Tot de geboorte van de jongens had Nica een eigen hoekje in de woonkamer, eigenlijk waren alle hoekjes van haar :mrgreen:
Nu heeft ze eigenlijk niks meer en is alles naar boven verplaatst omdat de jongens kruipen en gaan staan en alles kapot maken of in hun mond stoppen.
Maar ik merk dat Nica zich verveeld, ik denk dat ze niet boven wil spelen in haar eentje, maar graag beneden bij ons. Met als gevolg dat ze vreselijk met de jongens in de weer is, tot ergenis van ons allemaal. Maar nu ik er over nadenk, kan ik het haar eigenlijk niet eens kwalijk nemen, ze is als het ware gewoon verdrongen uit de woonkamer en de jongens nemen alle ruimte in.
We hebben helaas niet een mega woonkamer en ik zie niet echt waar ik nou een plekje voor haar kan maken waar ze veilig met haar speelgoed kan spelen. Aangezien ik 2 dreumessen heb kan ik ze ook niet even in de box parkeren.
En Nica aan tafel zetten werkt ook niet want zodra we dan wat gaan eten oid moet ze gelijk alles weer opruimen.
Hoe hebben anderen dit opgelost? Hebben jullie tips of ideetjes?
Alvast bedankt!!!
Het is al weer een tijdje geleden, maar toen A.nyk werd geboren was Y.oni een kleuter. Wij hadden speelgoed van Y.oni zo hoog staan dat zij er wel bij kon, maar A.nyk nog niet. Nu was het bij ons iets gemakkelijker omdat A.nyk zich lichamelijk gezien niet zo snel ontwikkelde.
Wij zetten Y.oni wel aan de eettafel met bijvoorbeeld kralen. 't Is een kwestie van plannen. Niet altijd makkelijk, maar je moet toch iets. Het grote probleem is inderdaad als je moet eten. Wij hebben een groot puzzelbord waar we dingen oplegden zodat we het met bord en al konden verplaatsen. Al was het boven op ons bed.
Verder speelde Y.oni nog heel veel met bijvoorbeeld duplo, wat voor A.nyk geen gevaar opleverde. We hebben een redelijk groot huis, dus er is makkelijker hoekjes te maken. We hebben een tijdje een surrogaat box gemaakt door de meubels zo te schuiven dat A.nyk een hoekje had om te spelen en Y.oni ook een eigen plekje had. Maar Y.oni is in die tijd ook steeds meer boven gaan spelen, want ook voor haar was veel speelgoed naar boven verhuisd. Ze begon in die tijd ook met het spelen met vriendinnetjes en dat ging dan vaak boven. Wel moet je dan overal oren hebben, want alleen boven spelen loopt ook niet altijd vlekkeloos.
@mijn oudste is niet zo oud als zij maar moet ook flink opboksen tegen zuslief…hij ligt dus wel met regelmaat op tafel met zijn file auto’s samen is het zo weer opgeruimd…
of wat hij ook heerlijk vindt: in de box! dan kan zusje er niet bij en kan hij rustig bouwen/puzzelen etc. misschien vindt je dochter dat wat? doek eroverheen heeft ze een heus tentje!
Als Y.eline even rustig wil spelen beneden zonder dat Indy alles pakt :lol: speelt ze eigenlijk gewoon aan de eetkamertafel. Het is een nadeel dat als we gaan eten alles opgeruimd moet worden maar het is niet anders, anders kan ze alleen boven spelen zonder dat Indy alles van dr afpakt en zij vind dat ook niet altijd leuk.
Hier gebruikt de oudste een vensterbank.
Leuk ook voor mensen die voorbij komen gelopen :mrgreen:
Haha, hadden we maar een vensterbank, helaas hier ramen tot aan de grond. Bedankt voor jullie tips :thumbup:
Kim, de box vindt ze geweldig, misschien inderdaad wel een goed idee om dat ook voor haar te maken.
Verder probeer ik een hoekje in de woonkamer te maken waar ze hun speelgoed kunnen stallen enzo, maar dat is nog niet zo makkelijk. We hebben helaas maar weinig hoekjes waar je echt een speelkleed neer kan leggen en een kastje met spulletjes :?
Ik dub nog even door
hier is lego en playmobil normaliter boven, maar onze oudste 2 willen ook niet altijd boven spelen en al helemaal niet alleen (de oudste begint daar nu eigenlijk pas net wat mee om helemaal alleen boven te spelen).
Dan spelen ze aan de eettafel… en dat mag dan tot het avondeten lekker blijven staan hoor. Dan eten we het broodje tussen de middag gezellig in de woonkamer :lol:
Dat is alleen in het weekend en vakanties zo… op het moment staat ook alle kleine lego op tafel uitgestald en zijn ze halve dag al heerlijk mee aan het spelen.
Op schooldagen dan mag er na schooltijd wel mee gespeeld worden op tafel, maar moet het dus ook weer weg zijn voor het eten… dus dan gaan ze vaak niet echt bouwen, maar meer met de in elkaar dingen spelen… of met playmobil. Dat is ook zo weer aan de kant.
Maar er was een tijd dat de middelste verzuchtte ‘mama kan je de box niet weer neerzetten?’ :o
hier hetzelfde probleem.
mijn oudste heeft zijn speelgoed on een kastje staan met zo’n beveiliger erop.hij han dat openkrijgen en zijn kleine broertje niet.
verder speelt hij veel op de tafel en op de vensterbank. of ik zet zijn broetje in de loopstoel dan kan hij er niet bijkomen…
succes ermee want het blijft hoe dan ook behelpen vind ik…
Of als je de box toch niet (veel) gebruikt die weghalen en daar een plekje voor haar maken?
Als het klein spul betreft of viltstiften/verf dan moet I.S. aan de grote tafel, en voor de rest… tja, ik probeer zoveel mogelijk L.R. uit de buurt van I.S. te houden. Ik vind niet dat ik I.S. dingen ineens kan verbieden terwijl ze die al jaren daarvoor wel mocht. Dus L.R. moet leren er van af te blijven.
Hier dus ook geen grote woonkamer. En ja, de jongste zal moeten leren dat niet alles van hem/haar is en de oudste zal moeten leren dat de jongste niet alles mag hebben/pakken.