Vraagje aan bso leidsters

Ik heb een vraagje aan mede kok-ers die leidster op een bso zijn.



Ik ben namelijk erg verbaasd over de gang van zaken rondom de zwemles van Tim. Deze wordt door de nso georganiseerd.



Er wordt namelijk een enorme verantwoordelijkheid op zijn schoudertjes gelegd en de begeleiding is erg slecht.



Er gaat geen leidster mee in het taxibusje naar het zwembad. Het busje zet ze buiten op de parkeerplaats er uit en ze moeten zelf naar binnen lopen. Binnen is er dan pas 1 leidster aanwezig op een groep van 10 kinderen. Volgens de papieren zou de leidster tot 18.00 uur moeten blijven. In de praktijk is ze gevlogen zodra alle ouders er zijn en kun je dus niks meer aan haar vragen. Je hoort een pasje te krijgen om door de poortjes te kunnen in het zwembad. Je raadt het al: die moet ik nog krijgen.



Vervolgens zijn er om de haverklap spullen van Tim “kwijt”. Dan wordt er dus gezegd door de leidster dat Tim zelf zijn jas vergeten is. Of zijn rugzakje of zwemtas. Tim moet er zelf om denken dat hij al zijn spullen bij zich heeft, want dat is niet hun taak en dus zijn verantwoordelijkheid.



We hebben het hier over zwemles voor 4 en 5 jarige kleuters wel teverstaan. En Tim is dus 4 jaar en wordt eind van de maand 5.



Je zou zeggen: maak het bespreekbaar. Yep, heb ik gedaan.

De leidster wacht nu wel tot iedereen weg is en vertelt hoe het is gegaan en ook wacht ze nu buiten zodat de kids niet in hun eentje over de drukke parkeerplaats moeten lopen. Maar ze moeten nog steeds zonder begeleiding ernaar toe, nog steeds geen pasjes en hij moet nog steeds zelf voor zijn spullen zorgen.

Daarbovenop werd ik vandaag door 2 leidsters tegelijk aangesproken dat ik Tim wel op tijd moest afmelden als hij niet naar zwemles ging. Want anders kwam het busje voor niks en dat kostte veel geld. En dat Tim telkens zijn spullen vergat en dat ik hem daarop aan moest spreken :shock: Ik bedoel, wtf :evil:



Ik hoefde Tim helemaal niet af te melden, want hij ging gewoon mee, dus hoezo moest het busje voor niks komen :eh:



En dat ik “mijn beklag” had gedaan was blijkbaar ook niet in goede aarde gevallen want de sfeer was om te snijden en compleet verpest.



Is dit nu een normale gang van zaken? Ik overweeg nu serieus om Tim van de bso te halen en hem zelf naar het zwembad te brengen. De lessen zijn immers al betaald.

Ik ben geen bso juf maar wilde je wel even zeggen dat dit echt belachelijk is. Ik zou ook boos zijn hoor… Net wat je zegt het gaat hier om een 4 jarige en ik zou het niet fijn vinden als ze alleen in zon busje mee gingen en dan ook nog op de parkeerplaats er uit worden gezet om zelf naar het zwembad te gaan :thumbdown:



Wat je aangeeft zou ik ook zeker doen , net wat je zegt die lessen zijn al betaald dus ik zou hem zelf gaan brengen…



succes in elk geval :-*

k ben wel bso juf en ik vind het hele rare manier van doen.



Een kind van 4/5 kun je nog niet verwachten dat ze alles elke keer mee hebben. Als wij kinderen van school halen met taxi dan controleer ik altijd of alle spullen uit de taxi zijn gehaald.

Ik laat ze nooit alleen naar binnen gaan bij bijv activiteit loop altijd mee zodat ik zeker weet dat ze goed aankomen.

WIj hebben ook zwemles gedaan ook dan controleer ik of ze alles weer mee hebben. Van oudere kinderen mag je verwachten dat ze eigen verantwoording hebben. Kleine moeite toch.

Bedankt voor de reacties. Ze wilden me echt doen geloven dat het heel normaal is. Nou, ik vind simpelweg dat je zo’n klein kind daar nog niet verantwoordelijk voor kunt stellen. :thumbdown:

Ik ben ook een bso leidster en vind dit heel erg raar.



Al hebben jullie wel de service dat er iemand van de bso in het zwembad is, wij hebben die service niet



Maar dat zij eerst al weg was voordat de ouders kwamen… moest zij toen weer terug naar de groep? Of is die leidster puur voor het zwembad. Zo ja dan hoort ze idd te blijven. Zo nee, dan snap ik wel dat ze eerder naar de groep gaat. Maar dan hoort ze aan het einde wel er weer te zijn. Tussendoor weg is normaal, maar de kinderen moeten wel opgevangen worden.

Ik snap op zich ook wel dat er geen leidster mee gaat in de taxi. Het kost echt veel om 1 leidster met 1 kind mee te laten rijden terwijl er nog meerdere kinderen aankomen in het zwembad. Dus dat punt snap ik wel, zo zouden wij het ook doen. Wel hoort er een leidster te staan als hij uit de taxi komt.



De leidsters kunnen Tim wel stimuleren om aan zijn spullen te denken. Maar zij zijn verantwoordelijk. Als ik de kids uit school haal vraag ik elke keer standaard: hebben jullie alles mee? Schoenen, jassen, tassen??

En dan is er meestal wel een kleuter bij die eens naar zichzelf kijkt en denkt: he ik mis wat :mrgreen: :lol:

Maar als wij er niet op attenderen, word de helft vergeten. Daar zijn het kleuters voor. Dus je kleuter zelf is niet verantwoordelijk. Vind ik dan :wink:



Ik zou eens het hoofdkantoor aanspreken. Ook over het gedrag wat ze nu tegenover jou doen. Dat is niet professioneel en jij bent een klant. Ik vind dat hier best wel eens goed naar gekeken mag worden. Ten eerste horen er al geen klachten te zijn en als je ten tweede zo word behandeld na een klacht. Nee professioneel vind ik het niet, eerder kinderachtig.

Bedankt voor je reactie.



De leidster was niet weg voordat de ouders kwamen hoor. Dat moet ik even rechtzetten. Ze is wel speciaal aangewezen om de zwemles “te doen”, dus ze hoefde niet terug naar de groep. Maar zodra de ouders er waren, was zij gelijk weg zonder wat te zeggen.

Nou ja en toen waren er dus 2 kinderen zonder jas (waaronder Tim). In de papieren staat duidelijk vermeld dat er tot 18.00 uur een leidster aanwezig is. En de leidster van Amy gaf ook duidelijk aan dat het beleid is, dat zij moeten wachten totdat het laatste kind met ouder naar huis is.



Het is overigens niet zo dat er 1 leidster met 1 kind in de taxi zou gaan. Het gaat om 1 taxibusje die alle nso’s afrijdt en alle kinderen ophaalt en aflevert bij het zwembad. Dus m.i. kan die leidster prima met het busje meegaan en dan gelijk meelopen naar het zwembad, is dat probleem ook opgelost. :wink:



Over zijn spullen onderschrijf je precies ook mijn standpunt. Natuurlijk kan Tim om zijn spullen denken, maar de leidster mag er ook best op letten en niet de kleuter verantwoordelijk maken.



Ik heb nu besloten om het contract met voorwaarden erbij te pakken en de papieren over de zwemles en te kijken wat zij daarin als regels stellen en ze daarop aan te spreken als die in de praktijk niet worden uitgevoerd.

Ik wil dit graag in der minne schikken want ik zie het niet zitten om ze daar weg te halen en dan maar 4 dagen te gaan werken :roll:

Hier geen zwemles ervaring met de bso.

Maar het vervoer naar de gewone bso gaat soms per touringcar en dan is er niemand mee.

Ik heb het net MAaike nog gevraagd en die zegt “er is wel iemand mee; de busschaufeur en heel veel kinderen.”



Maar zij worden dan natuurlijk niet op een druk parkeerterrein gedropt!



Ik vind ook dat tijdens de zwemles er iemand in het zwembad moet blijven, moet helpen met aan en uitkleden en er moet zijn voor problemen.

En dus ook aanspreekbaar na de les.



Naar hoor :? . Ik hoop dat je er uitkomt.

Hoi, ja ik hoop het ook. Vind het ook helemaal niet leuk zo :?

Nou ja, we zullen zien hoe ze er op reageren :wink:

ik werk op een kdv maar bij onze nso worden ook kinderen naar de zwemlessen gebracht. er gaat 1 leidster met het busje mee (wat ze ook zelf bestuurd) ze ziet erop toe dat iedereen zich omkleed, eens ze in het water zijn rijdt de leidster terug om het tweede groepje te halen. waarna ze weer toeziet op omkleden en de eerste groep toeziet op afdrogen en spullen inpakken. die ze weer terug brengt naar de nso en dan weer het tweede groepje gaat halen.



kinderen worden dus bij de nso ophegaald mag ook bij het zwembad, als het maar voor iedereen duidelijk is hoe en met wie de kinderen mee gaan!

Lonneke, ja kijk zo hoort het dus te gaan vind ik :thumbup:



Ik ga straks Tim ophalen en dan hoor ik wel hoe of wat. Hopelijk komen we er zo uit en anders ga ik het met de locatiemanager opnemen.

domme vraag misschien

maar zwemles met de bso um waarom?

@marisca77 wrote:

domme vraag misschien

maar zwemles met de bso um waarom?




De organisatie waaronder de bso valt organiseert verschillende buitenschoolse activiteiten, veelal sportieve.

Je kunt je kind daarvoor opgeven. Het scheelt aanzienlijk in de kosten ten opzichte van als je het zelf regelt (zij zullen wel groepskorting krijgen denk ik) en ze worden er vanuit de bso naar toe gebracht en dan hoef je ze alleen nog te halen. Is voor mij als werkende moeder (met gezondheidsproblemen) erg praktisch en ontlast mij ook.

Het gaat hier trouwens over voorbereidend zwemmen moet ik erbij zeggen. Je zegt al gauw zwemles omdat dat andere zo’n mond vol is :mrgreen: De kleutertjes worden watervrij gemaakt en spelenderwijs voorbereid op echte zwemles. Aan het eind stromen ze automatisch door naar de reguliere zwemles en hoeven ze niet op de wachtlijst. Das dus nog een voordeel.



Zal trouwens nog even een update geven over hoe het er nu voorstaat.

Alles verloopt nu gelukkig gladjes. Tim heeft er inmiddels ook plezier in gekregen, dus dat scheelt ook veel. Heb toch het idee dat ze wel wat gedaan hebben met mijn opmerkingen. :thumbup:

Het enige wat nog steeds niet geregeld is, is het zwempasje. Dus iedere keer gedoe om daar binnen te komen. :?

Zal zo nog maar eens bellen :wink:

aha dankje voor de uitleg



en fijn dat het nu beter gaat en dat hij het leuk vind