Voorleesboek 2-jarig

Onze oudste wordt bijna twee, en wij willen graag nog een leuk voorleesboek voor haar. En dan wel een voorleesboek wat ze begrijpt, oftewel, waarvan de verhalen in haar belevingswereld passen.

Heeft iemand tips?

Kikker, grote beer en kleine beer, jip en janneke, ik wil de maan, boeken van beer en egel.

Mijn 2,5 jarige vind Jip en Janke (haha, zo noemt hij haar) erg leuk… ademloos luistert hij naar papa als die voor het slapen gaan een verhaal leest.

Woezel en pip vind hij ook erg leuk. Ik heb voor sint een boek liggen: de gele ballon, maar dat is een kijkboek.

Maar mijn jongste vind boekjes lezen, lekker tegen papa of mama aan gekruld 1:1 aandacht gewoon heerlijk, dus ik denk dat als ik een telefoonboek voor zou lezen dat hij het nog leuk zou vinden (herkennen van cijfers haha)

Jip en Janneke lazen we al jong voor. En de boekjes van Bobbi vond hij met amper 2 ook geweldig, en Nijntje, die zijn lekker kort en simpel.

Steven vindt: “de mooiste knuffelverhalen” het leukste boekje. en verder is hier Woezel en Pip ook erg leuk.

En boekjes met flapjes en schuifjes enzo zijn ook erg intresant. Jip en Janneke vindt hij juist weer niks aan.

De jongste vindt het inderdaad gewoon heelijk om lekker dicht tegen me aan te kruipen en te luisteren, maakt hem niet zoveel uit wat ik voorlees. Alleen de voelboekjes vind hij wel duidelijk leuker.

Elmer de olifant heeft hele leuke verhalen. zijn ook flapuitboeken van. Hele mooie prenten erbij, en veel verschillende invalshoeken. Echt een aanrader

De grote Pietertje Pet boek, van Marianne Busser en Ron Schroder.

Gonnie! , en verdere boeken uit de serie: Gijsje, Ollie, Bo

Dikkie Dik

Rupsje nooit genoeg

De spin die het te druk had

Dribbel boeken, vooral die met flapjes en geluid (Dribbels tractor :thumbup: )

Wauw, wat een boel ideeën. Ik ga gauw even in de boekenwinkel kijken.

Mijn eerste prinsessen verhaaltjes is een heel erg leuk boek.

Tekst, Sabine Cuno

Illustrati, Stefanie Dahle

Het telboek van Jan en Noortje van Marianne Busser en Ron Schröder. :slight_smile:

Jip en Janneke is wel erg moeilijk voor een 2 jarige :shock:

Bobbieboekjes, Nijntje, Dikkie Dik en de reeks van Gonnie (Eddy, Bo, Gijsje) zijn erg leuk voor deze leeftijd. En sluiten beter aan op de taalontwikkeling.

Van dale, mijn eerste woordenboek.

Staan plaatjes in met uitleg, super!

Het grote liselotje boek van busser en schroder…

We vinden het heir nog steeds jammer dat ze er kwa leeftijd nu echt uit is gegroeid, zulke heerlijke verhalen op peuterniveau en in rijm! :thumbup:

@Pé wrote:

Dat dacht ik dus ook… En dan las ik em hier wel weer als tip. Ik heb het idee dat daar ook zoveel situaties in voorkomen die voor een 2-jarige gewoon onbekend zijn. En dat is nou wat ik eigenlijk hoop te vinden: verhalen over iets wat zij kent/begrijpt etc…

Gonnie hebben we hier… Ooit eens een ander deel geleend bij de bieb, maar die wilde ze niet lezen, want daar stond geen schaap in oid :lol:

Busser en schroder zijn in elk geval namen die ik maar even onthoud.

Ons kleine meisje is ook helemaal into Dikkie Dik.

Elke avond na het tandjes poetsen, rent ze al snel naar haar kamertje en roept: Dik Dik!! :inlove:

@mereltje85 wrote:

@Pé wrote:

Dat dacht ik dus ook… En dan las ik em hier wel weer als tip. Ik heb het idee dat daar ook zoveel situaties in voorkomen die voor een 2-jarige gewoon onbekend zijn. En dat is nou wat ik eigenlijk hoop te vinden: verhalen over iets wat zij kent/begrijpt etc…

Ik lees hier al heel lang elke avond uit voor, ik denk al meer dan een jaar (misschien wel anderhalf, zelfs). Overdag lezen we ook een hoop andere boekjes, maar voor 's avonds, voor het slapen gaan, wilde ik juist niet met drukke tekeningen en flapjes enzo, maar iets waar ze gewoon naar konden luisteren. We zitten dan met drieën op het bed van 1 van de jongens. En zo komen ze lekker tot rust. En tot mijn eigen verbazing begrepen ze de verhaaltjes al heel snel :o
Toen de jongens net begonnen met praten, net de eerste zinnetjes begonnen te maken, vertelde Loek zo in één adem in een paar (gebrekkige) zinnen het verhaal na wat ik net voorgelezen had. Daar bleef dus veel meer van hangen dan ik dacht.

En nu begrijpen ze de meeste verhaaltjes prima. Natuurlijk zitten er ook moeilijke dingen bij, maar het leuke vind ik dat je voor elke situatie wel een verhaaltje hebt, ik kies vaak iets uit wat aansluit bij wat we die dag gedaan hebben. Is meteen een goed aanknopingspunt om voor het slapen gaan de dag nog even door te nemen :wink:

En de meeste poppen noemen ze dus al heel lang een Poppejans :mrgreen: Zelfs de poppetjes van de Duplo... 'mama, waar is dat Poppejansje nou?' :lol:

Je kunt op bol.com boeken inkijken he :wink:

Van Marianne B en Ron S zitten er ook boeken bij die voor iets ouder dan 2 zijn. Zo is Liselotje eigenlijk al voor iets oudere kinderen. Ik heb ze een paar maanden geleden ontmoet en mij raadden ze Pietertje Pet aan voor mijn dochtertje.

Ik vin de boeken van Marianna Busser en Ron Schroder over de avonturen van Jan en Noortje vind ik echt zo leuk! Onze jongste dochter vind het echt prachtig!

Tejo vond Jip en Janneke toen hij bijna 3 was (zeg 2 jaar en een maandje of 9-10) plots helemaal leuk. Inmiddels is hij 4 en eigenlijk mogen we nog zelden Jip en Janneke voorlezen :frowning:

Siep is veel minder van het voorlezen, jammer genoeg. We doen elke avond wel een poging, hij weet ook precies wat we voor moeten lezen (van nijntje/bruna tot boeken vanaf 1,5 jaar (oa woordjes boeken) of andere leerzame boeken of als er maar een auto of trein in voorkomt boekje :mrgreen: ) De laatste tijd wil hij graag een boek waarin kleuren staan of waarin hij leert tellen. Halverwege is hij echter er allang klaar mee en doet hij meer pogingen om koppeltje te duiken dan netjes op schoot zitten :roll:

Eigenlijk heb ik dus geen idee wat Siep nu echt leuk vind. Morgen wil hij vast weer iets totaal anders :roll:

:-* Liefs, Evelien :vlinder: