vraagje aan onderwijsmensen hier

Ik weet heel goed dat een zwangerschap niet te plannen is hoor, die ervaring heb ik al een paar keer gehad, zowel positief (anna sofie :inlove: ) als negatief (miskramen, bbz).

Maar stel dat wij nu nog een kindje zouden willen:

• ik heb een tijdelijk contract tot juli. Niet duidelijk of die wordt verlengd. Mijn leidinggevende heeft wel een mening :wink: maar aangezien er bepaalde ontslagen dreigen op een andere locatie kan dat voor mij een nadeel zijnā€¦
  • in het onderwijs zou het fijn zijn als leerlingen zo min mogelijk last hebben van hun begeleider die afwezig is. Dat hoef je mij niet uit het hoofd te praten :angel: want ik ben daar een groot voorstander van en zeker met onze vorm van onderwijs en ons type leerling. In welke tijd van het jaar vinden jullie een zwangerschap in zoā€™n situatie het meest ideaal?

Ik ben natuurlijk moeder van twee schoolgaande kinderen en kan mijn mening of idee ook geven :slight_smile:

Een zwangerschap kan je inderdaad niet plannen en of daar een contractverlenging uitvoort vloeit of niet is nog even terzijde.

Maar het punt school is natuurlijk erg belangrijk omdat je het liefst zo snel mogelijk aan wilt geven dat je in verwachting bent en ze zo snel mogelijk een vervanger(ster) voor je kunnen zoeken.

Wat is voor jou nou de beste tijd om zwanger te raken/zijn :? :think: Dat zal dan rond een zomervakantie zijnā€¦de weken daarvoor ben je dan met zwangerschaps verlof, maar zijn op school alleen nog maar de ā€˜leukeā€™ dingen te doen ivm het naderende einde schooljaar en de zomervakantie duurt 6 weken( middelbare school 7 weken als ik het goed op) dus de leerlingen hebben daar het minste ā€˜lastā€™ vanā€¦

Tja het ligt gewoon helemaal aan jezelf het valt natuurlijk allemaal niet te plannen he, dat is het lastige van moeder natuur!

Ik weet niet of dit was wat je bedoelde haha maar hoop je wat verder geholpen te hebben :smiley:

Ik doe deeltijd de pabo en ik heb daar misschien een mening over. ik denk dat het wel erg handig is als je zelf met je klas kunt beginnen als het nieuwe schooljaar begint. Wat WW zegt vind ik dus ook wel een goeie, in de zomervakantie of vlak daarvoor bevallen zodat je in elk geval het nieuwe schooljaar weer met je eigen klas kunt beginnen.

lev kwam ook in de zomervakantie. 3 weken voor de vakantie met verlof en na de herfstvakantie begonnen.

Je kunt of niet starten of niet afsluiten, dat is gewoon jammer.

Eigenlijk moet ik niet teveel denken :mrgreen:

Hier een ex jufā€¦

Weet je, het komt nooit uit :mrgreen: .

Of je kan niet opstarten, of je kan niet afsluiten.

Het valt net in een rapportperiode, of tijdens een leuke feestweek oid.

Dus ik zou zeggen, laat dat idee los!

Ik wilde het toendertijd ook ā€˜plannenā€™.

Het leek me wel lekker om mijn verlof mooi te laten aansluiten op de zomervakantie :oops: . Uiteindelijk moest ik nog 6 weken werken na de zomervakantie tot mijn verlof. En laat dat nou net een behoorlijk intensieve tijd zijn met een nieuwe klas :doh:

(om vervolgens te zien hoe je vervanger weer je werk om zeep helpt :x )

@lydia wrote:

:mrgreen:

Of bedoel jeā€¦ stel dat ik mijn man ook zover krijg :lol:

Sorrie, ik zit hier gewoon met een bigsmile dit te lezen en kon het niet laten te reageren

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@Zonneschijn wrote:

@lydia wrote:

Sorrie, ik zit hier gewoon met een bigsmile dit te lezen en kon het niet laten te reageren

stel dat hij nou ineens wel zo ver is :angel:

Ik ben een keer in oktober bevallen en had toen vanaf de zomervakantie drie weken dat k niet meer mocht werken totdat mijn verlof in ging. Ik ben toen pas na de kerstvakantie terug gekomen.

Nu ben ik in januari bevallen en was de dag dat sint in de klas was mijn laatste werkdag. Nu begin ik de week na Pasen weer en heb ik de tweede oudergesprekken gemist.

Ik heb niet geprobeerd te plannen en zou er ook absoluut geen rekening mee houden.

Het komt als het komt :wink:

@lydia wrote:

@Zonneschijn wrote:
@lydia wrote:

stel dat hij nou ineens wel zo ver is :angel:
Vertelā€¦ 8)

ik sta ook voor de klas en jesse is in augustus geboren. ik vond het niet zo prettig dat ik het eerste half jaar niet heb gewerkt (was van de zomervakantie t/m de kerstvakantie met verlof). je mist dan het hele opstarten van de klas enzo. als je zou kunnen kiezen, dan zou ik het liefst met de kerstvakantie met verlof gaan en dan in mei weer beginnen ofzo. dan mis je de beginperiode niet, dus je hebt al een band opgebouwd met de kinderen en aan het einde van het jaar ben je er ook weer, zodat je het lekker af kunt sluiten.

zou trouwens mooi zijn als je het zo zou kunnen plannenā€¦ op dit moment zou ik alleen al blij zijn als ik weer zwanger zou zijn. en de periode? achā€¦ er zijn belangrijkere dingenā€¦

@Mees wrote:

ik sta ook voor de klas en jesse is in augustus geboren. ik vond het niet zo prettig dat ik het eerste half jaar niet heb gewerkt (was van de zomervakantie t/m de kerstvakantie met verlof). je mist dan het hele opstarten van de klas enzo. als je zou kunnen kiezen, dan zou ik het liefst met de kerstvakantie met verlof gaan en dan in mei weer beginnen ofzo. dan mis je de beginperiode niet, dus je hebt al een band opgebouwd met de kinderen en aan het einde van het jaar ben je er ook weer, zodat je het lekker af kunt sluiten.

zou trouwens mooi zijn als je het zo zou kunnen plannenā€¦ op dit moment zou ik alleen al blij zijn als ik weer zwanger zou zijn. en de periode? achā€¦ er zijn belangrijkere dingenā€¦

dan moet het nu ongeveer :wink:

Ik weet uit ervaring ook wel dat je niet kunt plannen hoorā€¦ Maar ik zit wel met een tijdelijk contract en ik zou niet willen dat zwangerschap een reden is om niet aan verlenging te doen. Ze zijn heel aardig hoor dus die kans acht ik niet groot, maar vorig jaar hadden ze dat ā€œprobleemā€ ook al met mij, dus ik wil niet te moeilijk doen eigenlijk.

Tja dat het niet te plannen is had je zelf ook al bedachtā€¦ :wink:

Ik denk dat het natuurlijk altijd lastig is, er is altijd wel iets wat je mist, opstarten, afsluiten, leuke dingen, drukke periodes, oudergesprekken enz. Bij mij leek het erg fijn uit te komen, precies met carnavalsvakantie met verlof en dan nog een week of 3/5 aan het einde van het jaar over, maar waarin dan vervanging het af zou maken, ivm rust voor de kids en luxe voor mezelf. Maarā€¦ik was alleen maar ziek, dus ik heb met moeite de 1e schoolweek gedraaid (vraag me niet hoe, ik was aanwezig maar ging nergens over) daarna ziek thuis en na de herfstvakantie voorzichtig weer begonnen, maar niet meer in mijn klas omdat het voor de kids gewoon beter was dat dezelfde vervanging al die tijd dit jaar dan door kon lopen (en mij gaf het ook een stuk rust) (ik start nu zelf dus pas het nieuwe schooljaar weer, dat vind ik wel erg fijn en komt nu dus super uit)

Ergens zei iemand dat de laatste periode het fijnste is vanwege alleen maar leuke dingen, maar juist die laatste periode kan ook heeeel druk zijn omdat alles af moet om het jaar goed af te ronden.

Het fijnste is denk ik wel je klas opstarten, 1e rapporten draaien, dus 1e lijn uitzetten, je eigen draai eraan geven, kids goed op weg zetten en dan maar hopen dat je vervanging dat zo overneemtā€¦maar ja belangrijkste blijft gewoonā€¦het is niet te plannen en misschien moet je dat ook niet willenā€¦er is altijd wel een voor of nadeel te bedenken voor een periode.

En ik denk vooral dat je blij moet zijn dat je zwnager zou wordenā€¦je hebt het niet voor t zeggen op dag gebied. :wink:

Wat betreft die verlengingā€¦ja dat is wel iets wat mee kan spelen denk ik, reden om het misschien niet te verlengen, al mogen ze dat volgens mij niet??? Succes ermee!

Mees, ik zal eraan denken als het ons nu zou lukken. :wink:

We doen in elk geval hard ons best!

Ik denk dat overal wel wat voor te vinden is.

In Maart bevallen leek me prima, je hoeft daarna vrijwel niet meer te werken.

In September bevallen geeft je een lange tijd vrij tot de bevalling. Dat geeft ontspannen laatste weken.

Voor Januari/december is dus ook wat te zeggen.

En als je mijn onderschrift leest, dan zie je wel dat het al lang fijn is als ik mag bevallen van een gezond kindje.

Gelukkig weet iedereen hier wel dat er neit veel te plannen valt!

Hier ook een juf. Het komt nooit uit! Mijn vorige zwangerschap zou ik 3 juli uitgerekend zijn. Ik zou dan precies de laatste 4/5 schoolweken missen. Niet echt handig in groep 8ā€¦ Bovendien vond ik het erg jammer dat de zomervakantie in mijn verlof zou vallen. Als mijn kindje een week te laat geboren zou worden, zou mijn groep 8 het niet meer meemakenā€¦ en zou ik ook geen nieuwe klas hebbenā€¦ Helemaal niet leuk!

Nu ben ik begin november uitgerekend. Ik zal waarschijnlijk de eerste weken van het nieuwe jaar moeten werken en weer terugkomen ergens in februari/maart. Kan in ieder geval met een nieuwe groep starten en met dezelfde groep weer afsluiten. Maar ik heb wel aangegeven dat ik liever geen groep 8 wilā€¦ Is niet ideaal om net rond die tijd met verlof te zijn (verwijzingen etc.). We zien het wel!

Je moet er gewoon van genieten. Het komt wanneer het komt. En op school redden ze het welā€¦ Ook zonder jou.

Een collega van mij is laatst 8 weken te vroeg bevallen. Had nog niets in orde gemaakt in haar klasje. Toch is alles op zā€™n pootjes terecht gekomen. Komt wel goed!

gewoon hem meesleuren en zeggen schatttt ik wiiilllll NUUUUUUU :lol: :lol: :lol: :inlove:

en de timingā€¦achā€¦als je je eisprong maar goed timed dan zal de rest toch boeie :wink: :-*

zie hierboven :angel:

*gaat banners in de gaten houden 8)

@Guusje wrote:

gewoon hem meesleuren en zeggen schatttt ik wiiilllll NUUUUUUU :lol: :lol: :lol: :inlove:

en de timingā€¦achā€¦als je je eisprong maar goed timed dan zal de rest toch boeie :wink: :-*

zie hierboven :angel:

*gaat banners in de gaten houden 8)

er valt alleen nog niks in de gaten te houden :mrgreen: 1x ongesteld, meer niet.