Vraagje aan de IVF/IUI-dames over hormooninjecties zetten.

Hoi allemaal,



Zoals jullie wellicht weten ben ik nu voor de tweede keer aan het Menopur spuiten.

Ik moet per dag 1,5 ampul (112,5 IE) spuiten. Ik zit met het volgende:



Nu is het zo dat ik elke dag twee injecties zet. Ik maak twee spuiten klaar. Ik meng een ampul vloeistof (1ml) met één ampul Menopurpoeder. Vervolgens pak ik een nieuw spuitje, nieuwe naalden en dan maak ik op dezelfde manier nog een injectie klaar. Dat zijn dan dus twee spuiten met elk 75 IE Menopur van elk 1 ml vloeistof. De ene zet ik helemaal, en van de andere spuit ik de helft (dus 0,5 ml). Die andere helft laat ik in de spuit zitten, leg ik in de koelkast en gebruik dat de volgende dag. Dus ik moet nu elke dag twee injecties zetten. En dan spuit ik op die manier 1,5 ampul.



Maar deze tweede cyclus Menopur spuiten gaat veel minder goed. Ik denk dat op een of andere manier mijn buik nog gevoelig is van de vorige cyclus (twee weken geleden), dat het nog niet helemaal geheeld is ofzo. Want het prikken doet heel erg pijn steeds en ik zit ook al onder de blauwe plekken. :? En ik ben nog niet eens een week aan het spuiten, en nog wel twee weken te gaan… :roll: Dus nu wil ik eigenlijk maar één injectie zetten per dag. Kan ik het dan ook op een andere manier mengen? Ik had zelf gedacht van:



Twee ampullen poeder elk mengen met 1 ampul vloeistof. Dus dan heb je twee potjes met elk 1 ml vloeistof en 75 IE (opgelost).Dan vervolgens het ene potje vloeistof helemaal optrekken in je spuit. En dan het andere potje vloeistof met opgelost poeder in dezelfde spuit helemaal optrekken. Je hebt nu dus 2 ml vloeistof in je spuit met daarin opgelost twee ampullen poeder. En vervolgens 1,5 ml vloeistof injecteren. Op die manier hoef je maar één injectie te zetten per dag. En dat scheelt weer als het zo pijnlijk is. En kun je dan die andere 0,5 ml weer terugspuiten in het potje waar het poeder in zat en dat de volgende dag weer gebruiken? Dan zou ik dat de volgende dag weer kunnen optrekken in een nieuwe spuit met daarbij weer een nieuwe ampul.



Kan ik het ook op die manier doen, of klopt het dan niet qua eenheden?

Kan ik de overgehouden vloeistof in het potje bewaren waar de poeder eerst in zat, of is het beter om dat in een spuit te bewaren omdat dat dichter is?



Of net als bovenstaand maar dan één potje vloeistof met opgelost poeder helemaal optrekken in je spuit en van het andere potje vloeistof met opgelost poeder de helft van de vloeistof optrekken in dezelfde spuit. Zodat je dus 1,5 ml in je spuit hebt? En de andere 0,5 ml in het potje laten zitten en dat de volgende dag gebruiken?



Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, want misschien is het een beetje een warrig verhaal geworden. :lol: Hier moet je wel even goed voor gaan zitten, wil je dit een beetje snappen, hihhi. Ik hoop dat de ervaren spuiters tips voor me hebben, want ik ben nu al helemaal bont en blauw, laat staan als ik nog twee weken moet injecteren… :doh:



Alvast bedankt voor de moeite!



Groetjes,

Jippie

Hai Jippie,



weet wel dat mijn verpleegkundige (ik zeg mijn omdat ze bij ons de prikinstructies heeft gedaan en bij iedere punctie is geweest) als beste tip heeft gegeven voor de Pregnyl spuit; 2 ampullen (10000EH) oplossen in 0,5 ml vloeistof. Het poeder van beide ampullen lost er prima in op en het gaat inderdaad in 1 spuit. Kun jij geen verpleegkundige bereiken via het nummer van het ziekenhuis om na te vragen of jij het misschien ook zo mag doen? Alleen al dat er minder vloeistof te spuiten is kan zoveel schelen.



Succes met deze ronde!! :thumbup:

hoi jippie,



zoals jij weet spuit ik geen hormonen maar insuline dus miss heb je wat aan deze tip.

voordat je gaat prikken voel eerst even voorzichtig met de naald of de huid gevoelig is is dat zo ga naar een andere plek voelt het niet zo gevoelig aan dan kan je prikken en spuiten dan is de kans op blauwe plekken minder en niet steeds op de zelfde plek spuiten want dan krijg je liteken weefsel en daar krijg je een lelijke en zeer ongevoelige buik door en dan word de vloeistof ook niet goed opgenomen.



ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel suc6 met de volgende poging dat dit het toppertje mag zijn.



groetjes annie

Hoi meiden,



Bedankt voor jullie reacties!



Ik ben vanochtend voor de eerste fm geweest, dus ik heb het ook even aan de fert.arts gevraagd. Ik mag gewoon alles bijelkaar gooien in één spuit en dan 1,5 ml spuiten. Ik ga even kijken hoe ik het het handigst kan doen, of 2 ml vloeistof in één spuit met twee ampullen van 75 IE en dan 1,5 ml spuiten. Maar dat is wel een hoop vloeistof, maar dan hoef je maar één injectie te zetten. En dan de laatste 0,5 ml weer terugspuiten in de injectieflacon en dat de volgende dag weer optrekken in een nieuwe schone spuit met daarbij nog een ampul. Je kunt het niet steeds in dezelfde spuit laten zitten, want je kunt niet elke keer met dezelfde naald steken, dat is niet zo steriel.



Maar wat jij zegt, Rhiannon, kan ook. Je mag inderdaad net als bij de Pregnyl twee ampullen poeder mengen met 1 ampul vloeistof, dan heb je 1 ml met twee opgeloste flesjes poeder. Dan zou ik dus 0.75 ml moeten spuiten, want dat staat dan gelijk aan 1,5 ampul Menopur(en 112,5 IE), toch? Dan klopt het toch ook qua eenheden, of zit ik nu verkeerd?



Annie: Bedankt voor je tip! Ik wissel het spuiten nu steeds links en rechts af. Dat heb ik altijd al gedaan, en de vorige keer ging ook alles steeds goed en deed het geen pijn. Maar het is net alsof mijn buik nog niet geheeld is van het spuiten van de vorige cyclus. Toen heb ik natuurlijk ook heel wat injecties gezet, en dat is nog maar twee weken geleden. Als ik nu prik, doet het soms behoorlijk pijn! :? Ik zal jouw tactiek vanavond meteen uitproberen. Nu prik ik trouwens ook behoorlijk rond mijn navel, misschien dat het helpt als ik wat meer naar de zijkant prik, zo’n 10 cm van mijn navel af?



Bedankt voor het meedenken en jullie succes met alles!



Groetjes :-* ,

Jippie

Gni gni mijn hoofdrekenen is niet helemaal wat het is geweest maar met zakjapanner erbij kom ik ook op ,75 ml hoor. Dat scheelt al een heleboel en dan is het ook maar 1 x prikken. Zelf zou ik daar ook voor gaan want ook dat ‘langspuiten’ was bij mij wel eens pijnlijk met de Deca dus hoe minder hoe prettiger.



Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk :wink: misschien ben ik wel een mietje op dat veelspuit vlak :shifty:

Dat was een snelle reactie, Rhiannon! :thumbup: :mrgreen:

Ik ga even kijken, hoe ik het ga doen. Misschien dat de minste hoeveelheid vloeistof het beste gaat, want 1,5 ml is wel veel als je dat in een keer moet spuiten… Dus eerst maar eens zo proberen, ik ga vanavond meteen aan de slag! Bedankt voor het meerekenen!



Hoe gaat 'ie met jou? Vandaag ook nog weer een CB-test gedaan, of niet?



Groetjes,

Jippie

Geen probleem hoor nu ja dat rekenen wel maar dat doen we niet meer zelluf :stuck_out_tongue:



Lees wel wat het beste gaat of is gegaan want 1.5 is geloof ik best wel veel of niet? Ik moet echt eens kijken hoeveel er in een Deca spuitje zit want ik meen me te herinneren iets van 2 ml zelfs :roll:

Die spuitjes van mij zijn inderdaad 2 ml. Dat is een flinke hoeveelheid, ongeveer 2 cm vloeistof wat je erin moet jassen. Dus ik ga het eerst met 1 ml proberen en dan 0,75 ml spuiten. Als dat te veel gepriegel wordt, kan ik het altijd nog op de andere manier doen, toch?

Ik laat nog wel even weten hoe het gegaan is vanavond!



Groetjes,

Jippie

Ligt er natuurlijk ook aan hoe dun (doorsnee) de spuitjes zijn…hoe dunner hoe nauwkeuriger te doseren. 1 keer heb ik van de apotheek een ‘foute’ verpakking meegekregen voor de Gonal en daarmee moest ik zelf uit (wel al vloeibare) ampullen de hoeveelheid Gonal opzuigen. De spuitjes hadden echt een ieniemienie doorsnee en was dus heel makkelijk doseren. Maar jij krijgt ze er nu los bij in de doos van de ampullen of helemaal los van de apotheek?

Bij de Menopur zitten al injectie toebehoren bijgesloten. De spuitjes zijn 2,5 ml en nog best wel vrij dik. Dus het is niet heel erg precies te doseren. Ik heb net weer een injectie gezet en ik was vergeten dat ik nog een halfje in de koelkast had liggen. Dus ik heb vandaag 1,5 ml gespoten in één injectie, en inderdaad… dat is teveel vloeistof, dat ga je ook behoorlijk voelen. Dus ik heb toch maar twee keer gestoken, hihihi.



Ik heb nog even nagedacht over twee ampullen oplossen in 1 ml en dan 0,75 ml spuiten. Maar dat lijkt me ook zo’n gedoe. Als je met een nieuwe spuit begint, gaat het wel. Maar dan hou je 0,25 ml over. Dus dat moet je de volgende dag dan ook weer verrekenen, dan moet daar 0,50 ml bij, enz. Volgens mij heb je dan op 't laatst een hele hoop werk doordat je dan spuiten met een heel klein beetje hebt steeds. Dan ben je tijden bezig en dat is ook niet praktisch. En het is ook zonde om die overgehouden 0,25 ml weg te gooien en dan de volgende dag weer met nieuwe ampullen te beginnen. Het wordt wel vergoed door onze verzekering, maar voor die medicatie doen veel vrouwen moeite door in flesjes te piesen en dan wil ik dat niet door de gootsteen wegspoelen. Dus ik geloof dat ik het maar bij mijn eerdere manier hou: gewoon twee aparte spuiten klaarmaken en dan twee keer steken. Dat is het meest overzichtelijk en dan maar wat meer gaatjes, dat zal ik ook wel overleven, denk ik. :wink: Ik heb vandaag wat minder dicht bij de navel geprikt en nu heb ik er geen last van. Dus dan probeer ik dat eerst wel.



In elk geval bedankt voor het meedenken! :thumbup:



Groetjes,

Jippie

Jee ja kan me voorstellen dat het dan echt minder stressig is om maar 2 spuitjes te zetten. En overhouden is ook niet wat nee…



Misschien is het wel een optie om de volgende keer te vragen of…NEEE ik tik het lekker niet want ik hoop onwijs dat een volgende keer niet nodig is 8)

:mrgreen: :-*



Groetjes,

Jippie

hoi jippie,

je moet ook niet te dicht bij je navel spuiten want daar is je huid/buik zo wie zo gevoeliger, dus meer naar de zijkant toe hoor.je moet ongeveer twee vingers van je navel af houden naar alle kanten toe dan zit je vaak wel goed.

en ik heb het ook hoor dat bij tijd en wijlen de hele buik gevoeliger is als anders.



iig heel veel suc6 met alles.



groetjes annie