Vraagje aan de juffen over lezen...

M.ateo is al een jaar echt met letters bezig en nu las hij de laatste maanden steeds simpele woorden als we ergens liepen zoals.



Ik heb dus gisteren een leesboek gekocht. Het is wel avi: 1-2 (zegt mij totaal niets) maar het zag het wel ok uit. Een lagere avi hadden ze niet in die winkel.



Maar goed. Het gaat heel goed. Ik forceer niets want dat is niet mijn bedoeling. Mijn bedoelig is hem te stimuleren met iets wat hij echt heel leuk vind.



Echter, hoe leg ik hem uit dat een dubbele ee soms eeeeee is als in het woord een, en soms ih als in het woord beer. Moet ik zeggen dat woorden die eindigen op een r gewoon in combi met ee een andere klank wordt?



Eigenlijk is mijn algemene vraag, hoe pak ik dit goed aan zodat hij straks niet in de problemen komt… :slight_smile:

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Wel weet ik dat er een nieuw Avi systeem is en dat voor de beginnende lezer er Avi Start is dat gelijk is aan Avi 1, zie tabelletje:



Tabel 1 Van AVI NIEUW, zoals behaald op Leestechniek & Leestempo, naar

boekaanduiding AVI OUD

Leestechniek & Leestempo Boekaanduiding

AVI NIEUW AVI OUD

AVI-Start 1

AVI-M3 1-2

AVI-E3 2-3

AVI-M4 3-4-5

AVI-E4 4-5-6

AVI-M5 5-6

AVI-E5 6-7-8

AVI-M6 7-8-9

AVI-E6 8-9

AVI-M7 8-9->9

AVI-E7 >9

AVI-Plus >9

Oh shipts…



Ik heb dus die 2e…Stomme verkoopster… :roll:



:think:

@Madre wrote:

Oh shipts…



Ik heb dus die 2e…Stomme verkoopster… :roll:



:think:




Ik zie dat de tabel niet helemaal duidelijk overkomt, maar wat links staat is dus nieuw en de cijfers er meest rechts naast is oud. Inderdaad 1 stapje overgeslagen, maar dat zal vast geen ramp zijn. In de bieb bij ons staan de boeken nog met oud en nieuw genummerd en hebben ze tabellen erbij hangen zodat je een goede keus kan maken.

Veel plezier met lezen :smiley:

Dat soort klankverschillen moeten ze door ervaringen en woordkennis opdoen.

Aniek leert op school lezen door hakken en plakken.

Ze zou beer dus leren als B-ee-r… juf zou dan uitleggen dat je kan horen tijden het plakken dat Bee(j)r niet klinkt zoals ze het woord beer herkent.

En dat het dus Bir is (foenetisch)

Maar dat bij bijvoorbeeld B-ee-n het weer raar klinkt als je dat uitspreekt als BIN…



Dus door woordherkenning, plakken van woorden, doen ze ook de woordkennis op die nodig is voor dit onderscheid.



Zou er nu zelf nog niet te veel bij uitleggen, laat hem hakken en plakken en zoveel mogelijk zelf aangeven of hij het woord goed vind klinken of niet.

Zo leert hij het snelst dat een geschreven klank bij verschillende letters tot een andere uitspraak heeft.



Op deze manier heeft Aniek ook de oe klank geleerd.

Ik vroeg haar dan gewoon of we het konden hakken als p-o-e-s en konden plakken als Po-ee-sss… of dat de o en e samen een andere klank werden.

Ze had snel door dat deze achter elkaar een OE worden.

Ik heb ook 2 mannetjes die ontzettend leter gevoelig zijn. Niels kon ook al lezen voordag hij naar groep 3 ging. Maar heb eigenlijk nooit samen met hem geoefend. Waarom niet? Omdat ik vind dat ze dat op school veel beter kunnen. Ik was "bang’ dat ik hem dingen verkeerd ging leren. Nu herkend mijn jongste , 4,5 jaar, ook al veel leters maar ook bij hem laat ik het gewoon over me heen komen.