voorlezen en de 'waarom'-fase

Jasper zit al een tijdje in de ‘waarom’-fase: :roll: “Waarom doe jij dit, mama?”, “Waarom mag ik niet dit en dat?”, etc. Jullie kennen het wel neem ik aan :wink: Over het algemeen geef ik gewoon antwoord, helemaal als het vragen zijn waar ie iets van op kan steken(bvb: “Waarom zijn er golven?”, “Waarom is het nu nacht in Amerika?”…).



Maar nu begint hij dus ook tijdens het voorlezen allemaal vragen te verzinnen. “Waarom heet de krokodil in dit boekje Rokko?”, “Waarom krijgt ie allemaal cadeaus” etc… Ik ben geneigd om hier ook gewoon antwoord op te geven, maar tijdens het voorlezen is dit erg storend. Niet alleen voor mij, maar ook voor andere kindjes die graag het verhaal willen horen :wink: Dus, wat is wijsheid? Ingaan op de vragen die hij stelt en het verhaal lekker laten gaan, of uitleggen dat we nu aan het voorlezen zijn en dat ie straks alles mag vragen of of of??? :think: :think: Ik zou hem namelijk ook graag meegeven hoe leuk het kan zijn om een verhaal te ‘lezen/horen’.



Iemand tips? :-*

Iemand herkenning dan? :think:

ja zeker herkenning. Nano is sinds zijn tweede zo ongeveer continu in een waarom-fase :shifty:

En heel pedagogisch onverantwoord negeer ik zijn waarom vragen af en toe. Mn als het waarom-vragen zijn die alleen maar om de waarom zijn (waarom heet ie zo?), of op momenten dat het ‘stoort’. Bij voorlezen negeer ik het dus ook wel eens. Als ie echt iets wilt weten, vraagt ie wel door (en krijgt ie natuurlijk antwoord), maar heel vaak is het gewoon op de automatische piloot ‘waarom???’…

Herken het wel vanuit mijn werk.

Ik gaf dan duidelijk aan;

ik ben nu aan het voorlezen.

Jij mag nu luisteren.

Als het verhaal is afgelopen, dan mag je vragen stellen.

Is idd heel storend voor kinderen die ook luisteren.

Maar vaak is het niet zozeer om het vragen stellen, maar om de aandacht te vragen of moeite hebben met het zelf zo lang stil moeten zijn.

Heel herkenbaar nu al :shifty:

Melinda begint er sinds kort mee

Ik bekeek per vraag een beetje of ik er op in wilde gaan of niet. En ook per keer, soms moeten ze echt de kans krijgen helemaal in het verhaal op te gaan, soms moeten ze ook de kans krijgen dieper op het onderwerp in te gaan, vragen te kunnen stellen, vind ik.

Aan de ene kant is vragen stellen over het verhaal of het onderwerp van het verhaal heel erg goed, ze begrijpen het beter, wb taalvaardigheid kan het goed zijn (afhankelijk van de vraag dus), aan de andere kant zorgt het er idd ook voor dat ze niet lekker in het verhaal kunnen wegdromen, wat ook weer goed is voor de fantasie, het plezier in lezen.

erg herkenbaar :?

de hele dag door klinkt het hier: waarom…??

erg irritant ooit, vooral als je al een ur waarom vragen beantwoord die eigenlijk nergens over gaan…

tijdens het voorlezen zeg ik heel duidelijk dat ze haar mond moet houden en even moet luisteren als er andere kindjes mee luisteren.

is ze maar alleen ga ik er wel op in, mits het zinvolle vragen zijn en niet inderdaad de waarom vragen om het waarom.(waarom is de bloem op die bladzijde rood mama, en die bloem geel? :S)

die negeer ik gewoon, en stopt ze niet, tja, dan stop ik wel met voorlezen, want is ook erg irritant lezen zo vind ik

Blij dat jullie het iig herkennen :mrgreen: en zo te zien was mijn eerste gedachte(nu lees ik, straks vraag jij) toch niet zo’n slechte… Al bekijk ik het idd per vraag/onderwerp. Vanavond hebben we bijvoorbeeld een boekje over leeuwen, tijgers en andere wilde katten voorgelezen(niet mijn keuze :wink: ) en dan vind ik het prima om ook eens een andere vragen te beantwoorden. Maar vanmiddag bij een sprookje van de sprookjesverteller, heb ik hem wel gevraagd om eerst even te luisteren en daarna vragen te stellen. Hij hing beide keren aan mijn lippen :inlove: (en Robin vanavond overigens ook :wink: )