vraagje aan de ivf zwangere-en niet zwangere

Hoeveel follikels hebben jullie terug laten plaatsen en van welke kwaliteit waren ze?

Hoi Juudje,



je hebt van je arts al uitleg gehad dat het weinig zegt over de slagingskans neem ik aan?? Er zijn nl dames die van 4/5 cellige emmies met veel fragmentatie zwanger geworden en een emmie van 10 cellen met heel weinig tot geen fragmentatie hoeft niet te betekenen dat het aanslaat. Hebben ze weer ‘fraai’ uitgedrukt en je hebt er nix aan natuurlijk. Maar om je vraag te beantwoorden.

De eerste keer na de punctie hadden we 1 embryo terug laten plaatsen van goeie kwaliteit, 8 cellen weinig fragmentatie (hebben we telkens weinig van trouwens) de tweede keer idem (maar ze vermoeden dat die nog wel tot 10 cellen is gekomen voor de TP) toen de laatste poging na de operatie hebben we heel bewust gekozen voor 2 terug (laatste poging in principe voor de verzekering) beide goeie kwaliteit ook weer rond de 8-10 cellen en daarvan is deze kleine dame die nu nog lekker aan het groeien is in gaan nestelen :inlove:



p.s. ik denk dus dat voor ons de operatie waarbij mijn ‘lekkende, vochtgevulde eileiders’ zijn dichtgemaakt de doorslag heeft gegeven aangezien de kwaliteit niet sterk wisselde maar ook dat blijft speculeren

Rhiannon, wat is die framgmentatie precies en hoeveel cellen ofzoiets heb je nodig voor een goed embryo?

Wij hebben hier nl. niets over gehoord in zh, dus ik ben wel erg nieuwsgierig hoe dit precies in elkaar steekt.



Groetjes Pebble

Pebble fragmentatie is een bewoordig voor cellen die ‘in stukjes’ gaan. Een cel deelt zich maar daarbij kan er dus de zgn fragmentatie optreden. Niet ongebruikelijk en komt eig erg vaak voor (ook in de natuur maar dan ziet niemand dat en in het lab wel :wink: ) niet ernstig, niet verstorend voor het verdere proces maar wel een van de onderdelen waarop ze de kwaliteit beoordelen/baseren. Ieder ziekenhuis doet dit weer op verschillende criteria trouwens dus daar is geloof ik geen eenduidig beleid voor vastgesteld voor alle IVF/ICSI klinieken/labs.

Zo is er ook geen echte richtlijn wat nu precies een ‘goed’ embryo is. Meestal is een embryo op de dag van de TP ergens tussen de 4-12 cellig en de 16 cellen heet het ook geen bevrucht eitje meer maar een blastocyst want dan knapt het uit zijn schilletje. Ik zal je straks nog even een soort schema opzoeken wat ergens in mijn column gebruikt is door Ruud.

Maar wat wel gebleken is uit alle embryo’s die geschikt zijn voor een TP (en dit bepaald dus het lab) bestaat de mogelijkheid tot het ontstaan van een zwangerschap! Anders geven ze dit nl tevoren aan en volgt er geen TP. Ik duik even mijn column in om te kijken of ik je het schema kan plaatsen.

Het zijn er erg veel en passen niet in 1 berichtje maar ik zal je even de link doen naar de column dan kun je ze bekijken.



http://www.kindjeopkomst.nl/html/columns/rhiannoncolumn_001.htm



En dan bijna onderaan staat het schema. Het is natuurlijk heel erg algemeen dit schema maar geeft je wellicht een beetje een indicatie van het proces tot aan de TP en even daarna.

Thanks!