vraag over foliumzuur

Ik heb vanochtend om half 10 foliumzuur ingenomen maar na een klein half uur erna ging ik over mijn nek. MOet ik nu opnieuw innemen?

zou ik niet doen…

Ik vergat mijn foliumzuur echt ontzettend vaak in te nemen, denk niet dat het kwaad kan hoor.

Alles wat een kwartier in je lijf zit heb je al opgenomen toch??

Ik zou ook niet 1 extra nemen hoor…

Je mag maar zoveel hebben en vaak is dat al 1 pil…

Sowieso je bent al over de 11 weken, ik heb het maar tot 10 weken ingenomen…

dat je maar zoveel mag hebben is niet waar. Sommigen moeten namelijk 5 mg slikken ipv 0,5 alles wat je lichaam niet opneemt plas je uit.

Heb ik net geleerd van Pooh (dankje wel meis) :-*

Ik heb geen nieuwe in genomen.

Ik gaf direct over en heb er niet nog een genomen, en vandaag ook geen, omdat ik bang was dat ik weer over ging geven… kan echt geen kwaad hoor, het is maar iets extra’s! :wink:

Karin door het innemen kun je je ook een beetje misselijk gaan voelen (of nog misselijker :wink: ) dus mss eens proberen om het met een hapje vanillevla of met een slok melk in te nemen? En mocht je vooral in de ochtend misselijk zijn en/of overgeven mss wisselen naar innemen bij de avondmaaltijd. Het tijdstip van innemen maakt nl niets uit :thumbup:

Foliumzuur mag je gerust nog een keer innemen, want ik moest zelfs 5 mg ipv 0,5 mg innemen omdat wij een verhoogde kans hebben op een kindje met spina bifida. Al het teveel aan foliumzuur plas je toch weer uit.

edit, ik gaf meteen een reactie :wink: zag dat je dit ook al gehoord had :oops:

Je had er nog 1 mogen nemen hoor meis, je mag inderdaad tot 5 mg (maar dat zit dan in 1 tablet, het is niet goed om 10 van deze tabletjes per keer te gaan slikken natuurlijk, omdat je dan veel meer hulpstoffen tot je neemt dan de bedoeling is). Maar als ik jou was zou ik er morgen weer een pakken :thumbup:

bedoel je dan de multi vit voor zwangeren? daar zit idd extra dingen in. maar alelen foliumzuur zit toch alleen maar foliumzuur in

Nee Karin, in elk medicijn (pilletje, drankje, zetpil whatever) zit behalve het bestanddeel waar het om draait, ook hulpstoffen. Hulpstoffen is alles wat nog mer in het tablet zit, maar dat niet de werkzame stof is. In dit geval de Foliumzuur zelf. Als je nu denkt, ik wil toch 5 mg aan foliumzuur gebruiken, en je doet dit door 10 tabletjes van 0.5 per keer te slikken, krijg je al die hulpstoffen ook binnen. Dat is dan veeeeel meer dan als je 1 tabletje van 5 mg zou slikken. (ik hoop dat ik het even begrijpelijk weet uit te leggen.) Hierdoor staat er ook vaak op de verpakking, dat je niet meer dan 2 tabletjes bijvoorbeeld per keer kunt nemen.

ok weet ik dat ook weer :oops: wist ik helemaal niet

sooki kan dat veel kwaad dan :oops: :oops:

ik slik namelijk mulitvit plus foliumzuur erbij :oops:

ik heb het nooit geslikt :sick: ook al zijn ze klein maar ik kreeg ze niet ingeslikt od ik gaf over…

Nee Karin kan helemaal geen kwaad! Maak je maar geen zorgen! Slik je wel multivit voor zwangeren? Dan kun je die gewone foliumzuur laten staan in principe :-*

Als je gewone multivitamine voor zwangeren neemt (geen gewone daar zit bv teveel Vit A in voor zwangeren die dosis verlagen ze in een zwangerenmulti) zit de folium er al in. Extra slikken spekt vooral de kas van de makers :wink:

De foliumzuur van Evasin is bv de enige die ik wegkrijg daar zit olie in. In die olie zit de foliumzuur opgelost. Als je dus 10 van die pilletjes zou slikken kun je zomaar aan de diaree raken door alle extra olie. :o