We zijn vandaag met Fleur op het cb geweest (in 1 maand van 3280 gram naar 4250 gram maar dat even terzijde :inlove: ) en wat me zelf ook al was opgevallen heeft de arts daar bevestigd, ze heeft een enorme voorkeursligging met haar hoofdje naar links.
Nu moet ik haar zoveel mogelijk naar rechts laten kijken, overdag op haar zij leggen met een rol in haar rug zodat ze zoveel mogelijk de andere kant opkijkt.
Ik maak me eigenlijk toch wel wat zorgen omdat haar hoofdje al iets scheef was. :? Iemand tips en ervaringen hoe ik dit het beste kan aanpakken??
Inderdaad met een rol, gewoon een groot badlaken, 1 punt naar midden slaan en daarna oprollen. Lekker op haar zij leggen en van tot top teen een handdoek tegenaan stoppen, liefst een uiteinde tussen haar benen door naar voren slaan (snap je 'm nog?) Of zijliggingskussen, vaak is deze te ruim, kun je ook opvullen met handdoek in de rug.
Merlijn heeft ook een voorkeurshouding naar links, en wij dwingen hem ook op naar rechts te kijken, (rolletje in de rug, naar het licht laten kijken) wat hij duss helemaal niet leuk vind maar ja. We benaderen hem ook vanaf rechts. dat hij als hij ons wil zien ook die kan op MOET kijken
Nog een paar tips die wij meekregen van de fysio van Tessa…
De fles zo geven dat ze naar de " slechte" kant kijkt ( dus waar ze niet heenkijken).
speeltjes aan de "slechte: kant leggen en mee spelen.
De box zo zetten of je kindje er zo inleggen dat het interessante aan de “slechte” kant is…en de muur dus aan de voorkeurskant.
Als je een babygym hebt met 3 dingen eraan kun je proberen het speelding aan de voorkeurskant eraf te halen zodat alleen voor en aan de “slechte” kant iets hangt…
Je kindje op de arm zo dragen dat ie de "slechte kant opkijkt rechtop dus met jouw gezicht aan de voorkeurskant en liggend op je arm ook zo dat het hoofdje zo moet draaien als ze wat willen zien dat ze tegen de voorkeurskant in moeten…
als je dit goed volhoud komt het vast wel goed.
Je kunt ook altijd in overleg met het cb of ha advies inwinnen bij een kinderfysio…
Onze meid had met 8 weken een voorkeur voor rechts en een heel klein beetje een scheef hoofdje. We hebben een aantal van de tips van mama tina toegepast. Ook maakten we het bedje om de week anders op: de ene week lag ze als je voor haar bedje staat met haar hoofd naar boven dicht bij de muur, de andere week met haar hoofd naar beneden. Je kan het bedje ook iedere week omdraaien maar daar is onze babykamer te klein voor. Bij ons is het helemaal goedgekomen.
Tnx voor de tips! :thumbup: :-*
Mocht het allemaal niet baten: kinderosteopaat! Mirthe was op een gegeven moment zover dat ze eigenlijk niet eens meer naar haar niet-voorkeurskant kón kijken, en met behandeling bij osteopaat was dat heel snel over. Daarna nog onder behandeling gebleven zodat de schedeldelen weer goed de ruimte kregen en de afplatting kon afnemen met het groeien van de schedel. Nu zie je er bijna niets meer van.
Bij Mirthe denken we dat ze waarschijnlijk al een voorkeurshouding had in de buik, ze lag ook in stuit, dus dat hoofdje lag boven bij mijn ribben en daar ligt het natuurlijk wel een beetje in de knel (maar mijn zoontje lag ook in stuit, en die had nergens last van, dus het zegt natuurlijk niet alles )
Of kinderfysio…vandaag was onze fysio voor het laatst…werkt geweldig en je krijgt tips die bij jouw kindje passen…Ik zou gewoon naar de fysio gaan…
Pete had hier ook last van, hij had een voorkeur naar rechts en zijn hoofdje was best wel afgevlakt.
We hebben een zijligkussen (baby sleep) gehaald. Overdag sliep hij hiermee op zijn linkerzij en voor de nacht mocht hij dan zonder dat kussen slapen.
Als we hem de fles gaven en de tv stond aan, dan gaven we hem de fles op onze linkerarm, zodat hij maar links keek voor de tv te zien.
En als de tv uit was, dan keek hij ons vaak aan, en dan gaven we de fles juist op de rechterarm.
Met het verschonen lagen we hem met zijn hoofd rechts op het aankleedkussen, zodat hij naar links keek om ons te zien.
Dus zoveel mogelijk stimuleren om naar de andere kant te kijken.