Vraagje over dopen

Bij de doop van mijn oudste dochter stak de pastoor opeens een vinger in een potje, en kwam naar haar toe en stak een vinger met zout in haar mond.



Vind het zoieso een smerig idee dat hij eerst ligt te lezen uit boeken van tig jaar oud, en weet ik veel waar ie allemaal aan heeft gezeten, en dan een vinger bij mijn dochter in haar mond.



Vraag me af of dat bij elke doop wordt gedaan ?

Mijn klein meisje gaat 6 maart gedoopt worden, en ga aangeven dat ik dit niet wil. Vind het ook maar niets dat ze zout binnen krijgt :shifty:



Maja ben benieuwd of het dus normaal is ??

Is bij mika niet gedaan… :shifty:

Heb ik nog nooit van gehoord!!! Wat vreemd!

nooooit van gehoord…



volgens mij kun je beter de pastoor vragen… :naughty:

gevonden:

even googlen op katholieke doop en zout, en je krijgt:



De dopeling kan tijdens de viering bekleed worden met een wit gewaad, als teken van nieuwe levensstart. Ook het zout is een veel gebruikt symbool in een doopviering. Het wordt dan aan de dopeling gegeven opdat hij/zij smaak krijgt voor het leven. De ouders ontvangen (soms uit handen van de peetouder) de doopkaars, teken van Gods liefde wat Licht verspreid in de levens van mensen. De doopkaars kan in het leven van de dopeling een rol gaan spelen door hem te branden op belangrijke momenten.

wij konden er voor kiezen maar hebben het niet gedaan

dus gewoon zeggen hor als je dat niet wilt :slight_smile:

hier werd het zout op het voorhoofd gedaan

Ik kan me niet herinneren dat dat bij ons gedaan is.

toevallig is J.ulia zondag gedoopt.



zij kreeg ook zout in de mond.



bij ons is bij de doopvoorbereiding keurig uitgelegd waarom.



normaal doen ze een zalving, maar dit mag alleen een pastoor doen, die is daar voor ingewijd.



de pastor deed bij ons de dienst en voor het zout in het mondje doen hoef je niet ingewijd te zijn.



het is echt maar zo weinig wat ze binnen krijgt. en J.ulia vond het volgens mij wel lekker.





hier op de foto krijgt ze het

Hier bij beide kinderen en bij mijn neefjes niet gedaan.

Maar zijn ook allemaal door dezelfde pastoor gedoopt.



Ik zou gewoon bij het voorgesprek even aangeven dat je dat liever niet wil.

Daar zullen ze dan vast begrip voor hebben.

Zalving hebben ze ook gedaan bij haar, zalf op het hoofdje.



Maar knollie: Gingen ze ook echt met de vinger in haar mondje ??

Heb het idee dat het meer op strooien lijkt op de foto :think:

hier ook alleen een zalving (kruisje op het voorhoofd) en hand boven het hoofd.



vind persoonlijk een vinger in een baby’s mond doen ook vies… het idee alleen al… :naughty:



je kunt het natuurlijk aangeven dat je dit niet wil.

Vies hoor, een vinger in jouw baby’s mond.

Bij mijn kinderen werd het niet gedaan, ik kende het gebruik zelf eigenlijk ook niet.



Idd gewoon tijdens de doopgesprekken al aangeven.

Bij ons deed de pastoor iets op de lipjes… kindjes proeven dat toch wel…

iets op de lipjes en toen deed ze de mond open en werd het erin gestrooi, maar het is maar zo weinig.

Ik had er nog nooit van gehoord. Hier idd ook zalf en geen zout. Ik vind het wel raar dat je daar niet van tevoren van op de hoogte bent gebracht.

Wij mochten kiezen. Sowieso waren we heel vrij. Er waren een aantal aspecten die “verplicht” waren, maar ook heleboel aspecten die we zelf mochten kiezen of we dat wilden of niet.

Hier word het ook gedaan, maar dan wel op lipjes.

Net de voorbereiding gedaan en daar werd het het netjes uitgelegd :thumbup:



Hier RK trouwens wellicht verschil per geloof?

@cees77 wrote:

Ik kan me niet herinneren dat dat bij ons gedaan is.




Mijn man zegt dus dat het wel gebeurd is, maar ik kan het me niet herinneren :oops:

Ja, dat is normaal in de katholieke kerk. Het verwijst naar de opmerking van Jezus die tegen zijn leerlingen zegt dat ze het zout der aarde zijn. Als kinderen worden gedoopt, worden ze ook volgelingen van Jezus en gezien als zout der aarde. Als teken daarvan, krijgen ze zout in hun mond. Je kan met de pastoor daarover in gesprek gaan, maar officieel hoort het bij het doop ritueel en kan het niet zomaar weggelaten worden. Maar het is wel vreemd dat de pastoor het niet heeft uitgelegd tijdens de doopgesprekken.