vraagje over ICSI

Hallo,



Ik heb een vraag, ik ben met ICSI bezig. Spuit elke dag Lucrin en sinds vorige week dinsdag GonalF.Morgen heb ik voor de 3de keer echo,maar er is nog geen een keer bloed afgenomen? Hoe ging dat bij jullie?

En op welke cyclusdag hadden jullie de punctie?

Doen ze ook wel in het weekend puncties?



Ik vergeet dit soort dingen dan weer te vragen als ik in het ziekenhuis

ben.



Hoe zit het eigenlijk met de Progestan en zwemmen,Wij zijn nl op vakantie als ik nog de progestan moet gebruiken.



Verder gaat het goed,heb wel sinds ik de Gonalf gebruik enorme opvliegers en s`nachts zweet ik enorm.



Zijn er nog mensen die tips hebben voor de punctie,want daar zie ik wel tegen op.



Alvast bedankt,



Sandra

Hoi Sandra,



spannende tijd voor jullie! Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden. Bloedafname werd hier pas gedaan op het moment dat er een afspraak kwam voor de punctie.

Die punctie wisselde nogal de ene keer was dit na bv 10 dagen spuiten al en een andere keer pas na 2,5 week stimuleren. Is dus helaas weinig zinnigs over te melden. Het enige wat ik weet is dat wanneer ik follikels kreeg die ‘over’ de 15 mm ong gingen dat het dan vaak redelijk snel ging omdat er dan mss eitjes gingen rijpen die de rest van de follikels extra stimuleerden.

Bij ons werden puncties het liefste voor of na het weekend geregeld (de Lucrin in jullie behandeling voorkomt toch de eisprong dus dat is prima mogelijk het zo te doen) maar wanneer het echt niet anders gaat (ivm bloedwaardes oid) dan werd er ook in het weekend wel een punctie gedaan. Maar kijk niet raar op als je gyn het bv het weekend ‘over tilt’ door een dagje extra te spuiten.



Met Progestan kun je prima zwemmen als je wilt al moet ik zeggen dat ik de afscheiding die het veroorzaakt best vervelend vond. Maar het zou theoretisch best kunnen! De begindagen van het inbrengen was de afscheiding ook altijd het minste dat werd pas meer na verloop van het inbrengen.



De klachtjes die je nu hebt van de Gonal had ik meestal andersom. Ik spoot Decapeptyl (wat voor jou Lucrin is) en daar kreeg ik soms opvliegers van andere keren juist weer hoofdpijn en zodra ik ging bijspuiten met de Gonal werden die kwaaltjes minder. Er is helaas weinig tegen te doen je mag geloof ik tegen ‘pijntjes’ bv wel paracetamol nemen meen ik maar dat is denk ik beter om dat even aan je gyn te vragen. Die zou je ook moeten kunnen bereiken buiten de afspraken in het ziekenhuis om ik kreeg daar een speciaal piepernummer voor mee mocht er tussendoor iets zijn.



Tips voor de punctie…dat is lastiger. Iedereen ervaart het anders en over mezelf kan ik niet anders zeggen dan dat ze me alledrie mee zijn gevallen. Ik lette goed op mijn ademhaling (via mijn borst vooral en weinig buikademhaling) en dat werkte goed als ‘afleiding’. Ik vroeg vooraf hoeveel follikels er aan te prikken waren en als we er nog ong 3 te gaan hadden vroeg ik om af te tellen naar de laatste toe. Verder is ontspannen belangrijk zeggen ze altijd, iets wat makkelijker gezegt dan gedaan is maar waarvan ik wel gemerkt heb dat het werkt. Daar heeft je gyn ws voor hij/zij begint nog wel tips voor. Je krijgt meestal een soort morfine spuitje vooraf om dat ontspannen makkelijker te maken.



Heel erg veel succes alvast!

Hoi Sandra



heel spannend! Ik heb het proces and de ‘andere kant van de wereld’ doorstaan en hier heb ik sinds dag 1 van gonal f stimulatie, iedere 3 dagen echo EN bloedtest gedaan, er werd altijd naar de combi van de 2 (dus groei follikels) en de waarden van hormoon gekeken (om rijpheid te bepalen en ook mogelijke overstimulatie bijtijds te signaleren)



wat betreft zwemmen, wordt er in Singapore na tp een duidelijk zwem en bad (douche wel…gelukkig :smiley: ) verbod in gesteld van 2 weken, ik heb dit 11 dagen volgehouden, toen leek het me wel mooi geweest.



succes en sterkte!



Corine