
Onze dochter wordt volgende maand 5 en heeft zichzelf ook lezen (moest ze nog 4 worden) en schrijven geleerd. Kan ook al puzzels van 300 stukjes en is sinds 3 maanden officieel groep 2 geworden. Nu vindt ze het nog hardstikke leuk in de kleutergroep (spelen en werkje vindt ze geweldig), maar ze zit qua kennis nu al op groep 3 niveau (en qua lezen op groep4) dus ik hoop dat ze zich na de zomervakantie in groep 3 niet gaat vervelen en dat ze genoeg uitdagingen gaat krijgen. Nu mag ze de meester ook vaak helpen met dingen voorlezen en andere kindjes helpen enzo. Ze heeft met kerst een minilocoboekje gekregen met begrijpend lezen bijvoorbeeld naast de doos, achter de doos in de boom, onder de boom. Dat boekje had ze binnen een week al uit, ze had er zelfs een paar fouten uitgehaald!!! mam, dit klopt niet en zowaar! Ik ga dus maar wat vaker naar de speelotheek denk ik voor dit soort dingen, want daar valt niet tegenop te investeren…
Verder is ze motorisch en sociaal-emotioneel ook heel vrij en is ze zeker niet alleen maar met kennis bezig!
Juul is ook een pienter jongetje die veel bezig is met letters, cijfers en puzzels. Sommige letters herkent hij en cijfers kan hij lezen (ook al staan op ze ondersteboven). Hij maakt nu puzzels van 60 stukjes…
Ik krijg Juul echt niet enthousiast op een schommel, wildere spelletjes, dansen of zoiets dergelijks. Ik ga het dan ook niet forceren.
Juul vind het heerlijk om het spelletje memorie te doen en te kleuren, letters na te tekenen en niet om te leren fietsen of zelf te klimmen of van een glijbaan af te gaan.
Ik bied hem dingen aan die hij leuk vind, als hij niet wil fietsen ga ik hem niet dwingen. Ik zie wel hoe hij zich ontwikkeld…
Juul is trouwens ook linkshandig…