voornaam baby wijzigen

Ik wil de naam van mijn dochtertje wijzigen. Zij is in Israel geboren en daar is de registratie van haar voornaam misgegaan. Alleen haar eerste voornaam is genoteerd, terwijl we haar omas vernoemd willen hebben in haar voornamen. Nu willen we haar gaan dopen, maar eerst haar namen in orde maken. Maar het schijnt veel geld te kosten, want het schijnt via een advocaat te moeten. Maar omdat we 2 jaar in israel vrijwilligerswerk hebben gedaan en nu 2 maanden terug in nederland zijn, zitten we krap bij kas. Wie kan me helpen? Is hier misschien iemand advocaat die dat gratis of goedkoop voor me kan doen? Of heeft iemand tips.

shalom

Ik heb even wat voor je gezocht op internet…

Wijzigen voornaam

Ouders zijn vrij om de voornaam van het kind te kiezen. De belangrijkste beperking is dat het geen onbehoorlijke naam mag zijn. Kiezen de ouders niet, dan geeft de ambtenaar burgerlijke stand het kind een voornaam. Wie zijn voornaam wil wijzigen, moet daarvoor een verzoek indienen bij de rechtbank. Daarvoor is een advocaat nodig.

Net als bij de oorspronkelijke naamskeuze door de ouders geldt ook nu:

de nieuwe naam die u vraagt mag geen onbehoorlijke naam zijn. Als de rechtbank het verzoek toewijst, wordt de beslissing verwerkt in de registers van de burgerlijke stand.

Hoger beroep en cassatie Wijst de rechtbank het verzoek af, dan kunt u in hoger beroep gaan bij het hof Dit moet binnen twee maanden gebeuren. Het hof bekijkt uw verzoek opnieuw en neemt daarna een beslissing. Bent u het niet eens met de beslissing van het hof, dan kunt u nog beroep in cassatie instellen bij de Hoge Raad. Dit moet binnen drie maanden gebeuren. De Hoge Raad gaat alleen na of de rechtsregels juist zijn toegepast. Zowel bij de rechtbank als bij het hof en de Hoge Raad hebt u een advocaat nodig.

Kosten

Het indienen van een verzoek brengt kosten met zich mee. In de eerste plaats betaalt u griffierecht. Dit is een bijdrage in de kosten voor de rechtspraak. Ook het inschakelen van een advocaat kost geld. Het kan zijn dat u de kosten voor een advocaat niet (helemaal) kunt betalen. In een enkel geval kunt u dan een ‘toegevoegd advocaat krijgen. Dit betekent dat de overheid een deel van de kosten voor haar rekening neemt. U betaalt altijd een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van het inkomen en vermogen. Om voor een toevoeging in aanmerking te komen, moet u op het gemeentehuis van uw woonplaats een ‘verklaring omtrent inkomen en vermogen (VIV) halen. Deze geeft u ingevuld en afgestempeld (voorzien van alle bewijsstukken) aan uw advocaat; deze stuurt de verklaring naar de Raad voor de Rechtsbijstand. Daar gaat men na of u voor een toevoeging in aanmerking komt.

Als u uitsluitend van een bijstandsuitkering leeft, hebt u geen VIV nodig. U kunt dan volstaan met het invullen van de ‘verklaring bijstandsgerechtigden en asielzoekers (ABW, ROA) . Deze verklaring vindt u achterin de brochure ‘Verklaring omtrent inkomen en vermogen die u kunt aanvragen bij het Ministerie van Justitie (zie achterin deze brochure). De ingevulde verklaring geeft u aan uw advocaat samen met de meest recente originele uitkerings-strook of het bewijs van toekenning van ROA-verstrekkingen.