Vraagje over kolfrecht...

Ik weet dat het eerder behandeld is, maar kan iemand mij nog een keer de link doorgeven waar staat wat het kolfrecht in NL precies is…? Er staat zojuist een groot artikel over bv op de werkplek in ons personeelsblad, maar volgens mij klopt er niks van… zo staat er dat je tot ten hoogste 1/8 deel van de werktijd mag kolven en dat je op allerlei (kolf- en voed)rechten aanspraak mag maken tot 6 mnd. na de bevalling. Maar het is toch 1/4 van de werktijd, en tot 9 mnd. na de bevalling :think: ??? Zo ja, dan ga ik een rectificatie vragen :evil: :wink: !

Al gevonden… tenk joe, hihihi.





Artikel 4:8 uit de Arbeidstijdenwet



Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.



De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.



De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.



Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.

Heb de redactie aangeschreven en gevraagd om rectificatie :mrgreen: .





Oh, wat heb ik hier op het forum toch enorm veel geleerd van jullie om dit soort dingen te durven doen :thumbup: :-* :-* :-* !

@Jassie wrote:

Er staat zojuist een groot artikel over bv op de werkplek in ons personeelsblad, maar volgens mij klopt er niks van… zo staat er dat je tot ten hoogste 1/8 deel van de werktijd mag kolven en dat je op allerlei (kolf- en voed)rechten aanspraak mag maken tot 6 mnd. na de bevalling. Maar het is toch 1/4 van de werktijd, en tot 9 mnd. na de bevalling :think: ??? Zo ja, dan ga ik een rectificatie vragen :evil: :wink: !


Ze hebben het recht op extra rusttijd en het recht om te voeden of te kolven onder werktijd blijkbaar door elkaar gehaald. Want een moeder heeft tot zes maanden na de bevalling recht op extra rusttijd tot maximaal 1/8e deel van haar werktijd (sterker nog: tot zes maanden na de bevalling kan de werkgever je niet verplichten om over te werken of nachtdiensten te draaien) en ze kan tot maximaal een kwart van haar werktijd gebruiken om te voeden of te kolven, tot negen maanden na de bevalling.

@Jassie wrote:

Heb de redactie aangeschreven en gevraagd om rectificatie :mrgreen: .


Hee, goed joh! Ik ben razend benieuwd naar de reactie :smiley:

@Yvonne Z. wrote:

@Jassie wrote:
Er staat zojuist een groot artikel over bv op de werkplek in ons personeelsblad, maar volgens mij klopt er niks van… zo staat er dat je tot ten hoogste 1/8 deel van de werktijd mag kolven en dat je op allerlei (kolf- en voed)rechten aanspraak mag maken tot 6 mnd. na de bevalling. Maar het is toch 1/4 van de werktijd, en tot 9 mnd. na de bevalling :think: ??? Zo ja, dan ga ik een rectificatie vragen :evil: :wink: !


Ze hebben het recht op extra rusttijd en het recht om te voeden of te kolven onder werktijd blijkbaar door elkaar gehaald. Want een moeder heeft tot zes maanden na de bevalling recht op extra rusttijd tot maximaal 1/8e deel van haar werktijd (sterker nog: tot zes maanden na de bevalling kan de werkgever je niet verplichten om over te werken of nachtdiensten te draaien) en ze kan tot maximaal een kwart van haar werktijd gebruiken om te voeden of te kolven, tot negen maanden na de bevalling.




ja idd vaak weten veel werkgevers dit niet maar moeders ook niet.

zowel zwangere en pasbevallen moeders hebben hier recht op wel of geen bv.

@Yvonne Z. wrote:

@Jassie wrote:
Heb de redactie aangeschreven en gevraagd om rectificatie :mrgreen: .


Hee, goed joh! Ik ben razend benieuwd naar de reactie :smiley:




ja ik ook :mrgreen:



ik heb heel wat gezeur gehad om mijn bv rechten ow ow ik heb wat met artikels gesmeten :oops:

Er zal wel verwarring ontstaan over dat verschil waar Yvonne het over heeft, maar dan eis ik minstens een aanvulling van die 9 mnd. en die 1/4 van de werktijd :wink: . Ben er klaar voor… (nu nog een reactie :lol: ). Info volgt hopelijk snel…

http://www.kolfrecht.blogspot.com :angel:

Ik had mijn op- en aanmerkingen naar de redactie én naar de lk gestuurd die dit artikel opgesteld zou hebben. De lk heeft gisteren gereageerd dat ook zij had gezien dat er fouten in het artikel stonden. Het is schijnbaar gedrukt voordat zij een laatste blik op het artikel kreeg, jammer hè. Dus de redactie heeft toegezegd een rectificatie te plaatsen bij de eerstvolgende uitgave in december :dance: :wink: :mrgreen: !