Sean heeft sinds hij op zijn rug moet slapen een voorkeurshouding. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om hem op zijn niet-voorkeurszijde te laten slapen. Ik draai dan stiekem (als hij slaapt) zijn hoofdje naar zijn niet-voorkeurszijde, maar als ik 5 minuten weer ga spieken. ligt hij vrolijk weer met zijn hoofdje op zijn voorkeurszijde. Als ik hem op mijn arm draag dan laat ik hem op zijn niet-voorkeurszijde liggen en dat gaat goed. Het is alleen als ik hem ergens neerleg dat “problemen” geeft. Als er over anderhalve week nog geen verbetering optreedt dan moet hij naar de fysio. Heeft iemand nog tips om hem toch op zijn niet-voorkeurszijde te laten liggen? Kleurige knuffels helpen helaas niet (ik dacht wellicht is dat interessant om naar te kijken), meneer geeft dan liever de voorkeur om op zijn rechterzij (voorkeurszijde) te liggen.
Hier ook n voorkeurshouding…
Overdag slaapt pze in een babysleep, dan ligt ze op de zij, ik wissel dat af. Verder zijn er wat oefeningen die je kunt doen die de nekspieren sterker maken, zodat ie makkelijker andere kanten op gaat draaien (is vast wel te vinden via google). Het gaat dan om de manier van dragen, op de buik in de box liggen en nog wat van zulke dingen.
Dit soort tips geven is overigens precies wat de kinderfysio doet… Meestal komen ze ook aan huis trouwens, dat vind ik wel heerlijk makkelijk.
Mijn dochtertje had het ook, begon ook al een lichte afvlakking te krijgen of hoe je het ook mag noemen.
In haar slaap deden we er niets aan, want zoals jezelf al aangeeft 5 minuutjes later liggen ze weer vrolijk op hun voorkeurskant te slapen.
Overdag ontzettend veel stimuleren, veel op het buikje laten liggen.
Zo in de box leggen zodat als hij wil kijken wat er allemaal gebeurd hij dus op de andere kant moet gaan liggen. Met flesvoeding, kun je hem voeden op je knieen, dus gewoon je knieen optrekken en met zijn rugje tegen jou knieen. Verschonen waskussen dus recht voor je leggen, of hem gewoon andersom leggen waardoor hij naar je moet kijken met zijn andere kant…
Suc6 ermee
Volgens het CB zijn de nekspieren van Sean al behoorlijk sterk voor zijn leeftijd. Hij kan namelijk al op zijn buik liggen met zijn hoofd rechtop en kijkt dan vrolijk om zich heen (mits ik zijn armpjes voorzet, anders kan hij zich niet opdrukken).
Maar misschien is zo’n babysleep wel wat, want ik durf Sean niet op zijn zij te laten slapen, hij kan al van zijn rug naar zijn buik rollen. Dus als hij slaapt, altijd op zijn rug en dan heel strak ingestopt zodat hij zich niet kan omdraaien. Waar kan ik zo’n babysleep kopen?
Babysleep garandeert niet dat je kindje niet door/terugdraait, dus je zult er wel op moeten letten.
Ik zou ff googlen waar ie te koop is, veel fysio’s hebben em ook en lenen em uit.
Hij is ook volop te vinden op marktplaats en hij staat hier vast ook wel ergens in een shoppie.
Ohja, je kunt hem helpen met op de buik liggen door een handdoek onder zn borst te leggen, dan heeft hij wat steun, zonder dat hij zelf steeds de armpjes onder zich moet houden. Hij moet waarsch nog ontdekken dat ie dat nodig heeft.
Bedje omkeren is mij gezegd…is zijn voorkeur richting het licht?
ik heb ivan gewoon in zo’n zijslaper laten slapen , na een voedng wisselen van kant. En veel op de buik laten spelen
Gewoon snel de fysio laten komen. Die komt aan huis (heel fijn vind ik) en heeft veel tips speciaal voor jouw kindje.
Hier ook een zijliggingskussentje. Onze oudste had ene voorkeurshouding en toen hebben we er twee gekocht. Bij nummer 2 en 3 hebben we niet afgewacht en ze gelijk op de zij laten slapen. Krijgen ze mooie ronde koppies van
hier ook beide dames voorkeurshouding (icm reflux) maar de oudste hebben we tijdens het slapen er neit veel aan gedaan. alleen overdag proberen te stimuleren naar andere zijde en met voor alleen de niet voorkeurszijde geven zodat ze mij aan moest kijken.
bij de jongste hebben we ze wel op de zij gelegd met voor en achter haar een handdoek (dit wel in de wieg die bij ons op de kamer staat) en ook stimuleren als ze wakker is. en voeding/fles krijgt ze nu nog steeds aan de zijde dat ze mij aan moet kijken.
wij hebben wel fysio (nu nog steeds) omdat ze een sterke voorkeur had en een lichte afplatting, die afplatting was gelukkig snel weg omdat we er snel bij waren, en die nekspieren waren bij de jongste ook al heel sterk, zou in jouw geval gewoon de fysio nu al bellen,.
Hier ook een voorkeurshouding toen hij een paar weekjes was.
Ik wist van mijn oudste dat de fysio mij te lang duurt.
Ben nu naar de osteopaat gegaan en die voelde dat er iets vast zat.
2 behandelingen later lag hij weer in het midden.
Hij slaapt nu met zijn 6 maanden juist weer liever de andere kant op, zie je ook aan zijn achterhoofd, maar hij beweegt en kijkt wel goed naar de andere kant, dus ik maak mij nu niet zoveel zorgen.
Sommige verzekeringen vergoeden ook osteopathie.
Het lijkt inmiddels iets beter te gaan (de volhouder wint!). Het koppie telkens de andere kant op blijven draaien en dan een opgerolde handdoek ertegenaan, zodat hij niet terug kan draaien. Dit natuurlijk alleen als ik erbij ben, ik zou dat niet durven als ik zelf uit de kamer ga (vanwege verstikking). Verder op het aankleedkussen en wipstoel heel veel stimuleren om toch maar naar mama te kijken ipv de muur. Maandag komt de fysio, ik ben benieuwd!
bij alle 3 de kinderen kreeg ik van mijn tante (surinaamse) het advies om zachtjes met de vingertoppen het schedeldakje te masseren en ook de zijdelingse nekspiertjes.
Zeker de spiertjes die door de voorkeur steeds in de kortste stand komen, extra aandacht geven.
Bij alle 3 hielp het al na een paar dagen… ze gaan die voorkeur vaak krijgen omdat de spiertjes in hun nek wat verstijven en het dan minder comfy is om de andere kant dan hun voorkeur op te kijken.
Gewoon met wat babyolie.
In suriname is het een soort van traditie, het hoort er helemaal bij.
Ze hebben alle 3 een mooi rond schedeltje, ben nog steeds blij met haar advies
Ik heb nog een babysleep / zij ligkussen liggen dus als je daar interesse in hebt laat het maar weten.
@mariska89 wrote:
Ik heb nog een babysleep / zij ligkussen liggen dus als je daar interesse in hebt laat het maar weten.
Vandaag komt de fysio, dus ik overleg het eerst met haar wat handig is.