Voorliggende placenta/placenta preavia

Hallo meiden

Ik ben heel benieuwd wie van jullie ervaring hebben met een (deels) voorliggende placenta/placenta preavia (placenta ligt deels of geheel voor de baarmoedermond).

Eigenlijk wilde ik dit onderwerp al een tijdje posten, maar het is er niet zo van gekomen geloof ik.

Ik zal effies mn eigen verhaal doen;

Bij 13 weken zwangerschap heb ik ineens een hele hevige bloeding gehad. We moesten vd vk eigenlijk gelijk rekening houden met het ergste en mochten gelijk langskomen voor een echo. Ons hummeltje was gelukkig helemaal oke, maar we werden wel doorgestuurd naar de gyn.

Mn placenta blijkt gedeeltelijk voor mn baarmoedermond te liggen, schijnt daar niet zo goed te kunnen hechten en had een stukje losgelaten.

Het advies was om veel rust te houden en rustig aan te doen, tot met 25 weken kan worden vastgesteld of de placenta is verschoven (dat schijnt tot die tijd te kunnen). De kans op bloedingen schijnt groter te worden naarmate het kindje en je baarmoeder groeit. Het zou kunnen dat ik door bloedverlies in het zkh kom, of dat we het kindje verliezen…

Kortom, volgens de vk en de gyn kunnen we alleen maar afwachten.

Ik heb 4 weken heel veel rust gehouden en bleef steeds (oud) bloedverlies met stolsels houden. Na 4 weken hield dit op en mocht ik voorzichtig weer wat gaan werken, maar me beslist niet lichamelijk inspannen (ook geen huishouden).

Ik werk als wijkverpleegkundige, wat dus veels te zwaar is op dit moment en daardoor werk ik momenteel halve dagen op kantoor.

Het is erg spannend, ik heb gelukkig geen bloed meer verloren en houd me rustig (slaap 's middags meestal 1-2 uurtjes, ben erg moe).

29 sept krijgen we de 20-weken echo en ik hoop dat daarop te zien is dat de placenta al iets is verschoven…spannend hoor!!

Het zou kunnen dat het een keizersnee moet worden, dat vind ik niet zo erg, maar ik weet niet welk risico ze nemen en hoever de placenta voor de bbm moet liggen willen ze overgaan op een keizersnee, hebben jullie ook hier ervaringen mee, of met meerdere bloedingen???

Liefs Lotje

Hoi meid.

Wat vervelend voor je. Heb zelf geen ervaring maar een kennis van mij is nu 28 weken zwanger en heeft het zelfde als jij.

Ook zij staat nu onder controle van de gyn. Wat zij mij verteld heeft is dat ook bij een placenta die maar een klein stukje voor bm-mond ligt er een keizersnede gedaan wordt. Om dat dit de door gang voor de beeb blokkeerd. Dus ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat als de placenta voor de bm-mond blijft liggen dat het een keizersnede gaat worden. Bij haar is de placenta trouwens gewoon naar een goede plek toe gegroeid dus dat kan ook. Ik hoop je hier mee een beetje geholpen te hebben en anders altijd vragen aan je gyn. Want je vraagt nooit iets doms of te veel.

Ik wens je verder een fijne zwangerschap toe.

Greetz Coor

Dank je Coor voor je reactie, alle beetjes info zijn van harte welkom!

Fijn dat het bij je vriendin goed is gekomen!

Ik ga in iedergeval volgende week bij de gyn nog eens goed doorvragen.

Ik zie dat het bij jou al flink gaat opschieten, de laatste loodjes meid!

Liefs Lotje

Hier zijn het de laatste loodjes. Maar bij jou begint het aftellen nu ook.

Dat is waar, ik ben blij dat ik nu over de helft ben, toch weer een mijlpaaltje!! :smiley:

Hallo Lotje,

Ook ik heb van het begin af aan al een voorliggende placenta. Bij mij ligt hij zelfs helemaal over de baarmoedermond heen. Op de inwendige echo van 26 weken lag deze er nog steeds overheen. De gyn zei toen al dat ik er voor 90% rekening mee moet houden dat het een keizersnede zal gaan worden. We horen nu 3 oktober of dit idd definitief zo is. De placenta kan namelijk nog tot ongeveer 30 weken verschuiven, maar ze achtte de kans bij mij zeer klein.

Ik heb alleen bij ongeveer 10 weken een flinke bloeding gehad, maar daarna nooit meer (even afkloppen…). Bloedingen hoeven dus niet, maar wat vervelend dat jij dat wel hebt!

Liefs Woezeltje

Spannend zeg woezeltje!!

Bij mij was de laatste bloeding gelukkig ook al een tijd geleden (13 weken) en daarna 3 weken oud bloedverlies.

Maarre, werd jou ook het advies gegevn om rustig aan te doen, hoe heb jij dat bijvoorbeeld met je werk gedaan??

Liefs Lotje

Hoi Lotje,

Ik hoefde niet rustig aan te doen vanwege de bloeding of de voorliggende placenta. Ik moet al 5/6 weken rustig aan doen i.v.m. te veel harde buiken en buikpijnklachten. Ik werk nu ook nog maar 3 uurtjes per dag (terwijl ik normaal fulltime werk) op therapeutische basis (mocht het een dag echt niet gaan, dan kan ik gewoon thuisblijven). En dat is voor mij nu echt voldoende! Ze zijn erg meegaand op mijn werk, dat is wel erg prettig! Maar goed, nog 4 weekjes en dan ga ik met verlof, dus dat is niet zo lang meer!

Heb jij wel het advies gekregen rustig aan te doen vanwege je voorliggende placenta?

Liefs Woezeltje

Hai Woezeltje

Ik mocht helemaal niet werken zolang ik nog oud bloed verloor, dat moest een week gestopt zijn en daarna mocht ik weer iets gaan werken (2 uur per dag beter en 2 uur per dag therapeutisch), maar ik mocht helemaal geen lich inspanning verrichten, het huishouden niet doen en ook geen geslachtsgemeenschap hebben.

Ik werk als wijkverpleegkundige, dus heb alleen nog maar op kantoor gewerkt (ik werk normaal 32 uur).

Maaaaaaar, ik heb inmiddels goed nieuws, de placenta is een heel stuk verschoven en ligt niet eens meer in de buurt van mijn baarmoedermond, hij ligt nu zeg maar aan mn buikwand!

Ik mag dus weer langzaam aan alles doen en mn werk weer gaan uitbreiden.

Dat vind ik wel spannend hoor, ik heb best zwaar werk, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Wat lekker dat je nog maar 4 weken hoeft te werken!!!

Zijn de buikklachten nu nog wel aanwezig, of niet doordat je zo rustig aan doet??

Liefs Lotje

Hoi Lotje,

Wat fijn dat de placenta een stuk verschoven is!! Ik kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent!

Ga er maar vanuit dat hij daar blijft liggen! Fijn hoor!!! Nu kan je iig op de natuurlijke manier bevallen! :thumbup:

Ik heb gister te horen gekregen dat ik toch echt een keizersnede ga krijgen. Bij mij is de placenta dus niet verschoven! Heel erg balen en heb het echt even moeten verwerken, maar het zij zo! Als ons beebje maar gezond ter wereld komt dan is alles best!

Succes met je zwangerschap!!

Liefs Woezeltje

Hai Woezeltje

Volgens de gyn zal het niet meer zo snel terugschuiven, dus daar ga ik dan maar van uit, ik ben er inderdaad erg blij mee.

Maar, wat ontzettend balen dat jouw placenta niet meer is verschoven :frowning: :frowning:

Kan me voorstellen dat je dat even moet verwerken!!

Heel veel sterkte en effies een dikke :hug:

Succes met de laatste loodjes meis!!

Liefs Lotje

hallo, bij mij ligt de placenta ook aan de voorkant, betekend dit dan ook voor de baarmoedermond? Heb er eigenlijk nog niet echt over nagedacht, maar wordt het dan ook een keizersnee als het niet veranderd?? :think:

placenta aan de voorzijde of een voorliggende placenta is wat anders

voorliggend is voor de baarmoedermond

aan de voorzijde is gewoon tegen de buikwand

Hoi Emma,

Dat klopt inderdaad, wat Winnie zegt.

En, als je een voorliggende placenta had gehad, dan had de vk of gyn het echt allang tegen je gezegd bij het maken van de echo.

Je hoeft je denk ik geen zorgen te maken!!

Liefs Lotje

Fijn, dankjewel voor jullie antwoorden!!!

Hoi Baukje

Jemig, dat is schrikken meid!!

Bij mij duurde de ‘verse’ bloeding ongeveer 3 a 4 uur, daarna heb ik 4 weken last gehad van oud bloedverlies, continu en soms met flinke stolsels.

7 uur vind ik wel erg lang hoor, zeker voor flink bloedverlies, ik zou zeker nogmaals bellen, gewoon maling aan hebben, het gaat om jullie hummeltje!!!

Ik heb zelf ook heel de nacht afgewacht met het bellen van de vk (bloeden begon om 2.00 uur 's nachts), zij zei dat ik beter gelijk had kunnen bellen.

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd :hug: :hug: het valt niet mee, het is allemaal zo spannend en onzeker…

Maaar…het kan echt goed komen, moed houden hoor, hoe moeilijk ook. Enneh…ik ben er van overtuigd dat rust houden heel belangrijk is, al komen de muren af en toe op je af!!

Hoe is het nu met je, heb je al meer nieuws???

Liefs Lotje

Hoi Baukje!

Weer even een berichtje van mij (ben even een paar dagen niet online geweest door een weekendje weg).

Bij mij waren ze ook wat vaag in het begin, de vk schreef absolute rust voor en de gyn had een opmerking gemaakt ‘je hoeft niet in een rolstoel te gaan zitten, als het mis gaat gebeurt het toch wel’, fijne opmerking dus.

Ik heb me maar aan de adviezen van de vk gehouden, maar dat vage is inderdaad maar niets hoor! (waren trouwens precies dezelfde als bij jou).

Ik las op het andere topic dat je inmiddels meer duidelijkheid hebt gekregen, dat geeft wel wat houvast denk ik (vond ik ook erg belangrijk).

En groot gelijk dat je absolute rust houdt, het scheelt echt!!!

En meis…geloof me nou…je doet het hartstikke goed joh :thumbup: , je bent echt geen slechte moeder, Pien wil vast heel graag een broertje of zusje en daar moet je nu echt even jezelf voor in acht houden (hoe moeilijk het ook is)!!!

Nogmaals heel veel sterkte!!! :thumbup: :thumbup:

Enneh, nog 1 tip, ik vond het moeilijk om mijn grenzen te bepalen toen het bloeden eenmaal gestopt was (wanneer doe je te veel, krijg je eerst een waarschuwing, of ga je gelijk weer bloeden etc.), kijk alsjeblieft uit, liever iets te voorzichtig hoor!!

Liefs Lotje