vraagje borstvoeding

Omdat Seth na mijn bevalling niet direct aangelegd is en de dagen in het ziekenhuis ik slecht begeleid ben in het ziekenhuis qua borstvoeding hebben we ellendige kraamdagen gehad. Seth wist niet meer wat hij moest met mijn borst. We hebben alles geprobeerd. Tepelhoedje, fingerfeeding, slangetje van de sonde naar mijn borst laten lopen, lactatiekundige in huis gehad noem maar op. Ik had het gehad…2 uur per voeding bezig en nog had hij niets binnen gekregen.

Uiteindelijk ben ik gaan kolven en geven we het met de fles en dit brengt heel wat rust met zich mee.

Maar wat is een normale hoeveelheid die je kolft? Of is dat bij iedereen verschillend? Ik kolf nu per keer zo`n 100ml per borst per keer.

Seth zoekt na de fles ook nog steeds. De ene keer meer dan de andere keer maar heb soms het idee dat hij niet genoeg binnen krijgt. Terwijl hij nu toch 100ml per keer krijgt. Vorige week kreeg hij dit bijna niet op, viel hij na 75 a 80 ml in slaap. Die van het CB gaven aan dat dit wel kon omdat hij volgens zijn gewicht maar 85 hoeft te krijgen. Nu lijkt hij niet genoeg te krijgen. Zoekt zich ellendig na iedere voeding.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat er niet genoeg voedingsstoffen in mijn bv zitten maar kun je dat controleren?

Sterretje~ bij onze eerste dochter ook heel veel problemen gehad met BV. En het lukte echt gewoon niet goed en dacht IK WIL BV geven en dan maar kolven en daarna geven. Maar tjemig wat een strijd is dat zeg. Kolven, voeden, heeft ze wel genoeg… alles weer schoonmaken en hups de drie uur zijn weer voorbij en je kan weer opnieuw beginnen. Het GENIETEN is er helemaal niet meer.

Je hebt een vuitsregel van wat ze ongeveer per fles moeten drinken. 150ml per kilo / aantal voedingen (weet het niet precies dus zou je even moeten nazoeken of navragen) Dit zorgt iig of je genoeg in je fles hebt. Maar ja dan krijg je het volgende. Hoe voedingsrijk is je melk.

Bij onze 2e dochter ben ik weer vol moed begonnen aan de BV (1e dochter alleen gekolfde melk gegeven voor 4 mnd) en heb dit 8 mnd volledig kunnen doen. Zonder enig probleem. Iedereen vraagt dan maar dan weet je toch niet of ze genoeg krijgt. Maar je kindje weet dat wel hoor! Ik heb tijdens de 2e ook wel eens gekolfd en toen verbaasde mij dat ik zo weinig eruit kon krijgen. Echt maar 80 ml ofzo en dan weer eens 120. Erg gevarieerd en dacht toen ook echt… Okay niet kolven maar gewoon BV geven.

Maar ja als je dat niet kan omdat je kindje gewoonweg gefrustreerd wordt als het aan de borst moet moet je nadenken wat je kan volhouden. Ik vond 4 mnd kolven en dan nog voeden enzo wel slopend hoor. Maar wel trots dat het 4mnd was gelukt. Weet je als je alles eraan hebt gedaan om het te laten lukken en je moet toch overstappen op FV… tja dan is het jammer maar mag je vol trots naar jezelf kijken hoor!

oja nog even over de regeldagen. Als je geen live BV geeft ga die regeldagen missen. Die zou je dan zelf moeten doen met de kolf anders heb je op een gegeven moment echt niet meer genoeg.

Heel veel succes!

Even van BV.com

Mijn melk was niet voedzaam genoeg

Ook dat is een fabeltje dat je veel hoort. Maar moedermelk is altijd goed van kwaliteit. Moedermelk die ‘te mager’ is bestaat niet. Wat wel kan gebeuren is dat de baby minder van de achtermelk krijgt dan hij eigenlijk zou willen. De eerste melk die uit de borsten komt bevat vrij veel water. De melk die later uit de borst komt bevat meer vet.

Hoeveel je per keer kolft is geen standaard voor, bij de een veel meer dan de ander…hoeveel je kindje drinkt is ook lastig…als je live voedt stoppen ze als ze genoeg hebben. Op de dagen dat ik werkte dronk ze 2 keer zoveel weg uit een flesje als dat ik met kolven kon bijproduceren…Uit de borst haalt een kindje meer dan dat een kolf eruit krijgt…

Belangrijk is idd wel dat ze ook genoeg achtermelk krijgen…de rekenregeltjes die je leest zijn volgens mij voor de hoeveelheden fv :think:

Is het geen optie om toch te proberen aan te leggen, aan te leggen en nog eens aan te leggen, eventueel met hulp van een lactatiekundige?

Meid, 100cc per borst is goed hoor! :thumbup: Ik had dat toen (16 dgn) nog echt niet!

Jammer dat je kraamtijd qua BV niet zo voorspoedig verliep… :hug:

BV mogen ze onbeperkt hebben, vraag en aanbod. Misschien heeft hij aan 100cc nog niet genoeg?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik vind het gewoon moeilijk omdat ik graag bv wilde geven maar door die strijd het gewoon niet meer aankon. 2uur bezig zijn met alleen aanleggen en hopen dat hij drinkt is niet niks en een uur later kwam meneer weer.

@ Mandela: dat aanleggen, aanleggen en aanleggen heb ik al dagen geprobeerd maar het werkt niet. Seth pakt de tepel en valt dan in slaap. En dan raakt hij weer gefrustreerd als hij de tepel weer niet vind en zo ging dat 2 uur lang. We proberen het nu af en toe nog wel eens maar het lijkt wel alsof hij mijn borst gewoonweg niet accepteerd.

Misschien is het dan wel zo dat hij de ene keer meer water binnen krijgt en de andere keer wel die achtermelk. Hij is ook vaak tevreden na zijn voeding.

Moet wel zeggen dat het kolven inderdaad tijd rovend is maar zo lang ik het nog kan blijf ik het doen. Zal wat moeilijker worden als ik weer ga werken…heb nog steeds geen voorraad van bv. Ik probeer nu wel iedere voeding te kolven om de bv op gang te houden.

@Memmie wrote:

Meid, 100cc per borst is goed hoor! :thumbup: Ik had dat toen (16 dgn) nog echt niet!

Jammer dat je kraamtijd qua BV niet zo voorspoedig verliep… :hug:

BV mogen ze onbeperkt hebben, vraag en aanbod. Misschien heeft hij aan 100cc nog niet genoeg?

Dat zou dan inderdaad kunnen.

Maar de ene keer drinkt hij de fles zonder problemen leeg en de andere keer laat hij de helft staan…dus het is gewoon iedere keer bekijken en meer aanbieden als hij wil…

Dus 100cc is goed? Is ook niet altijd zo…de ene keer krijg ik er maar 60 uit en de andere keer 100. 100 is vooral na de nacht. Ik kolf om 00.00 de laatste keer en om 7.00 weer de eerste keer dus daar zit dan wat meer tijd tussen.

Knap hoor dat je het wel blijft proberen ondanks dat het zoveel tijd vraagt! Meer tips heb ik helaas ook niet voor je…eventueel als hij blijft happen nog een 20cc extra opwarmen…zodat je niet teveel “wit goud” hoeft weg te gooien?

@Mandala wrote:

Knap hoor dat je het wel blijft proberen ondanks dat het zoveel tijd vraagt! Meer tips heb ik helaas ook niet voor je…eventueel als hij blijft happen nog een 20cc extra opwarmen…zodat je niet teveel “wit goud” hoeft weg te gooien?

ja ik blijf nog gewoon proberen, het is zwaar maar heb het wel over voor ons manneke…

inderdaad wit goud!dat is het echt, kostbaar!

Hey meid,

Ppfff pittig he dat kolven!

Mijn mannetjes dronken de eerste 2,5 week ook alleen uit de fles (ivm prematuur zijn). Ik kolfde al vrij snel heel veel, maar misschien ook omdat ik al ervaring had met de eerste? :think:

100ml per borst is harstikke goed!

Heb je al eens een lactatiekundige langs laten komen? Als je echt gemotiveerd bent om borstvoeding te geven zou ik dat echt aanraden!

Sommige kindjes moeten het gewoon echt nog leren en hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.

Nica wou de eerste dagen na de geboorte alleen maar slapen, beetje hetzelfde als bij Seth, haar hebben we steeds tot op de luier uit gekleed, koud washandje erbij, kriebelen onder haar voetjes, continue een prikkel geven dat ze moest drinken.

Rody had er ook wel een handje van, die was ook liever lui dan moe en dat flesje ging natuurlijk een stuk makkelijker dan de borst :wink:

Ik ben toen ‘cold turkey’ overgestapt, ze moesten zelf maar moeite doen voor hun eten.

Dus dat was om de twee uur aanleggen, wakker houden, dag en nacht en keer 2. Maar al vrij snel ging het goed gelukkig, want fulltime kolven is zooo tijdrovernd!

Ik raad je echt aan om hulp te zoeken, dan weet je zeker dat je alles hebt gegeven en zij kan je echt goede tips geven!

Als het eenmaal goed gaat dan kun je eindelijk gaan genieten! :-*

Zoals ik al schreef hebben we gewoon echt alles geprobeerd en ook een lactatiekundige in huis gehad, maar zelf zij wist niets meer uit de trucendoos te halen. Ze gaf aan dat we al zo ons best hadden gedaan en dat we alleen nog met een slangetje van de sonde konden proberen maar ook dat werkte niet.

Heb hem net nog geprobeerd aan te leggen maar helaas…dus uiteindelijk weer de fles gegeven.

In het begin baalde ik er wel van maar heb het nu naast me neer gelegd. Mijn moeder vertelde dat ik ook nooit aan de borst wilde, dus hij heeft het waarschijnlijk niet van een vreemde :wink:

Gemma bedankt voor je berichtje…het is inderdaad pittig maar goed we hebben het geprobeerd en nu kolf ik gewoon door. En zien we wel waar het schip strand.

heb niet alles gelezen dus wellicht val ik in herhaling maar denk er ook om dat er regeldagen zijn waarop een kindje mer nodig gaat hebben, bij bv ga je dan vaker aanleggen omdat je kindje vaker vraagt om een voeding…zo komt er weer meer produktie op gang

als je kolft zou je dan meer moeten gaan kolven dus

de eerste regeldag kun je verwachten tussen dag 10 en 14 iets eerder of later kan ook!

Sterretje kun je het niet andersom proberen? Als je eenmaal een fles met BV hebt gegeven en hij ‘vraagt’ om meer dan toch proberen aan te leggen. Dan is het ook niet zo’n ‘strijd’ met aanleggen want zijn buik is al merendeels gevuld. Het kan nl ook iets zijn ala zuigbehoefte. Een flesje gaat vaak veel sneller leeg dan wanneer hij live aan de borst zou drinken. En misschien helpt het zelfs wel dat hij uit zichzelf beter toehapt en zichzelf min of meer goed aanlegt. De techniek (in theorie door extra uitleg van de LK etc) zul je zelf ook al wel kennen.

Veel babies aan de borst zijn nl ook niet de hele voeding aan het drinken maar sabbelen tussendoor ook wel eens wat. Niet aan te raden als ze dat lang achter elkaar blijven doen ivm mogelijke kloofjes maar zo nu en dan even geen slok is niet erg.

Mocht ook dat niet lukken is je pink misschien ook een optie dan ben je er snel genoeg achter of het echt nog honger is (bij een flesje komt er natuurlijk ALTIJD voeding uit) of dat hij ook tevreden is met je pink. :thumbup:

Misschien trouwens ook een idee om evt te gaan wegen op het CB? Dan heb je iets meer een idee over wat hij aan voeding nodig heeft. Dat je in de nacht meer kolft is heel normaal. Dat zijn ook de kolfbeurten die heeeeel erg effectief zijn als je met die regeldagen zit en je productie omhoog wilt hebben.

Heb ik ook al geprobeerd Rhiannon, maar ook dat lukt gewoonweg niet. Hij blijft zoeken naar mijn tepel terwijl hij die dan allang heeft en zuigt dan niet echt. En meneer is heel snel tevreden met mijn pink dus denk dat hij dan gewoon behoefte heeft om te sabbelen :mrgreen:

Vorige week hadden we intake van het CB en zijn daarna ook direct gaan wegen en dat was allemaal prima, hij was mooi bijgekomen dus echt te weinig krijgt hij dan niet, toch?

Ik probeer nu ook vaker te kolven en hoop dat de productie dan wat beter wordt.

Bedankt voor jullie tips, maar geloof dat ik ondertussen echt alles heb geprobeerd :wink: