Vraagje over broodbakmachine

Heb vandaag van mijn mama een broodbakmachine gekregen.

Om niet te hoeven knoeien met ingrediënten (voor de eerste keer) koos ik voor een kant en klare broodmix.

Nu staat er daar nergens op hoeveel water erin moet.

Ik heb 500 g broodmix genomen en 200 ml water.

Maar binnen enkele minuutjes zal dat machientje piepen dat het brood klaar is en ik heb al gezien (door het venstertje) dat het geen brood is. :wall: :wall: :wall:

Er is iets verkeerd gegaan.

Volgens mij heb ik er geen water genoeg bijgedaan.

Maar kan nergens vinden hoeveel water erbij moet.

Wie kan me helpen? Zou het graag straks nog eens proberen. :mrgreen:

Heb je echt heel goed op het pak gekeken?



Ik kan mij niet voorstellen dat er niet bijstaat hoeveel water er in moet…



Ik heb meerdere merken gebruikt en overal staat op hoeveel water er bij moet. Vaak staat het aan de zijkant van het pak…



Volgens mij moet er zelfs minder water in, maar pin me daar niet op vast… :wink:

Neej, heb het pak al enkele keren bekeken. Nergens iets te vinden. :wall: :wall:

Machien piepte net.

Brood is klaar, maar lijkt in de verste verte niet op een brood. :wall: :wall: :mrgreen:

staat het niet in de beschrijving van je broobakmachine. Bij ons staan er verschillende recepten in. Misschien kun je daar wat vinden.

he wat gek zeg…



Waar lijkt het wel op 8)

Een grote berg met bobbels. 8) Het is wel hard. :mrgreen: :mrgreen:



In mijn boekje staan er recepten voor als je alle ingrediënten afweegt, dus niet voor broodmixen. :wall:



Maar lees net nog ergens dat je met 500 g, 285ml mag gebruiken.

Voor de volgende keer…de mixen van albert heijn zijn top en er staat op hoeveel er van wat in moet… 8)

Jammer, hebben we hier in België niet. :wall:



Mijn tweede poging zit in de machine en heb een foto genomen van brood nummer 1, ga ik morgen showen.

wat voor broodbakmachine is het???

meestal is het 500 gram meel en 300 ml water

maar dat is per machine wel eens anders



maar zou voor te beginnen wel gewoon 500 gram meel en 300 ml water aanhouden



en voor als je geen kant en klaar mix meer hebt en het zelf wilt doen heb ik nog wel een truukje voor jou





als je uitgaat van 500 gram meel is 100%

dan moet je 60% water hebben =300 ml

1% gist = 5 gram

2% suiker =10 gram

2% zout = 10 gram

3% olie/magarine =45 gram



hou die procenten aan en je hebt altijd de juiste verhouding :wink: suc6

Mijn man kijkt het nu voor je na. Hij bakt Hij zegt wel dat als het apparaat al zo snel gaat piepen, dat niets met de ingrediënten te maken heeft…

Hij zegt: wit brood, 320 ml water en 500 gram bloem, 1,5 theelepel zout, 1 eetlepel kristalsuiker, 25 gram boter en 1 theelepel instantgist. Het heeft op stand 1 tussen 2 uur en 53 minuten en 3 uur nodig. Bij het broodbakmachine moet een boekje zitten waar je zulke dingen kan nalezen.

Mijn man raadt je het boek “Het broodmachine bakboek” aan van Jennie Shapter, ISBN 905920078-0. Hij vindt het een perfect boek!



Veel succes!



Viratine

Wij doen het volgende:


  • 250 gram meel voor wit brood
  • 250 gram meel voor donker brood
  • lepeltje olie
  • na de eerste piep (ongeveer half uur) een handje vol walnoten toevoegen



    Maar wij gebruiken wel meel waarbij gist en zout etc. in de meel is verwerkt…

ehmmmm Azzy volgens mij doen WIJ er ook water bij… :roll: :roll: :roll:





300 cc…





lauw/warm water… en die olie is om het brood niet te laten ‘inzakken’

Ja dat klopt…



water…



dat doen we er ook bij



en broodmix



en noten



walnoten die doen we er ook bij



en dan een beetje olie



even laten kneden



dan gisten



bakken



en klaar



eruit halen



koud laten worden



en dan doorsnijden met de snijmachine die we ooit bij de Reaal hebben gekocht in het buitenland…



Zo en dan een beetje boter erop en kaas



hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm lekker



Suc6

hahahhhhaaaa… ok duidelijk… :mrgreen:

die eerste versie kun je ramen mee ingooien… :roll:

en het is real trouwens… 8)

Ilse, ik heb ook een broodbakmachine en gebruik steeds zo’n bakmix voor het gemak. Hier moet je voor 500 gr. bakmix - 340ml water bijvoegen.

Het machien laat een eerste signaaltje horen op het moment dat je eventueel rozijnen, chocoladesnippers of suiker kunt toevoegen. Pas bij het tweede signaal is het brood klaar ( is zo ongeveer 3 uur dat het duurt )

Als je nog vragen hebt… stel ze gerust!

Ilse, ik heb ook een broodbakmachine en gebruik steeds zo’n bakmix voor het gemak. Hier moet je voor 500 gr. bakmix - 340ml water bijvoegen.

Het machien laat een eerste signaaltje horen op het moment dat je eventueel rozijnen, chocoladesnippers of suiker kunt toevoegen. Pas bij het tweede signaal is het brood klaar ( is zo ongeveer 3 uur dat het duurt )

Als je nog vragen hebt… stel ze gerust!

Oeps, bericht tweemaal geplaatst ( is ook vroeg in de morgen hé ) :oops: :mrgreen:

Thanks meiden voor jullie reacties.

Ben dus gisterenavond nog begonnen aan een tweede brood en heb er 300 ml water bij gedaan.

En dit keer een snel programma gebruikt (1 uur) en het is er deze keer wel als een echt brood uitgekomen. :mrgreen: :mrgreen:



Ikke Mercikes voor de tips. En als ik met vragen zit vuur ik ze af hoor. :mrgreen:



Liamama bedankt voor het truukje :wink:



Viragootje het piepen dat ik allemala hoor is normaal. :mrgreen: Heb ik nu ontdekt. Bedankt voor de tips. Heb idd een boekje met recepten. Maar dta zijn recepten voor als je met de ingrediënten werkt en niet met een broodmix. Daar stond 200 ml water en zo heb ik dat avergenomen. Maar was duidelijk te weinig. :wall:



Azzy: met walnoten, lijkt me heel lekker, ga ik ooit nog eens proberen, maar nu eerst effe verder trainen op gewoon brood. :mrgreen:



Oh en het resultaat van brood 1 en 2 wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. :shifty: :shifty: :shifty: Euh … er mag gelachen worden. :oops: :oops: Want lag gisteren zelf in een deuk. :roll:



Brood 1





Brood 2

Ik herken het wel mijn eerste brood lukte ook niet,maar dat snelle brood is nog nooit bij mij gelukt.Wat voor merk machine heb je?

goede morgen



als je nu die laatste op de normale stand bakt (meestal 3 uur)

dan krijg je een heel lekker brood

dat laatste brood zal heel vast zijn en goed vullen :wink: maar wel lekker

voor een luchtig en groot brood bak je het meestal op 3 uur



ik bak nu al bijna 2 jaar zelf mijn eigen brood

en heb ook wel eens misbaksels gehad hoor :mrgreen:

zet het maar gewoon op een beginnersfoutje :wink: