Voorraadje maken, hoe aan te pakken???

Ik geef bv aan onze zoon van 4 weken.

De borstvoeding verloopt heel goed, sinds 2 dagen ben ik begonnen met kolven, heel snel gaat het nog niet, zo’n kleine 60 cc per keer.

Nu heb ik wat vraagjes:

Hoe veel cc/ml krijgt een bv kindje per voeding per fles?

Hoe kan ik een voorraadje aan maken voor als ik straks ga werken?

Kan ik van meerdere kolfbeurten per dag één voeding maken?

Ik ben van plan om het ijsblokzakjes te bewaren, nu heb ik deze gehaald, maar als ik de melk erin doe stroomt het onderin de zak, maar als ik nu de volgende keer weer wat wil toevoegen is dat toch niet zo hygiënisch?

Of snap ik het systeem nou gewoon niet helemaal?

Ik wil ook geen melk voor mijn zoon z’n neus weg halen, dus wanneer is het handigst om te kolven.

Vanaf wanneer gaat het kolven sneller?

Ik heb nu nog een handkolf maar krijg dit weekend een electrische kolf van Medela…

Tsja qua voorraad aanleggen, ik bhad mazzel: ben begonnen met kolven toen Emma een week of 6 was en haar nachten steeds langer ging maken zodat ik 's morgens gewoon letterlijk overliep door de enorme stuwing. Ik ben 's morgens voordat zij wakker werd de druk eraf gaan kolven (waardoor zij ook rustiger kon drinken) heel soms kolf ik op een ander moment ook nog wat af als ze bijv. 1 borst niet wil. De ‘dagopbrengst’ gooi ik als het allemaal afgekoeld is bij elkaar en vries ik in (in gewone diepvieszakjes waarop ik datum en hoeveelheid schrijf). Dat doe ik nog steeds dus ik maak ongeveer 1 voeding meer aan dan zij drinkt op een dag, dus een flinke voorraad in de vriezer en gelijk een extra buffer voor het geval mijn productie terug mocht gaan lopen als ik weer ga werken, dan maak ik voor haar iig nog genoeg.

Als je niet zo’n moment hebt zou ik 's ochtends nadat je kindje gedronken heeft kolven, dan heb je de meeste melk schijnt. Je lichaam past zich aan aan de vraag dus je hoeft niet bang te zijn dat je zoontje niet genoeg krijgt omdat jij melk afkolft.

Je mag geen verse warme melk bij afgekoelde melk gooien, eerst alles laten afkoelen in de koelkast en dan bij elkaar doen. Ook alleen melk van dezelfde dag samen invriezen (binnen 24 uur), na ontdooien mag je wel melk van verschillende dagen bij elkaar gooien om er 1 voeding van te maken.

Er is een rekenschema voor hoeveel ze ongeveer per dag nodig hebben, ik dacht 150 ml maal het aantal kilo’s lichaamsgewicht. Als je dat dan deelt door het aantal voedingen weet je hoeveel per keer je ongeveer zou moeten geven. Maar ik denk dat je gewoon moet proberen hoeveel je kindje wil hebben.

Hallo

Ik heb mijn voorraadje opgebouwd door 's morgens te kolven. Lene dronk aan 1 kant en de andere kant kolfde ik.

Ik bewaarde de melk van 2 ochtenden in de koelkast. Na een paar uur als ze dezeflde temperatuur hadden, deed ik ze samen in een ijsblokzakje waarop ik de datum schreef. Als het zakje niet vol was, dan ging het maar zo de diepvriezer in.

Nu ik aan het werk ben, meot ik wat vaker kolfen. De gekolfde melk gaat de diepvriezer in en ik haal de oudste ingevroren melk uit de diepvriezer.

Groeten

Ilse

Bedankt voor de tips, ik kolf nu één borst en de andere krijgt mijn zoon.

Ik moest toch naar 1 borst voor mijn zoon ivm spugen van het CB, dus dan kan ik die andere mooi tegelijk kolven, ideaal, en ik maak tegelijk al een mooi voorraadje aan in de vriezer.

De tip van ijsblokzakjes had ik al gehoord en wordt hier al gebruik, super bedankt!