Ik wil eens kijken of er hier meiden zijn die een handige man hebben (of zelf handig zijn) en die zélf een bijkeuken of andere kleine ruimte hebben aangebouwd.
Er vanuitgaand dat veel materialen gratis via o.a. marktplaats op de kop getikt kunnen worden en dat het kozijn, raam en deur hergebruikt gaan worden, wat zou het kostenplaatje ongeveer zijn voor een kleine (2 X 3 m.) aanbouw aan de keuken?
Ik ben erg benieuwd hoe ver jullie van de schatting van mijn man af zitten
Als je gaat metselen echt dan zal er een fundament moeten komen en je zal een vergunning moeten aanvragen aangezien je gevel veranderd.
Dus je hebt zowieso legeskosten.
Verder kan een fundament bestaan uit een steunlaag van oud puin op zoveel cm in de grond met daarop tuintegels van beton en evt een gestorte cement laag met wapengaas.
Dan je materialen, nou oke, misschien dat je oude bakstenen of een restant ergens vandaan kan halen.
Binnenmuren dito.
Maar lijm en evt bedrading enz…
Nouja, wij vonden het toen te ingewikkeld worden en we kwamen erachter dat het bouwvergunningsvrij mocht als het een houten aanbouw betrof. Die kan namelijk ook zo weer worden gesloopt.
Toen hebben we dus een aanbouw gemaakt van rabbatdelen die van binnen met glaswol en gipsplaat werden afgetimmerd en de voorzijde hebben we gemaakt van aan elkaar gekoppelde buitendeuren met glas.
Sloten en dergelijke eruit, met profielen aan elkaar gemaakt en 1 in een kozijn gehangen als deur. Zo hadden we een complete serrepui.
De rabbatdelen hebben we nieuw gehaald, maar relatief weinig nodig gehad omdat het maar 2 zijmuren betrof.
Praat je wel over 97 en toen waren we geloof ik 2500 gulden kwijt ofzo.
Houten balken voor het plafond en shingles vonden we idd via 2e hands bouwmaterialen en de houten vloer is door een vriend gedoneerd.
Toen wij gingen verhuizen mocht het blijven zitten. Dus of het er nu nog is weet ik niet, maar wij hebben er 5 jaar veel plezier van gehad en geen lekkages ofzo.
:lol:
Vind dat je alleen al aan de gebruikte termen kan zien dat Cell gezien kan worden als een ervaren deskundige! :mrgreen: :thumbup:
En voor de rest bemoei ik me hier niet mee, want sinds ik een koopwoning heb, is het geld om daar wat van te maken ook op… :lol: (het 1 heeft trouwens niks met het andere te maken…)
:shifty: :lol:
sorry…
Ben toch niet de enige klusvrouw hier op Kok :think: :shifty:
Neuhhh kan niet. Kom op nou! :lol:
Oh wij hebben hier inderdaad ook eens over nagedacht en het een en ander uitgeplozen wat hier haalbaar was.
Uiteindelijk zouden we nog een bedrag van 3000 euro kwijt zijn en dat hebben we net als jij Rivella niet liggen helaas.
Lullige bij ons is dat er een bijkeuken heeft ingezeten, maar dat die bij de renovatie van deze huizen gesloopt is want hij werd als kantine voor de mannen gebruikt en werd daar zo slecht van dat ze hem maar hebben weggehaald :roll:
Daarbij vind ik het nog lulliger dat de buren minder huur betalen dan wij want onze keuken/wc/badkamer is gerenoveerd (lees: modernere tegels), maar zij hebben wel een schitterende bijkeuken.
Ach je kan niet alles hebben :mrgreen:
manlief werkt in de bouw zal hem eens vragen wat hij denkt als ie straks even thuis komt
Tot nu toe heel erg bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee.
Ik zal voor Ilse d’r man even een foto toevoegen van waar jet moet gaan komen
Als ik goed gemeten heb zou het een aanbouw van 3 X 3 m. moeten worden.
De aanbouw zou tegen de aanbouw van de buren aan moeten komen, en tegen de schuur, hij wordt alleen breder dan de schuur, ongeveer tot waar de bezem staat
Hij moet schuin aflopend richting schuur gebouwd worden want de zonwering moet ook nog open kunnen…daar zit volgens mij al een onmogelijkheid :think:
Maar goed, ze zonwering even buiten beschouwing gelaten, als we gewoon op normale hoogte een aanbouw zouden maken…wat zouden we dan ongeveer kwijt zijn als we alles zelf zouden doen?
Er rekening mee houdend dat de grond bij het schuurtje redelijk verzakt is door ophopend regenwater :?
Alvast bedankt :thumbup: :mrgreen:
Ik denk dat het per persoon heel erg kan verschillen hoeveel geld je eraan kwijt bent. Een hoop zou je misschien gratis (maar vaak is het toch tegen een bepaalde vergoeding of je rijdt je suf door het land) kunnen krijgen, maar net wat Cell al zei, je cement, bedradingen en eventuele leidingen, lijm, spijkers, isolatie, dakbedekking, tegels of andere muurafwerking, (vaak moet het aangesmeert worden). Al met al zal dat best tegenvallen ben ik bang. :shifty: Zeker het onvoorziene stukje van dingen die je straks tegen gaat komen, die hakken er in.
Ik denk niet dat je het met 2000,- redt. Denk ik hoor…
Wij hebben zelf al een hele boel verbouwd, van een aanbouw aan het huis tot een aanbouw aan de aanbouw van het huis :mrgreen: met daarin extra badkamer en slaapkamer. Het metselen, electriciteit, leidingen (behalve de gasleiding) en zelfs de bouwtekening hebben we zelf gedaan en toch waren we bij de laatste verbouwing een hoop centjes kwijt. Overigens krijg je tzt ook wel de neiging om mensen in te gaan huren omdat anders dingen blijven liggen of heeeeel lang gaan duren (of niet goed gebeuren) .
Is het ook een idee om een afdak te maken waar je daar wat spullen kwijt kan en dat je dan de schuur beter gaat isoleren en aankleden, zodat je daar een soort kamer voor erbij hebt?
Je mag tot 2,5 meter vergunningvrij aanbouwen!
Kan een hoop geld schelen voor die halve meter :shifty:
Denk voor de rest dat het een vrij ‘‘simpele’’ klus is door de muren die er al staan enzo,dat scheelt iig.
Kan moeilijk een schatting maken maar ik denk wel dat je zomaar 2500,- kwijt ben hoor,het loopt toch altijd wel aardig op zoiets.
@Pleun wrote:
Is het ook een idee om een afdak te maken waar je daar wat spullen kwijt kan en dat je dan de schuur beter gaat isoleren en aankleden, zodat je daar een soort kamer voor erbij hebt?
Dat was ook mijn idee, maar mijn man heeft een véél te optimistisch beeld van de tijd en het geld dat hij kwijt is, dus die aanbouw zit nog bij hem in zijn hoofd.
Ik hoop stiekem dat ik door wat prijsberamingen zijn optimistisch beeld hiervan kan veranderen, hij zet qua geld echt véél te laag in.
@renzosmam wrote:
Kan een hoop geld schelen voor die halve meter
Denk voor de rest dat het een vrij ‘‘simpele’’ klus is door de muren die er al staan enzo,dat scheelt iig.
Kan moeilijk een schatting maken maar ik denk wel dat je zomaar 2500,- kwijt ben hoor,het loopt toch altijd wel aardig op zoiets.
Maar dan zitten we met een halve meter loze ruimte en kunnen we geen gebruik maken van de muur van het schuurtje, dan moeten er 2 volledige muren gemetseld worden.
Op zich geen ramp maar zonde van de ruimte.
Voor de mensen die met een globaal bedrag komen, hoe zijn jullie tot dat bedrag gekomen?
Zou het niet gewoon mogelijk zijn om de droger in een soort waterdichte kast buiten te plaatsen?
Weet iemand of zoiets al kant en klaar bestaat?
@renzosmam wrote:
Dit verschilt per gemeente hoor, hier moet je overal een vergunning voor aanvragen.
Kan de droger niet ingebouwd onder je keukenblad? Wij hebben zowel de wasmachine als de droger onder het aanrechtblad, dat bevalt heel goed.
We hebben het door een aannemer (kennis) laten berekenen. Eerst wat het zou kosten als je alle materialen nieuw aanlevert en dan herberekend met wat er 2ehands of gratis te krijgen is in deze regio.
Het werd vooral duurder doordat we een toe/afvoer voor de wasmachine wilden.
@cathyanne wrote:
Kan de droger niet ingebouwd onder je keukenblad? Wij hebben zowel de wasmachine als de droger onder het aanrechtblad, dat bevalt heel goed.
Hahaha nee, helaas gaat dat niet, we hebben maar een klein keukenblokje (3 kastjes breed) en we kunnen de kastruimte niet missen :oops: