vraagje over BV

Word je nou wel of niet ongesteld/zwanger als je bv geeft?



Wat zijn jullie ervaringen?

@Mariiyelle wrote:

Word je nou wel of niet ongesteld/zwanger als je bv geeft?



Wat zijn jullie ervaringen?




Het schijnt bij volledig op verzoek EN al die tijd ook nachtvoeding(en) het eerste halfjaar zo te zijn.

Maaaaaaaaaaaaaaaar in NL is er bijna niemand te vinden die echt volledig op verzoek voedt. Er wordt altijd wel ergens gerekt, omdat een grote broer/zus iets nodig heeft of er naar school gegaan moet worden etc etc.



Het werd mij echt op het hart gedrukt door de VK er vooral niet op te vertrouwen, zij hadden toch met enige regelmaat wel een prille zwangere in de praktijk met een baby van een maand of 3/4 bij zich…



Voor mijzelf… bij de 2e heb ik veel gevoed, ook altijd nachtvoedingen en na 5 maand was ik weer ongesteld. En toen voedde ik zeker nog 8/9 keer per etmaal!



En hoewel er dus gezegd wordt dat het alleen de eerste 6 maanden bij exclusieve bv werkt hoor je ook vaak over verminderde vruchtbaarheid tijdens bv-periode.

Toch zijn onze 3e en 4e er (gepland) gekomen toen ik de ‘voorganger’ nog bv gaf.



Dus eh… gewoon bv gaan geven en iets anders als ac gebruiken 8) .

Hier n nichtje dat op verzoek bv gaf, ook nachten gebruikte t als ac, tussen de 1e en de 2e zit 11 maanden…

ook hier werd door zowel VK als ziekenhuis erop gehamerd er niet op te vertrouwen en ac ernaast te gebruiken. Dat doen we dus ook braaf want ook al zou je toch wat verminder vruchtbaar erdoor zijn: onze kinderen waren alle 3 erg snel gemaakt :wink:

Bij de eerste na 4 maanden weer ongesteld, ben benieuwd hoe lang het deze keer bij 2 duurt.



M’n vader komt uit een groot katholiek gezin en heeft 10 broers en zussen, zijn moeder gaf bv en toch zit er tussen de meeste kinderen niet meer dan een jaar leeftijdsverschil. Zelfde verhaal bij m’n moeder alleen kon haar moeder geen bv geven, voor het aantal kinderen of de tijd ertussen heeft het dus geen verschil gemaakt. Dit praktijkvoorbeeld was voor mij reden genoeg om AC te gebruiken. Zij hadden niet echt keus, ik gelukkig wel.

Wat anderen idd zeggen, ik zou er niet op vertrouwen, ik heb een jaar bv gegeven en ben na 8 mnd ongesteld geworden. Helaas is de keuze aan AC beperkt als je bv geeft.

Ik gaf volledig bv op verzoek (eerste kind dus dat kon nog :wink: ) en had na 5-6 weken mijn cyclus alweer terug. Dus ja, je kunt gewoon ongesteld worden én zwanger worden als je volledig bv geeft.

Thanks dames :mrgreen:



Weet genoeg :slight_smile:

Gemiddeld komt de menstruatie tijdens een bv-periode na ongeveer 14,6 maanden weer op gang. Ik had het geluk tijdens beide bv-periodes pas na 18 maanden voor het eerst weer ongesteld te worden :thumbup:

Wel steeds ac gebruikt (alhoewel, tijdens mijn eerste bv-periode een keertje niet, maar daar is geen zwangerschap van gekomen).

Onder bepaalde, strikte voorwaarden kan de lactatie als voorbehoedsmiddel worden ingezet (de LAM-methode). Op bv.com zijn verscheidene artikelen te vinden over bv, vruchtbaarheid en ac: klik.

Ook Borstvoedingorganisatie LLL besteedt er aandacht aan: LLL-Invloed bv op vruchtbaarheid.

Hier na 11 maanden voor het eerst gemenstrueerd en direct daarna (gewenst) zwanger geraakt van onze zoon.

Mijn dochter heeft totaal 17 maanden BV gehad.

Dus ik ben wel zwanger geworden tijdens BV, maar pas na 11 maanden.



Voordat we besloten voor een 2e kindje te gaan, hebben we wel ac gebruikt naast de BV.

Lynn is 10 maanden, heeft de volle 10 maanden BV gehad, en ik ben nooit ongesteld geworden nog. Met een maand of 8 een eisprong gehad en vanuit daar in 1 keer zwanger geworden, dus zonder daadwerkelijk ongesteld te zijn geworden nog.

hier had ik pas een cyclus als ze echt veel minder dronken…ik kan er wel een btje op vertrouwen dat ik niet zwanger raak. Ik geef zeker de eerste 6 maanden volledig op verzoek overdag en 's nachts…je moet minimaal om de 3 uur voeden geloof ik…daar kom je bij zo’n kleintje wel aan…daarnaast werd ik pas ongie bij de 1e na 13 maanden en bij de 2e 9 maanden. Bij de 2e was het logisch, mijn zoon dronk veel minder vaak dan mn dochter daar voelde ik ook letterlijk weer dat ik zwanger kon raken en bij mijn dochter totaal niet…ja pas na een jaar.



Desondanks vertrouw ik er niet op dat ik volledig ac proof ben…dus tijdens het bv geven, gebruiken wij wel cd’s meer niet…ik moet ook wel, want ik mag eigenlijk niet binnen een jaar zwanger raken en zelf wil ik dat persoonlijk ook niet! Maar als ik deze eis niet had…had ik misschien wel wat makkelijker gedacht hoor… :wink:

Bij de eerste na zoveel weken gerelacteerd, en pas ongesteld geworden in mei 2010. (R. is van maart 2009). De menstruatie is opgewekt met medicatie.

Bij de tweede, volledig BV tot 6 maanden, maar al met 3 maanden ongesteld.