Vouwwagens, wie kan me er wat over vertellen?

Wij zitten hier over de aanschaf van een vouwwagen na te denken.

Ik heb wat gezocht op het www maar er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.


  • Wie kan me de voordelen en nadelen vertellen?
  • Welke merken zijn volgens jullie goed?
  • Waar moeten we bij de aanschaf op letten?
  • Geeft de aanschaf een tweedehands een groot risico op lekkages?



    Wij zijn een gezin van 4 personen.

    Onze dochters zijn 3 en 7 jaar oud.

    We willen niet constant rondtrekken… het liefst willen we gewoon ieder jaar op zoek naar een gezellige camping en daar een flinke tijd blijven (alleen maar weg als het er erg tegenvalt.

    Snel opzetten is dus niet een must (maar wel lekker natuurlijk :mrgreen: )



    Ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken :smiley:

Lijstjes maken…



de ouderwetse dubbelklapper zoals de alpenkreuzer, de conway, jamet arizona en aanverwanten zijn niet echt snelle opzetters.



Als je een snelle opzetter wil, kom je meer in het gasveer unfold segment… dus de Jametic… de raclet en de combicamp.



Dat zijn snelle opzetters waar je prima met 4 inkan.



Maar denk wel verder… want ook een snelle opzetter vraagt na 2 weken op gras staan het nodige werk om het weer IN te pakken. Kijk dus ook naar hoe makkelijk een tent evt is los te halen van de bak om te laten drogen, in geval van helaas maar onoverkomelijk nat inpakken.



Wij hadden vroeger een scout vouwwagen, het ding stond zo, echt waar… nooit langer dan 50 minuten mee bezig… maarrr… afbreken kostte 3 a 4 uur.



Voor mij was de snelheid van kunnen inpakken belangrijker dan opzetten… want menig camping hanteerd de regel dat je voor 12 uur van de camping af moet zijn.



Ik ben uiteindelijk voor een tent gegaan, die staat met 30 minuten en is met 1 uur ook weer ingepakt. Het vieste en meest bewerkelijke onderdeel… het grondzeil, pak ik vies in en stop ik in een grote vuilniszak, thuis gaat hij op de oprit en dan dweil ik hem na.

Dus ik ben doorgaans met 2 uurtjes inpakken helemaal klaar. En zeker als je terug wilt vanuit het buitenland, vind ik het echt bagger om uren bezig te zijn met weer invouwen, daarna moet je nog terug…



Moest het toch een vouwwagen zijn, dan koos ik voor de camplet apollo of de combi camp country

Wij hebben een jamet arizona. Een joekel van een wagen met een zee van ruimte, door de luifel met zijkanten.



Voordelen:

Ruimte. Toch prettig omdat je natuurlijk geen vaste kasten oid hebt.

Iedereen onder 1 rits

Uitstekende bedden met lattenbodems

Slapen van de grond

Je ervaart echt het kampeer gevoel

Het neemt geen bagageruimte in je auto in (zoals een tent)

Niet al te duus in aanschaf



Nadeel:

Je moet hem stallen

Veel werk met, met name, afbreken. Dus voor korte weekendjes weg niet echt geschikt



Omdat wij toch ook graag korte vakanties willen gaan doen gaat onze prachtige jamet uit 2006 na deze vakantie in de verkoop en gaan wij een caravan kopen. We gaan dus nog wel 15 dagen met de vw naar Frankrijk en dat zie ik echt welzitten. Met het afbreken kun je dan al een dag eerder beginnen zodat het niet zo intensiefis op de laatste dag…



Succes!

wij hebben een oud beestje, een alpenkreuzer, dit jaar gekregen van mensen die hem al 10 jaar niet meer hadden gebruikt.

dus dan heb ik het echt over een oud beestje.

opzetten kostte even tijd maar was dan ook onze eerste keer.

afbreken ging een stuk sneller.



lekkages hebben we geen gehad, en er was toch heel wat regen gevallen de laatste dagen van de meivakantie.



hij is ons erg goed bevallen, al zou onze keuze vallen op een iets grotere voortent zodat we, met regen, net een tikkeltje meer ruimte hebben.



maar ik vond het heerlijk en kan niet wachten tot we volgend jaar weer kunnen gaan.

Ik heb vorig jaar September een Camplet apollo gekocht met het 1,2,3 systeem…heel snel op te zetten en het inklappen is eigenlijk ook zo gedaan. Keuken loszetten, bak opklappen en de tent eroverheen trekken. Omdat ik alleen ben is dit de ideale vouwwagen voor mij omdat je hem dus alleen op kan zetten en dit is de kleine uitvoering (maar nog best ruim, wij zijn met zijn drietjes), je hebt ook nog de Camplet Concorde en die is groter en ze zijn dan nog uit te breiden met een gastencabine, maar die kan ook bij de apollo.



In de meivakantie wezen proef kamperen en tegenover ons stond een stel ook met een vouwwagen en die waren wel 1.5 uur langer bezig omdat de meeste vouwwagens losse stokken hebben voor de voortent en dat heeft de camplet Apollo of Concorde dus niet…die heeft geintegreerde stokken die je met de tent uit de bak trekt.



Ik vind gewoon het meeste werk al het losse spul wat je mee hebt en dat moet dan na 2 weken weer allemaal in de tassen doosjes en weet ik veel.



Wat ik van mijn vader heb meegekregen is dat je eigenlijk eentje moet kopen met een hard deksel en niet een zeil. Je kan daar eventueel een fietsendrager op zetten voor fietsen die meegaan.

Heb je met een zeil dan moeten de fietsen of achterop of bovenop de auto of plat op je vouwwagen.

Die van mij heeft ook een hard deksel met een fietsendrager en de fietsen zijn ook mee geweest met het proef kamperen en ik vond het heerlijk.



En een disselbak is ook altijd handig want daar kan je je gasfles inzetten en nog wat meer spulletjes. Ik heb er niet eentje omdat ik anders de vouwwagen niet meer op kan zetten omdat ik over de dissel heen moet stappen.

Maar disselbakken zijn eventueel ook nog wel los te koop.



Waar je ook wel op moet letten is of de wagen een oplooprem heeft…is ook altijd handig vooral als je naar het buitenland gaat waar het wat heuveliger is dan hier, dan remt de wagen mee als je van de heuvel afgaat. Tis niet verplicht maar echt wel beter.



Risico`s op lekkage daar moet je gewoon goed naar kijken…goed het doek onderzoeken of die niet klem heeft gezeten bij het inpakken en dan zie je dat snel genoeg. Als het doek er goed uitziet zou het niet mogen lekken.

Jeetje wat een berg info ineens :slight_smile:

super!



:-*



Ik ga alles meteen uitpluizen. Bedankt allemaal voor de moeite hoor!!

Op onze vw zit een zeil met daarboven een imperial. Daar kunnen fietsendragers met de fietsen op, maar wij gebruiken hem om de stoelen op te vervoeren.

Haha ik wil er juist geen met harde klep, op t zeil grondtapijt leggen, fietsen er overheen endan een vouwaagen afdeknet, super handig, niks steekt uit of is hoog. Tafels, stoeken, kadten en wasrek onder t zeil.



Wij hebben een jamet louisiana, niet zo’n mega vw als de arizona, maar voor ons groot genoeg. Wij gaan er ook lange weekendjes mee weg en dat gaat prima, met een ruim uur hebven we m echt wel staan. In weekendfjes weg doen we niet alle campingkasten opbouwen, dus op zomervakantie zijn we wel langer bezig, maar dan staan we bijna 3 weken dus vinden we t minder erg.



Wat wij hebben gedaan is t eerste jaar ern hele goedkope, oud beestje met complete inboedel, jamet canyon gekocht via mp. Mee op vakantie gegaan, en er achter gekomen dat we wat dingen anders wilde. Keuken bij rijden avhter de wagen, zodat niet je hele middrnpad al vol is en nog wat dingen. 2e jaar die vw weer via mp verkocht, zondrr inboedel :wink: en de louisiana gekocht. Ook nog niet een redelijk nieuwe dus weer voor een prikkie en daar zijn we eigenlijk heel tevreden mee. Nu be ik hoogzwanger dus dit jaargaan we niet, heb de vw dus uitgeleend aan mn zus die ook twijfelen wat ze willen. Kan zij ook een jaartje kijken of ze dit willen of dat ze wel gaan trekken en liever een snelklapper willen.

Wij zitten nu in dubio of we volgend jaar een wat nieuwere louisiana gaan kopen if dat we deze gewoon opmaken. We zijn eigenlijk heel tevreden met t oude beestje en als i dan over 2 jaar instort hebben we nog 2 jaar een hele goedkope accomodatie :wink:

Il zou t dus gewoon uitprobren (maar eigenliknis t nu te laat om via mp vw voir een prikkie te krjjgen. Tot april heb je veel kans en in oktober bv) wij hebben onze 1e verkocht voor t zelfde bedrag als we onze 2e grotere nieuwe voor hebben gekocht, zijn er dus nog niet slechter van geworden en de beste inboedel houdrn we steeds, alles wat we niet gebruiken gaat met de verkoop mee :smiley:

1 like

Sorry voor alle typfouten, houdt verl vocht vast en continu tintelende vingers :?

Wat betreft opruimen… Zelfs met een caravan ben je na een vakantie van 2 a 3 weken nog wel even bezig met opruimen. Zeker als je een voortent opzet.



Wat echt helpt is weinig meenemen en alles een vaste plek geven, zodat je precies weet waar je alles weer moet terugplaatsen als je gaat opruimen en in welke vorgorde je alles weer moet terugplaatsen.



Het schoonmaken van een grondzeil hou je altijd, ook bij de voortent van een caravan. Een weggooi zeil er onder leggen helpt, maar dat mag tegenwoordig niet meer op elke camping omdat het slecht is voor het gras. Je hebt wel varianten die het gras minder aantasten, maar die zijn weer vrij prijzig om weg te gooien. dus dan moet je die weer schoonmaken.



Ik zou altijd voor een campeer variant kiezen waarbij je de dag voor vertrek zoveel mogelijk als kan opruimen en schoonmaken. Wij hebben nu een tent. Daarbij kan dat deels (de slaapcabines al opruimen en alles inpakken in tassen en kratten) maar het grootste deel moet toch in de ochtend en bovendien pak je altijd eerst de tent in en daarna de rest, dus je moet dan ook de hele auto nog in pakken. Dat is precies waarom ik graag een vouwwagen wil of een caravan, maar ik denk dat het prettiger rijden is met een vouwwagen. De Jametic is mijn favoriet. Niet de grootste die er is, maar wel goed op te zetten en van alle 1,2,3 vouwwgens schijnt deze het beste bed te hebben. Het 1,2,3 opzetten betekent dus letterlijk heel snel! He hoeft niet te puzzen met tentstokken. Je moet natuurlijk nog wel haringen in de grond steken.



Bij de grotere vouwwarens is het slaap gedeelte meestal ook heel snel opgezet en moet je het leefgedeelte er met losse stokken aan vast zetten. Het voordeel daarvan is dat je wel een groter leefgedeelte hebt. De avond voor vertrek kan je de voortent helemaal afbreken. Dan staat alleen het slaapgedeelte nog en kan je wel confortabel slapen. Ook bij late aankomst op de camping is dat een voordeel. Niet al te veel gepriegel in het donker, gewoon uitklappen en slapen en de volgende ochtend de rest doen.



Dus wat betreft de keuze tussen 1,2,3 types en andere types zit het verschil hem in respectievelijk snelheid en ruimte.

@Loesje79 wrote:

Sorry voor alle typfouten, houdt verl vocht vast en continu tintelende vingers :?




Ik vermoedde al zoiets … of je was dronken :wink:



Maar wij zijn ook van plan op MP te gaan kijken… niet deze zomer, maar voor volgende zomer.

Ben alleen dan bang voor lekkages ed.

ivm inpakken van de tent eerst. hebben wij plunjezakken… en de overige dingen gaan zoveel mogelijk in bigshoppers en kleinere zakken… ik zorg dat ik alles zo heb staan… bij regen evt zeil erover… tent inpakken, in de auto… alle zakken erbij en klaar. Geen losse items. Zelfs onze kampeerstoelen zitten in foedraaltjes.

Wij hebben een trigano odyssee. Staat behoorlijk snel en heeft 1 gigantisch voordeel: de hele grote opbergruimte onder een van de bedden. Onze vouwwagen staat dus altijd start klaar. Onder een vd vaste bedden is plaats voor heen hoop kratjes waar al onze kampeerbenodigdheden inzitten.

Wij hoeven dus alleen nog maar kleren en eten te pakken en weg kunnen we!



Er zijn inmiddels mooiere modellen vouwwagens, met ronde vorm voortent, maar ik heb er nog geen een gezien met zoveel opbergruimte als wij hebben.



Wij zijn met z’n zessen en passen allemaal in de vouwwagen. Al willen de jongens nu liever in een tentje.

@Happy mommy wrote:

Ik vermoedde al zoiets … of je was dronken :wink:


Haha, ja dat had ook gekund :smiley:



Moet je eerlijk zeggen dat ik voor lekkage ook bang was, maar dat t me meeviel. Wij hebben er 2 van mp, 2 paar vrienden ook, en dan allemaal echt oude goedkope, varierend van 260 tot 600 euro ( bij die van 600 echt complete inboedel met hele tupperware set en alle goede merken kampeerstoelen/servies e.d.) en allemaal prima waterdicht, maar t kan natuurlijk gebeuren. Dan is t de afweging maken om een nieuwe te kopen, maar dan zou ik nogmaals t eerst met een goedkoop afdankertje proberen.



Wat vrienden van ons doen mbt snel vertrekken, is de laatste avond in popup tentjes slapen. Dus laatste dag voortent afbreken en daar die tentjes neerzetten. Kunnen ze als de kids op bed liggen de complete vw afbreken, opruimen en aankoppelen, zodat s ochtends de tentjes alleen nog ff hoeven worden opgevouwen met slaapzakken en luchtbeddeb en ze met een half uurtje kunnen vertrekken.

Hoi hoi, wij hebben hetzelfde type vouwwagen gekocht, maar kunnen uit de handleiding die erbij zit niet echt wijs worden. Hebben jullie toevallig een handige handleiding die we zouden mogen gebruiken? Mvg Anke

Mocht je geen vouwwagen kunnen vinden, wij hebben vorig jaar voor het eerst een de Waard tent gehuurd op de camping https://www.zandstuve.nl/toercaravans . Misschien een leuk idee? Scheelde ons tenminste heel veel gesjouw en de kids vonden het geweldig op de camping