Mijn zoontje zit al een poosje op school en is altijd dinsdag en woensdag middag vrij. Op die dagen mag hij dus ook met vriendjes spelen.
Op donderdag moet hij 's morgens en ’ s middags naar school, maar hij snapt niet dat er dan ’ s middags na school niet meer afgesproken wordt met vriendjes.
Dus tussen de middag natuurlijk weer de vraag of er een vriendje mocht komen spelen. Dus ik zei nee en wou uitleggen waarom. Hij was zo boos, dat hij mij keihard met zijn rugzak midden in mijn gezicht sloeg.
Vind het zo moeilijk hoe ik dan moet reageren, want ik was echt pissig!!!
Heb hem dus duidelijk gezegd dat hij me dat geintje niet weer moest uithalen, maar al die gezichten op jou gericht zo van “nou is even kijken hoe ze het oplost”. Vreselijk.
Altijd als hij uit school komt is hij kwaad, schreeuwt, schopt overal tegenaan en loopt heel hard te huilen. Dat duurt als we thuis zijn ongeveer een kwartier en dan is het wel weer over.
Herkennen jullie dit gedrag??? En hoe zouden jullie er mee omgaan?
Groetjes Gismo
jan zit inmiddels in groep 3 maar heeft dat in groep 1 ook even gehad.
ze doen zoooveel indrukken op op school, zoveel regeld, kinderen, activiteiten,…
het is puur een kwestie van ontladen dus eigenlijk
is zeker niet fijn
wees consequent met ja en nee
plan niet teveel dingen nu
geef hem thuis de mogelijkheid om te ontladen door te rennen of door rust te creeren.
dat hele boze negeerde ik maar even.
slaan accepteer ik natuurlijk niet, en woorden als k*t ook niet
maar ik negeerde wel de boze toon waarop hij dingen zei
gaf dan ook op gewonen toon antw.
tja en je weet wat ze zeggen; juist bij de gene waar een kind zich veilig voelt, uit het zich
met de dagen van wel en niet spelen,…
kinderen hebben nog geen besef van dagen.
misschien kun je een soort kalender maken van de dagen.
en dan met een knijper aangeven welke dag het is.
op de dagen dat hij niet mag spelen, zet je een kruis heen.
dan kunje zeggen van kijk maar wat voor dag het is vandaag.
kijk ook naar je kind.
die van mij kon het prima aan om na 2 keer school ook nog met een kind te gaan spelen
Hedwich, bedankt voor je antwoord.
Dat met die dagen is inderdaad wel een idee om te doen.
Noah mag op donderdag nog wel hier in de buurt gewoon spelen hoor, maar ik spreek niks af met klasgenootjes zeg maar. Halen en brengen heeft voor dat uurtje niet zoveel zin denk ik.
Ik lees nu wel van jou dat jij Jan dus gewoon liet rennen door de kamer om even uit te razen, ik zeg steeds dat ik niet wil dat hij zo door huis heen aan het rennen is. Mischien moet ik dat dus ook minder doen.
of heb je misschien een tuin?
of zelf naar school en terug laten fietsen ?
( weet niet waar je woond, dus weet niet wat de mogelijkheden zijn)
of samen even voetballen oid,…
ik noem maar wat hoor.
ik heb jan wel geleerd, dat als hij boos is, hij moet gaat stampen en niet slaan met deuren ed.
ben wel eens met hem mee gaan stampen.
wat ook wel kan werken trouwens, dat je voor hem vertaals wat hij voelt.
je bent boos
boos dat je niet mag spelen
en je wil wel spelen
thuis is natuurlijk niks aan
etc
Thanx voor de tips. Altijd de moeite waard om uit te proberen.
Hij kan wel de tuin in dus dat ga ik ook is proberen.
Fietsen kan hij nog niet zonder zijwieltjes, maar daar zijn we mee bezig. Zodra hij dat kan dan mag hij zelf fietsen. We moeten wel langs de weg. Gelukkig mag daar maar 50 km per uur gereden worden.
is lastig he deze periode
jij je best doen om het leuk te houden, en dan krijg je dit,…
is echt even op je kiezen bijten
maarrr een geruststelling; het gaat weer over :mrgreen:
We hopen op betere tijden :oops:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ooit komen die,… ooit,… :lol:
och meid , niks van anderen aantrekken hoor! :-*
sil heeft hier op de dinsdag en de donderdag ook volledige dagen school en dan wil ik dat gedoe met schoolvriendjes ook niet hebben .
hij is dan moe en een tikkie overgevoelig, wij hebben dat opgelost door hem duidelijk te maken dat op de lange dagen gewoon niet gespeeld word(hij mag dan nog wel even hier in de straat hoor met de buurtvriendjes)
en dat dwarse … dat komt doordat ze zich waarschijnlijk op school zo proberen in te houden en tja… dat komt er thuis dan even uit…gewoon even laten gaan , mits het niet te gek wordt natuurlijk
dus meis ,het is een heel herkenbaar verschijnsenl en ja… het gaat vanzelf weer over als ze wat langer op school zitten
ff doorbijten dus :mrgreen:
Niels heeft alleen woensdagmiddag vrij en maandag komt oma en dinsdag naar de BSO. Hij vindt het erg leuk om met vriendjes te spelen. Ik dacht ook altijd dat het veel was en dat hij eigenlijk te moe is om nog met kindjes te spelen. Maar hij vindt het echt geweldig. Ook doen ze wel tussen de middag bij elkaar eten. (niels is van aug. 2002). Misschien moet je het gewoon eens proberen. Niels geeft ook zelf nu wel aan als hij moe is en gaat 's avonds echt om 19:00 naar bed maar dat spelen met vriendjes wil ik hem toch niet onthouden.
Ik merk aan Bart (groep 2), dat hij vaak genoeg heeft aan school. Daar krijgt hij genoeg indrukken van. Zo af en toe wil hij spelen, maar meestal is hij thuis.
Het zoontje van een vriendin van mij is heel anders, die ziet school als: dat doen we even omdat het moet en die heeft echt de behoefte om met anderen te spelen.
Het is volgens mij dus ook erg afhankelijk hoe je kind is.
Meiden bedankt voor jullie antwoorden. Ben nog een beetje een groentje en wil dan graag het even delen en tips opdoen zeg maar.
Bedankt voor het meedenken. Hier kan ik zeker wat mee.
Vooral de herkenning is heel fijn om te lezen.
Liefs Gismo
Oh, hier ook een feest van herkenning!!
Ik laat Myrthe ook geen speelafspraakjes maken op de lange dagen. En toch probeert ze het steeds weer én wordt ook erg boos, scheeuwerig en jankerig als het niet mag. Ook al zeg ik voor schooltijd:“je weet het, vandaag geen speelafspraakjes”. Ik vind dat niet nodig, het is voor mij ook niet handig, je moet wel er steeds op uit en ik heb nog twee kindjes thuis. Ze mag idd wel gewoon met de buurtkindjes spelen en dat doet ze ook veel.
Ook zij reageert zich ontzettend af thuis. Op school zijn ze erg over haar te spreken, maar thuis is ze de laatste tijd echt een draak. Ik zit af en toe écht met mijn handen in het haar. Wil ik het leuk en gezellig voor haar maken, niets is goed. Negeren probeer ik wel, maar oehh, ze haalt je gewoon het bloed onder de nagels vandaan…
Ik vind het op het moment echt wel heel moeilijk!! En hier is het dus niet over met een kwartier! Zelfs in het weekend… :evil: Broertje pesten, niets is goed, alles is saai en stom en zeg maar eens “nee”, dan worden we weer getrakteerd op een enorme huilbui en “ik mag ook nooit iets!”
Bleghh!!!
Anneke, dus bij jou thuis ook zo’n enorme driftkikker. Dat gedrag in de weekenden is hier de laatste paar weken gelukkig veel beter, maar ik herken het echt helemaal. Hij leert nu eindelijk om zelf dingen te doen.
Ik heb in de bijkeuken een grote bak staan met allerlei verschillende thema’s op knutselgebied.
-strijkkralen
-kleurboeken + stiften
- Foamstickers
- Verf
-Klei
Hij mag kiezen waarmee hij wil en ik pak pas weer wat anders als hij klaar is. Ook moet hij afmaken waar hij mee bezig is, dus niet 3 strijkkralen op het plaatje leggen en weer wat anders willen. Ik wissel niet iedere 5 minuten. Ik probeer het meestal te rekken tot een half uurtje.
Ook gaat hij nog wel regelmatig is even achter de laptop, daar zit hij dan op wwwpuntkrouwserpuntnl en dat vind hij helemaal super. Kan hij ook zelf kleurplaten uitprinten enzo.
De huilbuien en het constant dwarszitten van jongere broertje is hier ook een hele poos geweest, maar dat gaat nu goed. In het begin gaf hij Ian steeds een tik als hem iets niet zinde. Nu komt hij (na lang gewaarschuw) nu altijd naar mij toe als Ian iets doet wat niet mag. Ik zeg er dan wat van en hij loopt niet meer overal om te meppen.
Inderdaad komt het soms gewoon heel slecht uit om te spelen. Dat moeten ze wel leren begrijpen, maar duurt lang voordat ze dat volgens mij bevatten. Maar ik blijf stug volhouden en er zullen nog genoeg boze buien volgen ben ik bang.
Wel grappig om zoveel herkenning in elkaars verhalen te zien he!
Ook is er met Noah inderdaad op school niks te doen. Hij doet het super en is altijd goed te pas. En dan denk je soms wel is van oh was thuis nou ook is zo.
Maar het is hartstikke moeilijk om altijd rustig te blijven en met volle moed weer aan de dag te beginnen he!
Groetjes Gismo
Inderdaad!!
Moet zeggen, vandaag was een topdag :thumbup: ! Ze heeft het super gedaan, kwam ook vrolijk uit school en bleef dat. Heb haar ook helemaal de hemel in geprezen!!
Anneke, zolang er af en toe maar van die dagen bijzitten, dan kun je weer even opladen he! Super!