Vraagje over allergie

Jim is al een jaar constant verkouden en heeft ook constant loopneuzen, in augustus is hij geholpen aan zijn neusamandelen, maar dat lijkt niet echt te helpen. De KNO was wel tevreden bij de nacontrole.



Nou kwam ik vanmiddag mijn buurvrouw tegen en haar kindje heeft veel last van allergiëen. Zij vertelde dat haar kindje dan verkouden werd. Dus ik ben even gaan googlen en kwam op een KNO-site uit waar idd staat vermeld dat een allergie voor bijv. huisstofmijt een loopneus kan veroorzaken. Er is nog geen arts geweest die hier over begonnnen is dus een allergietest is nog nooit gedaan, is er hier iemand wie dit bekend voorkomt?

mja, bij tyg is wel een allergietest gedaan.

daar kwam niks uit

maar mocht hij na de onderhoudskuur (januari) weer zo verkouden worden, gaan ze uitgebreider onderzoek doen.



hij is trouwens net voor de 2e keer aan zijn neusamandel geholpen en dit keer heeft het wel effect.



(aan mijn antwoord heb je ook niet veel geloof ik… :mrgreen: )

Hihi nee :mrgreen: maar toch bedankt! En natuurlijk sterkte met de onderhoudskuur (wat dat ook mag zijn). Fijn dat de tweede operatie geholpen heeft trouwens! Hoe was de nacontrole dan na de eerste operatie? Hier kon de KNO niks vinden, zag geen vuil van de amandelen in zijn keeltje…

Hay Suus,



Jasmijn heeft astma en moet als ze last heeft heel veel hoesten en lijkt last te hebben van slijmvorming op haar borst.

Als we bijvoorbeeld bij mijn zus zijn geweest een hele dag (zij hebben 2 honden en het is wat neer stoffig) dan heeft ze die avond/nacht meer last ervan.

Volgens de ha is het bij hele jonge kinderen niet goed te testen (de longinhoud enz) dus echt astma is niet vast te stellen.

Maar gezien de klachten is het vermoeden er wel.



Wij gebruiken Ventolin (pufjes) als ze last heeft en we merken dat dus als eerste doordat ze heel erg gaat hoesten.

Meestal heeft ze er 1 weekje heel erg last van en dan weer een periode niet.



Lastig he!!! maar ik geloof dus wel dat allergie een rol kan spelen.



Een kindje van een vriendin van mij had hetzelfde als Jim en die bleek (licht) allergisch te zijn voor koemelk. (is in Duitsland getest).



Daarbij is veel melk drinken volgens mij ook niet heel erg goed als ze veel last van snot hebben, dat is namelijk echt slijmvormend.



Groetjes Alex

Yuri is ook altijd verkouden. Afgelopen sept is zijn neusamandel verwijderd maar hij is nog steeds zo verkouden… :think: In jan gaan nu ook zijn keelamandelen eruit omdat de kno arts bij de na controle niet tevreden was. Yuri heeft ook astmatische klachten. Hij heeft een koemelkallergie gehad maar de laatste allergie test kwam niets uit naar voren… Het schijnt dat er bij jonge kinderen in 99 % van de testen niets uit komt maar dat dit dus niet uitsluit dat ze wel allergisch zijn.



Wij geven hem ventolin als het slechter gaat, wat zich met name uit door hoesten en slijmvorming gevolgd door benauwdheid. Daarnaast krijgt hij dagelijks 2 keer 125 flixotide om een laagje aan te brengen in zijn luchtwegen waardoor hij minder heftig op prikkels reageert.



Thuis is hij nu stabiel maar op de creche moeten ze hem iedere keer puffen voor het slapen gaan. Anders hoest hij vreselijk en slaapt slecht.

Maar volgens de leidster is het enorm stoffig want er wordt niet eens 1 keer per week stofgezogen :shock:



Dus hij reageert schijnbaar wel op huisstofmijt daar. Ook als we ergens heen gaan waar gerookt wordt of ze honden hebben reageert hij 'snachts met hoesten en benauwdheid. Dus ik geloof dat allergieen een rol kunnen spelen, het is alleen zo lastig aan te tonen als ze nog zo klein zijn…daarom beginnen ze er denk niet over.



Spelen er bij jullie meer klachten een rol, of alleen verkouden?

Jim is ook vaak wel benauwd of in ieder geval roggelt hij heel erg in de ademhaling. Ook heeft hij als hij echt last van zijn neusje heeft last van slijm en hoesten. Helaas krijgen we hier van de ha helemaal niks, geen ab geen ventolin niks. Verkoudheidje gaat vanzelf wel over wordt er gezegd… Daarom ga ik ook na de feestdagen op zoek naar een nieuwe ha, heb nu alle artsen op het gezondheidscentrum gezien het afgelopen jaar, maar niemand weet eigenlijk echt wat er speelt doordat ze ons steeds maar een keertje zien. Dus bij een nieuwe ha ga ik dit zeker nog maar eens aankaarten.

Wat ik van mijn huisarts weet is dat allergie testen tot ong. een jaar of 5 heeeeel onbetrouwbaar zijn. Ik heb het er ook met mijn huisarts over gehad omdat ik stijf sta van de allergien :wink: (hond, kat, huisstofmijt, pollen) en tigo ook heeel erg vaak verkouden was…

En zijn advies was te wachten met de allergietest totdat er een betrouwbare uitslag verwacht kon worden…



Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over de standaard allergietesten voor alle pollen, katten, honden, mijt enz…

Niet over voedsel allrgie ed…

ja ze kunnen het heel moeilijk testen

ook astma (wordt bij tyg ook vermoedt, ws door onvoldoende rijping van de longen doordat hij te vroeg was)



na de eerste keer neusamandel en oren doorprikken was de reactie van de kno arts: tja, er heersen in dit jaargetijde nu eenmaal allerlei virusjes…

(was vorig jaar dezelfde tijd; november)

maar op mijn vraag: hij is nog geen dag snotvrij geweest ging ze niet in.



de controle erop vond ze dat het aan de creche lag; ik moest hem maar eens een maandje thuis houden.

:shock:



de keer erop schreef ze de eerste onderhoudskuur voor, dat was na de 2e longontsteking (die door het snot/slijm vanuit zijn neus steeds naar zijn longen gezakt kwam)



die kuur heeft ie 4 maanden gehad en in die 4 maanden was ie zó schoon, wat hebben we toen genoten zeg! heerlijk om je kind eindelijk eens zo te zien.



dat ie met die kuur zo schoon bleef, was ook een reden om aan te nemen dat het zeer waarschijnlijk toch door allerlei virusjes komt, waar hij vatbaar voor is. (en dus was er geen reden om allergietesten nog eens te doen, of nog uitgebreider.



na de kuur was ie elke 2 á 3 weken ziek (met een infectie ergens)

dus weer neusamandel en buisjes.

samen met een onderhoudskuur (zelfde als toen)

(maar toegeven dat er de eerste keer niet genoeg is weggehaald deed ze niet natuurlijk)



het is dus nog ff afwachten hoe hij het in januari gaat doen.







tante soesa:

slijm en verkoudheid is niet een reden om ventolin te gaan gebruiken

dat helpt daar ook niet tegen.

het is echt bij zo’n slijmvorming op de longen dat ze gaan piepen

en met die ventolin verwijdt je eigenlijk gewoon de luchtwegen.



als Tyg alleen maar verkouden was en hij niet ‘piepte’, dan hoefden we ook niet te puffen. Het hoesten (bij erge benauwdheid) klinkt hier bij elke ademhaling een hoest, je krijgt het er zelf benauwd van.



bij slijm dat hoger vastzit (keel) helpt het hier als je de neus spoelt met zoutoplossing (sprayen helpt alleen in de neus, spoelen met een spuitje, dat komt dieper)

na het spoelen ff druppelen met otrivin druppels voor het slapen gaan (niet langer dan een week), dan sliep ie wel lekker.



alles goed open houden dus,

want het werkt door op het hele kno-gebied.







maar nog ff over allergie voor huisstofmijt;

dat is wel iets wat ik in mijn hoofd houd; we hebben 2 katten hier rondlopen, dus als dat het toch blijkt te zijn, mocht ie weer zo ziek worden elke keer,

dan moeten we denk ik toch gaan nadenken over de katten :frowning:

wij ook ziet…ook twee katten en er komt een moment dat we misschien preventief moeten gaan saneren… :frowning:

je katten wegdoen heeft alleen zin als je ALLES in huis aanpakt: laat je daar goed over voorlichten!



…want als je je kat wegdoet, en je laat je gordijnen (ongewassen) hangen, de bank staan(vol haren, ook leren banken zitten vol haren, bv via de onderkant), je laat de kleden liggen enz. dan heeft het geen zin.



saneren is een goed idee, maar alleen als je het goed en zeer uitgebreid doet.



een allergoloog zei ooit tegen mij ( mijn ex had een kat toen ik hem leerde kennen) “een kat weg doen: ja maar dan ook verhuizen en niks wat niet wasbaar is meenemen. anders heeft het geen zin”



ik hoop niet dat het nodig is :cry:

Peter hier reageert op melkproducten met snotteren en hoesten en dus volle bronchien.

Verder moeten we afwachten.



Een vriendin van mij haar dochter was ook altijd snotterig en verkouden en die haar dochter bleek een ziekte te hebben opgelopen van hun parkiet.

Dus als je vogels hebt, zou het ook een opgelopen virus van de vogels kunnen zijn

guusje: ja dat heb ik ook begrepen… maar alles kan hier gewassen worden, en we hebben plavuizen. dus mocht het nodig zijn, dan is dat heel vervelend (we hebben ze al jaren en vanaf hun geboorte :frowning: ) maar we zullen er dan toch hard over na moeten denken.





cell: jeetje, dat heb ik nog nooit gehoord

kun je nagaan!

maar goed dat ze er achter zijn gekomen zeg

(en hebben ze daar iets aan kunnen doen?)

Wij hebben hier twee honden rondlopen, waarvan eentje hoogbejaard, en ik ben eigenlijk niet van plan die zomaar de deur uit te doen vooral de oude niet, die vindt nergens meer een goed huis (ook nog eens een rottweiler) dus daar wil ik nog niet eens over gaan denken.



Ziet hoe doe je dat spoelen? Ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om Jim zijn neus te spoelen, hij wil al sowieso niet liggen bij dat soort dingen de laatste maanden. Heb al tijden fysiologisch zout met een spuitje in huis, maar heb het nog niet aangedurfd…j



Hier heeft de KNO het ook gehad om een zware AB-kuur te doen om te kijken hoe dat gaat, maar zolang Jim geen koorts heeft en zichzelf niet in de weg zit wil hij daar niet aan beginnen. Ik mag in het voorjaar als hij dan nog steeds constant ziek is weer langskomen. Dat ben ik ook zeker van plan, in april komt ons tweede kindje en zit er niet op te wachten om hier twee kindjes constant ziek te hebben, want je blijft elkaar maar aansteken op deze manier… Ik ben ook al een bijna een jaar continu aan het snotteren…

hopelijk houdt het eens op



dat spoelen:

tuurlijk is dat een ramp, het gaat hier natuurlijk ook niet vrijwillig.

ik kreeg het bij de eerste longontsteking mee van de spoedeisende hulp

daar hebben ze voorgedaan hoe het moest

het stelt niks voor eigenlijk, het is alleen even vervelend (maar dat is neussprayen ook en dat heeft lang zoveel effect niet)



spuitje van 2 cc vullen met NaCHl (Natriumchloride = zoutoplossing, kun je gewoon aan je arts vragen, dan krijg je het vergoed, zit in ampullen)

kind in de houtgreep (op je arm als een baby, ff handen vasthouden met je ene hand, andere hand het spuitje)

spuitje in neusgat

elk neusgat de helft leegspuiten, normaal, dus niet te snel of te langzaam



als ze nog zo klein zijn dan kan het spuitje beter rechtop, haaks op het gezichtje dus

als ze wat ouder worden dan kan het gewoon schuin ingespoten worden.



het stroomt door de neus naar de keel

en dat is dus even vervelend,

maar ze krijgen een slikreflex

en op die manier wordt er een groot gedeelte van de neus en keelholte snotvrij gemaakt en dat heeft ook weer effect op de buis van eustachius (oor).

Bedankt voor je antwoord! Ik had dat al eens gevraagd omdat een collega van mij dat vroeger voor haar kindjes had (ook KNO-patientjes). Hier wisten ze niet wat ik bedoelde en toen ik zei dan maar een spuitje met zoutoplossing dachten ze dat dat voor een beeb niet prettig zou zijn. Ze hebben er hier dus nog nooit van gehoord (de ha en de ass. niet :? ). Hij loopt weer zo te snotteren en te hoesten op het moment, dus dat spoelen wil ik eigenlijk wel proberen, zou het met een gewoon spuitje en die zoutoplossing die ik heb ook kunnen?

watvoor zouoplossing heb je?

van otrivin ofzo?

ik denk dat het meer geconcentreerd is, die otrivin



je kunt het zelf ook maken; zout oplossen in water,

maar ik weet de verhoudingen niet.



ik zou gewoon ff je arts opbellen hierover, of je apotheek, die verkopen het volgens mij ook gewoon (maar via je arts krig je het vergoed)