vraagje aan de ervaren speengebruikers...

Hoihoi,

Op advies vh CB gaan we nu een speen gebruiken.

Nu heb ik gister een speen gekocht, dië: vanaf dag 1 te gebruiken is.

De speen die qua leeftijd daarna te krijgen is, is die vanaf 6 mnd.

Klopt dat echt, vraag ik me nu ineens af…

Onze kleine is nu bijna 5 mnd., is dan dus die speen: vanaf dag 1 wel goed?

En zit je er na gewenning aan vast om de speen snachts te geven, of is dat een keus die je zelf maakt.

Enne zover ik nog weet: je mag hem niet met sop afwassen toch?

Bedankt voor degene die hier antwoord op heeft!

Groetjes van mij

5 maanden en ga je nu pas met een speen beginnen ?

Zou jammer zijn !!

Al weet ik natuurlijk niet waarom je een speen wil/gaat gebruiken.

Als je kindje al 5 maanden is zou ik al de 6 maanden speen kopen, een paar weken eerder is echt geen ramp.

En is je kindje bijv net gewend aan speen 1 kun je alweer naar een andere speen toe.

Ik was ook vast besloten om geen speen te geven snachts.

Maar Uiteindelijk had ze hem gewoon nodig anders kwam ze niet in slaap.

Nu krijgt ze de speen alleen als ze slaapt, overdag krijgt ze hem echt ZELDEN !!

En voor het 1ste gebruik moet je de speen uitkoken, en daarna 1 x in de week of waar jij je prettig bij voelt.

Ik vind het ook een beetje laat om nog met een speen te gaan beginnen.

Ik zou het zelf niet doen als ik eerlijk ben.

Mag ik vragen waarom ze het adviseren?

waarom advieseerde de cb je de speen :think:

maar idd wanneer je de speen aanbied is aan jou.

tot 6 mnd is het gewenning en vanaf daarna wordt het verwenning :wink:

kindjes die met speen slapen leren beter door hun neus ademhalen, waardoor er minder kans is op wiegendood… dus die van mij krijgt als ze slaapt lekker haar speentje vanaf 6 mnd ga ik het afbouwen…

bij de oudste ook gedaan.

tot 6 mnd zijn de speentjes ( het gedeelte in de mond) klein… vanaf 6 mnd zijn ze groter…

ikzelf koop altijd die van Nuby… deze zijn erg prettig in de mond en veren een beetje tijdens het zuigen erop ( net als een tepel zeg maar)

ook kunnen ze hem niet vacuum zuigen.

hier kan je ze bestellen

hoihoi,

Ze heeft na de geboorte een pr dgjes een speen gehad.

Daarna niet meer nodig geweest, dus ook niet mee door gegaan.

Bij mijn ander kindje heb ik dus ook nooit een speen gebruikt, dacht dat nu weer te kunnen proberen, tot nu dus.

Waarom? ze is een enorme hongerlap (krijgt al forte) de nutrix een paar weken s avonds gegeven, en nutriton tegen spugen. Maar om kort te zijn daarmee kwam ik/ ze in een vicieuze cirkel qua spugen en diarree/ erg dunne ontlasting. iig denken we/cb dat ze een van de twee 'misschien niet ‘tegen’ kan of iig een nadelig effect heeft. Nu om uit te proberen waar het van komt: nutriton of nutrix, zit ze weer op de ‘gewone’ fles, maar mist ze de verzadiging van de voorheen gebruikte nutrix. (vandaar fopspeen nu)

En aangezien ze de fles binnen no time drinkt, ondanks een speen met klein gat. Geef ik de fles natuurlijk allang verdeeld over ong. 20 min., dan is het tussendoor hijgen en gillen omdat ze de fles wil uiteraard.

Dat is zo vervelend, dus dachten we misschien afwisselend fles/fopspeen is ze wat rjustiger.

Maar alle tips ideeen zijn welkom, ik heb het nu iig 1x geprobeerd en moet zeggen het ging :thumbup: .

Groetjes van mij

mij is ook verteld dat je niet te lang met 1 speen moet doen

elke 6 weken een nieuwe dus

Het lijkt mij logischer dat ze last krijgt van de nutriton dan van de nutrix hoor.

Heeft het CB je geadviseerd eerst de nutrix te stoppen?

Hoi pe,

De nutriton had ik al eens een paar dgn weggelaten en wel de nutrix toen, maar geen verandering.

Kortom het is niet duidelijk waar het van komt, vandaar advies om even met beide te stoppen. En idd logischer vd nutriton dan nutrix. nutriton wordt ontlasting over het algemeen dunner van en van nutrix dikker.

Ik weet het nog niet, moet ik doorgaan met de fopspeen of niet.

Tussen de fles door wil ze m niet, tijdens fles geven wel handig, hmmmm…

Groetjes van mij

Tes heeft een verborgen reflux en drinkt daarom haar flessen met nurtiton en nu ook nutrix (is nu overigens bamix rijstebloem van nutricia :wall: ) De nutriton werkt laxerend bij Tes en van de nutrix kreeg ze verstopping, ik ben het toen dus rustig op gaan bouwen.

Nu ze de rijstebloem veranderd hebben kon ik helemaal van voor af aan beginnen omdat ze er wederom slecht op reageerde. Nu na ruim 1 1/2 week gaat het goed en zit ze weer op haar eigen (hongerige) schema.

Ze drinkt 4 flessen van 210 cc + voeding per dag. Door iedere fles 3 1/2 schepje nutriton en de eerste en de laatste fles 3 schepjes rijstebloem. De middelste 2 flessen 1 a 2 schepjes rijstebloem al naar gelang de honger die ze heeft.

Per dag eet ze nu een half potje fruit.

De speenbehoefte is bij refluxkindjes groter, omdat ze graag willen drinken (= slikken) want daardoor hebben ze minder pijn (tijdelijk) aan hun maag en slokdarm. Daarom zijn deze kindjes ook moeilijk verzadigbaar, omdat ze eigenlij kniet echt een natuurlijke stop-grens hebben om te drinken. drinken verlicht de pijn en daarom is het heel moeilijk om op te maken of ze echt honger hebben of niet. Tes is ook een flinke meid bijna 8 kilo schoon aan de haak, maar op dit moment doet ze het op dit schema goed en dat houden we dan ook maar gewoon aan.

Ik snap je beweegredenen voor een speen wel, al is het natuurlijk best jammer om die met 5 maanden nog aan te bieden.

Tes heeft heel lang in het ziekenhuis gelegen en daar vroegen ze mij na 2 dagen al of ik een speen mee wilde nemen omdat ze zo’n grote zuigbehoefte had. Achteraf dus ook gerelativeerd aan haar verborgen reflux.

Ik zou zeggen als je kindje er baat bij heeft, doen, maar probeer het dan beperkt te houden. Ik heb hier nog een peuter lopen van bijna 3 1/2 die nog aan de speen is en die is hem heilig, maar helaas heeft hij daardoor nu al wel een enorme overbeet in zijn gebit. OOk al krijgt hij alleen maar 's nachts de speen en heel enkel als hij erg moe of verdrietig is en als hij ziek is.

Wat betreft uit proberen waar ze slecht op reageert, nutriton of nutrix, zul je dit echt wel een week vol moeten houden, dan pas zul je echt resultaat zien en weten waar het door komt.

Nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:

ow en brabbel volgens mij ben jij ook een nov mama, wij hebben ook een eigen topic, waar je altijd welkom bent als je mee wilt kletsen.

Ik snap ook de beweeg redenen wel maar ook ik zou het niet hebben gedaan. Kan je dan niet al iets meer fruit of groenten gaan aanbieden ?

Hier een die zelfs op het KDV eerder de speen afpakte van kinderen. Nu eindelijk geen speen meer overdag alleen voor snachts :thumbup:

Hoi Joy,

Even snel een reactie:

Ben inmiddels weer gestopt met fopspeen, ze hoefde die echt niet meer!

Maar ze blijft toch een enorme zuigbehoefte hebben…

Hoe kwamen jullie er achter dan achter die verborgen reflux?

Onze meid lijkt ook onverzadigbaar…(krijgt ook forte)

Fruithapjes ed mag ze nog niet, omdat ze ontzettende eczeem heeft.

Bedankt, misschien sluit ik me wel aan bij de nov mama s

Groetjes van mij