Vraag voor MaPa's met kinderen die slecht eten.

Ik wil voor ons; mijn dochter, mijn man en mij een duidelijk overzicht maken met regels voor de maaltijden/eet-momenten.



Heeft iemand tips ?



Dochterlief heeft hier al drie dagen geen warme maaltijd aangeraakt.

Wij maken ons er vaak druk over ook al hebben we al tig keer afgesproken dat we er niet over gaan zeuren.



Maar ik weet dat als je er veel over praat en zeurt dat ze dan nog slechter gaan eten… ze hebben je dan in de macht. Negatieve aandacht, etc…



Iemand tips ?

Geven jullie bijvoorbeeld wel toetjes ook als ze de warme maaltijd niet aanraken ???



Please help.

Ik vind toetjes er wel bij horen, dus die krijgt ze altijd wel, als ze wil. Maar ik lees hier bijv ook wel eens van moeders die dan bijv. yoghurt geven en alleen het lekkere toetje als er goed gegeten is.



Maar je kunt een kind gewoon niet dwingen om te eten. Marijne is net als haar papa een echte broodeter. Dus soms eet ze nauwelijks warm. Soms ook omdat de dag te vermoeiend is geweest.



We hebben wel een soort beloningssysteem ingevoerd: ze krijgt eerst 2/3 van haar vlees, dan moet ze een paar happen groente eten en dan krijgt ze de rest. Werkt meestal wel :wink: maar als ze er echt geen zin in heeft, tja wie ben ik dan om het er in te proppen?



Is je dochter goed op gewicht? Hoe eet ze de rest van de dag? Dat maakt natuurlijk nogal uit.

Waar maak je je precies druk over? Dat ze niet genoeg vitaminen binnen krijgt?

hoi hoi,



lastig he zulke kinderen.

Een paar tips:

Geef wel een toetje, dit hoort erbij.

Vaste eetmomenten en niet zwichten voor ‘honger’ erna.

gedrag negeren.

Zelf laten opscheppen

het lekkerste als laatst geven

aantal happen voor jaren leeftijd

misschien iets van rauwkost bij de maaltijd geven als ze dit wel lekker vindt



Succes



Groetjes Suzanne

Onze enige regel is dat ze aan tafel moet ziten. Ze hoeft niet te eten en niet te proeven. Ze krijgt wel altijd wat opgeschept. In de praktijk eet ze zo’n beetje alleen maar pasta zonder saus. Ze zegt bij bijna alles dat ze het niet lust. Van ons mag ze soms als alternatief een appel of banaan kiezen, ze weegt toch al te weinig. Toetje kan ze altijd krijgen, dat is gewone yoghurt, maar dat wil ze ook niet. Ze lust alleen chocoladevla of chocolademousse en dat eten we niet zo vaak. Dan heeft ze dus pech.

Roan eet soms ook dagen achter elkaar niets van het avond eten, maar zo dagen ook wel een beetje, of alleen vlees. Hij krijgt wel een toetje en wij maken er geen strijd van als ie wat eet prima zo niet dan ook, dan doe ik wat extra in het toetjebakje, sterkte ermee. Vooral niet boos worden helpt averechts, gewoon geen aandacht aan besteden en proberen gezellig te eten.



Ow en wij compenseren niet met wat ander warm eten hoor, als ie niets eet dan krijgt ie ook niets anders, roan is wel goed op gewicht, niks te zwaar en qua lengte wel boven gemiddeld.



Met brood is het vaak hetzelfde probleem, eet ie soms ook dagen niet :wink:



Ik hou elke dag wel hetzelfde aan,



O melk, soms wel 2 bekers en brood

T, koekje, soepstengel

L, brood

T, fruit en een koekje

D, avondeten (of niet) en een toerje



Ik geef ook gewoon koekjes tussendoor, dat laat ik niet weg omdat ie niet brood en avond eet, vind ik zo,n onzin.

Marith is nu 4 en dan komt ze op een leeftijd dat je juist wel grenzen kunt gaan stellen met : als je niets eet, heb je blijkbaar geen trek en komt er geen toetje op tafel. Of geen koekje meer 's middags, want dan eet je straks slecht. Niet te veel mee bezig zijn inderdaad, maar wel duidelijk je regels hanteren.



Het standaard wel een toetje blijven geven, hoort eigenlijk bij jongere kids.



Maar wel belangrijk om te weten of ze niet toevallig ziek aan het worden is, last van haar oren heeft etc.



Sterkte! Niet leuk!

Hier is er ook geen bijzondere regel mbt het wel of niet eten. Wij gaan aan tafel, hij krijgt zijn portie opgeschept (klein anders is het mss te overweldigend) en eet wel of niet. Toetje hebben we hier niet dagelijks en vaak staat er wel een portie kindertoetje in de koelkast en vragen we of hij die wil na het eten. Vaak genoeg wil hij zelfs dat niet eens. Na het eten is het klaar, geen boterhammen of fruit oid. Een slokje warme melk bij het naar bed gaan is alles (en dat zijn dus echt maar een slok of 3 voor hem).



Wel is hier het laatste ‘eetmoment’ 15.00 uur. Daarna mag hij enkel nog 1 beker drinken tot het avondeten. Drinken vult ook erg goed de maag en kan het hongergevoel onderdrukken.

Over eten maken we hier ook geen strijd (soms wel een ‘spelletje’ in de zin; jij 4 happen eten van de bami nasi oid en dan mag je een nieuw stukje kroepoek of een olijfje) want het meeste lust hij zelfs echt wel maar hij probeert simpelweg uit waar hij de macht in heeft.

Heel herkenbaar.

Hij heeft van zijn 1e tot zijn 3e op een heel enkel hapje na geweigerd groenten te eten. Toen hij 3 was at hij steeds vaker een paar hapjes. Maar sinds kort is het weer over.

Hij krijgt elke dag gewoon zijn bordje met een half stukje vlees, klein stukje aardappel en een heel klein beetje groenten. Eet hij zijn groenten op, krijgt hij de andere helft van het vlees ook. Maar dat komt de laatste weken amper voor.

Na het eten kreeg hij altijd een toetje. Sinds een paar maanden eten we geen toetje meer, maar altijd fruit na het eten, eventueel met wat yoghurt, en dat krijgt hij altijd. Ook overdag eet hij goed fruit.

Dus al die jaren hebben we er nooit een strijd van gemaakt. Het helpt toch niet. Zijn vitaminen krijgt hij redelijk binnen, hij is bijna nooit ziek, dus ik vermoei mezelf er niet mee.



Het wordt nu wel eens lastig dat hij niet eet, omdat hij heel onrustig is, en dus zo slecht aan tafel kan blijven zitten. of hij hangt op zijn kop, springt zijn stoel op en af, moet altijd net naar het toilet tijdens het eten. We proberen steeds te stimuleren om aan tafel te blijven zitten, in de hoop dat hij dan toch nog iets eet, maar het kost hem veel moeite.