Vraag aan Frischling en andere samenslapers

Hee Frischling & collega’s :mrgreen: .



Hoe werkt dat nou, dat samen slapen? Hoe pak je dat praktisch aan?

Hoe hou je elkaar niet wakker? Hoe groot is je bed?



Het lijkt mij namelijk erg gezellig om (af en toe :mrgreen: ) samen te slapen, maar dat is bij ons echt kansloos met Lara. Die draait en wiemelt en doet vanalles behalve slapen. Ik heb het weleens geprobeerd toen ze gespuugd had in bed, maar zelfs ziek & moe ging ze niet slapen.



Tessa sliep de eerste maanden heerlijk bij ons in bed. Maar na een tijdje gingen we elkaar wakker houden. Verbazingwekkend ook hoeveel ruimte zo’n klein babietje in beslag kan nemen :mrgreen: . Dus toch maar in haar eigen bedje. Niet dat ik dat een ramp vind, maar ik vraag me wel af hoe moeders dat organiseren die met 1 of meer kinderen samen slapen. En ik zou het toch ook wel gezellig zijn als we zo eens af en toe lekker met zijn allen konden slapen.



Dus… wat zijn jullie ervaringen?

:lol: hoe pak je het praktisch aan?

Tja, ogen dicht en slapen maar :wink:



Maar ja, wij hebben er hier dan ook één die juist graag bij papa en mama slaapt.

Hij kruipt bijna elke nacht/ ochtend bij ons in bed, om dan verder te slapen.

Het liefst slaapt hij tegen mij aan, met zijn gezicht tegen mijn gezicht.

En als ik mijn knieën opgetrokken heb, dan kruipt hij in m’n holletje.



Ik heb zelf nooit problemen gehad met het samen slapen. Soms ligt hij weleens breeduit, maar dan leg ik hem gewoon recht in bed.

Ons bed is trouwens 1.60 breed, en Tygo ligt dan tussen ons in.

Maar nogmaals, Tygo vind het fijn om bij ons te slapen.



Als jou dochters alleen maar wakker blijven bij jullie in bed, dan is dat ook niet prettig lijkt me.

Kan je niet beter een weekend ritueel bedenken? Dat in het weekend de meiden, bij jullie in bed kruipen, om dan nog even te soezen.

Dan is het ‘probleem’ van elkaar wakker houden er niet. Maar heb je wel de gezelligheid van bij elkaar in bed liggen.

Wij hebben speciaal een breder bed gekocht zodat de kindjes er makkelijk bij passen.

Het bed is al snel te smal… bovendien moet je er bij samenslapen op letten dat je dat veilig doet en dat is in een volwassenenbed lastiger dan met een co-sleeper



Je kunt ze kant en klaar kopen, van babybay heb je ze (google maar)

edit: die kussens rondom dus níet doen he. Dat wordt afgeraden in Nederland.



Unicefheeft een folder uitgebracht hierover met handige en ook belangrijke tips. Dit is de Nederlandse vertaling ervan.

Mijn ervaring is dat ze steeds overdwars ligt en dat ik regelmatig een schop in mijn gezicht krijg .



Dus eigelijk hetzelfde als bij jou :lol:

ja die cosleeper ken ik Kiddo, en ook de veiligheidsvoorschriften.



Het is ook niet dat ik ze per se bij mij in bed wil hebben, al lijkt het me wel erg gezellig, maar ik vroeg me gewoon af hoe dat werkt.



Volgens mij zou ik zo niet kunnen slapen Myrella :think: . Ik heb weleens zo met Tessa geslapen, maar dan word ik helemaal verkrampt wakker. Bij iedere beweging van het kind word ik ook wakker. Blijft jouw zoontje dan lekker stil liggen?



En hoe werkt dat met meerder kinderen bij elkaar? Die twee van mij vinden elkaar enorm interessant, maar die gaan echt niet zo lekker stil liggen slapen dat ze de ander geen schop zou verkopen of wakker zouden maken met geluiden.

Damian slaap bij ons vanaf dat hij een paar dagen oud was,en als hij eindelijk sliep lag hij op het voedingskussen en onze kussen lagen lager,zo kon hij zich niet omdraaien en verkeerd terecht komen.



En nu lig hij nog bij ons,we hebben een bed van 180 cm omdat wij dat zelf ook lekkerder vinden al liggen we met ze 2en.en damian ze bed staat tegen ons bed aan. en dat is dus 270 aan bed ruimte,Anne is intussen ook bij ons in bed terecht gekomen.Alleen begin ik het nu soms wel wat zat te worden na 3 jaar :wink:

Zou ze best naar dr eigen bed en kamer willen hebben. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Lena, Tygo vind het heerlijk om bij ons te slapen.

Hij doet dit dan ook al vanaf dag 1.

Alleen de eerste paar nachten heb ik slecht geslapen omdat ik bang was op hem te gaan liggen. Maar daarna hebben we onze draai gevonden.

We zijn het dus gewend om er één extra in bed te hebben.

En hij slaapt ook goed bij ons.



Het is ook eigenlijk niet te vergelijken denk ik.

Jij wilt samen slapen, omdat het jou gezellig lijkt.

Maar bij ons is het zo ontstaan omdat Tygo een hele slechte slaper bleek te zijn. Maar bij ons in bed sliep hij dus wel.

We hebben er van tevoren dus niet bewust voor gekozen om ons kind bij ons in bed te laten slapen.

Inmiddels slaapt hij wel in zijn eigen bed, maar vaak kruipt hij 'snachts weer tussen ons in.



We hebben nu voor de baby wel een wiegje die we aan ons bed vast kunnen maken. Een soort van co-sleeper.

Al hoop ik toch wel dat dit kindje een betere slaper is als onze eerste. Want met z’n vieren in bed wordt wel wat druk denk ik :mrgreen:

Ja dat is waar Myrella, de kinderen slapen prima in hun eigen bed, dus het is gewoon omdat hij MIJ leuk lijkt.



Overigens sliep tessa ook vanaf dag 1 bij ons. Dat ging een hele tijd prima. Maar met een maand of 4 werd ze beweeglijker en werd ze zich meer bewust van wat wij deden. Toen werkte het niet meer. Maar in eerste instantie was ik er dus wel aan gewend; we sliepen nachtenlang handje in hand :inlove:

Hier een (water)bed van 180 en Jim sliep ook altijd veel bij ons, was veel ziek, toen Sem net geboren was ook een week. Toen hij nog een baby was lag hij op het aankleedkussen, maar sinds hij zelf goed kan rollen gewoon in het bed. Ik kan zelf moeilijk slapen dan omdat ik dan wel continu bezig ben met op hem letten (zelfs in mijn slaap). Sem wil helaas niet bij ons in bed, die wil als hij niet kan slapen alleen maar rechtop…

Joas slaapt prima in zn eigen bed, maar als hij verdrietig of ziekig is neem ik 'm zonder morren bij mij in bed. Dat vind ik heel gezellig, hij ook (door zn tranen heen begint hij te lachen als we op mijn bed gaan zitten - zo lief) en het belemmert hem niet om overdag in zijn bed te slapen. Ik heb me heel lang afgevraagd of het wel goed was wat ik deed, totdat ik besloot daarmee te stoppen. Zolang we er beide gelukkig mee zijn zie ik geen bezwaren.



Ik heb een 1-persoonsbed, dat staat tegen de muur aan. Hij ligt aan de muurkant en ik leg mijn kussen in de lengte neer zodat hij wat meer ruimte voor zn hoofd heeft.



Ik vind het zo heerlijk om wakker te worden en dat snurkende hoopje kind naast me te voelen, echt fantastisch :inlove:

wat is een co-sleeper?

Dan even een praktische (lees nieuwsgierige) vraag van mijn kant voor de ‘fulltime-samenslapers’…



Wanneer en waar vrijen jullie???

hi hi, 's avonds in de woonkamer?



hee, en een andere vraag, waar slapen jullie kindjes overdag? Grotere kindjes kunnen dan natuurlijk ook in het grote bed, maar kleintjes kun je toch niet veilig alleen laten slapen in een gewoon bed? Ga je er dan ook bij liggen? Of liggen ze overdag ergens anders?

Pinkie: :mrgreen: sex in de woonkamer idd :wink:



Lena: Overdag liet ik hem wel op ons bed liggen. Dan deed ik onze kussens aan elke kant van het bed neer leggen, zodat hij er niet van af kon rollen. En dan met zijn eigen dekentje over hem heen.

Maar hij heeft ook vaak beneden op de bank geslapen, omdat hij toch behoefte had dat ik of zijn vader in de buurt bleef.

Af en toe sliep hij ook nog in zijn eigen bedje .

Maar nogmaals, Tygo is een moeilijke slaper hoor, dus vandaar dat we alle “vreemde” slaapplekken hebben uitgeprobeerd.



Blue-fairy: een co-sleeper is een babybedje dat je aan je eigen bed kan vastmaken, zodat je kindje bij je kan slapen, zonder dat het echt bij jou in bed ligt. De zijkant van het bedje is open, dus je ligt wel naast elkaar, maar toch in eigen bed.

Bij ons gaat het pcies zo (met de oudste). Die slaapt ook al heel lang iedere avond tussen ons in.

Ik vind het wel lekker, 't bed is tenminste opgewarmd als ik ga slapen :lol:

Hij ligt rustig, dus ik heb er totaal geen last van.



Als nr. 2 ziek is ligt die er ook weleens bij. Dat is minder, want dan is die 1.60m echt te krap. (Mama kruipt dan dus naar het voeteneind 8) )