Wij hebben in de huiskamer parket liggen en in de gang en de keuken witte plavuizen. Dit is allemaal van de vorige bewoners en omdat we er 7 jaar geleden geen geld voor hadden om het aan te passen hebben we het zo gelaten.
Hoewel het er allemaal nog prima uit ziet kom ik steeds dichter bij het moment dat ik graag wat anders wil en dat anders is dan laminaat wat ook in de gang en de keuken komt te liggen zodat het een mooi geheel is. Het parket moet er dan ook uit maar dat lijkt me niet zo lastig.
Zelf denk ik dat de plavuizen er uit moeten maar vriendlief denkt dat het laminaat over de plavuizen heen kan. Wat denken jullie?
laminaat kán over plavuizen heen mits die recht liggen, hou er alleen wel rekening mee dat met ondervloer (folie meestal op plavuizen) dat je laminaat wel hoger komt te liggen, en dat kán problemen geven met deuren die open en dicht moeten (klemmen door de hogere vloer)
Hier ligt het laminaat ook over de plavuizen. Er moest wel een stukje van de deuren af.
Voor zover ik kan zien liggen de plavuizen recht maar ik denk dat we toch iemand van zo’n winkel laten komen om te kijken of het echt kan. Gewoon voor de zekerheid.
Wel fijn om te lezen dat jullie het laminaat over de plavuizen hebben gelegd mamathomas, dat zou zoveel werk schelen. Een plavuizen vloer heb je er volgens mij niet zo 1, 2, 3 uit…
of wel… het ligt eraan of ze gelijmd zijn of in cement gelegd. Dat laatste is pokkewerk… het eerste is zo gedaan. Heb bij mijn moeder de tegelvloer uit hal en keuken eruit gehaald. Was gelijmd en met behulp van een steenbijtel en een zware hamer, tikte ik ze er achter elkaar uit. De lijmrestjes hebben we verwijderd door een bijtel op een hamerboor te plaatsen en die het werk te laten doen. Ik heb er een dag over gedaan. Nu heeft ze dus ook een laminaatvloer overal. Wij kozen voor verwijderen omdat ze anders met hoogtevershil zat tussen keuken en kamer en hal en kamer. Dan moest er in de woonkamer zo’n dikke ondervloer onder het laminaat, dat dit ook weer gedoe werd.
Maar waarom probeer je niet gewoon 1 tegel? je merkt snel zat of het gemakkelijk los laat…
Tja, als je alles van hetzelfde wil hebben dan zou ik eerlijk gezegd het niet op plavuizen gaan leggen.
Het mooiste is natuurlijk dat het laminaat in één stuk doorgelegd kan worden.
Dus ik zou er voor zorgen dat alles egaal is en dan pas laminaat leggen met een goede ondervloer die zowel geluid als warmte isolerend is.
Kost wat meer geld, tijd, werk en geduld maar loont wel in het eindresultaat.
Dat ik daar nou zelf niet aan denk Cell… ik ga het inderdaad eens proberen bij een tegel en dan kijken hoe gemakkelijk of moeilijk het gaat.
Ik zou het ook als een geheel gelegd willen hebben en als dat betekent dat de plavuizen er dan echt uit moeten dan wil ik dat ook graag, want dan staat het mooier dan dat er ineens een drempel zit ivm hoogteverschil.
Zie al helemaal voor me hoe het uiteindelijk gaat worden maar het uitvoeren van dit soort dingen gaan hier jammer genoeg nooit zo heel vlotjes omdat mijn vriend wat terug houdend is soms…