Vraagje namens een vriendin

Een vriendin van een vriedn van me (jaja het is een via via verhaal :wink: ) is 28 weken zwanger en heeft een zoontje van 1,5 die heen borstvoeding heeft gehad.

Ze heeft nu alleen al ontzettend veel last van stuwing, de melk spuit er zo’n beetje uit als ze al naar haar borsten wijst en die kleine is nog niet eens geboren.

Het is ontzettend pijnlijk en lastig.

Nu vraagt ze zich af of het mogelijk is om al te gaan kolven en of deze melk ook geschikt is om al een voorraadje op te bouwen.



Ik heb hier zelf echt 0 ervaring mee, vandaar dat ik het hier even vraag.



Alvast bedankt!!

Ik zou niet gaan kolven… daarmee stimuleer je het alleen maar… en bovendien weet ik niet precies hoe het zit met colostrum… dat word aangemaakt op het moment dat je baby geboren is… als ze dan die afgekolfde melk gaat geven :think: of erbij :think: volgens mij blijft die colostrum een aantal weekjes en ik zou dat eerst lekker laten drinken… :mrgreen: Ik weet ook niet of deze ‘melk’ al echte BV is… snap je me nog? Kortom, je hebt niks aan me :silenced:

Hahaha, tuurlijk heb ik er wat aan, ik had nl. dezelfde gedachte v.w.b. het colostrum.

Een vroedvrouw op een ander forum heeft haar aangeraden om gewoon te gaan kolven en de eerste gelige melk weg te spelen, dat is het colostrim dus en mij lijkt dat het niet verstandig is om dit weg te spoelen.

Ze moest volgens die vroegvrouw alleen uitkijken dat haar baarmoeder niet ging samentrekken omdat het kolven dit kon stimuleren.



Juist door die beide gegevens lijkt het me niet slim om nu al te gaan kolven maar goed, nogmaals, ik weet er niets van dus als er nog meer mensen zijn die hier hun licht een op kunnen laten schijnen… graag:wink:



Ik heb haar iig voor nu afgeraden om te gaan kolven, maar ze heeft zoveel pijn dat ze dat ws niet lang volhoudt :?

Neeejjj goed dat je dat hebt gezegd want nee, niet wegspoelen dat gelige ‘spul’ :mrgreen: idd, colostrum… das juist zoooo belangrijk…

Daarom zou ik denk ik als ik haar was desnoods zoogcompressen dragen, en niet kolven want dat werkt juist stimulerend…

En kolven ivm samentrekken van de baarmoeder is niet erg… dat gebeurd ook als je een orgasme krijgt… dus zolang je geen vroegtijdige weeen hebt, en je dus ook mag sexen zou je in principe ook mogen kolven… maar ik zie hier, voor haar nu… de oplossing niet in…

Hoop op meerdere reacties… :angel:

ik zou de dokter vragen om pillen…als die mogen/veilig zijn…nog 12 weken zo door :o



ik zou 'echt geen andere oplossing weten… :? :hug:



eventueel met handmassage de druk eraf halen…maar ja, das ook een vorm van kolven :?

ik vind het ook een beetje een raar advies van die ‘vroedvrouw’…ik weet niet wat je wél moet doen in zo’n geval, maar kolven zou ik dus echt niet doen. Dan zeg je bijna lettelrijk tegen je borsten: maak maar meer melk aan, ik tap het wel af…

Ik zou ook niet kolven, maar gewoon zoogcompressen gebruiken. Het is even vervelend maar goed, niks aan toe doen denk ik dan maar :mrgreen:

Nou ik heb jullie adviesen doorgegeven en ze zou zeer waarschijnlijk maar gewoon afwachten.

Ze wil het beste voor haar kleintje dus gaat ze vooralsnog niet kolven :mrgreen:

Ik heb haar ook geadvisserd om contact te zoeken met een lactatiekundige, dat zou ze ook z.s.m. doen.



Als ik nog vragen heb zal ik ze hier vast kwijt kunnen neem ik aan :mrgreen:

Zeker… hier zitten een hoop deskundige BV mama’s… :inlove:

Anders eens Yvonne Z pb-en… die is de opper BV :mrgreen:

:oops: Die Faizaa :oops: :lol:



@ Rivella: Uit je bericht leid ik af, dat deze vriendin van een vriendin van plan is om deze keer bv te gaan geven, wat goed! Je tip om een lk te raadplegen is trouwens erg goed, daar kan ze veel baat bij hebben. Daarnaast zou ze kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij haar in de buurt kan ze kijken op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl .



Er zijn inderdaad wel moeders die tijdens de zwangerschap al wat kleine beetjes proberen te kolven. De zwangerschapshormonen houden echter de opbouw van een echte melkproductie tegen. Veel en goed aandacht besteden aan het opbouwen van een goede melkproductie door een goed borstvoedingsbeleid in te zetten (op de juiste manier aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken) de eerste dagen na de bevalling is veel effectiever.



Zeker in deze situatie is het aan te raden om de borsten regelmatig te controleren op harde/rode/pijnlijke plekken of schijven. Mocht ze deze aantreffen, dan is het belangrijk dat ze deze onder een warme douche of in een lekker warm bad probeert weg te masseren.

Verder in eerste instantie zo weinig mogelijk stimuleren (in de borst knijpen om te kijken of er iets uit komt is ook een stimulans, hoe klein ook :wink: ).



Als deze moeder straks inderdaad borstvoeding wil geven, is het gebruik van lactatieremmers echt af te raden. Er is vaak sprake van (soms heftige) bijwerkingen en ik weet dat het proces bij gebruik vlak na de bevalling onomkeerbaar is; relacteren (dus het opnieuw starten met borstvoeding) is dan niet meer mogelijk. Ik kan me voorstellen dat gebruik van lactatieremmers met de uitgerekende datum al aardig in zicht ook dat risico met zich mee zou kunnen brengen. Haar huisarts, apotheker of lk kan daar uitsluitsel over geven.

Er was toch ook iets met koolbladeren en zo :think:



ff gegoogeld: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/overige-behandeling-van-problemen-bij-borstvoeding.html



Zou dat niet ook (tijdelijk en lichtelijk) verlossing bieden :think: