voorschoolse opvang probleem

Hoi allemaal,





Toen N.oah klein was heb ik hem bij de bso van zijn toekomstige school ingeschreven, voor voorschoolse opvang, naschoolse opvang en vakantieopvang. Hij werd op de wachtlijst geplaatst en ik zou t.z.t. een aanbieding krijgen.

Een maand geleden heb ik inderdaad een aanbieding gekregen, voor de bso en vakantieopvang, maar niet voor de vso. Dus ik heb opgebeld erover. Toen kreeg ik het antwoord dat er geen vso-groep was, omdat er te weinig aanmeldingen waren, er moesten er minimaal 5 zijn ( waarschijnlijk in 2015). Ik was in de veronderstelling dat hij op een wachtlijst stond voor een bestaande groep, niet voor een nog op te richten groep, toch wel een verschil!



Ik heb met de school gebeld en dit probleem voorgelegd. Ze zeiden dat ik de eerste was met dit probleem en dat dus alle ouders zelf brengen of iemand regelen, maar dat zij iig niks met dit probleem konden. Ik heb gezegd dat zij vanaf 2007 verplicht zijn om vso te regelen, ook al is dit voor 1 kind. Daarop kreeg ik de directeur aan de lijn en die vertelde dat er geen animo was en dat ze al bso en vakantieopvang regelden, maar niet voor 1 geval iets anders gingen doen. Ik mag wel een oproepje in de info zetten voor een gastouder die mijn zoon 's morgens op zou kunnen vangen.

Hier in de buurt zijn geen gastouders die vso doen voor deze school, zover ik weet, maar ga toch een poging wagen.



Een groot probleem voor mij, want ik ben alleenstaand ouder en ik begin om 8 uur. Familie kan mij 2 dagen per week helpen, maar geen 5 dagen per week. Ik heb ook geen vrienden of kennissen met kinderen al op school die dit willen doen. Het is van half 8 tot half 9, meestal spitstijd bij mensen thuis.



Ik heb al gebeld met een andere school in de buurt, maar zij wisten nog niet of er nog plek was, zoonlief is inmiddels al 3 1/2 jaar natuurlijk. Bij deze school zit wel vso en hij staat hier inmiddels voor op de wachtlijst.

Dan is er nog een school in de buurt (met vso), maar daar wil ik hem echt niet op hebben. Staat niet goed aangeschreven en ik ben het niet eens met hun visie op onderwijs.



Maar ja wat moet ik nou als school 2 geen plek meer heeft? Toch maar naar school 3 gaan en hopen dat er wel plek is en inleveren op mijn visie op onderwijs?



Dit dilemma zit al een week in mijn hoofd te spoken en ik wilde het graag delen en eventueel wat advies krijgen.



Liefs Suzanne

Lastig



Zijn er geen ouders van kinderen die bij hem op school zitten straks die je kunnen heelpen



Dus misschien nu al een briefje ophangen op die school

Ik zou toch proberen om de school van je erste keuze te doen



Anders zit je zoon straks 8 jaar op school waar je niet blij van wordt.



Succes



Misschien een kokker die bij je woont en kan helpen al is het tijdelijk :mrgreen:

lastig.



toch in je omgeving rondvragen. hoe hebben anderen het geregeld? zou iemand niet gastouder voor hem willen zijn in de ochtend? eventueel via de leerkracht informeren hoe andere kindjes in z’n toekomstige klas dit doen. ’



via via moet er toch wel een oplossing te vinden zijn.

wij nemen soms ook kinderen van de buren mee 's ochtends. is een kleine moeite en kan net een leuke kleine bijverdienste zijn voor iemand (een soort ‘oma’ ofzo)



succes met zoeken!

ik dacht ineens nog aan de vrijwilligerscentrale in je woonplaats.



niet dat dit vrijwillig moet maar daar zitten vaak dames in de kaartenbakken die graag iets met kinderen doen.

ik vrijwillig bij een speel-o-theek en de wat oudere dames daar zijn ook overblijfjuf en voorleesjuf op school, oppas aan huis voor kindjes etc.

dat vinden leuk om te doen nu hun eigen kinderen ouder zijn en ze niet meer (of weinig) betaald werken.

misschien is dat nog een manier om met iemand in contact te komen.



of vragen of je een oproep in de schoolkrant mag zetten.

Ik zou een gob benaderen met de vraag of ze gastouders hebben die aan vso doen.

Kunnen ze het niet vragen in de schoolinfo, iets algemeens, is er een gezin waar een jongetje van vier kan blijven tot de school open is? en hem wil brengen? iets in de trant van, helaas hebben we geen voorschoolse opvang, maar wie wil ons helpen?



Het is immers toch ook een probleem van school, niet alleen jou probleem als moeder!



Anders geen idee of je hem niet bij iemand kan brengen? hier valt het wel mee met het spitsuur tijd zijn tussen acht en half negen. We zijn vaak rond acht al klaar, alleens choenen aan en weg gaan.



Onze juul gaat ook regelmatig met de buuf mee, die druk ik daar door de deur om acht uur, jas uit, ff spelletje of stukje tv kijken en om kwart over acht naar school.

Bedankt voro de tips.



Ik heb in de info een oproepje laten plaatsen en bij de plaatselijke gob geinformeerd. Ze hebben geen gastouder voor vso, maar ik mocht bij één van hen toch een oproepje plaatsen.



8 uur zou idd niet zo’n probleem zijn, maar dan moet ik echt maximaal op mijn werk zijn, werk zelf ook in het onderwijs. Dus ik zoek opvang vanaf half acht en dat is net te vroeg voor mensen.



School nummer 2 heeft aangegeven dat ze wel plek voor hem hebben, dus heb nu wel een optie achter de hand waarmee ik kan leven. Ik geef het nog 2 weken en dan moet ik echt de vso voor school 2 vastleggen, voordat er daar ook geen plek meer is



Het is gewoon zo frusterend, dat op zoeits het mis loopt, terwijl je dnekt dat je alles goed hebt geregeld.