Onze kleine draak slaapt alleen maar op de rechterkant van zijn hoofdje.
Als ik hem in zijn slaap op links draai, ligt hij even later toch weer op rechts.
Heeft iemand een tip hoe ik ik hem ook eens op links kan laten slapen?
Nee lukt niet.
Mijn dochter had het ook heel erg.
Maar heb dit allemaal gedaan:
Veel op buikje leggen.
Het aankleedkussen zo leggen dat je kindje met de voetjes naar jou boek toe.
Voeden dan een x op je linker arm en dan op je rechter arm,
Erg wennen.
Stel dat haar voorkeur rechts isL dan leg je haar zo in de box dat als ze je wil zien haar hoofdje naar links moet draaien.
Speeltjes aan de andere kant leggen.
als je dit goed volhoudt dan verdwijnt die voorkeur wel.
Hier is het niet gelukt… kleine man is na drie weken vanzelf weer “recht gaan kijken cq af gaan wisselen”.
Maar de tips die ik gekregen had van de fysio…
Voeden aan de niet voorkeurszijde (geldt natuurlijk alleen bij flesvoeding) totdat hij je aankijkt en dan afwisselen.
Eventueel een kleine opgerolde handdoek onder het matras leggen (hoeft maar een klein verhoginkje te worden). Deze moet dan van net boven de schouder langs het hoofd liggen aan de voorkeurskant. De druk van de drempel zou er dan voor zorgen dat hij niet lekker ligt en zijn hoofd de andere kant op legt.
Verder als hij op zijn rug in de box ligt hem draaien via de heupen (hand in zijn kruis, vingers bovenop, duim aan onderzijde). Dit in een langzaamtempo doen. Zo zal hij zelf zijn hoofdje moeten draaien. Hij zal het waarschijnlijk wel heel lang vol blijven houden om toch naar rechts te blijven kijken, maar uiteindelijk moet ook het koppie mee. Als het zover is hem even daar houden en dan langzaam terugdraaien en hem stimuleren om zijn hoofdje naar links te houden.
Heb je het idee dat hij pijn heeft waardoor hij niet naar de andere kant draait dan zou ik contact opnemen met CB / kinderfysio. Eventueel zou je dan ook nog kunnen vragen naar een ostheopaat.
Succes!
Of een zijslaper aanschaffen. deze hadden wij voor Mik in combi met een osteo. Als zijn haren nat zijn kun je het nu nog wel heel iets zien, maar anders niet.
Ik vind het zielig als kindjes heel de nacht in 1 houding moeten liggen.
Zelf vind ik dat ook niet erg prettig.
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen.
wij hebben zo’n kussen nu ook voor kyano
maar op een gegeven moment ligt ie er toch op zijn rug tussen :lol:
De truc met de opgerolde handdoek lijkt me wel wat.
Om hem te fixeren met een kussen, daar zou ik ook niet zo snel voor kiezen, dan ga ik er nog liever de hele nacht naast zitten om z’n koppie vast te houden…
@romata wrote:
Ik vind het zielig als kindjes heel de nacht in 1 houding moeten liggen.
snachts liet k hem er niet in slapen, dan sliep hij zijn voorkeurshouding. Overdag sliep hij in de zijslaper en dan dus op zijn “slechte” kant.
Alle sbij elkaar dus een aardig evenredig aantal uurtjes gelijk aan elkaar. (goede kant, slechte kant)
Mss vinden sommigen het idd zielig, maar afplattingen kunnen zo erg worden dat ze mss een helmpje nodig zijn, dat lijkt mij dus helemaal naar voor zo’n kleintje…
Ik denk dat je zodra er een afplatting is je er alles aan wilt doen om te voorkomen dat het erger word en je mss aan een helmpje vast komt te zitten…(mijn visie hoor )
@Joy wrote:
@romata wrote:Ik vind het zielig als kindjes heel de nacht in 1 houding moeten liggen.
snachts liet k hem er niet in slapen, dan sliep hij zijn voorkeurshouding. Overdag sliep hij in de zijslaper en dan dus op zijn “slechte” kant.
Alle sbij elkaar dus een aardig evenredig aantal uurtjes gelijk aan elkaar. (goede kant, slechte kant)
Mss vinden sommigen het idd zielig, maar afplattingen kunnen zo erg worden dat ze mss een helmpje nodig zijn, dat lijkt mij dus helemaal naar voor zo’n kleintje…
Ik denk dat je zodra er een afplatting is je er alles aan wilt doen om te voorkomen dat het erger word en je mss aan een helmpje vast komt te zitten…(mijn visie hoor )
Joy: Ja goed idee om het dan gewoon overdag te gebruiken
In dat ding moet ie wel op zijn andere hoofdkant liggen.
Nee precies toen ze tegen ons zeiden over dat helmpje hebben wij der ook alles aan gedaan.
En met de tips van het CB hebben we het heel makkelijk kunnen oplossen.
Ik heb ook een zijslaper gehad voor Jim maar die mocht ik van de fysio absoluut niet zonder toezicht gebruiken, voor het geval hij toch op zijn buik zou draaien. Jim had een behoorlijke afplatting (het is nog te zien) maar door heel consequent te blijven, hebben we een helmpje kunnen voorkomen.
Dat betekent toch telkens dat hoofdje draaien als je toevallig in de buurt bent, iedere keer dat het lukt is meegenomen.
In de box alles aan de niet voorkeurskant leggen zodat je je kindje stimuleert die kant ook te gebruiken (wij hadden een ding met lichtjes en muziek aan die kant).
Op de zijslaper in de box
Veel oefenen met draaien naar buik en weer terug op rug
Veel op het buikje want dan is er geen druk op het hoofdje
Verschonen zodat je kindje met de niet voorkeurskant naar je moet kijken
Voeden aan de niet voorkeurskant
Als je kindje echt een afplatting heeft is het heel belangrijk dat je een kinderfysio inschakelt (bijv. via de ha, ka of CB)
Hou het goed in de gaten!!!
Bij mij in het begin ook een voorkeurshouding, heb het er twee keer over gehad bij het CB. Tweede keer werd ik door een arts zo boos gemaakt, toen ik erover begon. Zij zag het niet… En zei dat ik er iets aan wil doen voor de “mooi”. En dat is plastische chirurgie :shock: zodat het bijtrekt.
En om nu al een kind richting plastische chirurgie te nemen, “Hoe wordt t later” zegt ze dan op t eind :x :x
Nou vandaag weer gebeld, en dacht al die tijd dat je een verwijzing moest hebben voor de kinderfysio, maar dat hoeft niet sinds dit jaar. Dus morgen even bellen.
Mijn dochtertje heeft geen voorkeurshouding meer, alleen je ziet aan de ene kant toch een afplatting.
Zoals andere hierboven mij: oefenen en nog eens oefenen. Zoek trouwens deze forum door, er zijn al twee of drie topics hierover geopend met heeeel wat tips.
Succes!!!
op de zij laten slapen en anders is er ook een soort matrasje wat afvlakking van het hoofdje voorkomt als ik het goed heb stond er 1 in aangeboden te koop.
maar zou zeker met cb of ha er over hebben zodat je met fysio er aan kan werken voor dat het erger zal worden.
maar een helmpje is helemaal niet erg voor een kindje want in sommige gevallen kan je doen wat je wilt maar heeft het geen nut sommige kindjes hebben in de buik al een voorkeur of liggen al stevig ingedaalt, te kleine baarmoeder waar door er ook al een begin voor afvlakking is ontstaan. verder zijn er ook andere aspecten die mee kunnen dragen bv met de pomp te zijn gehaald of een bevalling op de zij waardoor er heel veel kracht op de schedel van het kindje is gekomen.
en waarom is op de zij laten slapen dan slecht van ons 1ste kindje mocht het alleen maar op de zij nu het tegen woordig weer op de rug moet hoor je wel vaker van vorkeurs houdingen en dergelijke.
ik wil verder helemaal niemand kwaad benaderen of dergelijke maar wil gewoon laten weten dat als je kindje echt veel verschil in zn schedel heeft waarom dan niks er aan doen door mideel van een helmpje hoe vroeger hoe beter het resultaat te boeken is.
laten we eerlijk zijn het uiterlijk gaat steeds meer tellen bij kids en als je er nu iets aan kan doen zodat je kind bv later niet gepest zal worden of aan jouw zou vragen mama of papa waarom heb je er toen niks aan gedaan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.
wil niemand kwetsen of aanvallen dat is zeker niet mijn bedoeling
Hallo,
ik ben het wel met Hendrika eens. En het is ook niet kwetsend.
Mijn zoontje is 4 maanden en heeft een afplatting aan zijn voorhoofd. Hij is geen buikslaper en heeft ook geen voorkeurshouding. Op dit moment staan wij onder controle bij een plastisch chirurg in het Sophia in Rotterdam. Nu krijgt hij eerst een helmpje om te zien of deze de afplatting kan verminderen. Ik heb liever een helmpje dan dat hij zijn verdere leven met deze (zichtbare) afplatting moet leven, mijzelf maakt het niet zo uit, ik houd net zoveel van hem met of zonder afplatting, maar wat hendrika ook zegt, de maatschappij is hard.
Dina wat een rare reactie van je arts zeg!! Soms kunnen ze zich ook helemaal niet inleven. Net alsof zoiets het eerste is waar je aan denkt.
Groetjes
CLaudia
afplatting op het voorhoofd?
hoe komt hij daaraan?
in de buik al gebeurt of met geboorte?
kinderfysio is dan toch belangrijk begrijp ik? :think:
kyano heeft het linksachter,naar mijn idee niet zo heel erg
maar het is dus toch verstandig om een fysio in te schakelen?
we moeten zo ie zo 23 april naar het ziekenhuiis voor de afplatting
Onze Lars is nu drie maandjes en ik maak me wel een beetje zorgen over de afplatting van zijn hoofdje. Het is nu nog niet zo erg, maar ik ben bang dat als ik nu niets doe Lars straks een helmpje op moet. Ik probeer hem elke keer met zijn hoofd naar links te leggen, maar hij legt het hoofdje meteen weer naar rechts. Licht, geluidjes, speeltjes op links helpt allemaal niets. Wie heeft nog andere tips dan wat hier genoemd is? En wie heeft enig idee tot welke leeftijd het afplatten van het hoofdje aan de orde is? Wanneer is het schedeltje zo hard dat het niet meer kan gebeuren?