Voortaan overal en altijd pijnloos bevallen
Uitgegeven: 25 februari 2008 11:06
Elke bevallende vrouw krijgt voortaan recht op een verdovende ruggenprik, of het nu midden in de nacht is of niet. Nu is in veel ziekenhuizen 's nachts en in het weekend vaak geen prik mogelijk.
Vrouwen moeten altijd een pijnloze bevalling kunnen hebben, zo meldt de conceptrichtlijn ‘Pijnbehandeling tijdens de bevalling’. Binnen een uur nadat zij erom vraagt, moet de vrouw een ruggenprik kunnen krijgen.
Dat betekent dat binnenkort in elk ziekenhuis met een verloskundige afdeling een pijnloze bevalling gegarandeerd moet zijn. Er moet dan dus 24 uur per dag een anesthesist beschikbaar zijn die de ruggenprik mag geven. Omdat dat niet overal haalbaar is, wordt verwacht dat sommige verloskundeafdelingen zullen sluiten.
De richtlijn is opgesteld door gyneacologen en anesthesisten en gaat waarschijnlijk rond juni gelden. Volgens de artsen is pijn bij de bevalling een van de ergste soorten pijn die er bestaat; acht op de tien vrouwen vinden de pijn ondraaglijk.
© gezondheidsnet.nl
haha toevallig ik lees dit bericht en hebben ze het erover op het nieuws
maar goed werd tijd dat het hier ook mogelijk werd
ja alleen uuuh kunnen ze het niet al vanaf april doen? :shifty:
Niet dat ik nu al zeker weet dat ik een ruggeprik wil, maar ik wil toch graag bij voorbaat weten dat ik de mogelijkheid gewoon zou hebben.
Ik heb lang altijd gezegd dat vrouwen normale baringspijn wel aankunnen, maar weet nu ook heel goed dat er andere redenen zijn waarom een ruggenprik rust kan geven…
Das goed nieuws zeg.
Ja zul je altijd zien he Joseetje.
:hug: dat is idd balen
van mij mag het vanaf vandaag hoor
joseetje: in veel gevallen krijg je gewoon een ruggeprik hoor :thumbup:
ik vind het ideaal dat dit zo mogelijk wordt gemaakt.
ik vond het ook ondraaglijk en was erg blij dat ik na 20 uur die ruggeprik kreeg
Hier in belgië is dat al lang zo!
Ik weet sinds kort dat dat bij jullie niet het geval is (was).
Ik heb trouwens nooit een ruggenprik nodig gehad hoor en ik ben daar blij om ook, nu probeer ik ook weer zonder! :thumbup:
Maar het idee als geruststelling dat het kà n doet ook wel veel voor sommige barende vrouwen denk ik dus ik vind het wel goed maar ik hoop dat er niet té veel om gevraagd zal worden, ik ben nog steeds voorstander van zonder al te veel medische hulp! :thumbup:
Hier in belgië vragen (en krijgen) 8 op de 10 vrouwen een epidurale en persoonlijk stoort me dat.
Ook zijn er veel vrouwen die nog geen kind op de wereld gezet hebben en in de zwangerschap al roepen dat ze een epidurale willen! :shock:
Dat vind ik dus echt niet kunnen!
@Bietje wrote:
Ook zijn er veel vrouwen die nog geen kind op de wereld gezet hebben en in de zwangerschap al roepen dat ze een epidurale willen! :shock:
Dat vind ik dus echt niet kunnen!
:think: hoezo dan?
ik was doodsbang om te bevallen gevolg ik kreeg geen ontsluiting dus kan me wel voorstellen als mensen dat roepen eigenlijk
in sommige landen is het uitzondelijk als je gewoon zo bevalt zonder verdoving of iets
Nou, ze weten nog niet eens wat bevallen inhoudt en dan al zo’n uitspraken doen i.p.v eerst af te wachten hoe ze zullen bevallen, dà t bedoel ik, ik heb het niet op de vrouwen die bézig zijn aan het bevallen of al een eerdere bevalling als ervaring achter de rug hebben.
Pfew, ik beviel bij volle maan en het was dus druk op de verloskunde afdeling. Heb liggen gillen om een ruggeprik maar niet gekregen. Tot drie keer toe is de OK voor me in gereedheid gebracht, maar op het moment dat ik heen kon, ging het net weer goed (ruggeprik, vacuumpomp en placenta die niet los liet). Maar als er gewoon een anesthesist op de afdeling aanwezig is, lijkt me dat al een goeie oplossing voor het probleem.
Op het moment is de pijn erg vervelend… maar daar kun je je op instellen… En het is maar even…
Ik zou geen ruggenprik willen, liever kussen-bijten dan tijdelijk verlamd zijn… Lijkt me echt vreselijk.
hoi,
mooi dat dit er dan toch doorkomt :thumbup:
ik heb een ruggeprik gehad tijdens de bevalling en ben er erg blij mee geweest.
ik heb aan een pomp gelegen dus was de gehele bevalling pijnvrij :thumbup:
ik ben om 10;21 bevallen daarna is hij gelijk uit gezet, maar om 15;00 s,middags kon ik nog niet lopen. dat was wel vervelend.
maar ben blij dat het voor iedereen zo kan :thumbup:
:thumbup: Zelf laten kiezen. Als het medisch op dat moment niet verantwoord is, dan zullen ze hem echt niet zetten. Ik ben in Duitsland bevallen en daar krijg je standaard een ruggenprik, tenzij je anders aan geeft (zoals in heel veel landen). Tijden veranderen. Je laat je kies toch ook niet meer zonder verdoving bij de tandarts trekken.
Er heerst in Nederland iets heel negatiefs en engs aan een ruggenprik. Je merkt niets van het prikken en de kans dat er iets fout zal gaan is heel heel erg klein (in tegenstelling tot jaren geleden) en als er al iets fout gaat is het meestal dat ie niet goed werkt, dus dat je alsnog de pijn voelt (evt. aan één kant).
Ik zie het niet als iets heldhaftigs door te bevallen zonder pijnbestrijding.
zonder ruggeprik had ik waarschijnlijk niet zelf kunnen bevallen.
Mijn eerste is met spoedkeizersnee gekomen na 2 dagen volop weeen.
Mijn 2e duurde weer heel lang tot ze ingrepen met ruggeprik doordat je minder pijn hebt kun je even ontspannen en daardoor ben ik uiteindelijk zelf bevallen van me zoon.
Mijn 3e was er binnen 6 uur ook met behulp van een ruggeprik
Ik vindt dat je als vrouw zelf mag kiezen en dat je de keus moet hebben tenalle tijd een pijnstilling te mogen krijgen
@ilsederooy wrote:
Ik vindt dat je als vrouw zelf mag kiezen en dat je de keus moet hebben tenalle tijd een pijnstilling te mogen krijgen
Zo denk ik er ook over.
Ik heb ze niet nodig gehad, wilde ze ook niet en het kón ook niet omdat ik het thuis gedaan heb. Maar ik weet echt wel dat niet iedereen zo’n ideale bevalling heeft waarbij je een kwartier van te voren nog ff bij je zoon in de kamer ernaast kan kijken :mrgreen:
Als ik er voor kon kiezen dan deed ik het ook.
Al tijdens de zwangerschap.
Ik was elke keer zo bang voor de bevalling, niet de bevalling zelf, maar voor een knip, of tangverlossing enz enz.
Al die dingen heb ik niet gehad, maar de gedachten ervan alleen al.
Gelukkig viel het bij elke bevalling reuze mee, achteraf, want op het moment heb ik gesmeekt om een ruggeprik, maar die kreeg ik niet, want dan zou mijn kindje versuft terwerld komen.
Ik vind het prachtig dat die keus er straks gewoon is, persoonlijk hoef ik niet maar ik ben de laatste 2 dan ook zeer prima doorgekomen (bij de eerste had ik er wél graag één gehad denk ik overigens :shock: ). Wat me wel heel irritant lijkt is dat je dan niet vrij rond kunt hobbelen (als je niet toch al vast ligt aan draadjes bedoel ik). Dat lijkt me dus helemaal niks, ik vond het staand en rondlopend een stuk beter te doen allemaal, maar goed, dat is mijn ervaring. Het feit dat het straks gewoon kán, dat je zelf mag kiezen vind ik prima :thumbup: , lijkt me een geruststellend idee.
@yvon wrote:
Ik vind het prachtig dat die keus er straks gewoon is, persoonlijk hoef ik niet maar ik ben de laatste 2 dan ook zeer prima doorgekomen (bij de eerste had ik er wél graag één gehad denk ik overigens :shock: ). Wat me wel heel irritant lijkt is dat je dan niet vrij rond kunt hobbelen (als je niet toch al vast ligt aan draadjes bedoel ik). Dat lijkt me dus helemaal niks, ik vond het staand en rondlopend een stuk beter te doen allemaal, maar goed, dat is mijn ervaring. Het feit dat het straks gewoon kán, dat je zelf mag kiezen vind ik prima :thumbup: , lijkt me een geruststellend idee.
Zonder ruggenprik moest ik er niet aan denken om te moeten blijven liggen, maar met ruggenprik is het prima te doen. Je voelt namelijk geen pijn meer en wel een drukgevoel van de weeen, maar geen pijn.
Maar je kan tegenwoordig toch ook kiezen voor iets wat via je infuus gaat en de de pijnpieken weghaalt - ga ws deze keer wel zelf bevallen en wil daar nog naar informeren bij het ziekenhuis.
Ruggenprik lijkt me gelijk weer het andere uiterste maar dat iets het dragelijker kan maken lijkt me wel fijn indien nodig.
Vind wel dat als iemand ervoor wil kiezen een afdeling dat altijd moet kunnen geven en niet afhankelijk van of het weekend is of niet.
Maar inderaad Joseetje - voor april schiet dit nog niet op natuurlijk
ik zou niet kiezen voor pijn bestijding voor me zelf
ik vond toen de kinderen op mijn buik lagen was ik het alweer vergeten
als het zon pijn deed had ik nooid 3 kinderen gekregen