Vraagje over correctie van juf

Vandaag ging ik Chris ophalen van school, normaal komt hij helemaal vrolijk de klas uit gerend maar nu was het niets dan tranen.

Hij huilde echt onbedaarlijk en ik kon even niet verstaan wat er nu gebeurd was.

Hij was al een week aan het zeuren dat hij zijn gogo’s mee naar school wilde nemen om ze te laten zien.

Op zich is daar op school ruimte voor, ze hebben een postvakje om hun speelgoedjes van thuis in op te bergen en krijgen ruim de tijd om ze te laten zien.

Maar chris had er te lang mee zitten spelen en zelfs na 3 keer vragen door de juf, wilde hij zijn gogo’s niet opbergen.

Ze had hem 3 kansen gegeven en na de derde heeft ze zijn gogo’s afgepakt en opgeborgen op een plek waar hij er niet bij kan.

Tot zover ben ik het helemaal met haar eens.

Maar nu komt het punt.

Hij krijgt ze morgen pas terug en daar heb ik een beetje moeite mee.

Ik weet niet waarom ik er precies moeite mee heb maar het voelt een beetje als, je houdt onze eigendommen achter of zo.

Ik weet dat het zo niet bedoeld is en ik omschrijf het misschien een beetje dramatisch maar ik weet niet hoe ik anders dat gevoel moet omschrijven, het voelt gewoon niet goed.

Moet ik het hierbij laten?

Toch de juf even aanspreken zonder Chris erbij omdat ik haar gezag niet wil ondermijnen?

Wat zouden jullie doen?

Ik zou de juf aanspreken zonder je zoon erbij.

Zij heeft het nu eenmaal zo besloten en ook al is het niet helemaal handig, Chris leert er wel van.

Maar jij als moeder mag best vragen waarom ze het nodig vind ze pas morgen terug te geven.

Ja, dat Chris een vorm van straf verdiende staat buiten kijf, daar ben ik het helemaal mee eens en zal haar daar ook absoluut in steunen, hij moet gewoon luisteren.

Maar ja, dat tot morgen daar houden, ik denk dat ik haar vraag of ze in het vervolg desbetreffende spullen aan het einde van de schooldag aan mij wil meegeven of zo.

Ik vind het een beetje een raar gevoel dat die straf nu ook doorwerkt hier thuis, ik vind wel dat ik daar zelf over mag beslissen hoewel ik niet denk dat hij ze van mij vandaag al terug had gekregen.

Nee precies… Ik snap je heel goed.

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze dat heeft gedaan.

Heel soms zeg ik ook wel eens en dan denk ik, wat zeg ik in hemelsnaam. Maar moet dan consequent blijven.

Nou goed, je hoort het morgen wel.

Rot he dat je soms zo’n gevoel hebt …en je vinger er niet op kan leggen.

Ik begrijp dat Chris ontroostbaar is en begrijp ook dat dit de methode voor dit moment voor de juf was. Maar ik begrijp jouw standpunt ook.

Als de juf echter iets wat ze in bewaring neemt aan het einde van de dag teruggeeft aan jou of aan hem dan vindt ze wellicht de straf te kort als ze het aan hem teruggeeft en geeft ze het aan jou dan wordt het wel degelijk jouw probleem want dan moet jij ze teruggeven. Zij heeft de straf uitgedeelt en moet ze dan ook teruggeven vind ik, niet de ouders. Dat er een dag tussenzit is misschien voor sommige kleuters wat lang en werkt daardoor toch thuis ook nog door.

Probeer het los te laten zou ik zeggen, bespreek het op een geschikt moment nog eens maar kijk hoe het morgen is als hij zijn gogo;s weer terug heeft. DAn kun je nog even met hem praten over niet luisteren en de gevolgen en valt het misschien alleen als een grote les voor hem??

OVerigens weet ik dat in het onderwijs de lade’s van de juffen/meesters (ook in het voorgezet) vol liggen met in beslag genomen spullen, soms wel voor een week…

xx

natas

Ik zou ook even vragen waarom ze het de volgende dag pas terug geeft. Misschien heeft ze er wel een heel goede reden voor. Ik snap wel dat het vervelend is dat jij nu met een boos kind zit, aan de andere kant heeft ze waarschijnlijk wel van te voren tegen hem gezegd dat hij ze morgen pas weer terug mocht hebben. Je zoontje moet ook leren dat zijn gedrag bepaalde consequenties heeft, hoe hard dat ook is.

Ik vindt dat ook lang,

hier hetzelfde met zijn DS !

Dat ding gaat mee naar zijn vader,

dus 1x per week in zijn tas.

Dat mag dus niet meer van school,

en ze pakte hem af in de pauze…

Ik hoorde het in de auto al, dus ben ik omgekeerd,

en heb zijn DS opgehaald.

Ik vind persoonlijk dat als de juf bepaald dat zijn straf ook thuis gevolgen heeft nogal ver gaan. Ik zou eerlijk gezegd dat als ouders wel willen horen dan en hem eigenlijk zonder schaamte overrulen…

Stel dat die gogo’s helemaal niet van hem is? Maar van een broer/vriendje?

De gogo’s opbergen tijdens schooltijd is 1 ding,maar dan had ze op zijn minst de gogo’s na school aan ouders/opvang mee kunnen geven,zodat deze zelf kunnen bepalen wat hierin redelijk is…

Nu krijgt hij een straf van 24 uur…

Ik zie dat hij 4 jaar is…dan vind ik zo’n lange straf eerlijk gezegd nogal discutabel…

De juf heeft ze afgepakt…ze heeft misschien niet eens als consequentie aangeven dat dat de straf zou worden,laat staan dat deze 24 uur zou duren…

Persoonlijk had ik na school de gogo’s weer gaan halen…vind het geen passende straf…als die gogo’s van meerdere mensen in huis is,dan straft ze hiermee die mensen ook. En dat allemaal omdat ze bij een kind van 4, iets 3x moest herhalen??? Heeft niet elk kind van 4 daar last van?

Consequent zijn is 1 ding,maar vind dit een brug te ver…corrigeren van de juf gebeurt OP school…niet daar buiten.

Vind ik dan…

bij ons op school mogen ze sowieso niet mee, dan ben je ze dus helemaal kwijt als je ze wel meeneemt en er mee blijft spelen.

Ik vind het terecht, het is speelgoed en dat hoort thuis.

Als je er toch moeite mee hebt zou ik de juf alleen aanspreken zonder het kind erbij anders owrdt het wel heel ingewikkeld.

@mandy_d. wrote:

Ik vind persoonlijk dat als de juf bepaald dat zijn straf ook thuis gevolgen heeft nogal ver gaan. Ik zou eerlijk gezegd dat als ouders wel willen horen dan en hem eigenlijk zonder schaamte overrulen…

De gogo’s opbergen tijdens schooltijd is 1 ding,maar dan had ze op zijn minst de gogo’s na school aan ouders/opvang mee kunnen geven,zodat deze zelf kunnen bepalen wat hierin redelijk is…

Ik zie dat hij 4 jaar is…dan vind ik zo’n lange straf eerlijk gezegd nogal discutabel…

De juf heeft ze afgepakt…ze heeft misschien niet eens als consequentie aangeven dat dat de straf zou worden,laat staan dat deze 24 uur zou duren…

Persoonlijk had ik na school de gogo’s weer gaan halen…vind het geen passende straf…als die gogo’s van meerdere mensen in huis is,dan straft ze hiermee die mensen ook. En dat allemaal omdat ze bij een kind van 4, iets 3x moest herhalen??? Heeft niet elk kind van 4 daar last van?

Consequent zijn is 1 ding,maar vind dit een brug te ver…corrigeren van de juf gebeurt OP school…niet daar buiten.

Vind ik dan…

ik vind het eigenlijk ook een beetje een brug te ver om zo moeilijk te doen over een paar gogo’s :shifty: of heb ik nu een heel makkelijk kind?

En als er vriendjes, broertjes, weet ik veel wie betrokken zijn bij die gogo’s, dan moet je zulke spullen sowieso niet meenemen naar school…

Het zal me niks verbazen als de juf er niet bij stil heeft gestaan dat dit ook consequenties thuis heeft, daar zou ik zelf namelijk ook niet bij stil staan :angel: (maar goed, ik ben geen juf, en ik beredeneer alleen vanuit mijn eigen kind van die leeftijd, en daar geldt nog redelijk ‘uit het oog uit het hart’ en ‘eigen schuld dikke bult’)

Nou, ik heb nog geen kans gehad om met de juf te praten, eergisteravond is Chris 2 keer uit het bed van zijn zus gevallen waardoor hij een lichte hersenschudding had en dus niet naar school is geweest.

Vandaag is hij sowieso vrij dus dat wordt Maandag pas, hij heeft het verder niet meer over zijn gogo’s gehad dus dat laat ik maar even zo, zeker omdat het nu zo lang gaat duren voor hij ze terug heeft.

Maandag ga ik het even met de juf hebben over de lengte van de straf en het feit dat deze dus ook thuis doorwerkt.

Ik ga vragen of dat ook anders kan zodat ik niet “opgezadeld” word met haar manier van corrigeren.

Ik laat wel even weten hoe het gegaan is

Oh en er zijn verder geen andere gogo eigenaren mee gemoeid hahaha, ze zijn gewoon alleen van Chris.

@ Fiep, het gaat me ook niet zo om de reactie van Chris, want het is nu eenmaal zijn straf en daar hoort hij zich aan te houden, zoals ik al zei weet ik niet precies waarom ik er nu moeite mee heb.

In elk geval niet omdat Chris aan het huilen was want dat doet hij hier ook als hij straf krijgt, huilen zorgt hier niet voor strafvermindering of zo dus het was niet zo dat ik het per definitie zielig voor hem vond :wink:

@fiep klophout wrote:

@mandy_d. wrote:

Vind ik dan…

ik vind het eigenlijk ook een beetje een brug te ver om zo moeilijk te doen over een paar gogo’s :shifty: of heb ik nu een heel makkelijk kind?

En als er vriendjes, broertjes, weet ik veel wie betrokken zijn bij die gogo’s, dan moet je zulke spullen sowieso niet meenemen naar school…

Het zal me niks verbazen als de juf er niet bij stil heeft gestaan dat dit ook consequenties thuis heeft, daar zou ik zelf namelijk ook niet bij stil staan :angel: (maar goed, ik ben geen juf, en ik beredeneer alleen vanuit mijn eigen kind van die leeftijd, en daar geldt nog redelijk ‘uit het oog uit het hart’ en ‘eigen schuld dikke bult’)

Ik doe ook niet moeilijk over gogo’s he! Het zijn zowel mijn gogo’s niet als dat het mijn kind ook niet is…

Neem aan dat het een speelgoedmiddag was,anders had hij ze vast niet mee mogen nemen.

Hier mogen kids wel dingen meenemen,maar die gaan tijdens de les altijd in een bewaarbak en komt er aan het einde van de middag pas weer uit…prima…

Het gaat ook niet om een gogo…het doet er niet toe wat het was…

Ik vind dat de juf op school een passende straf mag bedenken,maar wat er de rest van de dag gebeurt,dat had ze aan de ouders over moeten laten…

Jo zou er ook niet wakker van liggen (alhoewel),maar blijf het een lange straf vinden voor een kind van 4 jaar…

Als ik aangeef mijn kind altijd een straf geef van minimaal 24 uur als het 1 x niet luistert,dan zal ik daar ook vast eea over te horen krijgen…

M.i. is dat voor een kind van 4 jaar gewoon te lang…zeker als de juf deze oplegt…

Gelukkig hoef ik van deze school niet veel te vrezen…die geven dit soort dingen wel netjes aan…dan mag je als ouder er naar school nog iets mee als je wilt…

Off-topic Rivella, wat rot zeg…kleine hersenschudding…beterschap!

Ik herken je gevoel! Heb hetzelfde gehad met mijn dochtertje. Ze had haar tutteldoekje mee naar school, waar ze ook mee slaapt. Juf had die ingenomen en ze kwam naar huis zonder…

Ik weet niet precies of de juf hem niet wilde geven, of hem vergeten was, maar het resultaat was een verdrietig meisje dat amper geslapen had die nacht… Omdat het precies mijn werkdagen waren en het daarna al vakantie was, heb ik er niet meer over kunnen praten met de juf.

Gelukkig had ze hem wel de volgende dag terug gekregen.

een kind mag natuurlijk op school straf krijgen, maar ik vind wel dat deze straf alleen tijdens schooltijd mag zijn…daarna is het aan de ouders en niet aan de juf. Ik zou hier toch wel over in gesprek gaan met de juf en daarbij ook melden dat ik spullen van de kinderen graag dezelfde dag weer mee naar huis wil hebben…anders geeft ze ze aan mij, maar het wordt niet voor straf op school gehouden.

Ik heb vanmorgen de gogo’s (via Chris) meegekregen en ik heb gevraagd of het mogelijk is een eventuele straf te beperken tot het einde van de schooldag.

Dat was geen probleem ze begreep dat ik niet wilde dat de straf ook thuis door zou gaan en houdt het de volgende keer binnen schooltijd.

Wat mij betreft is het zo goed opgelost :mrgreen:

Goed zo gelukkig maar :thumbup: Fijn dat het opgelost is…

Hier kreeg jasper straf, en mocht niet mee naar schoolzwemmen, ik was echt woest…

Hij zat alleen maar te wiebelen op zijn stoel. :shock:

En dit terwijl hij druk aan het oefenen is voor zijn zwemdiploma.

Oeh, niet mee naar schoolzwemmen, daar hadden vast ook wat anders op kunnen verzinnen lijkt me.

Dat vind ik ook een beetje ver gaan.

En zó niet pedagogisch van de juf. :naughty:

Van de Gogo’s vind ik nog net daar aan toe (snap jouw redenatie overigens wel heel goed hoor Riv), maar van het niet mee naar zwemles, dan moet het kind wel heeeeel ver gegaan zijn wil je daartoe besluiten als juf zijnde… :o

Kinderen verliezen op die manier het vertrouwen in de juf. Wat zal de straf volgende keer zijn?

Ik vind zowiezo straffen niet het juiste middel om kinderen te ‘laten doen wat je wilt’. Dat is het uiterste ‘redmiddel’.

Nu snap ik dat je als ouder anders in de relatie tot je kind staat en dus misschien eerder zoiets als machtsmiddel gebruikt. Maar als juf heb je een andere functie en een andere berg kennis. Als juf leer je zoveel meer mogelijkheden dan straffen, waar je veel meer mee bereikt!!