Vraag sluierstaartjes (vissen)

Wij hebben vorige week woensdag twee sluierstaartjs gekocht.



Nu kregen deze van het weekend een witte waas bovenop hun koppie. Ik heb gebeld (met intratuin) en ik mocht twee nieuwe meenemen. Ze konden niet vertellen wat het was, wel wisten ze dat het geen witstip was.



Ik heb gevraagd hoe het zit met de kom, het plantje, het grind en mijn stukje nepkoraal. Als er wel iets in de kom zit, zou het daar dan ook niet inzitten?



Nee, ze dacht van niet. Ik heb toch, na aandringen, ook een nieuw plantje gekregen. Ik heb de steentjes en het koraal uitgekookt. Kom helemaal schoongemaakt. En alles er nieuw ingedaan zoals het moet.



Nu heeft 1 van de nieuwe vissen ook weer witte waas op zijn koppie zitten.



Ik kan nergens vinden wat het kan zijn. Wat het dichts in de buurt komt is een schimmel. Die kun je behandelen met een of ander duur middeltje.



Maar ik weet dus niet zeker of het wel een schimmel is.



En ik ben nu al weet ik hoe lang met die vissen bezig. Kijk, dat ik er werk aan heb, dat vind ik helemaal niet erg anders zou ik ze niet moeten aanschaffen naturlijk. Maar ik ben nu steeds in de weer omdat ik vissen krijg die dus kennelijk niet helemaal gezond zijn.



Heeft iemand tips wat ik kan doen? Enig idee wat dit kan zijn?



Ik heb eigenlijk zin om het hele zooitje terug te brengen naar intratuin, mijn geld terug te krijgen en dan haal ik ergens anders wel nieuwe…in een dierenspeciaalzaak.

Ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar kan je wel vertellen dat een kom niet geschikt is voor goudvissen.

Mischien kijken voor een 2e hands aquarium ? :-*

Je kunt het best naar een echt aquarium speciaalzaak gaan, die hebben er meer verstand van als bij intratuin.



Je krijgt er vaak niet de goede info, :?



Wij hebben een zeeaquarium dus van dat soort ziekte,s weten we wel veel maar van goudvissen helaas niet.





wel hebben we goudvissen gehad hoor, molly,s etc gingen bij ons ook dood :think:



wij hadden de goudvissen altijd zitten in een temp rond de 20 graden :thumbup: die groeide als kool :thumbup:





gr mel

Behandelen op de gok is ook nooit een optie eigenlijk. Officieel hoor je een schrapje slijmhuid onder de microscoop te bekijken en dan een diagnose stellen. Daarna kun je pas evt met medicijnen in de weer.



Als alles ontsmet is en je hebt vers water mag je best aannemen dat de visjes al iets bij zich hadden. er vanuitgaande dat je de watertemperatuur uit het zakje en de kom op elkaar afgestemd hebt.



De nieuwe visjes ook liefst overzetten zonder water uit het zakje mee te nemen. Er komt veel meer bij kijken dat men denkt. :wink:

Ja Rud, daar kun je inderdaad vanuit gaan.



En dat meisje die op de vissenafdeling staat is zo een muts. Je merkt gewoon aan alle kanten dat ze er geen verstand van heeft. Ik ga ze bellen.



En ik wil mijn spullen terug brengen. Kan wel weer nieuwe vissen vragen, maar die komen allemaal uit datzelfde water waar deze en de vorige ook uit komen, dus dan heb ik straks voor de derde keer nieuwe vissen met een waas op hun hoofd.



Ik ben benieuwd of het gaat lukken…

Nou, heb alles bij intratuin terug mogen brengen.



Heb bij de dierenspeciaalzaak alles nieuw gehaald. En daar is het echt veel beter! Soieso ziet alles er daar veeeeeeeeel schoner uit. Het water is daar net zo helder als het water uit de kraan en dat kun je bij intratuin bepaald niet zeggen.



Maargoed, ik ben blij!! En vraag mezelf af waarom ik daar niet gelijk heen ben gegaan!

Hopelijk gaat nu alles goed met jullie vissies en hebben jullie er nog lang plezier van.

Wij hebben 5 goudvissen in een aquarium en wonder boven wonder leven ze alle vijf ook nog eens na anderhalf jaar :lol:

Ze zijn ook dubbel zo groot geworden.

Voor mezelf hoeft het niet echt maar ach, Nathalie vind ze zo leuk 8)

Beter naar een dierenspeciaalzaak gaan…bij intratuin zijn ze niet zo slim…



Zag er eens een halfdode vis dobberen, en melde dit aan een werknemer…dit was volgens haar normaal, dat doen ze vaker…ja hij was zeker aan het zonnebaden dat die op zijn kant lag…



en beter een aquarium kopen , vissenkom is zielig…

@kimmiejj wrote:

Ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar kan je wel vertellen dat een kom niet geschikt is voor goudvissen.

Mischien kijken voor een 2e hands aquarium ? :-*






Waarom is een kom niet geschikt voor goudvissen? :think:

Ik heb al 10 jaar vissen in een kom.

En ik heb er pas recent een nieuwe bij moeten zetten, omdat er eentje was doodgegaan.



Ook heb ik een aquarium en daar kunnen goudvissen niet in omdat het koudwatervissen zijn.

@Rooike wrote:

@kimmiejj wrote:
Ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar kan je wel vertellen dat een kom niet geschikt is voor goudvissen.

Mischien kijken voor een 2e hands aquarium ? :-*






Waarom is een kom niet geschikt voor goudvissen? :think:

Ik heb al 10 jaar vissen in een kom.

En ik heb er pas recent een nieuwe bij moeten zetten, omdat er eentje was doodgegaan.



Ook heb ik een aquarium en daar kunnen goudvissen niet in omdat het koudwatervissen zijn.




Goudvissen kunnen best in een aquarium hoor… voelen zich het lekkerst bij 20 graden, dan koud water.

Ik heb jaren sluierstaarten gehad, zelfs eitjes (heeeel veel) en dus jonkies gehad. Ik ben er ook mee eens dat goudvissen niet in een kom horen maar in een aquarium, die zijn ook te koop zonder verwarming die ze dus niet nodig hebben. Kamer temp is prima voor goudvissen. Goed filter erin en ze voelen zich reuze op hun gemak. Een kom is veel te klein, veel te weinig water per cm vis, en door de rondingen krijgen ze een raar ‘gevoel’, dat heeft met weerkaatsing enzo te maken of zoiets.

De ziekte die je omschrijft zou ik zo ook niet weten, ik heb zelf ook wat ziektes in t aquarium gehad, maar dat is met wat medicatie gelukkig altijd goed afgelopen.

Kijk maar op fora voor guppen ( bijvoorbeeld: http://forum.guppen-enzo.nl/index.php) . Overal worden kommen afgeraden.

Het hoe en waarom weet ik niet precies, maar ik geloof dat het bewezen is dat een vis zich in zo’n ronde kom niet prettig voelt. Daardoor zijn ze eerder bevattelijk voor ziektes e.d. ( Denk aan witte stip, wat 1 van de ziektes is die als eerste optreed.)



Dus tuurlijk kunnen ze oud worden in een kom, maar als je echt vissen wil houden kun je het beste gewoon een aquarium kopen. Voor 35 € heb je al een complete bak van 30 bij 30 bij 30 cm met licht, zuurstof en een filterpomp.





Nog wat stukjes info over sluierstaarten:





Goudvissen / Sluierstaart



Een goudvis kan wel 35 cm groot worden, en er moet voor gezorgd worden dat ze een bak hebben met een minimale lengte van 80 cm. Een kom is geen goed onderkomen voor deze vis. Een kom wordt dan ook sterk afgeraden. Goudvissen kunnen worden gehouden in water dat 10 graden is dat kan oplopen tot 28 graden. Houdt ze wel op 1 temperatuur en niet een wisselende temperatuur.



De sluierstaarten kunnen niet tegen een temperatuur die onder de 13 graden ligt. Schaf een goed filter aan om deze beestjes een plezier te doen. De goudvis graaft vaak in de bak op zoek naar eten en kan zo een flinke rommel maken. Planten worden ook kapot gemaakt en vinden ze erg lekker, zo komen ze aan hun plantenkost. Gebruik zand als bodem, dan kunnen ze hun kieuwen spoelen. Goudvissen zijn nogal vieze vissen. Ze geven veel troep in het aquarium, als je zand op de bodem hebt liggen, kan je met een slangetje alles opzuigen. Dit is een handige methode om de bak schoon te maken.





De Goudvis en de sluierstaart
Carassius Auratus (Auratus)

Dit is de sluierstaart, een variant van de doorsnee goudvis.

Oftewel de goudvis. Deze vis is een van de bekendste en meest gehouden vis in de wereld. Ondanks dat deze vis veelal wordt gehouden zijn er nog een aantal dingen niet duidelijk bij mensen.

!!!DE GOUDVISSENKOM IS DIERENMISHANDELING!!!

Goudvissen horen niet in een vissenkom. Dit omdat de ruimte veel te klein is voor ze en door de meestal ronde vorm gaan ze afwijkend gedrag vertonen. Helaas worden nog steeds veel vissenkommen verkocht in steeds vreemdere vormen (koffiekopje). Doch wil ik jullie erop attent maken dat dit niet kan. Een goudvis hoort in een ruim bemeten aquarium rond te zwemmen of in een ruime vijver.

Nu jullie geïnformeerd te hebben over dit cruciale onderwerp gaan we verder met wat een goudvis nodig heeft.

Oorspronkelijk komt de goudvis uit China en is gefokt uit de kroeskarper. De gemiddelde goudvis kan 40! centimeter lang worden. In aquariums worden ze zelden langer dan 15 tot 20 centimter, maar houdt er rekening mee dat ze 40 centimeter kunnen worden. De sluierstaart blijft kleiner. Deze kan 30 centimeter worden, mits ze voldoende ruimte hebben. Omdat ze dit meestal niet hebben, worden ze meestal zo'n 15 tot 20 centimeter.

Goudvissen kunnen heel oud worden, zo'n 15 tot 20 jaar!! Tot die tijd ben je verantwoordelijk voor zijn verzorging.

De normale goudvis kan je beter in vijvers houden, daar ze veel meer ruimte hebben. De sluierstaart kan in de vijver gehouden worden, maar wordt wel afgeraden. Dit omdat ze gevoeliger zijn dan de standaard goudvis. Deze vissen kunnen het beste in ruim bemeten aquariums gehouden worden. Allebei de vissen houden van een zuurstofrijk, goed doorluchte aquarium met sterke plantensoorten erin. De normale goudvis houdt van een goede doorstroming, maar de sluierstaart niet, omdat deze geen sterke zwemmer is. Zorg er ook voor dat er geen scherpe voorwerpen of scherp grind in het aquarium is, omdat ze zich daaraan kunnen verwonden. Goudvissen houden namelijk graag van grondelen en het zoeken naar eten op de bodem.

Goudvissen zijn uiterst vreemdzaam ten opzichte van soortgenoten en andere vissen. Maar uitzonderingen zijn er wel. Dit zijn meestal goudvissen die lang alleen of in een te klein aquarium gehouden zijn. Goudvissen houden van gezelschap, dus koop altijd meer dan 1 goudvis. In een schooltje van ongeveer 5 zijn ze erg gelukkig. Een koppeltje kan ook, als ze maar een maatje hebben. Plaats ook nooit sluierstaarten samen met normale goudvissen. Dit omdat de sluierstaarten niet zo snel kunnen zwemmen en ze dan in de verdrukking komen.

De goudvis leeft in temperaturen van 2 tot 25°C waar 17 tot 21°C de ideale temperatuur is. Sluierstaarten leven in temperaturen van 12 tot 24°C. De meeste kweekvormen kunnen minder goed tegen een lage watertemperatuur dan de normale goudvis. Het water van beide hoort kristalhelder, zuurstofrijk en vrij van afvalstoffen te zijn. Voor de rest stellen ze niet veel eisen aan de watersamenstelling, maar houdt het wel rond normale waarden. Dus niet in uiterst zuur of zeer basisch water bijvoorbeeld.

Goudvissen zijn alleseters (omnivoor). Dit betekent dat ze zowel groen eten als "vlees". Geef ze speciaal voer voor goudvissen, omdat goudvissen minder proteïnen en meer koolhydraten nodig hebben dan de meeste tropische vissen. Naast droogvoer eten de vissen graag insectjes en levend (diepvries) voer. Planten worden ook aangevreten als ze te weinig plantaardige kost hebben. Geef ze dus regelmatig vlokkenvoer voor planteneters of geblanceerde groenten (waterkers, sla en spinazie). De sluierstaart goudvissen hebben een aparte voer, dus let hier op!!! Deze vissen happen vrij veel lucht mee als ze vlokkenvoer krijgen en zijn dus geneigt om dus teveel lucht binnen te krijgen. Hierdoor kunnen ze sterven. Geef ze dus speciaal sluierstaart voer dat vrijwel direct zinkt. Hierdoor kunnen ze niet zoveel lucht happen.

Bij de aanschaf van jouw goudvis moet je goed letten op de gezondheid van ALLE vissen in de bak. Dit is nog belangrijker dan bij andere vissoorten. Schaf nooit een goudvis aan die in een bak zit met zieke of misvormde goudvissen zit. Ook al ziet het eruit dat jouw goudvis blaakt van gezondheid, kan hij ziektes met zich meenemen of deze kunnen door de stress de vis aantasten, zodat deze ook ziek wordt.

@Rooike wrote:

@kimmiejj wrote:
Ik kan je niet helpen met je vraag.

Maar kan je wel vertellen dat een kom niet geschikt is voor goudvissen.

Mischien kijken voor een 2e hands aquarium ? :-*






Waarom is een kom niet geschikt voor goudvissen? :think:

Ik heb al 10 jaar vissen in een kom.

En ik heb er pas recent een nieuwe bij moeten zetten, omdat er eentje was doodgegaan.



Ook heb ik een aquarium en daar kunnen goudvissen niet in omdat het koudwatervissen zijn.






Mischien om dit



Waarom de goudviskom niet deugt



Veel goudvissen komen in een goudvissenkom terecht. Mensen realiseren zich helaas niet dat dit voor de vissen een martelwerktuig is. Wat deugt er niet aan? In de eerste plaats is de goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote viskommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 250 liter nodig heeft! De kleine hoeveelheid water in een viskom dreigt niet alleen snel te vervuilen, maar kan ook snel te warm worden.

Een ander nadeel van de viskom is dat door de komvorm het wateropppervlak dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.

De viskom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. De kom biedt de vis ook nauwelijks bewegingsruimte. Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien.

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie �goudvissen in dit soort ’gevangenissen’ opsluit, dierenmishandeling begaat�.



Lees veder op http://www.vissenbescherming.nl/createsite/page/createpage.asp?b_id=17392&pg=17



(B)Bron Vissenbescherming



Maar als je het dan nog niet geloof moet JIJ weten, Ga jij eens rondjes lopen heel de dag in een ronde ruimte! :thumbup:

Ik heb nog wat infor gevonden over een vissekom en die witte stip:



*Goudvissen in een kom, is niet goed. Door de bolle vorm is er te weinig mogelijkheid tot gasuitwisseling(O2/CO2) bij het oppervlak. Daarbij veroozaakt de bolle vorm/echo/vertekend beeld extra stress bij de vissen.

*die elke dag HELEMAAL ververst wordt is ten twedemale niet goed, omdat door het dagelijk helemaal verversen ook de bacteriecultuur zich niet kan opbouwen.



Witte stip wordt veroorzaakt door een parasiet, en vooral stress en vervuiling veroorzaken dat vissen er geen weerstand tegen hebben en dat je een uitbraak krijgt.

Hoe ontwikkeld eigenlijk een witte stip zich zelf.Dat is eigenlijk waar we eerst naar moeten kijken voor dat we er iets aan gaan doen.

Deze ziekte komt vaak voor met temperatuurschommeling of door introductie van nieuwe vissen in het aquarium.Oorzaak stress!!



Maar waar komt die nu vandaan? In elk aquarium zitten ziektes natuur houd zich in evenwicht.De parasiet,in dit geval witte stip infecteert de vis door zich intecapselen in de slijmhuid.Daar groeit hij.Als hij volgroeid is laat hij los.

Dan komt hij op de bodem terecht en gaat zich daar vermenigvuldigen tot wel 1000 nieuwe stipjes.Dit gebeurt ingekapseld wat dus niet te besrijden is.( Kuur afmaken )Na de celdeling gaan de nieuwe parasieten opzoek naar een nieuwe gastheer,en de cyclus herhaald zich weer.Deze ziekte kan zeer dodelijk zijn binnen

72 uur.



Wat te doen: Als eerste ga zorgvuldig te werk met water verversen niet te koud of te warm water.

Introductie van nieuwe vissen.Laat eerst de vissen in de zak op temperatuur komen en geleidelijk telkens een beetje water uit het aquarium in de zak doen.Na enige tijd meestal drie kwatier de vissen los laten.Alleen de vissen in de bak doen.Het transportwater weggooien!Door het over wennen van de vissen hebben ze langzaam aan de water waardens kunnen wennen.Hierdoor heb je al minder stress en te veel schommeling.

Joepie, het komt waarschijnlijk door de Intratuin. Mijn ouders hadden daar

ook twee vissen gekocht, en die waren dus ziek. Hun halve vijver met

koi-karpers zijn daardoor overleden :evil: Hier ook geen vissen meer

bij de Intratuin vandaan.



Deze is in Heerhugowaard dan he, niet dat alle Intratuins zo zijn, even

voor de goede orde :wink:

Hier dezelfde intratuin dus :evil:



En de hele discussie over al dan niet een vis in een vissenkom…



Wie zegt dat ik een ronde kom heb? Wie zegt dat ik een kleine kom heb?



Dus daar zal ik verder niet op in gaan! Ik ben blij met mijn nieuwe visjes en nieuwe kom!!

Sorry hoor joppie ik bedoelde het in het belang van de vissen,

maar goed wat GOED bedoelde informatie zal ik je niet meer geven hoor!





een kom blijf een kom :silenced:

@Bagheera wrote:

witte stip






Heb ik laatst gehad in mijn aquarium, maar die was net nieuw en brandschoon.

Je hebt bij de speciaalzaak druppels die je moet mengen met water en in je aquarium moet doen. Helpt perfect!

Mijn black molly heeft geen witte puntjes meer op zijn lijf!



Aan de black molly kan je zien dat er een ziekte in je bak zit.

Mijn bak is weer gezond… :mrgreen:



En mijn kom is groot genoeg voor 2 goudvisjes…