Lotte is gek van paarden en wil graag paardrijden. Nu hebben wij allebei helemaal niets met paarden, dus dan denk ik meteen aan een manege. Nu lees ik dat er bij ons in de buurt lessen gevolgd kunnen worden voor 8 Euro per half uur. Maar hoevaak wordt er gelest en is dat altijd op hetzelfde tijdstip? Wat komt er nog meer bij kijken als we besluiten dat Lotte lessen gaat volgen? Wat moeten we aanschaffen? Zijn er nog andere mogelijkheden voor Lotte om iets te doen bij/met paarden? Mij is altijd verteld dat paardrijden een dure sport is. Nu vind ik 8 Euro al prijzig. Het is niet te vergelijken, maar voor korfbal betaal ik 6,50 per maand voor haar… We gaan inderdaad een keer kijken, maar misschien kan iemand mij al wat inzicht geven… Ze weet trouwens al dat als het te duur is, ze iets anders mag/moet kiezen… Iets wat naast korfbal kan.
Groetjes,
Viratine
Mijn zoon rijdt paard, kost 150 euro per kwartaal (13lessen van een uur). Hij heeft leren poetsen en zadelen voor en na de les en inmiddels gaat hij zelf en is hij wel een paar uurtjes daar.
Hij draagt een bodyprotector, die zijn wel prijzig… Cap is ook verplicht natuurlijk, verder heeft hij poetsspulletjes, rijbroeken natuurlijk, een zweepje en sinds kort ipv laarzen chaps en schoenen. Bij de meeste maneges is wel een prikbord te vinden waar te klein spul te koop wordt aangeboden.
Laura is sinds kort begonnen met lessen, wij betalen 12 euro per les van 55 minuten. Voordat de les begint, moet er eerst gepoetst en opgezadeld worden, dus al met al zijn we zo’n anderhalf uur bezig dan.
Dit is 1 keer per week, op een vaste tijd en in een vast groepje, de lessen worden stap voor stap opgebouwd, dus het is niet zo dat je alleen maar af en toe een keer kunt gaan (niet bij de manege waar wij zitten in elk geval).
Verdere kosten: de kleding. Een rijbroek (voor kinderen is een gewone legging in het begin ook nog wel voldoende hoor, maar een rijbroek is fijner), laarzen en een cap. Die heb je in alle prijsklasses en zijn ook tweedehands wel te krijgen natuurlijk.
Dan nog een zweepje en een poetssetje met borstels en zo, maar die zijn niet duur.
Ik denk dat wij in totaal iets van 125 euro hebben uitgegeven hieraan, ik hoop dat we er 2 jaar mee kunnen doen (beetje op de groei gekocht).
Dat kan wel goedkoper hoor, ze hadden in de winkel ook mooie spullen hangen die afgeprijsd waren (laarzen en caps van het vorige seizoen enzo), maar die pasten helaas niet en wij hadden geen tijd/geduld om verder te zoeken.
Vergeleken met veel andere sporten is paardrijden best een dure sport inderdaad. Hiervoor zat ze op jazzdans en daar betaalden we 20 euro per kwartaal, dus dat is een heel groot verschil.
Of het het waard is? Voor ons in elk geval wel, als ik zie met hoeveel enthousiasme Laura elke week naar de les gaat. Ze kijkt er echt de hele week naar uit, dat had ze met andere sporten veel minder.
Dus weet waar je aan begint, als ze eenmaal bezig is, wil ze vast niet meer anders, paardrijden is zo leuk (heb ik als kind ook jarenlang gedaan).
Ook hier een paardrijdende dochter.
Hier betalen we 47 euro per maand en dat is ongeacht of het op 4 lessen neerkomt of 5. Ze rijdt dan een uur en word verwacht 10 minuten van te voren al aanwezig te zijn.
Wij zijn begonnen met rubberen rijlaarzen uit een basic aanbod en die waren 25 euro. Een standaard capje van 20 euro en een rijbroek ook uit het basic assortiment a 20 euro. Al met al dus 65 euro for starters. Je kan het daarna altijd nog aanpassen, maar zolang ze nog redelijk groeit en steeds andere maten nodig heeft, vinden we meer nog niet nodig.
Een rijbroek is wel feel fijner dan een legging trouwens en je hebt ze 2e hands al wel voor minder dan 10 euro.
Mijn beide kinderen rijden paard.
Bij ons kan je de eerste keren een cap lenen op de manege. Gewone rubberlaarzen zijn vaak te ruim aan de bovenkant en hebben geen hak. Daardoor kan de voet door de beugel schieten, of de bovenkant kan blijven hangen mocht je kind eraf vallen ( gebeurt niet snel tijdens beginnerslessen, maar elke sport is een risico)
Ik zou dus eerder rijlaarzen kopen en die zijn er genoeg tweedehands. Tenminste als je een cap kan lenen bij de manege.
Zelf zou ik niet snel een tweedehands cap kopen. Je weet niet wat er mee is gebeurt en of de vorige eigenaar er mee gevallen is.
Een rijbroek zit lekkerder, maar is geen prioriteit. Ook deze zijn volop tweedehands te koop.
Kijk ook even wat de vervolglessen gaan kosten. Hier zijn de beginnerslessen 45 minuten, daarna de priveles ( met twee personen) een half uur en de gevorderden groepslessen een uur.
Ik betaal rond 48 euro per maand.
8 euro voor een half uur vind ik best prijzig… Maar goed de tijden zijn veranderd, ik leste in der tijd een uur voor 7,50 (gulden). Meestal zijn de lessen wekelijks op dezelfde tijden, als je kind vooruit gaat kan het naar een ander groepje gaan en dus naar een andere tijd en eventueel andere dag.
Het is inderdaad een dure sport maar rijlaarzen en rijbroek kunnen goedkoper tweedehands. In een cap zou ik wel investeren, ik heb er mijn leven aan te danken…
Wat ze verder zou kunnen doen? Dat ligt eraan hoe leuk ze het vind. Ik heb vroeger 1 jaar op een manege gereden toen doorgegaan naar een agrarier met veel sportpaarden en daar gratis verzorgd/gereden, met lessen bij landelijke rijvereniging en wedstrijden. Daarna eigen paarden gekocht.
Succes ermee!
8 euro is voor deze tijd een redelijke prijs voor een half uur. Soms hebben maneges een rittenkaart waardoor het goedkoper wordt.
Les is inderdaad iedere week, vast tijdstip, vaste groep. Ik had er vroeger een hele groep vriendinnen, samen peotsen en opzadelen en dan rijden.
Een cap zou ik ook nieuw kopen, de rest kan gewoon tweedehands, kijk maar eens op mp daar staat heeeel veel.
Je kunt ook bij boerderijen in debuurt kijken of daar iemand les wil geven. Maar denk er wel aan dat je met paarden en pony’s en kinderen goed moet weten wat je doet. Als je daar zelf geen verstand van hebt, zou ik voor een manege gaan omdat daar echt professionals zijn.
Andere opties zijn soms de kinderboerderij als ze daar een pony hebben maar daar geven ze vaak geen les maar kan ze wel met dieren leren omgaan.
Ik vindt het echt niet duur, hier is het veel duurder op de manege.
Idd laarzen, rijbroek en bodyprotector kun je goed via marktplaats kopen. Cap zou ik nieuw kopen ivm veiligheid, als tie gevallen is kan ie van binnen gescheurd zijn (onzichtbaar)
@Elka wrote:
Mijn beide kinderen rijden paard.
Bij ons kan je de eerste keren een cap lenen op de manege. Gewone rubberlaarzen zijn vaak te ruim aan de bovenkant en hebben geen hak. Daardoor kan de voet door de beugel schieten, of de bovenkant kan blijven hangen mocht je kind eraf vallen ( gebeurt niet snel tijdens beginnerslessen, maar elke sport is een risico)
Ik zou dus eerder rijlaarzen kopen en die zijn er genoeg tweedehands. Tenminste als je een cap kan lenen bij de manege.
Zelf zou ik niet snel een tweedehands cap kopen. Je weet niet wat er mee is gebeurt en of de vorige eigenaar er mee gevallen is.
Een rijbroek zit lekkerder, maar is geen prioriteit. Ook deze zijn volop tweedehands te koop.
Kijk ook even wat de vervolglessen gaan kosten. Hier zijn de beginnerslessen 45 minuten, daarna de priveles ( met twee personen) een half uur en de gevorderden groepslessen een uur.
Ik betaal rond 48 euro per maand.
Hier hetzelfde, inmiddels 3 paardrijdende meiden die zo zijn begonnen, maar ondertussen hun eigen spullen hebben verzameld of gekregen met hun verjaardagen. Verder kunnen ze broeken doorschuiven (14,12 en 9 jaar…)
Wij betalen voor een 10-rittenkaart 95 euro (1 les van 50 minuten per week). En als het vakantie is kopen we een 10-rittenkaart voor vrij-rijden en die is 55 euro. Ik vind het geen dure sport voor deze leeftijd…
Ik heb zelf niks met paardrijden, heb er zelf een hekel aan om daar de meiden te gaan halen/brengen, maar zij zijn helemaal verslaafd!